Gå til innhold

Er ikke ABC-klinikken egentlig mest for privligert middelklasse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det egentlig så viktig? Er det ikke viktigere å prioritere viktigere saker?

 

Kjør debatt!

Anonymkode: 84708...8a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De jeg kjenner som tidligere har fått plass der har hverken tilhørt middelklasse eller vært mer privilegerte enn gjennomsnittet 🤔 

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i nedleggelsen av ABC-klinikken utfra slik situasjonen er nå. Det er ressursmangel i helsevesenet, med mangel på både penger og personell. Da er det ikke fornuftig å bruke mest ressurser på de som trenger det minst. 

For å få lov til å føde på ABC stilles det masse krav til kvinnens helse, og det er bare de friskeste og komplikasjonsfrie som får lov til å føde der. Da virker det veldig lite gjennomtenkt at det er disse som skal få masse oppfølging både før, under og etter fødsel, mens resten går på samlebånd.

  • Liker 28
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (1 time siden):

Jeg er enig i nedleggelsen av ABC-klinikken utfra slik situasjonen er nå. Det er ressursmangel i helsevesenet, med mangel på både penger og personell. Da er det ikke fornuftig å bruke mest ressurser på de som trenger det minst. 

For å få lov til å føde på ABC stilles det masse krav til kvinnens helse, og det er bare de friskeste og komplikasjonsfrie som får lov til å føde der. Da virker det veldig lite gjennomtenkt at det er disse som skal få masse oppfølging både før, under og etter fødsel, mens resten går på samlebånd.

Helt enig, bare tull hele greia. Man kan føde helt uten epidural på vanlig fødestue også 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 7f2f9...f4e

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Jeg er ung, frisk osv. og hadde en fantastisk naturlig fødsel i badekar på vanlig fødestue på AHUS. 

Anonymkode: b5156...10f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke noe skille mellom rik og fattig på ABC klinikken da det er et offentlig tilbud og ikke privat tilbud. 

Tilbud som ABC klinikken er viktig. Det er fullt mulig å ha flere viktige saker og tilbud på likt. 

Anonymkode: a372f...fe7

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonymus Notarius said:

Jeg er enig i nedleggelsen av ABC-klinikken utfra slik situasjonen er nå. Det er ressursmangel i helsevesenet, med mangel på både penger og personell. Da er det ikke fornuftig å bruke mest ressurser på de som trenger det minst. 

For å få lov til å føde på ABC stilles det masse krav til kvinnens helse, og det er bare de friskeste og komplikasjonsfrie som får lov til å føde der. Da virker det veldig lite gjennomtenkt at det er disse som skal få masse oppfølging både før, under og etter fødsel, mens resten går på samlebånd.

Jeg har delvis tenkt det samme, men faktum er at mange av jordmødrene på ABC kommer til å si opp og slutte. De kommer ikke til å avlaste vanlige fødestuer. Så dette er bare å skyve enda flere kvinner inn på enda flere overfylte fødestuer.

 

Anonymkode: bf218...f64

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har delvis tenkt det samme, men faktum er at mange av jordmødrene på ABC kommer til å si opp og slutte. De kommer ikke til å avlaste vanlige fødestuer. Så dette er bare å skyve enda flere kvinner inn på enda flere overfylte fødestuer.

 

Anonymkode: bf218...f64

Dette. Om det virkelig er så mye bedre å jobbe ved en slik fødestue så kommer de ikke til å søke seg til de vanlige fødeavdelingene (som ærlig talt ikke høres ut som en god arbeidsplass i det hele tatt).

Anonymkode: 84aef...074

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette. Om det virkelig er så mye bedre å jobbe ved en slik fødestue så kommer de ikke til å søke seg til de vanlige fødeavdelingene (som ærlig talt ikke høres ut som en god arbeidsplass i det hele tatt).

Anonymkode: 84aef...074

Jepp. Det er en STOR bemanningskrise blant jordmødre, og dette er bare enda et spark som gjør at færre vil søke jobber på fødestuer i Oslo, og enda færre vil gå jordmorutdanning fremover. For man ser at man overhodet ikke blir satt pris på, og at profitt settes foran velferd nok en gang. 

Jeg prøver å bli gravid og har allerede begynt å tenke hvor jeg kan føde som er bedre enn det jeg hører fra Oslo.

Anonymkode: bf218...f64

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på ABC som ung student, vil ikke akkurat beskrive meg som veldig priviligert middelklasse akkurat da 😅 ABC er for alle, det er jo et offentlig tilbud som alle kan søke seg til. Inklusjonskriteriene er jo heller ikke altfor sære.

ABC kunne i teorien ha tatt mange flere fødsler, men har ikke fått lov av ledelsen til å utvide, de har heller fått mindre ressurser. Og nå tror ledelsen at alle ABC-jordmødrene skal hjelpe til på den ordinære fødeavdelingen også er problemet løst, men de fleste har allerede sagt opp eller kommer til å si opp.

Istedenfor å legge ned ABC burde de jobbet for at ABC-prinsippene blir overført til de andre avdelingene slik at alle kunne få den samme gode fødselsomsorgen som man får på ABC!

 

Anonymkode: 67444...6dc

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anim92 skrev (2 timer siden):

Hvor får du den påstanden fra, er det jeg lurer mest på…

Jeg vil tippe det er herfra, et sitat fra administrerende direktør ved OUS

Sitat

«Vår oppgave er ikke å lage et fødetilbud for 32 år gamle kvinner med høy utdanning fra Ullevål Hageby»

 

Anonymkode: e1141...e7c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fødte på ABC som ung student, vil ikke akkurat beskrive meg som veldig priviligert middelklasse akkurat da 😅 ABC er for alle, det er jo et offentlig tilbud som alle kan søke seg til. Inklusjonskriteriene er jo heller ikke altfor sære.

ABC kunne i teorien ha tatt mange flere fødsler, men har ikke fått lov av ledelsen til å utvide, de har heller fått mindre ressurser. Og nå tror ledelsen at alle ABC-jordmødrene skal hjelpe til på den ordinære fødeavdelingen også er problemet løst, men de fleste har allerede sagt opp eller kommer til å si opp.

Istedenfor å legge ned ABC burde de jobbet for at ABC-prinsippene blir overført til de andre avdelingene slik at alle kunne få den samme gode fødselsomsorgen som man får på ABC!

 

Anonymkode: 67444...6dc

Det er jeg helt enig i at hadde vært det beste, men det er dessverre også den dyreste løsningen. Tradisjonelt sett så har fødselsomsorgen før fødsel ligget til helsestasjoner og fastleger, og det er derfor ikke budsjetter i spesialhelsetjenesten til å ta over disse oppgavene. 

Personlig syns jeg det er spesielt hvis alle jordmødrene på ABC sier opp og går over i andre yrker, da har de i hvert fall ikke de fødenes beste som første pri. Man kan heller ikke utvide et tilbud som ikke har nok søkere i utgangspunktet.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disco skrev (4 minutter siden):

Det er jeg helt enig i at hadde vært det beste, men det er dessverre også den dyreste løsningen. Tradisjonelt sett så har fødselsomsorgen før fødsel ligget til helsestasjoner og fastleger, og det er derfor ikke budsjetter i spesialhelsetjenesten til å ta over disse oppgavene. 

Personlig syns jeg det er spesielt hvis alle jordmødrene på ABC sier opp og går over i andre yrker, da har de i hvert fall ikke de fødenes beste som første pri. Man kan heller ikke utvide et tilbud som ikke har nok søkere i utgangspunktet.

Jeg har ikke barn, og skal heller aldri ha det, men jeg syns det er merkelig å legge dette på peronnivå hos jordmødrene. De må få ta vare på sin arbeidshverdag, og de vanlige fødeavdelingene i Oslo er ikke veldig attraktive arbeidsplasser. Å tro at enkeltjordmødre på gulvet skal endre på det systemet, er i beste fall naivt. 

Anonymkode: b0af7...905

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco skrev (52 minutter siden):

Det er jeg helt enig i at hadde vært det beste, men det er dessverre også den dyreste løsningen. Tradisjonelt sett så har fødselsomsorgen før fødsel ligget til helsestasjoner og fastleger, og det er derfor ikke budsjetter i spesialhelsetjenesten til å ta over disse oppgavene. 

Personlig syns jeg det er spesielt hvis alle jordmødrene på ABC sier opp og går over i andre yrker, da har de i hvert fall ikke de fødenes beste som første pri. Man kan heller ikke utvide et tilbud som ikke har nok søkere i utgangspunktet.

Med ABC-prinsippene tenker jeg først og fremst underveis i fødsel og god barselomsorg etter fødsel, at det er mulig for jordmor å kun ha en fødende om gangen som jordmor kan ivareta på en trygg måte. Ikke måtte løpe mellom flere fødende som er en realitet på en del fødeavdelinger i dag. Dette fører blant annet til mer bruk av epidural, komplikasjoner, utrygge fødende og dårlige fødselsopplevelser. 

Svangerskapsoppfølgingen er selvsagt en viktig del av ABC, men det er ikke den viktigste biten så den kan gjerne følges opp kommunalt!

Hvis jordmødrene på ABC slutter er det ene og alene lederne på OUS sitt ansvar, ikke den enkelte jordmor sitt ansvar. Man bør få lov til å ha en fin arbeidshverdag som man trives i! 

