Gå til innhold

Er ikke ABC-klinikken egentlig mest for privligert middelklasse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det egentlig så viktig? Er det ikke viktigere å prioritere viktigere saker?

 

Kjør debatt!

Anonymkode: 84708...8a3

Generelt: Føde- og barselomsorgen er et neglisjert og nedprioritert område. Det bør styrkes, uten tvil, og jeg ser jo at ABC er det som trekkes fram som en fanesak her. Men ABC er blant de minst viktige tilbudene innen føde- og barselsomsorgen. Det betyr ikke at jeg synes at ABC bør legges ned eller at det er bra, men hvis man må prioritere beinhardt, så er det nettopp disse kvinnene som trenger et spesielt tilbud aller minst. 

Den andre fanesaken er fødeavdelingen i Kristiansund. Det er en mer alvorlig sak, hvor det faktisk handler om liv - men det går begge veier (rekke fram til sykehuset vs hvilket tilbud møter deg på sykehuset). Men den saken er også en ren prinsippsak/kjepphest for Sp, og som viser i et nøtteskall den utviklingen vi ser ellers i landet på andre fagområder også: Stadig mer spesialisert helsehjelp, spesialister som ikke orker å jobbe i fådelt vakt og aldri ha fritid slik folk gjorde før, og spesialister som heller ikke ønsker å stagnere faglig i bittesmå fagmiljøer, de vil ikke jobbe på slike sykehus. Det hjelper ikke å kaste penger etter dem (prøvd), de vil ikke. Det handler også om kvaliteten på det tilbudet som møter deg. 
Det kommer til å bli lagt ned sykehus framover - ganske mange også. Det vil bli funksjonsdeling og økt grad av spesialisering. Det vil bli meget upopulært, men det vil være høyst nødvendig. Ikke bare pga økonomi, men ikke minst pga kompetanse. 

Anonymkode: 25afa...cf3

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Krokanrullene
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det egentlig så viktig? Er det ikke viktigere å prioritere viktigere saker?

 

Kjør debatt!

Anonymkode: 84708...8a3

Hva har middelklasse med dette å gjøre? Det er et gratis tilbud. Eller var, må jeg vel si nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Med ABC-prinsippene tenker jeg først og fremst underveis i fødsel og god barselomsorg etter fødsel, at det er mulig for jordmor å kun ha en fødende om gangen som jordmor kan ivareta på en trygg måte. Ikke måtte løpe mellom flere fødende som er en realitet på en del fødeavdelinger i dag. 

Anonymkode: 67444...6dc

Jeg er helt uenig i at jordmor kun skal ha én fødende kvinne om gangen, det er enormt sløseri av ressurser! En fødsel kan ta mange timer der lite skjer, så at jordmoren skal sitte og passe på den ene kvinnen i timevis er tullete! 

Syns heller man bør prioritere fødetilbud andre steder i landet der det ikke eksisterer noe tilbud i det hele tatt. Som andre har nevnt, så kan man fint ha en naturlig fødsel uten smertestillende på vanlig sykehus også. 

I en ideell verden med uendelig mye penger, er jeg veldig positiv til steder som ABC-klinikken. Men når det er ressursmangel, syns jeg man bør prioritere det som er viktigst. 

Anonymkode: c5ce1...f7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye sutring for at ABC-klinikken korrekt legges ned. Et riktig valg av regjeringen. Det er åpenbart et sted der kjendiser og priviligerte får fortrinnsrett. Ingen kanpåstå noe annet. Det synes også ganske tydelig når kjendiskvinner står fram sine "gode opplevelser" fra denne klinikken. Jeg mener en offentlig fødeklinikk bør gi like rettigheter, og ikke prioritere folk fordi de er kjendiser.

Anonymkode: bb6af...d7e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, det er ikke noe skille mellom rik og fattig på ABC klinikken da det er et offentlig tilbud og ikke privat tilbud. 

Tilbud som ABC klinikken er viktig. Det er fullt mulig å ha flere viktige saker og tilbud på likt. 

Anonymkode: a372f...fe7

Det er i praksis ikke et "tilbud". Man må søke om plass, og da er det jo helt åpenbart at det hjelper godt å ha et kjent navn.

Anonymkode: bb6af...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABC-klinikken var et tilbud for alle, helt uavhengig av klasseforskjeller. Nedleggingen resulterer nå i at det blir et tilbud kun for bemidlede, siden allerede 7 av jordmødrene ser seg nødt til å takke ja til et tilbud i et privat selskap som driver med hjemmefødsler, dersom de ønsker å fortsette med den gode jobben og erfaringen de har med naturlige fødsler: 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/privat-fodetilbud-rekrutter-nesten-halvparten-av-abc-jordmodrene/15453124/

 

Dette har jeg full forståelse for. Jeg selv ønsker ikke barn engang, men har fått med meg hvor dårlig stilt det er for fødende kvinner i landets sykehus. Det er ikke meningen at vi skal føde på et fullt opplyst rom med stressede overarbeidde helsepersonell, og rett etter dele rom med altfor mange andre kvinner, eller bli lagt i korridoren, for så å bli kastet ut før vi har funnet hverken ro eller trygghet, fordi de skal spare penger. Og hvor er det plass til far i det hele? Det finnes ikke akkurat mangel på kvinner med dårlige opplevelser både før, under, og etter fødsel i media om man følger litt med. 

Det er fullstendig krise i fødetilbudet til kvinner i Norge, og nedleggingen av en klinikk mange trenger gjør ting enda verre. 💔 Og dette samtidig som at regjeringen ønsker at flere skal få barn? Men så skal de spare inn på de viktigste tilbudene for kvinner som får barn? Hva går de 13.000 milliardene vi har i oljefondet egentlig til? Og nå snakker jeg ikke kun om ABC-klinikken, men at fødeavdelinger landet rundt blir nedlagt og nedbemannet i stor fart. 

Anonymkode: ce351...fa8

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

ABC-klinikken var et tilbud for alle, helt uavhengig av klasseforskjeller. Nedleggingen resulterer nå i at det blir et tilbud kun for bemidlede, siden allerede 7 av jordmødrene ser seg nødt til å takke ja til et tilbud i et privat selskap som driver med hjemmefødsler, dersom de ønsker å fortsette med den gode jobben og erfaringen de har med naturlige fødsler: 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/privat-fodetilbud-rekrutter-nesten-halvparten-av-abc-jordmodrene/15453124/

 

Dette har jeg full forståelse for. Jeg selv ønsker ikke barn engang, men har fått med meg hvor dårlig stilt det er for fødende kvinner i landets sykehus. Det er ikke meningen at vi skal føde på et fullt opplyst rom med stressede overarbeidde helsepersonell, og rett etter dele rom med altfor mange andre kvinner, eller bli lagt i korridoren, for så å bli kastet ut før vi har funnet hverken ro eller trygghet, fordi de skal spare penger. Og hvor er det plass til far i det hele? Det finnes ikke akkurat mangel på kvinner med dårlige opplevelser både før, under, og etter fødsel i media om man følger litt med. 

Det er fullstendig krise i fødetilbudet til kvinner i Norge, og nedleggingen av en klinikk mange trenger gjør ting enda verre. 💔 Og dette samtidig som at regjeringen ønsker at flere skal få barn? Men så skal de spare inn på de viktigste tilbudene for kvinner som får barn? Hva går de 13.000 milliardene vi har i oljefondet egentlig til? Og nå snakker jeg ikke kun om ABC-klinikken, men at fødeavdelinger landet rundt blir nedlagt og nedbemannet i stor fart. 

Anonymkode: ce351...fa8

På papiret er det et tilbud til alle. Men "tilfeldigvis" klarer altså de kjendiskvinnene som ønsker det å få plass på ABC-klinikken, til tross for at kun en brøkdel av fødende får plass.

Jeg mener ABC-klinikken er en totalt unødvendig klinikk, når man har et suverent fødetilbud på sykehusene i Oslo. Der kan man også føde på "naturlig" vis med både badekar og det man måtte ønske. Det er et rent luksustilbud og offentlig pengesløseri.

Hvis man virkelig skal sette fokus på fødetilbudet, så er det distriktene man skal se på. Der fødende i verste fall må reise inn til byen 14 dager før termin, og i verste fall gå rundt og vente på fødslen i 3 uker om de føder 1 uke etter termin. DEt er stor mangel på jordmødre over hele landet, og ekstremt lang reisevei for mange.

Da blir det faktisk ganske usmakelig, og rett og slett sturing, at nedleggelsen av ABC-klinikken nærmest ses på som en stor skandale, når det i praksis er et luksustilbud for kjendiser, middelklassen og noen få "vanlige" folk som trekker gulloddet og får plass.

Hvis kjendisene er så oppdtatt av motefødsler, så kan de betale dette selv på privat klinikk, så kan de offenlige mengene brukes til å styrke fødetilbudet til alle andre, og ikke minst de i distriktene.

Anonymkode: bb6af...d7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor selv i Oslo, men er helt enig i at det er riktig å legge ned klinikken og at det er sutring å klage på det. Det er ca 53000 fødsler i Norge hvert år, av disse er det knapt 500 på ABC, med andre ord under 1% Det er ufattelig sløsete og unødvendig å ha en hel avdeling åpen for kun privilegerte mødre og med fagutdannede jordmødre som bare skal ta seg av én fødende om gangen for så få fødsler. At disse jordmødrene heller vil gå over til et privat fødetilbud for de privilegerte sier mest om jordmødrene selv. Det er ikke akkurat faglig utfordrende å lede en fødsel med en frisk kvinne med ukomplisert svangerskap og hvor fødselen foregår helt uten medisinske intervensjoner av noe slag. Helsevesenet har begrensede midler og da er det viktigere å bruke dem på de 99% vanlige fødslene og det er synd at ikke ABC-jordmødrene selv ser at kompetansen deres behøves der og ikke til et dyrt, privat og eksklusivt kosemosefødetilbud. 

Anonymkode: d918d...97b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er det egentlig så viktig? Er det ikke viktigere å prioritere viktigere saker?

Kjør debatt!

Anonymkode: 84708...8a3

Så lenge man forstår at man bekrefter kritikken mot offentlig helsevesen og styrer mot svekkelse av dette, så ser jeg ikke problemet.

Det er et politisk valg.

Men argumentasjonen fremstår tåpelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk heller pengene å at flere i Norge får tilgang på sykehus eller fødestuer med kvalifisert personell. Siste barnet mitt ble født i Finland. Stengte veier, dårlig vær og ingen mulighet for å komme seg til sykehus i Norge. Da ble det kjøring til Finland. 4 timer tok det og barnet kom det øyeblikket vi kom frem. Det er helse-Norge på sitt "beste"

Å sutre over at ett tilbud legges ned når man har flust av andre forsvarlige tilbud er så navlebeskuende at jeg har ikke ord. Det sitter mange gravide som ikke engang vet om de kommet seg til sykehus når de går i fødsel

Anonymkode: 62fce...b13

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

På papiret er det et tilbud til alle. Men "tilfeldigvis" klarer altså de kjendiskvinnene som ønsker det å få plass på ABC-klinikken, til tross for at kun en brøkdel av fødende får plass.

Anonymkode: bb6af...d7e

Har du kilder på dette, eller er det ren spekulasjon fra din side? Lurer oppriktig.

Anonymkode: 35c4c...30d

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg bor selv i Oslo, men er helt enig i at det er riktig å legge ned klinikken og at det er sutring å klage på det. Det er ca 53000 fødsler i Norge hvert år, av disse er det knapt 500 på ABC, med andre ord under 1% 

Anonymkode: d918d...97b

ABC-klinikken har søkt om utvidelse flere ganger, men fått avslag. Fordi HelseNorge har blitt butikk hvor man skal ha størst mulig inntjening. 

Anonymkode: 35c4c...30d

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er helt uenig i at jordmor kun skal ha én fødende kvinne om gangen, det er enormt sløseri av ressurser! En fødsel kan ta mange timer der lite skjer, så at jordmoren skal sitte og passe på den ene kvinnen i timevis er tullete! 

Syns heller man bør prioritere fødetilbud andre steder i landet der det ikke eksisterer noe tilbud i det hele tatt. Som andre har nevnt, så kan man fint ha en naturlig fødsel uten smertestillende på vanlig sykehus også. 

I en ideell verden med uendelig mye penger, er jeg veldig positiv til steder som ABC-klinikken. Men når det er ressursmangel, syns jeg man bør prioritere det som er viktigst. 

Anonymkode: c5ce1...f7b

Man har (skal ha) 1:1 i aktiv fødsel. Settes man i gang er man heldig om man får en prat underveis. 
Jordmor sitter ikke bare og ser på. De vurderer smertelindring, de tøyer vev, passer på at det ikke oppstår rifter under pressing etc. Når er det de er overflødige?

Anonymkode: 5c71a...bd4

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Bruk heller pengene å at flere i Norge får tilgang på sykehus eller fødestuer med kvalifisert personell. Siste barnet mitt ble født i Finland. Stengte veier, dårlig vær og ingen mulighet for å komme seg til sykehus i Norge. Da ble det kjøring til Finland. 4 timer tok det og barnet kom det øyeblikket vi kom frem. Det er helse-Norge på sitt "beste"

Å sutre over at ett tilbud legges ned når man har flust av andre forsvarlige tilbud er så navlebeskuende at jeg har ikke ord. Det sitter mange gravide som ikke engang vet om de kommet seg til sykehus når de går i fødsel

Anonymkode: 62fce...b13

Flust av andre forsvarlige tilbud? Det er så vidt man får plass på Ullevål i februar. Det er ikke akkurat høysesong. 20 min på fødestua - burde holde det?

Anonymkode: 5c71a...bd4

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

ABC-klinikken har søkt om utvidelse flere ganger, men fått avslag. Fordi HelseNorge har blitt butikk hvor man skal ha størst mulig inntjening. 

Anonymkode: 35c4c...30d

Eller at de har en begrenset økonomi og må få hver krone til å hjelpe flest mulig mennesker. 

Anonymkode: d918d...97b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bruk heller pengene å at flere i Norge får tilgang på sykehus eller fødestuer med kvalifisert personell. Siste barnet mitt ble født i Finland. Stengte veier, dårlig vær og ingen mulighet for å komme seg til sykehus i Norge. Da ble det kjøring til Finland. 4 timer tok det og barnet kom det øyeblikket vi kom frem. Det er helse-Norge på sitt "beste"

Å sutre over at ett tilbud legges ned når man har flust av andre forsvarlige tilbud er så navlebeskuende at jeg har ikke ord. Det sitter mange gravide som ikke engang vet om de kommet seg til sykehus når de går i fødsel

Anonymkode: 62fce...b13

1. Det er kosten av at du bor der du bor. Å sutre over at det er manglende tilbud på et sted det ikke bor nok mennesker til å opprettholde infrastruktur, er kunnskapsløst.

ABC tilbudet er nærmest gratis og dekker en mye større brukergruppe i forhold til alt som må på plass for å løse ditt problem

2. Pengene spart på dette kommer ingen andre til gode. Dette er innsparing som begrenser kapasiteten for å komme under kunstige og uforsvarlige budsjetter. 

Noe av argumentasjonen som brukes, baserer seg på at helsevesenet kun er for en gruppe av befolkningen. Så man legger opp til at dette skal utvikle seg.

 (Helsevesenet i Norge er feildesignet, og det er det som skaper kostnadene. Men skal det bli bedre, må vi sentralisere hardt)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eller at de har en begrenset økonomi og må få hver krone til å hjelpe flest mulig mennesker. 

Anonymkode: d918d...97b

"Begrenset økonomi" er en villet politikk i ett av verdens rikeste land. De ønsker ikke å bruke penger på fødselsomsorg, eller at kvinner skal få velge naturlig fødsel og god fødselsomsorg, fordi det koster. Kvinnehelse er nedprioritert, enkelt og greit. 

Anonymkode: 35c4c...30d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Bruk heller pengene å at flere i Norge får tilgang på sykehus eller fødestuer med kvalifisert personell. Siste barnet mitt ble født i Finland. Stengte veier, dårlig vær og ingen mulighet for å komme seg til sykehus i Norge. Da ble det kjøring til Finland. 4 timer tok det og barnet kom det øyeblikket vi kom frem. Det er helse-Norge på sitt "beste"

Å sutre over at ett tilbud legges ned når man har flust av andre forsvarlige tilbud er så navlebeskuende at jeg har ikke ord. Det sitter mange gravide som ikke engang vet om de kommet seg til sykehus når de går i fødsel

Anonymkode: 62fce...b13

Joa, men ingen av de kronene spart her kommer fødeomsorgen til gode. De skal vel brukes til å dekke sprekker andre steder.

Anonymkode: 84aef...074

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Helt enig, bare tull hele greia. Man kan føde helt uten epidural på vanlig fødestue også 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 7f2f9...f4e

Du har virkelig misforstått om du tror det kun handler om epidural eller ikke.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jepp. Det er en STOR bemanningskrise blant jordmødre, og dette er bare enda et spark som gjør at færre vil søke jobber på fødestuer i Oslo, og enda færre vil gå jordmorutdanning fremover. For man ser at man overhodet ikke blir satt pris på, og at profitt settes foran velferd nok en gang. 

Jeg prøver å bli gravid og har allerede begynt å tenke hvor jeg kan føde som er bedre enn det jeg hører fra Oslo.

Anonymkode: bf218...f64

Kan anbefale hjemmefødsel på det varmeste.

Disco skrev (12 timer siden):

Personlig syns jeg det er spesielt hvis alle jordmødrene på ABC sier opp og går over i andre yrker, da har de i hvert fall ikke de fødenes beste som første pri. Man kan heller ikke utvide et tilbud som ikke har nok søkere i utgangspunktet.

Wow - så du synes de bør jobbe et sted de mistrives intens, i et system de er grunnleggende uenige i og der de hver eneste dag nå gå på akkord med seg selv på hva de anser som verdig og akseptabel behandling av fødende kvinner…?

Jeg heier på dem som sier opp, håper ikke EN eneste av dem går over til den vanlige fødeavdelingen. Kollektiv oppsigelse er eneste pressmiddel helsepersonell har til å få endring.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Med ABC-prinsippene tenker jeg først og fremst underveis i fødsel og god barselomsorg etter fødsel, at det er mulig for jordmor å kun ha en fødende om gangen som jordmor kan ivareta på en trygg måte. Ikke måtte løpe mellom flere fødende som er en realitet på en del fødeavdelinger i dag. Dette fører blant annet til mer bruk av epidural, komplikasjoner, utrygge fødende og dårlige fødselsopplevelser. 

Svangerskapsoppfølgingen er selvsagt en viktig del av ABC, men det er ikke den viktigste biten så den kan gjerne følges opp kommunalt!

Hvis jordmødrene på ABC slutter er det ene og alene lederne på OUS sitt ansvar, ikke den enkelte jordmor sitt ansvar. Man bør få lov til å ha en fin arbeidshverdag som man trives i! 

Anonymkode: 67444...6dc

Dette 🙏🏻

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er helt uenig i at jordmor kun skal ha én fødende kvinne om gangen, det er enormt sløseri av ressurser! En fødsel kan ta mange timer der lite skjer, så at jordmoren skal sitte og passe på den ene kvinnen i timevis er tullete! 

Syns heller man bør prioritere fødetilbud andre steder i landet der det ikke eksisterer noe tilbud i det hele tatt. Som andre har nevnt, så kan man fint ha en naturlig fødsel uten smertestillende på vanlig sykehus også. 

I en ideell verden med uendelig mye penger, er jeg veldig positiv til steder som ABC-klinikken. Men når det er ressursmangel, syns jeg man bør prioritere det som er viktigst. 

Anonymkode: c5ce1...f7b

Man kan ikke ha en naturlig fødsel på vanlig fødeavdeling, man kan ha en uten smertelindring. På ABC føder man ikke uten smertelindring, men smertelindringen består i tilstedeværelse, omsorg, massasje, akupunktur, varme kluter, stillinger etc. Helt sykt at du mener det er greit at fødende skal ligge i timesvis alene og lide i dødsangst.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er i praksis ikke et "tilbud". Man må søke om plass, og da er det jo helt åpenbart at det hjelper godt å ha et kjent navn.

Anonymkode: bb6af...d7e

Dette er jo bare tull

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

På papiret er det et tilbud til alle. Men "tilfeldigvis" klarer altså de kjendiskvinnene som ønsker det å få plass på ABC-klinikken, til tross for at kun en brøkdel av fødende får plass.

Anonymkode: bb6af...d7e

Merkelig at jeg som er ufør og ikke engang bor i Oslo fikk føde der da. Kanskje det var fordi jeg faktisk var 32 år.

Alle jeg kjenner som har ønsket, har fått føde der. Man søker selvsagt med en gang man blir gravid da, og ikke en måned før termin.

De andre som var innlagt samtidig som meg var også helt vanlige kvinner.

Anonymkode: 31745...af0

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...