Gå til innhold

Ser ikke dagens unge jenter på Tre nøtter til askepott?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er født i 84, men hadde aldri noe forhold til den filmen. Jeg elsket å hjelpe til på kjøkkenet som barn, og formiddagen på julaften var det alltid nok å gjøre så jeg var ikke interessert i å se TV.

Har sett den i senere tid og har ikke noe sterkt imot den, men jeg har egentlig aldri skjønt greia med å se de samme filmene om igjen og om igjen. Vil heller se en ny film enn en jeg kan utenat.

 

Telefonene som fantes da vi var fjortiser kunne sende SMS, og det var ofte spill på dem som ikke krevde noe netttilgang. Snake-avhengighet er nok noe mange født på midten av 80-tallet er godt kjent med ;) 

Anonymkode: 25050...245

Jeg er født 7 år tidligere, og husker godt snake spillene og da det å sende sms var nytt. Men det jeg tenkte mer på er at det er en helt annen mobil verden for dagens ungdom. De kan se på den filmen de ønsker og når de ønsker det. Det er sosiale medier og utallige spill osv. Kan ikke helt sammenlignes med den gangen. Kanskje noe enklere få å ungdommen på den tiden til å se på lineær tv enn i dag.

Anonymkode: f19b8...885

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Letharia

Jeg er født i 97. Ser på Harry Potter jeg. Begynner å se første film 1 desember, så ser jeg de resterende filmene helt til julaften, da ser jeg den siste Harry Potter filmen, Jul i svingen ser jeg hele desember, og Mikke Mus og co sine julefilmer. Aldri hatt sansen for Tre nøtter og ingen jeg kjenner ser på den heller. Men er det ikke det som er så fint med fri vilje da? At man får velge selv hva man vil se, for å få den maksimale julestemningen? 🎄

Endret av Letharia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Om du ikke evner å forstå korrekt bruk av ordet forpester, kanskje du skulle la være?

Anonymkode: 00acc...9d8

Kg har blitt et forbanna dritt sted! ALT skal pirkes på! Du forpester tråden og debatten! 

Anonymkode: b60b6...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over denne tråden må jeg si. Har alltid bare fått pes når det kommer opp at jeg ikke gidder denne filmen. Blasfemi, ingen jul uten!! Gav den en sjanse i år for første gang på 15 år, men endte opp med å bytte kanal ganske kjapt.

Husker fortsatt hvor skuffet jeg var som 4 eller 5 år gammel, første gangen mamma hypet opp at vi skulle se selveste askepott! Jeg forventet disney, glitter og glam, trylling, kroner og glassko. Fikk en gråaktig, sotete spillefilm med bare mannstemmer. Kjempeskuffa allerede da, og den vokste aldri på meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den filmen er kjempeteit. 

Prinsen finner askepott i skogen, sier: åh, der er et barn, hun kaster snøball på meg, la meg jakte på henne sammen med mine tre kompiser. (logisk reaksjon å skal "ta" barnet ?? veldig creepy)

Og så gifter han seg med henne ??!?! Han innrømmet nettopp at hun var et barn ??! 

Anonymkode: 2d638...423

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventyret er mange hundre år gammelt. Det kommer nok til å overleve. Har sett den nye og den gamle filmen +  tegnefilmen til Disney. Er egentlig litt lei av denne tradisjonen.

I fjor så jeg denne i stedet. Den er "sprita opp" litt, men følger stort sett historien fra eventyret.

Født 06

1710506h.jpg

Anonymkode: e917f...b76

  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine foreldre er født på midten av 40-tallet, jeg er født på slutten av 60-tallet, barna mine er født på midten av 90-tallet, og ingen av oss har hatt denne "Askepott-tradisjonen". ( Jeg tror ikke noen av oss noen gang har sett den)

Vi har andre tradisjoner på julaften.

Anonymkode: 05f79...eb1

Samme her, hilsen K62

Anonymkode: 40aa9...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (57 minutter siden):

1984 her og i mange år satt jeg å så på filmen...men så fikk vi barn og deretter ble det mer bakgrunnens musikk/ støy. Men den står alltid på ...har en på 10 år som aldri har vært interessert...jente på 4... ikke gammel nok ennå.

Men det er den... kalle anka er de to som alltid må ses på julaften. Men føler det er lenge siden vi kunne sitte ned i ro og se på kalle anka..den begynner 1500 og da skal vi ofte gjøre oss klar eller dra....

Er du svensk siden du kaller Donald Duck for Kalle Anka?

Anonymkode: 5f897...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle dagens unge jenter bli imponert over en film, som handler om at en mann kommer å redder deg ut av et tragisk liv? 

 

Dagens jenter trenger ikke gutter til å fikse livet dems, de har alle virkemidler for å lykkes uten. 

 

Kanskje derfor den ikke er så spennende/relevant ? Er vanskelig å forholde seg til tematikken. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 1986. Tre nøtter til askepott er noe mamma ser på. For meg er det dritkjedelig. Har ikke sett på siden jeg var barn og mamma "tvang" meg.

Anonymkode: 05360...2d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 31 og askepott er for gammelt og for dårlig. Kos i barndommen men holder ikke mål i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du svensk siden du kaller Donald Duck for Kalle Anka?

Anonymkode: 5f897...2ae

Noen av oss må få med oss både den svenske og norske versjonen av "From all of us to all of you".

Ang. Slaskepott så synes jeg det er trivelig å ha på i bakgrunnen med sin "plingelingplingelingplingelig"-melodi, men har sjeldent satt meg ned for å se den fra start til slutt. 

Endret av ElectricScum
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er født i 1985. I alle år har jenter i familien, både eldre og yngre enn meg, sett på det som obligatorisk å se Tre nøtter til Askepott på julaften. Det har vært nærmest hellig for meg, og ingen jul uten. Men de som driver å kommer i tenårene nå virker fullstendig uinteressert i filmen og synes det hele er teit. De sitter heller med trynet i tlf for å se tiktok. Jeg satt også med trynet i tlf  når jeg var fjortis, men akkurat Askepott måtte jeg ha med meg. Synes det er så trist ar Askepott-tradisjonen nå begynner å slå sprekker 😔

Anonymkode: 0ff63...918

Født i 90. Har aldri like tre nøtter til Askepott. Den er ræl kjedlig og utdatert, og det har den vært lenge. 

Anonymkode: 1e4c3...57b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er født i 1986. Tre nøtter til askepott er noe mamma ser på. For meg er det dritkjedelig. Har ikke sett på siden jeg var barn og mamma "tvang" meg.

Anonymkode: 05360...2d9

Ditto. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (1 time siden):

Enig. Overfladisk tull og tøys er det som opptar dem.

Et sikkert tegn på at man er blitt gammel er å si ting som at ungdoms intresser er tull. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ElectricScum skrev (9 minutter siden):

Noen av oss må få med oss både den svenske og norske versjonen av "From all of us to all of you".

Er du resteform? 🥲

Anonymkode: 0ff63...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (2 timer siden):

Enig. Overfladisk tull og tøys er det som opptar dem.

En kvinne som baserer hele sin lykke på å få tak i en mann er ihvertfall overfladisk tull og tøys. Dagens kvinner er selvstendige og har ikke det samme mindsettet sin din generasjon. Dere må gjerne fortsette jaget etter drømmeprinsen mens vi andre koser oss med andre ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er født i 1985. I alle år har jenter i familien, både eldre og yngre enn meg, sett på det som obligatorisk å se Tre nøtter til Askepott på julaften. Det har vært nærmest hellig for meg, og ingen jul uten. Men de som driver å kommer i tenårene nå virker fullstendig uinteressert i filmen og synes det hele er teit. De sitter heller med trynet i tlf for å se tiktok. Jeg satt også med trynet i tlf  når jeg var fjortis, men akkurat Askepott måtte jeg ha med meg. Synes det er så trist ar Askepott-tradisjonen nå begynner å slå sprekker 😔

Anonymkode: 0ff63...918

Sånn er det jo med alle «tradisjoner», ts. Tidelene endrer seg. Det som for deg er «tradisjoner» er for den nye generasjoner forrige generasjons vilkårlig valgte handlinger. For tradisjoner er verken mer eller mindre enn valgte handlinger. Som noen så velger kalle «tradisjon» i håp om å påtvinge andre dem.
 

Jeg kan når som helst velge meg som «tradisjon» å synge nasjonalsangen hver søndag. Gjør jeg det lenge nok og utsetter barna mine for det? Vipps - slik «har det alltid vært». Jeg kan påberope meg at dette har verdi at og å droppe den er å «bryte med tradisjoner» (som er en mye brukt og effektiv hersketeknikk, men likefullt kun en hersketeknikk). Selv om det jo unektelig rent faktisk bare er noe tull jeg har funnet på. Som er helt uten betydning, verdi eller mening utenfor mitt hode.

Jeg så også Askepott som barn. Men jeg har ikke valgt meg askepott som tradisjon, har ikke valgt å knytte mening til det.

Og - viktigst - jeg har ikke valgt å si til meg selv at det er «trist» at andre mennesker velger andre veier enn meg. Fordi det jo unektelig ikke er trist. Det er befriende. Det er nytenkende. Det er mangfoldig. Det er - kort sagt - et meget godt tegn for samfunnet, friheten og fremtiden hver gang noen vraker det noen har kalt en «tradisjon». 

Jeg håper alle mine blir vraket.

Anonymkode: d463a...be6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er født i 1992, så ikke akkurat ung.

Askepott har jeg sett før. Har aldri skjønt poenget med å gjøre en tradisjon ut av å se på TV.

Enda mindre å synes det er trist at andre ikke ser på TV på julaften.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...