AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #1 Skrevet 24. januar 2023 Hei. Lurer på dette med aldersforskjell. Er det liksom innafor om jeg på 32 blir sammen med en som er 40? Vi har begge barn og han virker som en bra person. Anonymkode: 3280a...358
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #2 Skrevet 24. januar 2023 8 års aldersforskjell er innafor. Men aldersforskjell blir MER problematisk når man er eldre. Når han går av med pensjon åresvis før deg, og han gjerne vil reise og kose seg mens han ennå er i form til det, mens du enda har mange år igjen av arbeidslivet - eller må førtidspensjonere deg og da få lavere pensjon. Anonymkode: 1564d...20c 6 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #3 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 8 års aldersforskjell er innafor. Men aldersforskjell blir MER problematisk når man er eldre. Når han går av med pensjon åresvis før deg, og han gjerne vil reise og kose seg mens han ennå er i form til det, mens du enda har mange år igjen av arbeidslivet - eller må førtidspensjonere deg og da få lavere pensjon. Anonymkode: 1564d...20c Godt poeng.. Men det er jo noe man må snakke om og komme til enighet med hverandre 😊 Anonymkode: 3280a...358
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #4 Skrevet 24. januar 2023 Enig, forskjellen blir viktigere jo eldre man blir. Jeg synes åtte år er i overkant. + - tre år gjør livet lettere. Anonymkode: 05a3b...fac 5 1
aksase Skrevet 24. januar 2023 #5 Skrevet 24. januar 2023 Kjærligheten kjenner ingen grenser. Blås i alderen! 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #6 Skrevet 24. januar 2023 Det kommer jo an på mye forskjellig. Det er typisk problematisk hvis: - yngste part ikke er voksen - man er på ulike stadier i livet (f.eks ene er klar for å etablere seg og andre ikke. Eller ene har fått barn før og ønsker ikke flere, mens andre ikke har fått muligheten) - ene begynner å bli gammel og syk, mens den andre er i full vigør Jeg synes at så lenge yngste part er over 25 så er det mindre problematisk. Anonymkode: 414d0...9cf 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #7 Skrevet 24. januar 2023 Det er aldri nøye. Kun mas og idioti om dette. Anonymkode: 2da4a...b25 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #8 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er aldri nøye. Kun mas og idioti om dette. Anonymkode: 2da4a...b25 Nåja, forskning viser at par med høy aldersforskjell har adskillig høyere sjanse for brudd enn andre par. Anonymkode: 1564d...20c 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #9 Skrevet 24. januar 2023 Helt ærlig, jeg vet ikke selv. Vi har samme verdier, samme prinsipper, samme mål og jeg liker måten han er på. Men redd for å bli plutselig veldig voksen... Anonymkode: 3280a...358 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: 8 års aldersforskjell er innafor. Men aldersforskjell blir MER problematisk når man er eldre. Når han går av med pensjon åresvis før deg, og han gjerne vil reise og kose seg mens han ennå er i form til det, mens du enda har mange år igjen av arbeidslivet - eller må førtidspensjonere deg og da få lavere pensjon. Anonymkode: 1564d...20c Veldig oppkonstruert problemstilling. Når man er i pensjonsalder er man gjerne mer avslappet og romslige med hverandre. Mange menn velger å fortsette å jobbe eller holde seg aktive. Ingen "må" førtidspensjonere seg pga at partneren er pensjonist. At gubben tusler hjemme, steller i hagen, spiller golf, eller sysselsetter seg på egenhånd mens kona jobber, er bagateller. Aldersforskjellen har mye mer å si når man er ung. En ung kvinne som ikke har blitt mor matchet opp mot en 10 år eldre mann som har unger langt opp gjennom skolesystemet. De står på helt forskjellige steder i livet og den forskjellen kan være stor. Også hvis den barnløse, unge jenta fortsatt studerer mens mannen er veletablert i jobb og tenåringsbarn. DA er aldersforskjellen stor. Anonymkode: 99eb7...1ad 2
Flintis Skrevet 24. januar 2023 #11 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nåja, forskning viser at par med høy aldersforskjell har adskillig høyere sjanse for brudd enn andre par. Anonymkode: 1564d...20c Hva er egentlig galt med brudd?
