AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Jeg har barn i seteleie, men jeg vil ikke ha epidural og drypp. Virket ikke som jeg hadde noe annet valg. Kan jeg nekte? Anonymkode: 97e60...165 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 Drypp? Det er folkemunne for TIA-anfall. Mener du intravenøs væske? Vil du si noe om hvorfor du ikke vil ha dette, og om du har kommunisert årsaken til at du ikke vil ha det til helsepersonellet? Anonymkode: 8ecc8...996 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Drypp? Det er folkemunne for TIA-anfall. Mener du intravenøs væske? Vil du si noe om hvorfor du ikke vil ha dette, og om du har kommunisert årsaken til at du ikke vil ha det til helsepersonellet? Anonymkode: 8ecc8...996 Mener sikkert riestimulerende pitocin intravenøst. Anonymkode: f8055...fde 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #5 Skrevet 24. januar 2023 Men ja, du kan vel nekte. Det er jo risikofødsel da. Anonymkode: f8055...fde
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #6 Skrevet 24. januar 2023 Epidural kan du alltid nekte. Det er det bare deg selv det går utover. Om du kan nekte å få lagt inn en veneflon for at de skal kunne gi nødvendige medikamenter er derimot usikkert da å nekte dette også påvirker barnet ditt. De kommer neppe til å holde deg fast og sette den mot din vilje (så fremt det ikke står om ditt eller barnets liv og helse), men de kommer til å prøve å snakke fornuft med deg og om du ikke vil høre på det blir det notert i journalen. Anonymkode: 0a28c...fb1 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #7 Skrevet 24. januar 2023 Fødte i seteleie for et år siden. Ingen påtvinger deg epidural om du ikke vil. Jeg hadde hvert fall ikke noe behov for å nekte for det, jeg sa bare at jeg ikke ønsket det, men at jeg kanskje ombestemte meg når det sto på som verst. Det gjorde jeg ikke. Ingen anbefalte det eller spurte meg igjen. Jeg hadde antibiotika intravenøst fordi vannet gikk litt før uke 37. De ønsker ikke å sette i gang før uke 37, så riestimulerende drypp fikk jeg ikke tilbud om. Riene startet av seg selv, jeg bikket 37 uker, de varte i 1,5 døgn uten en cm med åpning. Fortsatt ikke noe press om det. Kan heller ikke se noen grunn til at man skulle presses til det før man evt. ser behov for det, men man kan vel si nei til det også. Anonymkode: b2369...488 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #8 Skrevet 24. januar 2023 Ingen bruker tvang på deg før det er fare for liv. Så ja, epidural osv kan du nekte. Anonymkode: 99232...441
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #9 Skrevet 24. januar 2023 Det er riestimulerende jeg mener ja. Jeg er livredd for delvis eller full livmorsruptur. Det har skjedd med kvinner i familien min, heldigvis gått bra. Men jeg vil ikke tilføre noe som øker riene, hvis det gir mening? Epidural er jeg redd for fordi hvis noe går galt vil jeg ha mulighet til å kjenne det. Anonymkode: 97e60...165
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er riestimulerende jeg mener ja. Jeg er livredd for delvis eller full livmorsruptur. Det har skjedd med kvinner i familien min, heldigvis gått bra. Men jeg vil ikke tilføre noe som øker riene, hvis det gir mening? Epidural er jeg redd for fordi hvis noe går galt vil jeg ha mulighet til å kjenne det. Anonymkode: 97e60...165 Har du noen risikofaktorer for ruptur da? Tidligere keisersnitt? Anonymkode: f8055...fde
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #11 Skrevet 24. januar 2023 Hjerteformet livmor. Ville helst ha keisersnitt, men de har satt seg på bakbeina Anonymkode: 97e60...165