Anonymkode: 67444...6dc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sammenligner hvor mange jordmødre som har sagt opp på de vanlige fødeavdelingene på Ullevål de siste åra med hvor mange som har sagt opp på ABC så ser man jo tydelig hvor de har trivdes best. OUS har generelt gjort lite for å hindre at jordmødre slutter!

Anonymkode: 67444...6dc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anonymus Notarius skrev (4 timer siden):

Jeg er enig i nedleggelsen av ABC-klinikken utfra slik situasjonen er nå. Det er ressursmangel i helsevesenet, med mangel på både penger og personell. Da er det ikke fornuftig å bruke mest ressurser på de som trenger det minst. 

For å få lov til å føde på ABC stilles det masse krav til kvinnens helse, og det er bare de friskeste og komplikasjonsfrie som får lov til å føde der. Da virker det veldig lite gjennomtenkt at det er disse som skal få masse oppfølging både før, under og etter fødsel, mens resten går på samlebånd.

For meg handler det mest om en generell nedprioritering av kvinners helse. 
Men ja, det er jo nettopp denne gruppa som har minst behov for spesiell oppfølging. Det hadde vært bedre å benytte de samme prinsippene i alle normale graviditeter. De aller fleste kvinner i landet har IKKE mulighet til å føde på ABC fordi de bor et sted hvor et slikt tilbud ikke finnes, eller fordi de ikke har normale graviditeter. 
Jeg har endt opp med tre keisersnitt. For meg var det helt vilt at kvinner som hadde hatt normale fødsler fikk bo på hotellrom med partner, mens kvinner som har hatt komplikasjoner og som ofte er mye sykere og trenger mye hjelp gjerne må dele rom, og ikke får ha partner der. Fullstendig feilprioritering! I tillegg fører det jo til økt behov for hjelp fra personalet når mannen ikke får være der, og man selv ikke kommer seg ut av senga uten hjelp, og ikke kan ta vare på babyen selv! Et annet eksempel er at jeg, etter mitt tredje keisersnitt, ble liggende på oppvåkningen i flere timer uten babyen, fordi ingen hadde kapasitet til å følge med på babyen, så han måtte være på barsel. Man VET at keisersnitt er en risikofaktor for ammeproblemer. Likevel VELGER man å skille mor og barn fra hverandre i det man VET er en kritisk fase for ammingen, noe man aldri ville drømt om å gjøre hvis jeg hadde født vaginalt. Både mor og barn var friske. Fullstendig feil prioritering. 

Anonymkode: 25afa...cf3

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp. Det er en STOR bemanningskrise blant jordmødre, og dette er bare enda et spark som gjør at færre vil søke jobber på fødestuer i Oslo, og enda færre vil gå jordmorutdanning fremover. For man ser at man overhodet ikke blir satt pris på, og at profitt settes foran velferd nok en gang. 

Jeg prøver å bli gravid og har allerede begynt å tenke hvor jeg kan føde som er bedre enn det jeg hører fra Oslo.

Anonymkode: bf218...f64

Seriøst? Vær forsiktig med hva du ønsker deg. Som en som har hatt en komplisert fødsel som kunne gått skikkelig ille på et sykehus uten barneavdeling, hvor nærmeste barneavdeling var en flytur med ambulansefly unna, og hvor vaktene for både gynekologer og jordmødre var helt avhengig av vikarstafett fra Sverige og Danmark for å få det til å gå rundt, kan jeg forsikre deg om at jeg aldri, aldri hadde byttet bort et sykehus med en fullverdig nyfødtintensivavdeling. Jeg tror dere i Oslo ofte glemmer hvilket vanvittig privilegium dere har i å føde på store sykehus. 
ABC eller ikke ABC er faktisk privilegert middelklassesnakk i forhold til det. (Og ja, jeg er øvre middelklasse selv.)

Anonymkode: 25afa...cf3

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Seriøst? Vær forsiktig med hva du ønsker deg. Som en som har hatt en komplisert fødsel som kunne gått skikkelig ille på et sykehus uten barneavdeling, hvor nærmeste barneavdeling var en flytur med ambulansefly unna, og hvor vaktene for både gynekologer og jordmødre var helt avhengig av vikarstafett fra Sverige og Danmark for å få det til å gå rundt, kan jeg forsikre deg om at jeg aldri, aldri hadde byttet bort et sykehus med en fullverdig nyfødtintensivavdeling. Jeg tror dere i Oslo ofte glemmer hvilket vanvittig privilegium dere har i å føde på store sykehus. 
ABC eller ikke ABC er faktisk privilegert middelklassesnakk i forhold til det. (Og ja, jeg er øvre middelklasse selv.)

Anonymkode: 25afa...cf3

Dette. 

Anonymkode: c7e42...bf4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...