Gå til innhold

Er ikke ABC-klinikken egentlig mest for privligert middelklasse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Joa, men ingen av de kronene spart her kommer fødeomsorgen til gode. De skal vel brukes til å dekke sprekker andre steder.

Anonymkode: 84aef...074

Dette stemmer dessverre ikke. Pengene som blir spart er ikke øremerket å dekke noen som helst sprekker andre steder, det er ren innsparing og innstramming av fødselstilbudet i hele landet om dagen... får ikke folk med seg dette? Vi burde protestere gatelangs.

Anonymkode: ce351...fa8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ops, leste feil, bare se bort fra mitt forrige innlegg. Vi er visst enige.

Anonymkode: ce351...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som folk ikke forstår at når noen kan benytte seg av slike tilbud, eller en privat heletjeneste, så gjør den personen det istedet for "det vanlige" og den personen går da ut av "den vanlige" køen. Da blir det færre i den køen alle klager på at finnes. Vinn/vinn!

 

Hvis 100 mennesker står i kø for å komme til legen, da er det en lang kø og hver enkelt vil stå der lenge. Hvis 10 av disse bestemmer seg for at de heller vil betale ekstra for å gå til en annen legen, så blir køen for de resterende 90 kortere. 

 

Jeg klarer ikke å forstå hvordan enkelte kan ha så mye imot privat tilbud, eller tilbud til spesifikke grupper/brukere/pasienter, når det faktisk også vil påvirke andre positivt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (23 minutter siden):

1. Det er kosten av at du bor der du bor. Å sutre over at det er manglende tilbud på et sted det ikke bor nok mennesker til å opprettholde infrastruktur, er kunnskapsløst.

ABC tilbudet er nærmest gratis og dekker en mye større brukergruppe i forhold til alt som må på plass for å løse ditt problem

 

Det er, dessverre om man kan si det, den slags arroganse som gjør at resten av landet har lite sympati for Oslofolk sitt "luksusproblem" all den tid kvinner, særlig i nord og på vestlandet, ikke engang har tilgang på forsvarlige tilbud

Anonymkode: 62fce...b13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mrs.tld skrev (1 minutt siden):

Det virker som folk ikke forstår at når noen kan benytte seg av slike tilbud, eller en privat heletjeneste, så gjør den personen det istedet for "det vanlige" og den personen går da ut av "den vanlige" køen. Da blir det færre i den køen alle klager på at finnes. Vinn/vinn!

 

Hvis 100 mennesker står i kø for å komme til legen, da er det en lang kø og hver enkelt vil stå der lenge. Hvis 10 av disse bestemmer seg for at de heller vil betale ekstra for å gå til en annen legen, så blir køen for de resterende 90 kortere. 

 

Jeg klarer ikke å forstå hvordan enkelte kan ha så mye imot privat tilbud, eller tilbud til spesifikke grupper/brukere/pasienter, når det faktisk også vil påvirke andre positivt! 

Fordi det fungerer ikke sånn du sier.

Privat helsetilbud er stort sett bedre, de har bedre arbeidsvilkår så de tiltrekker seg de beste ansatte og det offentlige blir dårligere og dårligere. Jo flere som heller betaler selv, jo mer kan myndighetene forsvare å ha dårlig offentlig tilbud siden det er færre det går ut over. Vi har allerede begynt å få amerikanske tendenser, der flere og flere har privat helseforsikring gjennom jobben og dermed sniker i køa. Man ringer for å få en MR time: Har du forsikring? Da kan du komme i morgen. Har du ikke? Da har vi en time om 9 måneder. 

Det hadde selvsagt hjulpet hvis ingen som driver privat fikk lov å selge tjenester til det offentlige, problemet med at de «stjeler» alle de beste ansatte er der fortsatt, men da ville i det minste køen faktisk minsket litt. Men stort sett fungerer dette bare sånn at man får dårlig tilbud til de fattige og bra til de rike eller ressurssterke (jeg kjenner flere «fattige» kvinner som har spinket og spart for å betale for doula og jordmor og ha hjemmefødsel, fordi de er ressurssterke tross dårlig økonomi).

Anonymkode: 31745...af0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er, dessverre om man kan si det, den slags arroganse som gjør at resten av landet har lite sympati for Oslofolk sitt "luksusproblem" all den tid kvinner, særlig i nord og på vestlandet, ikke engang har tilgang på forsvarlige tilbud

Anonymkode: 62fce...b13

Jeg bor på vestlandet, og har full sympati for at mange fortviler over at ABC-klinikken legges ned. Det er ikke slik at fordi politikerene har feilet fullstendig i mitt område, så unner jeg ingen andre tilgang på god fødselsomsorg heller. Det er fullstendig lavmål å tenke slik. Jeg skulle ønske at det ble opprettet ABC-klinikker på alle sykehus i landet, men fødselsomsorg er tydeligvis ikke verdt å bruke penger på... og så klager politikerene på at vi føder for få barn. Velkommen til det rike opp-ned-landet Norge, her spares det både på bekostning av eldre, mødre, og spebarn. :vetikke:

Anonymkode: ce351...fa8

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke viktigere å kjempe for flere fødestuer rundt om i landet, enn at noen få skal få et enda bedre tilbud enn alle andre?

Anonymkode: 99701...268

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det ikke viktigere å kjempe for flere fødestuer rundt om i landet, enn at noen få skal få et enda bedre tilbud enn alle andre?

Anonymkode: 99701...268

Dette er ikke et enten/eller-problem. Det er viktig å kjempe for at alle i hele landet skal få det tilbudet de hadde på ABC-klinikken. At denne legges ned fremfor å bli utvidet andre steder i landet er et tydelig signal på at god fødselsomsorg nedprioriteres for alle kvinner i hele landet.

Anonymkode: 35c4c...30d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er ikke et enten/eller-problem. Det er viktig å kjempe for at alle i hele landet skal få det tilbudet de hadde på ABC-klinikken. At denne legges ned fremfor å bli utvidet andre steder i landet er et tydelig signal på at god fødselsomsorg nedprioriteres for alle kvinner i hele landet.

Anonymkode: 35c4c...30d

Men når det allerede er erklært krise både i sykehusøkonomien og bemanningen, så bør det vel være greit at det kuttes i de ekstraordinære tilbudene? Ellers er det fort de ordinære tilbudene det må kuttes i...

Anonymkode: 99701...268

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at ABC klinikken legges ned, det er et tilbud som burde bestå. Men det er samtidig et priviliegium å kunne bestille en plass for å føde. Her visste jeg faktisk ikke hvilken by jeg skulle føde i da jeg var gravid for flere år siden.

Rett og slett fordi fødeavdelingene ved sjukehusene i Kristiansund og Molde brukte å stenge noen uker på sommeren. Så da var føden i Molde stengt når føden i Kristiansund var åpen. Her har det med ressursmangel på gynekologer og jordmødre å gjøre.

Babyen min ble født i Molde da hun endelig kom. Men det var da 4 sengsrom på barsel og fellestoaletter og dusjer på gangen. Slik er det vel ennå på barsel.

Det blir vel mye bedre når det nye sjukehuset står ferdig.

Anonymkode: c391d...1c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her stenger de føden om sommeren. Drektige kyr har bedre fødetilbud enn oss. 
 

Synd at abc legges ned, men gravide i Oslo har et uendelig mye tryggere tilbud og sikkerhetsnett enn andre steder i landet. 

Jeg har født to ganger på Ullevål og to ganger i Distrikts-Norge. Om man skal snakke om norske kvinners fødetilbud nasjonalt - er det ikke abc som er det viktigste. 

Anonymkode: 80560...ef1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men når det allerede er erklært krise både i sykehusøkonomien og bemanningen, så bør det vel være greit at det kuttes i de ekstraordinære tilbudene? Ellers er det fort de ordinære tilbudene det må kuttes i...

Anonymkode: 99701...268

Den erklærte krisen, i ett av verdens rikeste land, kommer av at enkelte ikke ønsker å bruke penger på fødselsomsorg, fordi de ikke ser det som viktig. Det er ikke krise, de har satt et lavt budsjett fordi sykehuspolitikk har blitt en business fremfor et omsorgstilbud. 

Anonymkode: 35c4c...30d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Dette stemmer dessverre ikke. Pengene som blir spart er ikke øremerket å dekke noen som helst sprekker andre steder, det er ren innsparing og innstramming av fødselstilbudet i hele landet om dagen... får ikke folk med seg dette? Vi burde protestere gatelangs.

Anonymkode: ce351...fa8

Jada, det er jo det jeg mener. Sprekker andre steder i sykehusbudsjettet deres, ikke fødeomsorgen.

Anonymkode: 84aef...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Generelt: Føde- og barselomsorgen er et neglisjert og nedprioritert område. Det bør styrkes, uten tvil, og jeg ser jo at ABC er det som trekkes fram som en fanesak her. Men ABC er blant de minst viktige tilbudene innen føde- og barselsomsorgen. Det betyr ikke at jeg synes at ABC bør legges ned eller at det er bra, men hvis man må prioritere beinhardt, så er det nettopp disse kvinnene som trenger et spesielt tilbud aller minst. 

Den andre fanesaken er fødeavdelingen i Kristiansund. Det er en mer alvorlig sak, hvor det faktisk handler om liv - men det går begge veier (rekke fram til sykehuset vs hvilket tilbud møter deg på sykehuset). Men den saken er også en ren prinsippsak/kjepphest for Sp, og som viser i et nøtteskall den utviklingen vi ser ellers i landet på andre fagområder også: Stadig mer spesialisert helsehjelp, spesialister som ikke orker å jobbe i fådelt vakt og aldri ha fritid slik folk gjorde før, og spesialister som heller ikke ønsker å stagnere faglig i bittesmå fagmiljøer, de vil ikke jobbe på slike sykehus. Det hjelper ikke å kaste penger etter dem (prøvd), de vil ikke. Det handler også om kvaliteten på det tilbudet som møter deg. 
Det kommer til å bli lagt ned sykehus framover - ganske mange også. Det vil bli funksjonsdeling og økt grad av spesialisering. Det vil bli meget upopulært, men det vil være høyst nødvendig. Ikke bare pga økonomi, men ikke minst pga kompetanse. 