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #12 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er riestimulerende jeg mener ja. Jeg er livredd for delvis eller full livmorsruptur. Det har skjedd med kvinner i familien min, heldigvis gått bra. Men jeg vil ikke tilføre noe som øker riene, hvis det gir mening? Epidural er jeg redd for fordi hvis noe går galt vil jeg ha mulighet til å kjenne det. Anonymkode: 97e60...165 Epidural er jo et personlig valg, og ikke noe man trenger å sette før du evt. ønsker det. Jeg kan ikke noe om dette med riestimulerende, aldri hatt det, så skal ikke uttale meg bastant. Du blir nok ikke tvunget til det, og det er jo ikke sikkert du har behov i det hele tatt. Hvis fødselen trekker ut, du ikke vil ha noe stimulerende og det er fare for liv, så vil det vel evt. bli et hastesnitt? Det er lav terskel for det ved seteleie. Som sagt, dette er bare synsing. Kan du ikke ta en samtale med fødestedet ditt eller jordmoren din om dette, og høre hva som er potensielle utfall? Anonymkode: b2369...488
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #13 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hjerteformet livmor. Ville helst ha keisersnitt, men de har satt seg på bakbeina Anonymkode: 97e60...165 Man skal kunne velge keisersnitt ved setefødsel. Jeg fikk valget, men valgte vaginal fødsel da jeg er mer redd for keisersnitt. Det er mulig de prøver å overtale deg til å velge vaginal fødsel, men de kan ikke tvinge deg ut i en slik risikofødsel. Stå på ditt om du ønsker keisersnitt. Anonymkode: b2369...488 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #14 Skrevet 24. januar 2023 Epidural er vel pga større risiko for inngrep under fødsel? Anonymkode: a37cb...71e 1
Anonym6789 Skrevet 24. januar 2023 #15 Skrevet 24. januar 2023 Ingen kan vel nekte deg, men jeg ble anbefalt epidural under setefødsel fordi da var epiduralen allerede satt dersom fødselen stoppet opp og han måtte ut med keisersnitt. For å spare tid.. Så tenker kanskje det er en risiko å la vær? 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #16 Skrevet 24. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hjerteformet livmor. Ville helst ha keisersnitt, men de har satt seg på bakbeina Anonymkode: 97e60...165 Hvilket sykehus er dette? Alle skal ha mulighet til å velge keisersnitt ved seteleie. Om det er det du ønsker, stå på ditt, vær klar på at du forstår risikoen men likevel mener det er det beste valget for deg og ditt barn. Anonymkode: e66dd...097 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #17 Skrevet 24. januar 2023 Du har rett på keisersnitt i ditt tilfelle.. Anonymkode: fcb0a...575
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #18 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hjerteformet livmor. Ville helst ha keisersnitt, men de har satt seg på bakbeina Anonymkode: 97e60...165 Ved normal partus må man ikke ha epidural. Kan fint spørre om andre ting, som feks akupunktur osv. Seteleie vil jo muligens øke smertene noe, men det er jo et fagteam sammen med deg og de tar jo de nødvendige vurderingene. Anonymkode: b9a4b...d5a
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #19 Skrevet 24. januar 2023 Grunnen til epidural er jo at denne kan skrus opp ved et evt keisersnitt så de kommer kjappere i gang. Går fint an å få lagt inn epiduralkateter med ikke sett medisiner der før det er nødvendig. Å nekte venekanyle er jo ren idioti. hvis du nekter begge deler og må ha akutt keisersnitt så må de begynne å styre med venekayler da, og mister verdifull tid. Innlegget ditt viser egentlig godt hvorfor pasienter ikke har nok innsikt til å velge behandling selv, de forstår ikke avveining og konsekvenser. Anonymkode: dbc07...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #20 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har barn i seteleie, men jeg vil ikke ha epidural og drypp. Virket ikke som jeg hadde noe annet valg. Kan jeg nekte? Anonymkode: 97e60...165 Men de trenger jo ikke skru den på. De vil bare sette den i tilfelle keisersnitt. Siden sannsynligheten er så stor for keisersnitt vil de bare kunne skru den opp og rulle deg inn til operasjon. Ta deg sammen Anonymkode: 9ffd0...cd2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå