Gå til innhold

Ser ikke dagens unge jenter på Tre nøtter til askepott?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er født i 1985. I alle år har jenter i familien, både eldre og yngre enn meg, sett på det som obligatorisk å se Tre nøtter til Askepott på julaften. Det har vært nærmest hellig for meg, og ingen jul uten. Men de som driver å kommer i tenårene nå virker fullstendig uinteressert i filmen og synes det hele er teit. De sitter heller med trynet i tlf for å se tiktok. Jeg satt også med trynet i tlf  når jeg var fjortis, men akkurat Askepott måtte jeg ha med meg. Synes det er så trist ar Askepott-tradisjonen nå begynner å slå sprekker 😔

Anonymkode: 0ff63...918

  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Unnskyld meg. Selv jeg i 30-årene klarer å ha sympati for ungdommen at Askepott er en drit gammel og kjedelig film. Tradisjon ja, men du hadde aldri fått meg til å se den for første gang nå. Stygge farger, forferdelig fortellerstemme og kvaliteten er kjip. Nå har det kommet en ny og mer estetisk fin versjon, og den vil heldigvis overta for den yngre generasjonen slik at historien lever videre.

Anonymkode: 2dcf5...966

  • Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 6 åring ble hektet dette året, men hun på 9 kunne ikle brydd seg mindre.

Er nok en annen generasjon TS.

Anonymkode: 352a5...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er født i 1985. I alle år har jenter i familien, både eldre og yngre enn meg, sett på det som obligatorisk å se Tre nøtter til Askepott på julaften. Det har vært nærmest hellig for meg, og ingen jul uten. Men de som driver å kommer i tenårene nå virker fullstendig uinteressert i filmen og synes det hele er teit. De sitter heller med trynet i tlf for å se tiktok. Jeg satt også med trynet i tlf  når jeg var fjortis, men akkurat Askepott måtte jeg ha med meg. Synes det er så trist ar Askepott-tradisjonen nå begynner å slå sprekker 😔

Anonymkode: 0ff63...918

Er det første gangen du opplever at folk har andre interesser enn deg?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1982 her. 

Får jo litt julestemning av at den klassiske lyden av filmen står på i bakgrunnen. Men, nei, jeg har aldri satt meg ned og sett den fra start til slutt, og kommer heller aldri til å gjøre det. 

Og kanskje like greit at en dubbet tsjekkisk film fra 70 tallet er i ferd med å forsvinne ut av norske juletradisjoner 😅

Anonymkode: dbccc...a33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dagens tenåringer følger vel bare med på Kardashians, og lignende tullball...  

:bond: 

Anonymkode: 90136...fbf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er født i 1990. Husker jeg så Askepott og Jakten på julestjernen og Disneys jul hvert år mens jeg gikk på barneskolen. Når jeg kom til ungdomsskolen hadde jeg sett de såpass mange ganger at jeg rett og slett var lei, jeg kan jo hele handlingen utenat, og den følelsen har jeg ennå. 

Anonymkode: 27899...7bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på ungdommen. Min datter på atten er opptatt av tradisjoner (mer enn det jeg er). Så hun har sine favoritter i juletiden som hun forbinder med jul osv.

Tenker at hver generasjon har sine ting. Jeg må f.eks ha sølvguttene på tv’en i bakgrunn når julen ringes inn og kjenne duften av pinnekjøttet. Ser også på askepott, men falt litt av den filmen da det er så mye mange andre bedre julefilmer.

Julen handler for meg å bringe tid med familien, spise god mat og samles oftere, se på gode julefilmer , slappe av, reflektere litt over året som gikk osv 

Anonymkode: 6134d...1f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann ikke jente men ble tidlig ganske drittlei 3 Nøtter. Type før ungdomsskolen.

Selv om den selvsagt er totalt overlegen Jakten på Julestjernen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i 96 her, skal ikke si jeg er ung men, Mamma satte alltid den på hver jul. Ble ganske lei i tenåra. Syns forsåvidt reisen til julestjernen er fin, vil heller se på den.

Anonymkode: a2da0...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er født i 1985. I alle år har jenter i familien, både eldre og yngre enn meg, sett på det som obligatorisk å se Tre nøtter til Askepott på julaften. Det har vært nærmest hellig for meg, og ingen jul uten. Men de som driver å kommer i tenårene nå virker fullstendig uinteressert i filmen og synes det hele er teit. De sitter heller med trynet i tlf for å se tiktok. Jeg satt også med trynet i tlf  når jeg var fjortis, men akkurat Askepott måtte jeg ha med meg. Synes det er så trist ar Askepott-tradisjonen nå begynner å slå sprekker 😔

Anonymkode: 0ff63...918

Jeg er født i 79 og har aldri sett Tre nøtter. Den har sett like dum ut i alle år.

Anonymkode: 66ddc...fce

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er født i 1987 og har forpestet den filmen i hele mitt liv. Dubbingen er så grusom forferdelig. Har to søstre som forguder den filmen og de ser den hvert år og har alltid gjort det. Hver lillejulaften og julaften så satt vi foran TV'en sammen og så julefilmer, inkludert den. Jeg har aldri i mitt liv sett hele filmen, bare glimt. Jeg hjalp heller mamma med vask og matlaging eller gikk å gjorde andre ting mens de så den forferdelige filmen. 

 

Anonymkode: b60b6...08c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine jenter på 9 og 17 ser den, men det er nok mer fordi de ønsker en tradisjon enn fordi filmen er god. (Den nye er foreløpig for skummel for 9-åringen, så vi kan ikke bytte enda i alle fall.) Jeg synes lyden i bakgrunnen er fin og pleier ganske ofte å stelle hår mens den er på, og da får jeg jo sett litt. 

Anonymkode: a3239...4e9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på samme alder som deg og har alltid syntes den filmen er drepende kjedelig og utrolig teit. Har bare én venninne som absolutt må se den hvert år, så det er nok ikke noe nytt at jenter synes den er teit :vetikke:

Anonymkode: abe9f...ad5

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

dagens tenåringer følger vel bare med på Kardashians, og lignende tullball...  

:bond: 

Anonymkode: 90136...fbf

Enig. Overfladisk tull og tøys er det som opptar dem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

dagens tenåringer følger vel bare med på Kardashians, og lignende tullball...  

:bond: 

Anonymkode: 90136...fbf

Nå takler jeg ikke Kardashians heller.

Men hadde heller sett meg ned og sett en episode av det, tror jeg.

Enn å se en elendig dubbet tsjekkisk film med dårlige skuespillere og urealistisk innhold en gang i året. 

Anonymkode: dbccc...a33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi foreldrene er født på 70 tallet, og har vel vokst opp med at Askepott har stått på i bakgrunnen. Men aldri sittet og sett hele filmen. Men da våre barn var små, så vi på denne før vi besøkte oldeforeldre på julaften. Den dag i dag, vil "barna" (gutt 21, jente 17 og gutt 15) stå opp til "Snekker Andersen", og så går det slag i slag fram til og med Disneys jul - alt på NRK. Så vi sitter og ser på Askepott sammen som en familie, i tillegg til alle de andre. Og nåde de som "kødder" med tradisjonene!! 15 åringen kom fly forbannet hjem fra skolen fordi de hadde blitt "tvunget" til å se den nye Askepott - filmen.... 

Anonymkode: ecca2...d68

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 Synes det er så trist ar Askepott-tradisjonen nå begynner å slå sprekker 😔

Anonymkode: 0ff63...918

Mine foreldre er født på midten av 40-tallet, jeg er født på slutten av 60-tallet, barna mine er født på midten av 90-tallet, og ingen av oss har hatt denne "Askepott-tradisjonen". ( Jeg tror ikke noen av oss noen gang har sett den)

Vi har andre tradisjoner på julaften.

Anonymkode: 05f79...eb1

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...