Anonymkode: 25afa...cf3

Jeg synes at oppfølging på helsestasjon er noe som virkelig bør ses på. Det skal være et tilbud til gravide, men er jo langt fra faglig tilfredsstillende. De avsetter 1 hel time mest for å prate om løst og fast. Det tas begrenset med prøver. De sender viktige beskjeder på papir i posten. De har åpningstider på telefon kun 3 timer på formiddagene. De gir utdaterte og feil råd som å drikke sitron for x og y. Et googlesøk gir bedre informasjon. Har opplevd at de tar feil vedr. barnets stilling før fødsel, noe som medførte stor og unødvendig bekymring. En mulig diagnose ble stilt for plager, men jeg bare nikket fortvilet fordi det så åpenbart var feil. Falt ut av oppfølgingen og fikk beskjed om å gå til fastlegen for kommende kontroller. Deretter fikk jeg høre " ettersom du har gått så mye til fastlegen har det glippet på et par ting hos oss".

Det hele blir så useriøst. Tror ressurser til kvinnehelse bør reallokeres, ikke kuttes ned på. 

Anonymkode: f8f4d...79f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jada, det er jo det jeg mener. Sprekker andre steder i sykehusbudsjettet deres, ikke fødeomsorgen.

Anonymkode: 84aef...074

Det var ikke jeg klar over

Anonymkode: f8f4d...79f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-AA skrev (1 time siden):

For min del kunne dette tilbudet vært langt mer utbredt. Norge trenger flere barn.

Flere barn betyr flere på trygd. 

Anonymkode: 84708...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spørs om besluttningen om å legge ned ABC i det hele tatt vil bidra til å bedre ressurs situasjonen i helsevesenet, eller om det heller bidrar som et sprang mot økende privatisering av helse vesenet og økt trykk på vanlig fødeavdeling på OUS. Nå kan ikke lenger "alle" friske gravide, men kun de med tykk lommebok, nyte godt av tjenester som god fødselsomsorg.

https://www.min-fodsel.no/?fbclid=IwAR1Tke1fjND7lok0aOeWKgs_8CFIEAawpRPoUplcAam_6LnxfhS787gXL_w

 

Anonymkode: 44afc...202

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Spørs om besluttningen om å legge ned ABC i det hele tatt vil bidra til å bedre ressurs situasjonen i helsevesenet, eller om det heller bidrar som et sprang mot økende privatisering av helse vesenet og økt trykk på vanlig fødeavdeling på OUS. Nå kan ikke lenger "alle" friske gravide, men kun de med tykk lommebok, nyte godt av tjenester som god fødselsomsorg.

https://www.min-fodsel.no/?fbclid=IwAR1Tke1fjND7lok0aOeWKgs_8CFIEAawpRPoUplcAam_6LnxfhS787gXL_w

 

Anonymkode: 44afc...202

Det er jo nøyaktig det som kommer til å skje. 

Hvem er det som står bak dette valget egentlig, noen som vet? Jeg forstår at OUS-ledelsen hadde kniven på strupen om å spare inn, men hvem bestemte at de måtte spare inn på fødselsavdelinger? Eller spare inn i det hele tatt? Hvem sitter på toppen og har ansvaret for det hele? 

Anonymkode: 35c4c...30d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er jo nøyaktig det som kommer til å skje. 

Hvem er det som står bak dette valget egentlig, noen som vet? Jeg forstår at OUS-ledelsen hadde kniven på strupen om å spare inn, men hvem bestemte at de måtte spare inn på fødselsavdelinger? Eller spare inn i det hele tatt? Hvem sitter på toppen og har ansvaret for det hele? 

Anonymkode: 35c4c...30d

Det hørtes vel nesten ut på Dagsnytt 18 i går som om tilbudet til psykisk syke unge legges ned for å spare penger til et nytt kjempesykehus i Oslo ... Det kan vel hende at det gjelder flere ting som blir tatt av sparekniven nå. 

Anonymkode: b0af7...905

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det hørtes vel nesten ut på Dagsnytt 18 i går som om tilbudet til psykisk syke unge legges ned for å spare penger til et nytt kjempesykehus i Oslo ... Det kan vel hende at det gjelder flere ting som blir tatt av sparekniven nå. 

Anonymkode: b0af7...905

Samtidig som Norge tjener enorme summer på salg av strøm og diverse.

Anonymkode: 84aef...074

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...