Gå til innhold

Lærere, hva er det mest sårende elever har sagt til deg i klasserommet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det virker som at lærere nå om dagen må finne seg i mye rart. Kjenner flere som har forlatt yrket uten at de helt har sagt hvorfor, men ofte er det sammensatt. Noe som går igjen er at de føler seg umyndiggjort og at elevene kan ture frem som de vil. 
 

Hva er det mest krenkende elever har sagt til deg? Og drømmer dere om å få dere en annen jobb? 

Anonymkode: 553c1...cb4

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drømmer om en ny jobb. Har fått mange stygge ord slengt mot meg, og sårende kommentarer om utseende og hvordan jeg er som person. Dveler likevel ikke så mye ved det, forstår at det er sagt fordi barnet/ungdommen har det vanskelig på en måte. Synes det er vanskeligere å tåle volden og truslene jeg har opplevd, og opplever ukentlig (trusler). 

Når det er sagt, så er det rammene for jobben som gjør at jeg ønsker meg vekk, ikke ungene/ungdommene. De er uskyldige brikker i utdanningssystemet vårt. 

Anonymkode: 9eff5...f92

  • Liker 11
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var veldig vondt da en elev nesten fikk sjokk da hun fikk vite hvem min søster var, da vi ikke lignet i det heeeele tatt. (Vi er ikke biologiske søsken, men dette er et veldig sårt tema for meg).. 

Anonymkode: 080a6...a06

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk på skolen, så var det faktisk en elev som kalte læreren for en j#vla hore! 

og jeg tviler på at situasjonen i klasserommet har blitt noe særlig "bedre" i årenes løp... 

Anonymkode: 17040...27e

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke såret av det elever sier. Det betyr ikke at jeg syns det er greit, men jeg velger å ikke ta det personlig. De har rett til å ha sin mening og mye blir sagt i affekt. Jeg har blitt kalt jævla hore av flere, for å oppdage at vi har blitt ganske gode "venner", når stormen har lagt seg. Andre igjen, får jeg ikke kjemien med og det er også greit, så lenge vi jobber mot samme mål og kan "respektere" hverandre, når det gjelder. 

Jeg kan bli sliten, sint og lei. Men såret, det blir jeg ikke. 

Anonymkode: e7ad1...ced

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg vet er når de sier ingenting TIL meg, og jeg tror at alt er bra og de er fornøyde, men etterpå går de bak ryggen og snakker OM meg, klager 

Anonymkode: 72b3e...0eb

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble såret en gang det første året som lærer, av en diagnose-elev som fikk blackout sinneanfall og skrek de styggeste tingene han kunne komme på.

Ble nok mest såret fordi jeg var utslitt (allerede da…) og uerfaren. Etter det har jeg ikke brydd meg, men har sjelden fått høre noe stygt. 

Anonymkode: 2f492...3cb

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Når jeg gikk på skolen, så var det faktisk en elev som kalte læreren for en j#vla hore! 

og jeg tviler på at situasjonen i klasserommet har blitt noe særlig "bedre" i årenes løp... 

Anonymkode: 17040...27e

Hore og fittekjerring har jeg blitt kalt ved flere anledninger. Ingen bryr seg om oss lærere, vi er på sett og vis ikke å regne som mennesker lenger. Elever kan komme og gå, kreve i hytt og gevær og det er ingen grenser for hva vi lærere skal kunne pålegges av arbeidsmengde og -ansvar. Arbeidstiden er ikke målbar og vi har ingen støtte fra noe hold. Selv streikeretten har de tatt fra oss. Ja, jeg kommer til å bytte jobb selv også. Det er en umulig oppgave å skulle stå i jobben som lærer over tid, dessverre. 

Anonymkode: 3225e...e73

  • Liker 7
  • Hjerte 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hore og fittekjerring har jeg blitt kalt ved flere anledninger. Ingen bryr seg om oss lærere, vi er på sett og vis ikke å regne som mennesker lenger. Elever kan komme og gå, kreve i hytt og gevær og det er ingen grenser for hva vi lærere skal kunne pålegges av arbeidsmengde og -ansvar. Arbeidstiden er ikke målbar og vi har ingen støtte fra noe hold. Selv streikeretten har de tatt fra oss. Ja, jeg kommer til å bytte jobb selv også. Det er en umulig oppgave å skulle stå i jobben som lærer over tid, dessverre. 

Anonymkode: 3225e...e73

Arbeidstiden er så absolutt målbar, det er bare å laste ned en tidregistrerings-app (eller notere ned på papir, om du foretrekker det. 🤷‍♀️)

Når det gjelder arbeidsmengde så er faktisk dette det eneste virkemiddelet lærerne har, men da må det gjøres kollektivt. 🤷‍♀️

Anonymkode: 79fa5...fdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det som skjer når det ikke finnes manlige lærere lengre. Hvor er feministene?

Autoritet er maskulint.

Anonymkode: 6988f...424

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok blitt kalt de fleste gloser som bitch, jævla hore, fitte osv. opp igjennom min karriere som lærer. Men disse ordene er ikke så sårende, fordi de ikke «treffer» på en måte. Det vondeste er nok ting som:

«Du er verdens verste lærer. Skulle ønske (navn på annen/tidligere lærer) var læreren min i stedet!»


Eller:

«Dine timer er så kjedelige»

Til gjengjeld er de motsatte ytringene svært koselige å høre da😁

Anonymkode: 96bb6...4b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er verst når man blir utsatt for vold av de store guttene.. For det er ikke noe «vern» rundt det. Man kan bli slått, kalt ting, også må man inn og smile i neste time to minutter etterpå. Det er drittøft. 
 

Om noen kaller meg en fitte blåser jeg i. Har blitt helt immun.. 

Anonymkode: 1c4a2...6bb

  • Liker 2
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir ikke kalt så mange kjipe ting. Ble slått en gang, og fikk gjentatte ganger beskjed om at jeg burde ta livet av meg. Var helt alene i situasjonen og. Jeg ga beskjed, men det er jo ikke noe å gjøre med det. 

Så jeg ser meg om etter ny jobb, ikke fordi elevene sier så mye stygt til meg, men fordi rammene i skolen er for dårlig. Det er mange utfordringer, mange individuelle behov å dekke. Det er ikke riktig materiell tilgjengelig, man er bare en lærer i klassen. For å gi elevene det som trengs, så jobber man seg i hel. Foreldrene krever det, elevene krever det, ledelsen bryr seg ikke og lærere sliter seg ut. Samfunnet forøvrig mener vi bare har med å holde kjeft, vi har jo ferier. Folk sier vi syter, det gjør vi kanskje, men etter en stund under slikt press så blir ting tøft. 

Jobben er egentlig helt fantastisk, utdanningen var kjekk, elevene (de fleste) er fine. Problemet er at det er en alt for liten del av jobben som handler om undervisning 

Anonymkode: f761d...82f

  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er når man blir utsatt for fysisk vold. 

Anonymkode: f086c...ad3

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på han læreren som til slutt endte sitt liv og alle er stille om det. Hvorfor? 

Anonymkode: 553c1...cb4

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det verste er når man blir utsatt for fysisk vold. 

Anonymkode: f086c...ad3

Det er jo helt på trynet. Er det vanlig? 

Anonymkode: 553c1...cb4

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beundrer dere stort. Bare så dere vet det. Må være et av de mest krevende yrkene 

Anonymkode: 553c1...cb4

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du bryr deg ikke" og "du ser meg ikke"... når jeg har gitt alt i månedsvis for å støtte, se, forstå eleven, på bekostning av egne barn, nattesøvn og planleggingtimer. 

Anonymkode: fd292...3f2

  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo helt på trynet. Er det vanlig? 

Anonymkode: 553c1...cb4

Jepp desverre. Søsteren min er lærer og hun ble utsatt for vold fra en elev da hun gikk gravid med niesen min, kastet i bakken. Hun har gitt et par andre eksempler på vold også og når det gjelder verbal trakassering er listen hundre ganger lengre. Jeg kunne aldri jobbet som lærer 

  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...