Gå til innhold

Gå ned i vekt når man har ME


NinaLisa

Anbefalte innlegg

Jeg er diagnostisert med ME, godt voksen å med tidligere sunn vekt. Etter å ha vært ME-syk noen år har jeg lagt på meg endel å jeg vil nå prøve å gå ned i vekt. Det hjelper ikke på sykdommen at man er overvektig i tillegg til alt andre.

Så nå etter jul har jeg kuttet ut søtsaker og lettprodukter, fet og usunn mat og erstattet det med sunn å lett mat. Jeg teller ikke kilo å kalorier.

Jeg spiser hver 3-4 time, drikker nok vann å tar vitaminer.

Jeg kjenner å ser at jeg har gått ned i vekt å det er en god ting. Men- formen ellers er helt i bånn. Fra å ha litt energi har jeg null energi å orker ingenting. Det kjennes som om kroppen ikke får drivstoff å jeg vurderer å gå tilbake til der jeg var med å spise litt av alt og det jeg har lyst på.

Noen her som har erfaring med ME å vektnedgang ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NinaLisa skrev (5 minutter siden):

Jeg er diagnostisert med ME, godt voksen å med tidligere sunn vekt. Etter å ha vært ME-syk noen år har jeg lagt på meg endel å jeg vil nå prøve å gå ned i vekt. Det hjelper ikke på sykdommen at man er overvektig i tillegg til alt andre.

Så nå etter jul har jeg kuttet ut søtsaker og lettprodukter, fet og usunn mat og erstattet det med sunn å lett mat. Jeg teller ikke kilo å kalorier.

Jeg spiser hver 3-4 time, drikker nok vann å tar vitaminer.

Jeg kjenner å ser at jeg har gått ned i vekt å det er en god ting. Men- formen ellers er helt i bånn. Fra å ha litt energi har jeg null energi å orker ingenting. Det kjennes som om kroppen ikke får drivstoff å jeg vurderer å gå tilbake til der jeg var med å spise litt av alt og det jeg har lyst på.

Noen her som har erfaring med ME å vektnedgang ? 

Periodisk faste. Og ikke lettprodukter. Unngå ultraprosessert mat. 

Hva legger du i at du spiser «sunn og lett mat?» 

Er det ikke veldig slitsomt å spise så ofte, spesielt når du har ME? Det hadde jeg aldri orket. 

Anonymkode: 53ef9...d8f

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Periodisk faste. Og ikke lettprodukter. Unngå ultraprosessert mat. 

Hva legger du i at du spiser «sunn og lett mat?» 

Er det ikke veldig slitsomt å spise så ofte, spesielt når du har ME? Det hadde jeg aldri orket. 

Anonymkode: 53ef9...d8f

Sunn å lett mat, grove knekkebrød, havregrøt, kylling, fisk å grønnsaker osv.

Å spise er noe av det jeg ikke blir sliten av så det er nok derfor jeg har blitt tjukk 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har du sjekket stoffskifte?

Anonymkode: d899b...d1a

Ja alle blodprøvene er fine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har M.E og har gått ned mange kilo med kaloritelling. Det går sakte, men det går nedover! Men jeg har ikke byttet kosthold. Spiser det jeg har lyst på (det som som er lett å lage  og jeg vet kroppen min tåler) i mindre mengder. Jeg vil ikke overbelaste kroppen med masse nye (sunnere) matvarer.  Klarer ikke å spise mer enn 3 ganger pr dag da jeg ikke har sultfølelse, får uansett ikke i meg stort mer i løpet av en dag uten å bli kvalm og dårlig. Har ikke mindre energi, men IBS symptomene har roet seg. Tror det er fordi jeg spiser mer regelmessig når jeg ikke spiser masse sukker og godterier. Jeg skeier ut en gang i uken med litt snacks også i små mengder. 
 

Hvis det er slik at du blir utslitt av ditt nye kosthold, så er det ikke holdbart. Det er ikke slik at du går fortere ned i vekt av lettprodukter og sunn mat når du teller kalorier. Det er kun mengden kalorier som teller. Lettvint mat er også mat. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sjekket blodsukkeret ditt? Jeg var rett ved grenseland, fikk uansett Metformin. Hatt ME i 20 år, å tilslutt begynte kiloene å øke, etter ulike medisiner og inaktivitet. Spiser generelt lite, men kiloene kom på. Vekten har nå minket med 25 kilo etter jeg fikk stabilisert blodsukkeret, pluss at Metforminen har god effekt på ME’n min. Noe de nå ser litt på mtp long covid, ME og Fibro. 

Anonymkode: e4dae...294

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NinaLisa skrev (11 timer siden):

Sunn å lett mat, grove knekkebrød, havregrøt, kylling, fisk å grønnsaker osv.

Å spise er noe av det jeg ikke blir sliten av så det er nok derfor jeg har blitt tjukk 😅

Jeg ville heller spist litt mer fett og rødt kjøtt og egg, og kuttet knekkebrød og havregrøt om jeg var deg.  Dvs, jeg ville prøvd - jeg tror ikke ETT kosthold er det optimale for alle, så prøv deg frem for å finne hva som er overkommelig både mtp energi og for å ikke sprekke.

(har også ME, og har BMI på 19 ved å spise kjøtt, fisk, egg, grønnsaker og bær, litt frukt og litt feite meieriprodukter i det daglige, og litt korn og svært begrensede mengder sukker og alkohol en sjelden gang i blant. Spiser 2 måltid per dag).

Anonymkode: 53ef9...d8f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har du sjekket blodsukkeret ditt? Jeg var rett ved grenseland, fikk uansett Metformin. Hatt ME i 20 år, å tilslutt begynte kiloene å øke, etter ulike medisiner og inaktivitet. Spiser generelt lite, men kiloene kom på. Vekten har nå minket med 25 kilo etter jeg fikk stabilisert blodsukkeret, pluss at Metforminen har god effekt på ME’n min. Noe de nå ser litt på mtp long covid, ME og Fibro. 

Anonymkode: e4dae...294

Hvilken effekt har metformin?

Anonymkode: e94d7...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned ved å telle kalorier i to uker (få oversikt), og deretter bare redusere porsjoner. Ville jeg ha pasta/pizza spiste jeg mindre mengder enn vanlig, hadde jeg suppe spiste jeg mer. Gikk ned 8 kg på 10 mnd tror jeg det var. Når jeg var ferdig økte jeg porsjonene litt, men ikke tilbake til der de var. Nå har vekta vært stabil i halvannet år.

Jeg er for syk til å lage mat selv, så var prisgitt ferdigmat og hva mannen lagde. Det gikk likevel, bare mengden som faktisk betyr noe. Det må ikke være kjempesunt eller "rent". Alle kan ikke spise ideelt, jeg som er sengeliggende har ikke sjans.

Anonymkode: 65940...635

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NinaLisa skrev (12 timer siden):

Jeg er diagnostisert med ME, godt voksen å med tidligere sunn vekt. Etter å ha vært ME-syk noen år har jeg lagt på meg endel å jeg vil nå prøve å gå ned i vekt. Det hjelper ikke på sykdommen at man er overvektig i tillegg til alt andre.

Så nå etter jul har jeg kuttet ut søtsaker og lettprodukter, fet og usunn mat og erstattet det med sunn å lett mat. Jeg teller ikke kilo å kalorier.

Jeg spiser hver 3-4 time, drikker nok vann å tar vitaminer.

Jeg kjenner å ser at jeg har gått ned i vekt å det er en god ting. Men- formen ellers er helt i bånn. Fra å ha litt energi har jeg null energi å orker ingenting. Det kjennes som om kroppen ikke får drivstoff å jeg vurderer å gå tilbake til der jeg var med å spise litt av alt og det jeg har lyst på.

Noen her som har erfaring med ME å vektnedgang ? 

Du ble selvsagt testet for cøliaki I utredningen? 

Prøv deg forsiktig på periodisk faste? Utsett frokosten en time og spis en time tidligere om kvelden. Men ta det etter hvordan det føles. 

Fokuser på mat som ikke trigger inflammasjon, da ME nettopp er inflammasjon i hjernevev. F.eks kutt ut hvitt sukker, rapsolje / solsikkeolje/ soyaolje og margarin. 

(Jeg er ingen synser, har personlig erfaring med ME, periodisk faste og vektnedgang.)

Anonymkode: 5a2ca...c96

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville legge til at "lett mat" ikke er spesielt sunt. Derimot trenger kroppen proteiner og fett av god kvalitet.

Anonymkode: 5a2ca...c96

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du ble selvsagt testet for cøliaki I utredningen? 

Prøv deg forsiktig på periodisk faste? Utsett frokosten en time og spis en time tidligere om kvelden. Men ta det etter hvordan det føles. 

Fokuser på mat som ikke trigger inflammasjon, da ME nettopp er inflammasjon i hjernevev. F.eks kutt ut hvitt sukker, rapsolje / solsikkeolje/ soyaolje og margarin. 

(Jeg er ingen synser, har personlig erfaring med ME, periodisk faste og vektnedgang.)

Anonymkode: 5a2ca...c96

Tror det er veldig mange som kunne hatt nytte av å tenke antiinflammatoriske kostvaner, ja! Mange sykdommer og plager som har sammenheng der.

Anonymkode: f5ccd...4a7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 12.04):

Tror det er veldig mange som kunne hatt nytte av å tenke antiinflammatoriske kostvaner, ja! Mange sykdommer og plager som har sammenheng der.

Anonymkode: f5ccd...4a7

og

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 22.35):

 

Fokuser på mat som ikke trigger inflammasjon, da ME nettopp er inflammasjon i hjernevev. F.eks kutt ut hvitt sukker, rapsolje / solsikkeolje/ soyaolje og margarin. 

(Jeg er ingen synser, har personlig erfaring med ME, periodisk faste og vektnedgang.)

Anonymkode: 5a2ca...c96

helt enig.

Unngå raps og andre planteoljer enn oliven og kokos, og unngå belgfrukter, sukker og korn.

Anonymkode: 53ef9...d8f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 10.00):

Periodisk faste. Og ikke lettprodukter. Unngå ultraprosessert mat. 

Hva legger du i at du spiser «sunn og lett mat?» 

Er det ikke veldig slitsomt å spise så ofte, spesielt når du har ME? Det hadde jeg aldri orket. 

Anonymkode: 53ef9...d8f

Det er kontraindisert ved ME. (ME-pas har hemming av PDH-enzymet)

Anonymkode: f9ef8...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er kontraindisert ved ME. (ME-pas har hemming av PDH-enzymet)

Anonymkode: f9ef8...a14

Kilde? Jeg har ME og det har ingen av mine leger sagt noe om til meg.

Anonymkode: 53ef9...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er kontraindisert ved ME. (ME-pas har hemming av PDH-enzymet)

Anonymkode: f9ef8...a14

Jeg fant dette https://kavlifondet.no/2016/12/ny-studie-om-sykdomsmekanismer-ved-me-fra-forskningsgruppen-i-bergen/

Men her står ingenting om å unngå periodisk faste. Derimot tolker jeg det jeg leser her som støtte til det flere av oss her har skrevet, om å unngå raske karbohydrater.

Anonymkode: 53ef9...d8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NinaLisa skrev (På 24.1.2023 den 9.52):

Jeg er diagnostisert med ME, godt voksen å med tidligere sunn vekt. Etter å ha vært ME-syk noen år har jeg lagt på meg endel å jeg vil nå prøve å gå ned i vekt. Det hjelper ikke på sykdommen at man er overvektig i tillegg til alt andre.

Så nå etter jul har jeg kuttet ut søtsaker og lettprodukter, fet og usunn mat og erstattet det med sunn å lett mat. Jeg teller ikke kilo å kalorier.

Jeg spiser hver 3-4 time, drikker nok vann å tar vitaminer.

Jeg kjenner å ser at jeg har gått ned i vekt å det er en god ting. Men- formen ellers er helt i bånn. Fra å ha litt energi har jeg null energi å orker ingenting. Det kjennes som om kroppen ikke får drivstoff å jeg vurderer å gå tilbake til der jeg var med å spise litt av alt og det jeg har lyst på.

Noen her som har erfaring med ME å vektnedgang ? 

Hvis du begynte å ha kaloriunderskudd etter jul, og allerede ser tydelig, og kjenner, at du har gått ned i vekt, så kanskje kaloriunderskuddet er litt for stort? Jeg tror det er viktig for deg å ikke ligge i så veldig stort underskudd, bare akkurat sånn at du går ned litt hver uke. Det er jo energi vi snakker om, og det er jo det du absolutt ikke bør få for lite av i kosten. Så før vi gjør det altfor avansert her, men hva og når og hvorfor, så kanskje bare spise litt mer av din vanlige mat? Vei deg ukentlig for å passe på at det ikke går for fort, men at du fortsatt går ned. Jeg er frisk, og ligger i underskudd slik at jeg går ned ca 0,6kg i uken, og jeg kjenner godt at energien min er lav også. Men jeg tåler jo det fint. Kanskje du bør gå ned saktere:)

Anonymkode: 74aa5...271

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NinaLisa skrev (På 24.1.2023 den 9.52):

Jeg er diagnostisert med ME, godt voksen å med tidligere sunn vekt. Etter å ha vært ME-syk noen år har jeg lagt på meg endel å jeg vil nå prøve å gå ned i vekt. Det hjelper ikke på sykdommen at man er overvektig i tillegg til alt andre.

Så nå etter jul har jeg kuttet ut søtsaker og lettprodukter, fet og usunn mat og erstattet det med sunn å lett mat. Jeg teller ikke kilo å kalorier.

Jeg spiser hver 3-4 time, drikker nok vann å tar vitaminer.

Jeg kjenner å ser at jeg har gått ned i vekt å det er en god ting. Men- formen ellers er helt i bånn. Fra å ha litt energi har jeg null energi å orker ingenting. Det kjennes som om kroppen ikke får drivstoff å jeg vurderer å gå tilbake til der jeg var med å spise litt av alt og det jeg har lyst på.

Noen her som har erfaring med ME å vektnedgang ? 

Da spiser du for lite, evt feil/for dårlig sammensatt/for lite næringsrik mat.. 😊 det funker kanskje i starten, men etterhvert så vil det stoppe opp og du kommer til å måtte spise mindre og mindre for å holde det i gang, men det funker jo heller ikke i lengden. Da blir man slapp eller i verste fall syk. 

1. Spis nok.

2. Kroppen trenger minimum rundt 40gram sundt fett pr dag, så pass på hva og hvor mye du kutter ut. 

3. Øke proteininntaket til godt over "nødvendig" mengde har bevist meget god effekt på både å miste fett og beholde muskelmasse, selv om man er i ett kaloriunderskudd. Ikke noe du må, men ett godt tips å ta med seg.

4. Lytt til kroppen. Spis når du er sulten og spis til du er (passelig) mett. Ikke spis tilmålte mengder til bestemte tider. 

5. Istedet for å fokusere veldig på hva man skal kutte ut, så er det ofte smart å heller se på hva man kan tilføre/spise mer av(som er bra). Feks mer grønnsaker. Eller bytte fra hvit ris til fullkorn,  for mer fiber. Spise mer frukt. Fordi når man gjør det, man er mett, kroppen får dekt sine behov, mentale behov blir dekt osv så blir det automatisk mindre eller ingenting av alt det andre. 

 

Også er det viktig at man velger en vei som er holdbar og bærekraftig. Viss ikke greier man ikke å holde det og når man evt er fornøyd med nedgangen og kanskje begynner å unne seg noen ting igjen(om man har valgt å være veldig restriktiv), så kommer jo kiloene på igjen fortere enn de forsvant. For i de fleste tilfeller har man spist alt for lite på slike dietter.

Ett lite underskudd er det som gir best resultater. Underskudd på ca 200-500 kalorier pr dag. Mer enn det kan funke bra på kort sikt (ett par tre uker om man skal i sceneform etter bulk), men funker dårlig om man har mye vekt som skal av over tid. Trenger ikke å telle kalorier og styre, men lytt til kroppen, og gjør små endringer i gangen. Ikke ta helt av 😊

Man må/bør minimum spise nok til å dekke kroppens basis forbruk (altså "life support", såkalt hvileforbrenning), det kroppen bruker på å holde seg igang. Puste, pumpe blod rundt, fordøyelse osv. All forbrenning som skjer utenom fysisk aktivitet/bvegelse/anstrengelse. Er du en del aktiv ila dagen så bør du legge deg over det også. Si du bruker ca 800 kalorier på å sov aktivitet/gjøremål ila dagen, pluss ca 1600 kalorier i hvileforbrenning. Da havner totalen på ca 2400 og ett passelig underskudd ville jo da vært ett sted mellom 1900 og 2200 kalorier spist. For å ta ett eksempel 😊 hvileforbrenning vil jo variere fra person til person, avhengig av kjønn, alder, kroppssammensetning m.m. men ofte/normalt sett ett sted mellom 1500-1800. 

Endret av Crazydoglady
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...