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #12 Skrevet 24. januar 2023 Aldersforskjeller er (kan være) problematiske når man ikke er på samme sted i livet. Hvis den ene er 20 og student og den andre er 28 og etablert og klar for barn kan det bli et problem. Når den ene er 26 og den andre er 34 og begge er etablerte og klare for barn, er det ikke et problem. Ved 50- og 60-noe vil det igjen bli et problem (kan bli), fordi den ene da er klar for pensjonistlivet mens den andre jobber. Sykdom er og relevant, men det kan jo skje når som helst. Jeg tror det første eksemplet er vanskeligere å jobbe seg gjennom, når man når pensjonistalder har man gjerne vært sammen ganske lenge og har et felles liv å bygge på. Anonymkode: be1cb...20c 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #13 Skrevet 24. januar 2023 Du er bare 32. Ikke bind deg til en som er passert 40. Anonymkode: bf5b1...00f 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #14 Skrevet 24. januar 2023 Aldersforskjell er problematisk når man er yngre, for da er den ene mer moden og erfaren og det gir en ubalanse i forholdet. Aldersforskjell er problematisk når man blir eldre, for da blir den eldste raskt veldig mye eldre, og man kaster bort gode pensjonsår der begge er friske sammen. Midt i mellom merkes ikke aldersforskjellen noe særlig. Anonymkode: 1090d...e4f 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #15 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du er bare 32. Ikke bind deg til en som er passert 40. Anonymkode: bf5b1...00f Bare 32..jeg er ikke i 20 åra lenger. Tviholder på dem litt egntlig 😅 Anonymkode: 3280a...358
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #16 Skrevet 24. januar 2023 Det er en periode i 30-50 års hvor aldersforskjelle har generelt veldig lite å si. Når man er yngre er det "ekkelt" fordi det er barnerov, og når man er eldre er det "ekkelt" fordi man blir partners egen hjemmesykepleie. Anonymkode: 408cf...ef3 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #17 Skrevet 24. januar 2023 Det har jo ikke så mye å si nå 'midt i livet', men det vil få større betydning når han er 65, og du er 57. I tillegg er jo sjansen større for at du blir alene eller omsorgsgiver for han, på hans eldre dager. Personlig syns jeg det er enklere å være sammen med en som er 3 år yngre enn meg, enn da jeg var med xen som var 8 år eldre. Vi kom stadig i klinsj på hva som var 'artig i livet'. Anonymkode: bc339...2de 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #18 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Helt ærlig, jeg vet ikke selv. Vi har samme verdier, samme prinsipper, samme mål og jeg liker måten han er på. Men redd for å bli plutselig veldig voksen... Anonymkode: 3280a...358 Altså når dere er 32 og 40 er dere mest sannsynlig på omtrent samme sted i livet. Om du ikke er voksen som 32 så blir du det sannsynligvis aldri.😉 Men det avhenger selvfølgelig om noen av dere har barn, om dere evt begge ønsker barn osv. For akkurat det er jo en veldig stor del av livet i 30 og 40-årene. Som andre skriver her, mellom 30-50 år så kan man fungere sammen selv om aldersforskjellen er ganske stor. Når man er yngre eller eldre enn dette så blir det mer utfordrende. 8 år er likevel ikke noen voldsom forskjell. Anonymkode: 3b0e7...5ee 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #19 Skrevet 24. januar 2023 Voksen mann. Har datet kvinner som var 10-13 år yngre. De drakk vin som en elefant ved vannhullet! Jeg greide ikke å holde følge. Jeg ble sikkert oppfattet som gammel og kjedelig med mine to glass. Aldri mer. Ser nå etter noen på samme alder og som er ferdig med "barnefylla" Anonymkode: 84536...2dc 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #20 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Voksen mann. Har datet kvinner som var 10-13 år yngre. De drakk vin som en elefant ved vannhullet! Jeg greide ikke å holde følge. Jeg ble sikkert oppfattet som gammel og kjedelig med mine to glass. Aldri mer. Ser nå etter noen på samme alder og som er ferdig med "barnefylla" Anonymkode: 84536...2dc Hvor gammel et du selv da? Anonymkode: 80d3b...9d3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå