Gå til innhold

Skal ikke overvektige være en del av mangfoldet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ekstremt ugreit ja, så jeg synes vi bare skal droppe den diskusjonen.

Anonymkode: 300b1...e68

Og dermed bør egentlig hele tråden slettes, for temaet er umulig å diskutere uten å snakke om uskyldige enkeltpersoner, og det er ikke greit å gjøre. 

Anonymkode: c30dd...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Og dermed bør egentlig hele tråden slettes, for temaet er umulig å diskutere uten å snakke om uskyldige enkeltpersoner, og det er ikke greit å gjøre. 

Anonymkode: c30dd...df4

Det er jo bare å la være å diskutere enkeltpersoner...

Anonymkode: 300b1...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er det værste! Om det er med en overvektig, barn eller voksen i film/serie er det nesten utelukkende en karakter som er dum/mislykket/komisk… Noe som liksom skal forsterkes av størrelsen… 

Anonymkode: 48348...0a9

Ja, hjelpes! Synes det er helt ufyselig, og det er jo galskap at de får holde på sånn.

Anonymkode: 300b1...e68

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.1.2023 den 20.05):

Mangfold er kodeord for minoriteter. Og da er det naturlig at minoriteter (normalvektige) løftes frem.

 

De burde også finne på et nytt navn for "normalvektige", siden det ikke lenger er normalt å være normalvektig, lol

Anonymkode: 7a3c8...325

Hehe. Du sier noe. Normalvektig --> Optimalvektig. 

Anonymkode: b81d3...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hvorfor fremme det som noe naturlig når det kan unngås? 

Bør man også ha med en og annen som røyker, fordi enkelte fortsatt gjør det og sliter med å slutte? 

Anonymkode: eb273...b6c

Hvorfor har vi så mange overvektige om det kan unngås? 
 

NRK super er ikke rettet mot foresatte men barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (5 minutter siden):

NRK super er ikke rettet mot foresatte men barn.

Så sant! Derfor burde det være naturlig at det vises mangfold. Alle barn er like verdifulle, uansett hudfarge, etnisitet, funksjonshemninger eller størrelse/vekt. 

Anonymkode: 48348...0a9

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.1.2023 den 19.51):

Har et barn som så vidt har begynt å se litt på Youtube-videoer, og han liker veldig godt NRK Supers musikkvideoer. Det jeg biter meg merke i er at de viser mye mangfold, folk med ulike etnisiteter og funksjonsnedsettelser, noe som forsåvidt er bra, men jeg har fortsatt til gode å se en eneste overvektig person i en noen musikkvideo. Det synes jeg er rart, når det i følge FHI er flere overvektige enn normalvektige i Norge. Er overvekt det eneste mangfoldet man ikke vil vise frem? Bør de ikke lete aktivt etter overvektige å ha med i videoene, sånn som de åpenbart gjør med andre?

Anonymkode: 300b1...e68

er ikke så mange overveltige barn da. Flest voksne. Syns jeg bare en sjelden gang ser overvektige barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (18 minutter siden):

er ikke så mange overveltige barn da. Flest voksne. Syns jeg bare en sjelden gang ser overvektige barn

Da har du ikke sett spesielt godt etter...

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (5 minutter siden):

Da har du ikke sett spesielt godt etter...

Men la nå barn være barn, uten fokus på kroppshysteri! Å være litt rund er like naturlig som å være tynn, akkurat som det er like naturlig å være mørk som lys!

Anonymkode: 48348...0a9

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo bare å la være å diskutere enkeltpersoner...

Anonymkode: 300b1...e68

Det er vanskelig når den feilaktige påstanden er rundt noe så spesifikt som «musikkvideoene til NRK super»

Anonymkode: c30dd...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men la nå barn være barn, uten fokus på kroppshysteri! Å være litt rund er like naturlig som å være tynn, akkurat som det er like naturlig å være mørk som lys!

Anonymkode: 48348...0a9

Jeg sa da ikke nødvendigvis at det er feil - jeg bare sa at hun ikke hadde sett spesielt godt etter. 

Ikke er jeg helt sikker på om jeg er enig med deg heller - joda, litt stor og rund er ok - men vi kan ikke bare la overvekt bli den nye normalen uten å forsøkte å gjøre noe med det. Det er tross et av de største helseproblemene vi har - og er faktisk ikke like naturlig som å være lys eller mørk...

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (6 minutter siden):

Jeg sa da ikke nødvendigvis at det er feil - jeg bare sa at hun ikke hadde sett spesielt godt etter. 

Ikke er jeg helt sikker på om jeg er enig med deg heller - joda, litt stor og rund er ok - men vi kan ikke bare la overvekt bli den nye normalen uten å forsøkte å gjøre noe med det. Det er tross et av de største helseproblemene vi har - og er faktisk ikke like naturlig som å være lys eller mørk...

Det handler jo bare om at overvektige barn skal få se at de også er representert, i motsetning til sånn det er nå, hvor de er i enormt mindretall i underholdningsbransjen. Til tross for at det faktisk finnes en god del overvektige barn. 

Kan ikke tro at jeg faktisk må skrive dette, men det å gi dem en representasjon i media er ikke det samme som å fremme overvekt i seg selv som en god ting, for alle er jo enige i at det er usunt. Problemet med innlegget ditt, er at du reduserer barn til et tall på vekta. Ingen skal defineres for vekta si, men det du sier er jo i bunn og grunn at overvektige ikke bør få TV-tid fordi overvekt er helsefarlig.

Om man bruker den logikken, bør jo ikke folk se serier som Peaky Blinders, Breaking Bad, Narcos eller OITNB heller, siden røyk, alkohol og narkotika er helsefarlig. Og du er nok enig i at det blir litt for dumt.

Anonymkode: 300b1...e68

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mezzosoprena skrev (1 minutt siden):

Jeg sa da ikke nødvendigvis at det er feil - jeg bare sa at hun ikke hadde sett spesielt godt etter. 

Ikke er jeg helt sikker på om jeg er enig med deg heller - joda, litt stor og rund er ok - men vi kan ikke bare la overvekt bli den nye normalen uten å forsøkte å gjøre noe med det. Det er tross et av de største helseproblemene vi har - og er faktisk ikke like naturlig som å være lys eller mørk...

Men det å gjøre så overvektige barn føler seg ekskludert, eller at det er noe feil med dem er ikke å gjøre noe med det! Det fører bare til dårlig selvbilde og triste barn…

Jeg mener det må bli slutt den voldsomme kroppsfikseringa og negativiteten rundt overvekt! Det er ikke godt for de barna som er litt større enn andre!

Anonymkode: 48348...0a9

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (46 minutter siden):

Jeg sa da ikke nødvendigvis at det er feil - jeg bare sa at hun ikke hadde sett spesielt godt etter. 

Ikke er jeg helt sikker på om jeg er enig med deg heller - joda, litt stor og rund er ok - men vi kan ikke bare la overvekt bli den nye normalen uten å forsøkte å gjøre noe med det. Det er tross et av de største helseproblemene vi har - og er faktisk ikke like naturlig som å være lys eller mørk...

Selvfølgelig bør vi forsøke å holde befolkningen så sund som mulig, men hvordan tenker du det hjelper å stenge runde barn ute fra kulturen? Det fines mange grunder til overvekt, men spiseforstyrrelser og anstrengt forhold til kropp å mat er definitivt en grund som er godt representert. Jeg tviler på at et livene barn dom kun ser tunere barn på tv vil få et mer avslappet og naturlig forhold til problematikken akkurat. Hva tenker du blir konsekvensen om et tyngre barn får se et barn som ligner på seg på tv? Tror du de kommer til å få lyst til å bli Støre bare de ser en karakter som var større en dem? Jeg forstår ikke tanke gangen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (10 timer siden):

Hvorfor har vi så mange overvektige om det kan unngås? 
 

NRK super er ikke rettet mot foresatte men barn.

Mulig fordi så mange kjemper for å normalisere det. 

Før så man jo bare slanke mennesker overalt, i aviser og på TV. Da overvekt var ganske sjeldent. Overvektige barn var i alle fall nærmest ikke-eksisterende, da man var ute og lekte i timesvis, og sukker ikke var en del av hverdagen. TV var forbeholdt barne-TV, og helg. 

Men nå mener tydeligvis flere av dere at barna skal sitte inne og se på en skjerm der overvekt skal promoteres? 

Anonymkode: eb273...b6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan det være at foreldre ikke ville ha barnet sitt med i et program som skulle fremme mangfold, og eneste grunnen til at barne ble spurt var fordi det var overvektig? Ville i hvert fall ikke utsatt mitt potensielle barn for det. 

Anonymkode: 3e52a...4cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Mulig fordi så mange kjemper for å normalisere det. 

Før så man jo bare slanke mennesker overalt, i aviser og på TV. Da overvekt var ganske sjeldent. Overvektige barn var i alle fall nærmest ikke-eksisterende, da man var ute og lekte i timesvis, og sukker ikke var en del av hverdagen. TV var forbeholdt barne-TV, og helg. 

Men nå mener tydeligvis flere av dere at barna skal sitte inne og se på en skjerm der overvekt skal promoteres? 

Anonymkode: eb273...b6c

Så du tror folk (og barn) bestemmer seg for å bli overvektige med vilje om de ser et overvektig menneske på tv? Det er så virkelighetsfjernt at jeg ikke vet helt hvordan jeg skal svare. 
 

Heldigvis har vi vitenskap og forskere som forsker temaet. Dette er en artikkel om du er interessert: https://www.nrk.no/viten/xl/_eit-feitt-liv_-fedmemysteriet_-forskning-pa-hvorfor-vi-far-fedme-og-overvekt-1.15454614#Del6

 

Som du ser i artikkelen finnes det mange forskjellige teorier, men inkludering på tv er ikke en av dem.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (10 minutter siden):

Så du tror folk (og barn) bestemmer seg for å bli overvektige med vilje om de ser et overvektig menneske på tv? Det er så virkelighetsfjernt at jeg ikke vet helt hvordan jeg skal svare. 
 

Heldigvis har vi vitenskap og forskere som forsker temaet. Dette er en artikkel om du er interessert: https://www.nrk.no/viten/xl/_eit-feitt-liv_-fedmemysteriet_-forskning-pa-hvorfor-vi-far-fedme-og-overvekt-1.15454614#Del6

 

Som du ser i artikkelen finnes det mange forskjellige teorier, men inkludering på tv er ikke en av dem.

Nå legger du ord i munnen min, jeg har aldri skrevet "med vilje". 

Jeg skriver at det normaliseres, og det er uheldig. For fedme er ganske alvorlig, særlig blant barn. 

Anonymkode: eb273...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nå legger du ord i munnen min, jeg har aldri skrevet "med vilje". 

Jeg skriver at det normaliseres, og det er uheldig. For fedme er ganske alvorlig, særlig blant barn. 

Anonymkode: eb273...b6c

Men hvorfor er det «alvorlig»? Hvorfor tror du det er skadelig å se store folk på tv om du ikke tror det gjør at folk går in for å være store? Kan du prøve å forklare logikken i teorien din? For jeg ser ikke at det fines noen annen logikk en den jeg opprinnelig så. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...