Gå til innhold

Skal ikke overvektige være en del av mangfoldet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor er det «alvorlig»? Hvorfor tror du det er skadelig å se store folk på tv om du ikke tror det gjør at folk går in for å være store? Kan du prøve å forklare logikken i teorien din? For jeg ser ikke at det fines noen annen logikk en den jeg opprinnelig så. 

Det farlige ligger i normaliseringen av overvekt. Overvekt er en livsstilssykdom som bringer med seg alle andre sykdommer

Anonymkode: b81d3...ac9

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det farlige ligger i normaliseringen av overvekt. Overvekt er en livsstilssykdom som bringer med seg alle andre sykdommer

Anonymkode: b81d3...ac9

Men hvorfor er det farlig? Om min forståelse av det du skriver er feil, så må du jo prøve å forklare hva du egentlig mener?
 

Hva skjer om man «normaliserer» overvekt, som egentlig er en rar formulering. Overvekt ER vanlig, det er bare å se på tallene. Så det vi egentlig snaker om her er jo hva som er farlig med at alle kropper inkluderes på tv. 
 

Om problemet med at folk får se også store kropper på tv ikke er at det vil gjøre det mer attraktivt å være overvektig, hva er det konkrete problemet dit med det da? 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (20 minutter siden):

Men hvorfor er det farlig? Om min forståelse av det du skriver er feil, så må du jo prøve å forklare hva du egentlig mener?
 

Hva skjer om man «normaliserer» overvekt, som egentlig er en rar formulering. Overvekt ER vanlig, det er bare å se på tallene. Så det vi egentlig snaker om her er jo hva som er farlig med at alle kropper inkluderes på tv. 
 

Om problemet med at folk får se også store kropper på tv ikke er at det vil gjøre det mer attraktivt å være overvektig, hva er det konkrete problemet dit med det da? 

Nå svarer du ikke meg, følg med på kodene. 

Det finnes ting det er fint å normalisere; kulturer, raser, handikap. 

Så finnes det ting det ikke er fint å normalisere; vold, røyking, fedme. 

Det må da være lov å mene at enkelte ting ikke bør presenteres for barn som at "dette er helt normalt". 

Anonymkode: eb273...b6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå svarer du ikke meg, følg med på kodene. 

Det finnes ting det er fint å normalisere; kulturer, raser, handikap. 

Så finnes det ting det ikke er fint å normalisere; vold, røyking, fedme. 

Det må da være lov å mene at enkelte ting ikke bør presenteres for barn som at "dette er helt normalt". 

Anonymkode: eb273...b6c

Men det er normalt… Se på statistikken, barn er overvektige, de har overvektige venner, lærere, foreldre og naboer. Man lærer ikke hva som er normalt av å se på tv men av hverdagen. Så helle formuleringen med å «normalisere» fedme henger jo ikke på greip. 
 

Det er lov å mene ting, men det må jo være lov å spørre hvorfor du mener noe også. Så hva er det du tror kan skje om man viser overvektige mennesker på tv? Altså konkret hvilken logiske konsekvenser frykter du? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det farlige ligger i normaliseringen av overvekt. Overvekt er en livsstilssykdom som bringer med seg alle andre sykdommer

Anonymkode: b81d3...ac9

Men overvekt er helt vanlig. Å snakke om at det ikke må normaliseres er så fjernt som det går an, for overvektige folk kan man se over alt. Man blir jo ikke fristet til å bli overvektig av den grunn. Samtidig blir det jo advart om fra alle kanter, så de aller fleste er klar over at det ikke er bra. Å utelate overvektige barn fra underholdningsbransjen er ikke veien å gå for å få ned overvekta i samfunnet 😳

Anonymkode: 300b1...e68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (15 minutter siden):

Men det er normalt… Se på statistikken, barn er overvektige, de har overvektige venner, lærere, foreldre og naboer. Man lærer ikke hva som er normalt av å se på tv men av hverdagen. Så helle formuleringen med å «normalisere» fedme henger jo ikke på greip. 
 

Det er lov å mene ting, men det må jo være lov å spørre hvorfor du mener noe også. Så hva er det du tror kan skje om man viser overvektige mennesker på tv? Altså konkret hvilken logiske konsekvenser frykter du? 

Ja, det er fryktelig synd at det har blitt normalisert, og "vanlig". Slik var det ikke før. 

Fedme hos barn er et alvorlig problem, undersøkelser viser at det å snu dette senere i livet er nesten umulig når uvanene er innlært så tidlig i livet. 

