Gå til innhold

Skal ikke overvektige være en del av mangfoldet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et barn som så vidt har begynt å se litt på Youtube-videoer, og han liker veldig godt NRK Supers musikkvideoer. Det jeg biter meg merke i er at de viser mye mangfold, folk med ulike etnisiteter og funksjonsnedsettelser, noe som forsåvidt er bra, men jeg har fortsatt til gode å se en eneste overvektig person i en noen musikkvideo. Det synes jeg er rart, når det i følge FHI er flere overvektige enn normalvektige i Norge. Er overvekt det eneste mangfoldet man ikke vil vise frem? Bør de ikke lete aktivt etter overvektige å ha med i videoene, sånn som de åpenbart gjør med andre?

Anonymkode: 300b1...e68

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har et barn som så vidt har begynt å se litt på Youtube-videoer, og han liker veldig godt NRK Supers musikkvideoer. Det jeg biter meg merke i er at de viser mye mangfold, folk med ulike etnisiteter og funksjonsnedsettelser, noe som forsåvidt er bra, men jeg har fortsatt til gode å se en eneste overvektig person i en noen musikkvideo. Det synes jeg er rart, når det i følge FHI er flere overvektige enn normalvektige i Norge. Er overvekt det eneste mangfoldet man ikke vil vise frem? Bør de ikke lete aktivt etter overvektige å ha med i videoene, sånn som de åpenbart gjør med andre?

Anonymkode: 300b1...e68

Mangfold er kodeord for minoriteter. Og da er det naturlig at minoriteter (normalvektige) løftes frem.

 

De burde også finne på et nytt navn for "normalvektige", siden det ikke lenger er normalt å være normalvektig, lol

Anonymkode: 7a3c8...325

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mangfold er kodeord for minoriteter. Og da er det naturlig at minoriteter (normalvektige) løftes frem.

 

De burde også finne på et nytt navn for "normalvektige", siden det ikke lenger er normalt å være normalvektig, lol

Anonymkode: 7a3c8...325

Ja. Syntes det var så slående. Kun slanke folk, både voksne og barn. Men en mørkhudet dame i rullestol og en kortvokst, det hadde de funnet, og de var i samme video (som hadde budskap om inkludering), som den største selvfølge. Men en overvektig, det ble visst for vanskelig å finne, gitt...

Anonymkode: 300b1...e68

  • Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man fremme/reklamentere for noe usunt, som kan unngås? 

Overvekt har ingenting med mangfold å gjøre, like lite som røyking eller alkoholisme har det. 

Anonymkode: eb273...b6c

  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal man fremme/reklamentere for noe usunt, som kan unngås? 

Overvekt har ingenting med mangfold å gjøre, like lite som røyking eller alkoholisme har det. 

Anonymkode: eb273...b6c

Hvor spør TS om det jeg har uthevet? Det var snakk om å ha med overvektige i en musikkvideo fra NRK, ikke reklamere for overvekt. 

Anonymkode: f40bc...069

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor spør TS om det jeg har uthevet? Det var snakk om å ha med overvektige i en musikkvideo fra NRK, ikke reklamere for overvekt. 

Anonymkode: f40bc...069

Men hvorfor fremme det som noe naturlig når det kan unngås? 

Bør man også ha med en og annen som røyker, fordi enkelte fortsatt gjør det og sliter med å slutte? 

Anonymkode: eb273...b6c

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er vanskelig å finne overvektige som ønsker å eksponere seg for allmennheten?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes helt klart at overvektige burde fått mer oppmerksomhet, spesielt knyttet til  helseaspektet. Det er derfor kjempebra at the Whale virker til å gjøre det bra på kino for tiden, da den tar opp akkurat dette.

Anonymkode: 300bc...f48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du bare er blind på at overvektige er «normale» i dine øyne, som maaaange andre i Norge

Anonymkode: 7df13...8a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja. Syntes det var så slående. Kun slanke folk, både voksne og barn. Men en mørkhudet dame i rullestol og en kortvokst, det hadde de funnet, og de var i samme video (som hadde budskap om inkludering), som den største selvfølge. Men en overvektig, det ble visst for vanskelig å finne, gitt...

Anonymkode: 300b1...e68

Det er da et overvektig barn med i f.eks. den BlimE musikkvideoen men den mørkhudede dama i rullestol... Eller snakker du om invalidiserende fedme

Anonymkode: c30dd...df4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er trist at overvekt hele tiden skal gjemmes bort, eller vises i negativ kontekst. Det er ekskluderende og stigmatiserende. Det er leit at overvektige  barn og unge må vokse opp med slike holdninger, og føle seg annerledes og utenfor!
 

Anonymkode: 48348...0a9

  • Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tipper du bare er blind på at overvektige er «normale» i dine øyne, som maaaange andre i Norge

Anonymkode: 7df13...8a0

Nettopp. Og de fleste som snakker om overvektige er sannsynligvis overvektige selv , uten at de skjønner det.

Anonymkode: 06be9...66b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er da et overvektig barn med i f.eks. den BlimE musikkvideoen men den mørkhudede dama i rullestol... Eller snakker du om invalidiserende fedme

Anonymkode: c30dd...df4

Vil ikke diskutere enkeltbarn, men det du sier stemmer jo ikke. 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Syns det er trist at overvekt hele tiden skal gjemmes bort, eller vises i negativ kontekst. Det er ekskluderende og stigmatiserende. Det er leit at overvektige  barn og unge må vokse opp med slike holdninger, og føle seg annerledes og utenfor!
 

Anonymkode: 48348...0a9

Ja, dette er grunnen til at jeg reagerer. Uansett hva man sier, vil det alltid finnes overvektige barn, og mange barn er overvektige pga. foreldrene. De har ingen skyld i det selv. Skal ikke de være representert noen steder? Hva gjør det med et overvektig barn å kun se slanke barn på TV, i musikkvideoer osv. og aldri noen som er som dem? 
 

 

Anonymkode: 300b1...e68

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvorfor fremme det som noe naturlig når det kan unngås? 

Bør man også ha med en og annen som røyker, fordi enkelte fortsatt gjør det og sliter med å slutte? 

Anonymkode: eb273...b6c

Dette er jo ikke sammenlignbart. Det er snakk om en gruppe barn som ikke er særlig representert i media, ikke voksne røykere.

Anonymkode: 300b1...e68

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vil ikke diskutere enkeltbarn, men det du sier stemmer jo ikke. 

Ja, dette er grunnen til at jeg reagerer. Uansett hva man sier, vil det alltid finnes overvektige barn, og mange barn er overvektige pga. foreldrene. De har ingen skyld i det selv. Skal ikke de være representert noen steder? Hva gjør det med et overvektig barn å kun se slanke barn på TV, i musikkvideoer osv. og aldri noen som er som dem? 
 

 

Anonymkode: 300b1...e68

Jo, det stemmer absolutt men jeg har ikke tenkt å spesifisere hvilket da det er ekstremt ugreit hvis barnet skulle komme til å lese dette.

Anonymkode: c30dd...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jo, det stemmer absolutt men jeg har ikke tenkt å spesifisere hvilket da det er ekstremt ugreit hvis barnet skulle komme til å lese dette.

Anonymkode: c30dd...df4

Det er ekstremt ugreit ja, så jeg synes vi bare skal droppe den diskusjonen.

Anonymkode: 300b1...e68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, TS! Og det gjelder ikke bare NRK super.

De overvektige skal visst være usynlige i nesten hele mediebildet, med mindre de er med på reality-slanking. Eller at overvekten deres på annen måte er hovedtemaet deres.

Anonymkode: 8028b...ac9

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er helt enig med deg, TS! Og det gjelder ikke bare NRK super.

De overvektige skal visst være usynlige i nesten hele mediebildet, med mindre de er med på reality-slanking. Eller at overvekten deres på annen måte er hovedtemaet deres.

Anonymkode: 8028b...ac9

Jepp! Eller som en karakter som kun er der for å bli ledd av, spesielt på Disney Channel da jeg var liten. Kan håpe det har blitt bedre siden den gang, men jeg har mine tvil.

Anonymkode: 300b1...e68

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jepp! Eller som en karakter som kun er der for å bli ledd av, spesielt på Disney Channel da jeg var liten. Kan håpe det har blitt bedre siden den gang, men jeg har mine tvil.

Anonymkode: 300b1...e68

Det er det værste! Om det er med en overvektig, barn eller voksen i film/serie er det nesten utelukkende en karakter som er dum/mislykket/komisk… Noe som liksom skal forsterkes av størrelsen… 

Anonymkode: 48348...0a9

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...