Gå til innhold

Ser ikke dagens unge jenter på Tre nøtter til askepott?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Honey Dew said:

Du er krenket av ingenting.

Beklager, men for å forstå bakgrunnen for rasismen i Askepott-filmen, må man se dette i større sammenheng.

Som alle sikkert vet, var det etniske sammensettingen i den tidligere Østblokken svært så homogen, og med ekstremt få unntak var personer fra for eksempel Afrika noe man kun så ved kommunistiske sammenkomster der man inviterte likesinnede fra hele verden; ellers var befolkningens hudfarge hvit.

Da muren falt i 1989 kom det nye impulser utenfra, men grunnen til at nynazismen raskt fikk fotfeste i østdelen av Tyskland, var nettopp det at innvandring fra andre verdensdeler ble betraktet som et "fremmedelement", noe man idag også ser i eksempelvis Russland eller Ungarn.

Kort sagt representerer ikke den tilsynelatende uskyldige filmen bare en historie om en seksuelt avvikende prins med fotfetisj, men også et menneskesyn som ikke hører hjemme i 2023; grunnen til at Askepott ikke blir spilt av en afrikansk kvinne, er at datidens filmer finansiert av myndighetene skulle gjenspeile myndighetenes offisielle syn, og etter vår målestokk var ikke dette synet vesentlig mindre rasistisk enn Kongo-landsbyen man bygde i Oslo i 1914, eller nazistenes propagandafilmer om Det nye Tyskland; heltene i Askepott-filmen skulle være hvite, og andre alternativer ble aldri vurdert.

At NRK i sin tid kjøpte produksjoner fra Øst-Europa, og DDR-propagandafiguren Sandman, som skulle lære barna om hvordan man skulle vokse opp til å bli gode kommunister, ble sendt i beste tid i norsk barne-TV i julekalenderen om Skomaker Andersen, skyldes antagelig at disse produksjonene av praktiske og ideologiske årsaker (kommunismen sponset med glede reklame utenlands) var billigere å kjøpe inn enn vestlige produksjoner, men dette endrer ikke bakgrunnen; hvis man i 2023 skal sende en tsjekkisk film som reflekterer det sterkt homogene menneskesynet i det daværende Tsjekkoslovakia for 50 år siden, kan man like gjerne ta frem en av Leni Riefenstahls filmer som juletradisjon.

Anonymkode: 6eeee...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Beklager, men for å forstå bakgrunnen for rasismen i Askepott-filmen, må man se dette i større sammenheng.

Som alle sikkert vet, var det etniske sammensettingen i den tidligere Østblokken svært så homogen, og med ekstremt få unntak var personer fra for eksempel Afrika noe man kun så ved kommunistiske sammenkomster der man inviterte likesinnede fra hele verden; ellers var befolkningens hudfarge hvit.

Da muren falt i 1989 kom det nye impulser utenfra, men grunnen til at nynazismen raskt fikk fotfeste i østdelen av Tyskland, var nettopp det at innvandring fra andre verdensdeler ble betraktet som et "fremmedelement", noe man idag også ser i eksempelvis Russland eller Ungarn.

Kort sagt representerer ikke den tilsynelatende uskyldige filmen bare en historie om en seksuelt avvikende prins med fotfetisj, men også et menneskesyn som ikke hører hjemme i 2023; grunnen til at Askepott ikke blir spilt av en afrikansk kvinne, er at datidens filmer finansiert av myndighetene skulle gjenspeile myndighetenes offisielle syn, og etter vår målestokk var ikke dette synet vesentlig mindre rasistisk enn Kongo-landsbyen man bygde i Oslo i 1914, eller nazistenes propagandafilmer om Det nye Tyskland; heltene i Askepott-filmen skulle være hvite, og andre alternativer ble aldri vurdert.

At NRK i sin tid kjøpte produksjoner fra Øst-Europa, og DDR-propagandafiguren Sandman, som skulle lære barna om hvordan man skulle vokse opp til å bli gode kommunister, ble sendt i beste tid i norsk barne-TV i julekalenderen om Skomaker Andersen, skyldes antagelig at disse produksjonene av praktiske og ideologiske årsaker (kommunismen sponset med glede reklame utenlands) var billigere å kjøpe inn enn vestlige produksjoner, men dette endrer ikke bakgrunnen; hvis man i 2023 skal sende en tsjekkisk film som reflekterer det sterkt homogene menneskesynet i det daværende Tsjekkoslovakia for 50 år siden, kan man like gjerne ta frem en av Leni Riefenstahls filmer som juletradisjon.

Anonymkode: 6eeee...8b3

Kan legge til at kommunismen festet et jerngrep i Tsjekkoslovakia etter 1968, og at alt av publikasjoner, inkludert aviser, bøker eller film, først måtte gjennom et nåløye av sensur for å se om dette kunne stride mot eller være kamuflert kritikk av myndighetene, så man kan være trygg på at det også gjaldt denne Askepott-filmen.

Derfor måtte filmen også gjenspeile myndighetenes syn på hvordan det tsjekkiske samfunnet skulle se ut i 1973, og det gjaldt også hudfargen på skuespillerne; hvis man tviler på dette, anbefales det å sette seg inn i hvordan kommunismen fungerte den gangen, og i hvilken grad samfunnskritiske røster ble sensurert eller satt i fengsel.

Med andre ord - heltene i filmen skulle være hvite, og det var ikke rom for avvik.

Greit nok at NRK kjøpte inn filmen i sin tid for å spare noen kroner i forhold til vestlige produksjoner, men begrunnelsen om å sende dette 50 år senere som "tradisjon" er syltynn. Som sagt kan man like gjerne ta frem en av Leni Riefenstahls filmer som juletradisjon.

Anonymkode: 6eeee...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan legge til at kommunismen festet et jerngrep i Tsjekkoslovakia etter 1968, og at alt av publikasjoner, inkludert aviser, bøker eller film, først måtte gjennom et nåløye av sensur for å se om dette kunne stride mot eller være kamuflert kritikk av myndighetene, så man kan være trygg på at det også gjaldt denne Askepott-filmen.

Derfor måtte filmen også gjenspeile myndighetenes syn på hvordan det tsjekkiske samfunnet skulle se ut i 1973, og det gjaldt også hudfargen på skuespillerne; hvis man tviler på dette, anbefales det å sette seg inn i hvordan kommunismen fungerte den gangen, og i hvilken grad samfunnskritiske røster ble sensurert eller satt i fengsel.

Med andre ord - heltene i filmen skulle være hvite, og det var ikke rom for avvik.

Greit nok at NRK kjøpte inn filmen i sin tid for å spare noen kroner i forhold til vestlige produksjoner, men begrunnelsen om å sende dette 50 år senere som "tradisjon" er syltynn. Som sagt kan man like gjerne ta frem en av Leni Riefenstahls filmer som juletradisjon.

Anonymkode: 6eeee...8b3

Ser at filmen var en østtysk-tsjekkoslovakisk produksjon, og i tillegg til Berrandov spilt inn i det berømmelige østtyske filmstudioet DEFA, som var kjent for sine blendahvite propagandafilmer om lykkelandet DDR:

https://no.wikipedia.org/wiki/Tre_nøtter_til_Askepott_(1973)

Siterer også Wikipedia:

Quote

Det var omfattende sensur i Tsjekkoslovakia og DDR på den tiden filmen ble spilt inn. Hvis man lagde filmer for voksne, var det streng kontroll av manus og den øvrige prosessen. Men siden regissøren skulle lage film for barn, fikk han større frihet. I et forsøk på å gi filmen en dose humor, hadde regissør Václav Vorlíček hyret inn tre kjente komikere.

Noe som ikke forundrer meg; alt som ble laget i Øst-Tyskland, ble nøye overvåket av Stasi.

Ellers beklager jeg at jeg feilstavet det som Sandman; Sandmann er naturligvis det korrekte navnet:

https://no.wikipedia.org/wiki/Jon_Blund_(film)

Quote

Etter at Øst-Tyskland (DDR) falt, har flere, blant annet Jannicke Systad Jacobsen i en dokumentarfilm om Sandmännchen fra 2005, beskrevet skikkelsen som en propagandafigur.[3] Filmene skulle formidle en idealisert versjon av det sosialistiske fellesskapet i DDR, andre østblokkland og eksotiske kommuniststater. Flere episoder handlet om menneskerettigheter og viste fram et trygt hverdagsliv og tekniske fremskritt, ikke minst gjennom Jon Blunds fantasifulle framkomstmidler.

Jon Blund ble ambassadør og markedsføringsfigur for det kommunistiske statssystemet i østtysk barneunderholdning, men også selv et karakteristisk symbol på landets samfunnsliv og populærkultur.

Tror neppe at de fleste som ser på Skomaker Andersen eller Tre nøtter til Askepott er klar over hvilket undertrykkende system filmene ble laget under, og hvilken innvirkning dette hadde å si for rollefigurenes hudfarge.

Anonymkode: 6eeee...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Nei, ungdommen nå til dags!» er det ikke det man sier… Jeg tipper de av dagens unge som er litt interesserte heller vil se den norske filmen. Jeg skulle ønske noen kunne fjerne fortellerstemmen, og tekste den i stedet. Så kunne begge versjoner sendes på julaften, på NRK1 og NRK2.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser at filmen var en østtysk-tsjekkoslovakisk produksjon, og i tillegg til Berrandov spilt inn i det berømmelige østtyske filmstudioet DEFA, som var kjent for sine blendahvite propagandafilmer om lykkelandet DDR:

https://no.wikipedia.org/wiki/Tre_nøtter_til_Askepott_(1973)

Siterer også Wikipedia:

Noe som ikke forundrer meg; alt som ble laget i Øst-Tyskland, ble nøye overvåket av Stasi.

Ellers beklager jeg at jeg feilstavet det som Sandman; Sandmann er naturligvis det korrekte navnet:

https://no.wikipedia.org/wiki/Jon_Blund_(film)

Tror neppe at de fleste som ser på Skomaker Andersen eller Tre nøtter til Askepott er klar over hvilket undertrykkende system filmene ble laget under, og hvilken innvirkning dette hadde å si for rollefigurenes hudfarge.

Anonymkode: 6eeee...8b3

Gidder ikke blande politikk inn i en eventyfilm.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt vil mange ungdommer i dag synes at den filmen er kjedelig og treg. Noen liker den sikkert, men det er ikke rart mange mener at den er utdatert.

Anonymkode: 7b2f1...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Honey Dew said:

Gidder ikke blande politikk inn i en eventyfilm.

Deg om det, men i lys av hvor og når filmen ble laget, er det ingen tvil om at den ble laget i et samfunn der selv en eventyrfilm for barn var synonym med politikk; dette er historiske fakta som man ikke kan se bort fra.

Det samme gjelder heltenes hudfarge; den er på ingen måte tilfeldig. Antall afrikanere eller asiatere som ble vurdert til rollene, var null.

Anonymkode: 6eeee...8b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg står for det jeg sier, forpester den. Den er grusom og forferdelig! Burde ikke bli sendt på TV og det er min mening. :jolie:

Anonymkode: b60b6...08c

Mener du at du forakter den? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh, og jeg er født i 86, mer kjedelige greier kan du ikke dra meg igjennom en den der altså! Så den norske, den likte jeg, men den gamle, spaaaar meg!

Anonymkode: 53533...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er født i 1985. I alle år har jenter i familien, både eldre og yngre enn meg, sett på det som obligatorisk å se Tre nøtter til Askepott på julaften. Det har vært nærmest hellig for meg, og ingen jul uten. Men de som driver å kommer i tenårene nå virker fullstendig uinteressert i filmen og synes det hele er teit. De sitter heller med trynet i tlf for å se tiktok. Jeg satt også med trynet i tlf  når jeg var fjortis, men akkurat Askepott måtte jeg ha med meg. Synes det er så trist ar Askepott-tradisjonen nå begynner å slå sprekker 😔

Anonymkode: 0ff63...918

For meg ødelegger den bare jula. Den gir meg absolutt ingen julestemning, den er heller en pine å måtte se. 
Jeg satt også med trynet i mobilen da jeg var fjortis, men det var fordi filmen er helt grusom, og jeg prøvde lide meg igjennom tiden det tok andre å se den... 

Adrenalina1 skrev (21 timer siden):

Enig. Overfladisk tull og tøys er det som opptar dem.

Ja, det er mye mer realistisk å bruke tiden på å se noen jakte på en prins, og endelig få drømmebryllupet og bli en prinsesse, fordi en sko passer kun en person i hele verden, og derfor må hun bli dronning... 
Jeg er 37, og bruker ikke tiktok, men jeg ser absolutt at tiktok kan være mer nyttig og lærerikt enn den filmen... 

Anonymkode: 1431f...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Den er laget for voksne, men denne utgivelsen har faktisk med en redigert, alternativ versjon som er like barnevennlig som den som går på TV i jula.

Den ordinære versjonen er for seksuell til at den passer som familiefilm.

 

Anonymkode: e917f...b76

Ser ut som den familievennlige versjonen må være ganske mye kortere 🤭

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 98 og har kun sett filmen en gang. Aldri vært interessert i den, ser heller på Mikkes magiske jul ☺️

Anonymkode: 26605...d2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født 1996 her og gamle versjon av tre nøtter til askepott er livsviktig her i hus. Jeg har enda bare en to åring i hus, så kan ikke uttale meg så alt for mye om det. Jeg håper og innstiller meg på å ordne litt regler når det kommer til sånne høytider at telefonen/ipad skal oppi kurven og holde seg der til feiringen er over. Så er det jo vår oppgave som foreldre å gjøre litt ekstra «stas» over det med kanskje litt ekstra godt humør og energi. Men er ikke lille interessert likevel etter forsøk så må jeg som mamma bite i det sure eple å se om hun er mer interessert i den nye versjonen på grunn av generasjonen.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er født i 83 og elsker askepott på julaften. Etter jeg fikk barn blir jeg mer en som ordner rundt i huset, men prøver å la den stå på. I år ble den «overkjørt», alle barna synes den er kjedelig (barna er 7,9,11). 

Vi må vel innse at det er en før og nå tid når det gjelder tv. Vi hadde kun direkte-TV og hos oss var det to kanaler. Nå kan barna se akkurat det de vil, vi har også flere tv-er, ipader og telefoner der alle kan se akkurat det de ønsker uten å sitte samlet om en ting. Litt trist, men det er nok lite vi får gjort med akkurat det. 

Anonymkode: 553bf...4b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...