Så jeg blir ganske skremt av innleggene i denne tråden. Men, det forklarer vel mulig hvorfor utviklingen er som den er. 

Anonymkode: eb273...b6c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det veldig mange med helt tydelig anoreksi i disse videoene, voksne på 35 kg?

Anonymkode: 107d9...b51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det veldig mange med helt tydelig anoreksi i disse videoene, voksne på 35 kg?

Anonymkode: 107d9...b51

Forskjell på en anoretisk voksen på 35 kg, og et barn som er 10 kg overvektig, eller?

Anonymkode: 300b1...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvorfor skal man fremme/reklamentere for noe usunt, som kan unngås? 

Overvekt har ingenting med mangfold å gjøre, like lite som røyking eller alkoholisme har det. 

Anonymkode: eb273...b6c

Du sier noe der. Hvis mangfold er så viktig, burde man jo også inkludere narkomane, alkoholikere og diverse voldsdømte kriminelle i videoene.

Anonymkode: 15da4...a16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det er fryktelig synd at det har blitt normalisert, og "vanlig". Slik var det ikke før. 

Fedme hos barn er et alvorlig problem, undersøkelser viser at det å snu dette senere i livet er nesten umulig når uvanene er innlært så tidlig i livet. 

Så jeg blir ganske skremt av innleggene i denne tråden. Men, det forklarer vel mulig hvorfor utviklingen er som den er. 

Anonymkode: eb273...b6c

Haha, men denne tråden handler om hvor vidt det er bra å vise også store kropper på tv, har du ingen mening om det temaet da? Selvfølgelig er det dumt at overvekt er et vanlig problem, men det er det. Det jeg prøver å få tak i er om du (eller noen) mener det er negativt å vise forskjellige kropper på tv, og i såfall hvorfor? Kan jeg tolke deg som at du ikke har noen mening om temaet i tråden, men bare komme med et generelt hjertesukk angående overvekt?    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 19.00):

Jeg er helt enig med deg, TS! Og det gjelder ikke bare NRK super.

De overvektige skal visst være usynlige i nesten hele mediebildet, med mindre de er med på reality-slanking. Eller at overvekten deres på annen måte er hovedtemaet deres.

Anonymkode: 8028b...ac9

Men de overvektige er jo overalt! Vi legger bare ikke merke til det fordi det er så vanlig :) 

Hva med de undervektige? Fikk noen av dem være med i musikkvideoen?

Anonymkode: ca56a...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 20.03):

Det er det værste! Om det er med en overvektig, barn eller voksen i film/serie er det nesten utelukkende en karakter som er dum/mislykket/komisk… Noe som liksom skal forsterkes av størrelsen… 

Anonymkode: 48348...0a9

Her synes jeg Gilmore Girls var en god rollemodell☺️

Anonymkode: a1b38...980

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du sier noe der. Hvis mangfold er så viktig, burde man jo også inkludere narkomane, alkoholikere og diverse voldsdømte kriminelle i videoene.

Anonymkode: 15da4...a16

Ja, for det er så mange narkomane, alkoholiserte og voldsdømte barn som trenger å kjenne seg igjen...?

Anonymkode: a1b38...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, for det er så mange narkomane, alkoholiserte og voldsdømte barn som trenger å kjenne seg igjen...?

Anonymkode: a1b38...980

Det er dessverre en god del barn som blir slått, eller verbalt misbrukt, hjemme.

Det betyr ikke at vi skal få dem til å føle seg mer normale gjennom å vise det som vanlig på barne-TV. 

Anonymkode: eb273...b6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er dessverre en god del barn som blir slått, eller verbalt misbrukt, hjemme.

Det betyr ikke at vi skal få dem til å føle seg mer normale gjennom å vise det som vanlig på barne-TV. 

Anonymkode: eb273...b6c

Det var dagens... jeg har ikke ord engang 😅

Anonymkode: 300b1...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye vrange folk…som har liten innlevelsesevne.

Ta en titt på en skjerm nær deg og se hvordan tjukke folk er framstilt. De er veldig ofte dumme, de er komiske, om de våger å flørte/vise interesse for det motsatte kjønn er det ekkelt og/eller komisk. 
 

Se f eks rollen til Melissa McCarthy i Bridesmaids. Eller på hvem som er tjukke i Harry Potter - det er slemmingene/dummingene onkel Vernon, Dudley og de to kompisene til Malfoy.

Som tjukk får man innprentet at man er latterlig, ekkel, dum, at det er kvalmt om man viser interesse for det motsatte kjønn. 

Anonymkode: 1ab48...bff

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Her var det mye vrange folk…som har liten innlevelsesevne.

Ta en titt på en skjerm nær deg og se hvordan tjukke folk er framstilt. De er veldig ofte dumme, de er komiske, om de våger å flørte/vise interesse for det motsatte kjønn er det ekkelt og/eller komisk. 
 

Se f eks rollen til Melissa McCarthy i Bridesmaids. Eller på hvem som er tjukke i Harry Potter - det er slemmingene/dummingene onkel Vernon, Dudley og de to kompisene til Malfoy.

Som tjukk får man innprentet at man er latterlig, ekkel, dum, at det er kvalmt om man viser interesse for det motsatte kjønn. 

Anonymkode: 1ab48...bff

Slik behandling av overvektige (eller andre) på TV er jeg stor motstander av. Og jeg forstår du trenger "innlevelsesevne" for å trekke det inn i en tråd der det ikke er tema i det hele tatt. 

Det vi argumenterer mot i denne tråden er at overvektige barn skal kvoteres inn på lik linje med multikulturelle barn. Jeg er i mot slik normalisering av fedme blant yngre. 

Anonymkode: eb273...b6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 22.58):

Det handler jo bare om at overvektige barn skal få se at de også er representert, i motsetning til sånn det er nå, hvor de er i enormt mindretall i underholdningsbransjen. Til tross for at det faktisk finnes en god del overvektige barn. 

Kan ikke tro at jeg faktisk må skrive dette, men det å gi dem en representasjon i media er ikke det samme som å fremme overvekt i seg selv som en god ting, for alle er jo enige i at det er usunt. Problemet med innlegget ditt, er at du reduserer barn til et tall på vekta. Ingen skal defineres for vekta si, men det du sier er jo i bunn og grunn at overvektige ikke bør få TV-tid fordi overvekt er helsefarlig.

Om man bruker den logikken, bør jo ikke folk se serier som Peaky Blinders, Breaking Bad, Narcos eller OITNB heller, siden røyk, alkohol og narkotika er helsefarlig. Og du er nok enig i at det blir litt for dumt.

Anonymkode: 300b1...e68

DU er jo den som reduserer et barn til kun vekta si. Du sier at et normalvektig barn skal miste rollen sin og den i stedet skal gis til et overvektig barn, som har som viktigste (eneste?) egenskap å være overvektig.

 

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 11.34):

Men overvekt er helt vanlig. Å snakke om at det ikke må normaliseres er så fjernt som det går an, for overvektige folk kan man se over alt. Man blir jo ikke fristet til å bli overvektig av den grunn. Samtidig blir det jo advart om fra alle kanter, så de aller fleste er klar over at det ikke er bra. Å utelate overvektige barn fra underholdningsbransjen er ikke veien å gå for å få ned overvekta i samfunnet 😳

Anonymkode: 300b1...e68

Normalisering gjør at man fort tenker man ikke trenger å gjøre noe med det. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Her var det mye vrange folk…som har liten innlevelsesevne.

Ta en titt på en skjerm nær deg og se hvordan tjukke folk er framstilt. De er veldig ofte dumme, de er komiske, om de våger å flørte/vise interesse for det motsatte kjønn er det ekkelt og/eller komisk. 
 

Se f eks rollen til Melissa McCarthy i Bridesmaids. Eller på hvem som er tjukke i Harry Potter - det er slemmingene/dummingene onkel Vernon, Dudley og de to kompisene til Malfoy.

Som tjukk får man innprentet at man er latterlig, ekkel, dum, at det er kvalmt om man viser interesse for det motsatte kjønn. 

Anonymkode: 1ab48...bff

Jeg er helt enig, men hvordan i all verden tenker du at dette bedres av at overvektige barn kvoteres inn?

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Slik behandling av overvektige (eller andre) på TV er jeg stor motstander av. Og jeg forstår du trenger "innlevelsesevne" for å trekke det inn i en tråd der det ikke er tema i det hele tatt. 

Det vi argumenterer mot i denne tråden er at overvektige barn skal kvoteres inn på lik linje med multikulturelle barn. Jeg er i mot slik normalisering av fedme blant yngre. 

Anonymkode: eb273...b6c

Enig

 

Og ut over dette er jeg uenig i at ingen overvektige barn er med i musikkvideoene. Med mindre vi snakker morbid fedme og ikke overvekt.

Anonymkode: c30dd...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...