Gå til innhold

Hvordan kan jeg hjelpe naboen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg deler oppgang med en veldig hyggelig, godt voksen/eldre dame. Hun har i lengre tid vært mer og mer plaget med en hoft og skulle  få ny hoft i en annen by enn her vi bor. Hun dro og jeg skulle passe potteplantene. Hun har ikke noen familie forresten.

Onsdag ble hun operert, dette var en stor operasjon da hun fra før har hatt ett bekkenbrudd, så de måtte ut med alle disse platene og skruene fra dengang, og så gav de henne ny hoft i samme slengen. Jeg snakket såvidt med henne på torsdag bare for å høre hvordan det hadde gått. Pjusk, vondt og ingen matlyst men operasjonen gikk bra.

Så ringte hun nå nettopp, helt på gråten, og fortalte hun hadde fått beskjed om at hun skulle hjem nå på mandag. Hovedproblemet med det er jo at hun for det første ikke kommer seg opp trappene til leiligheten, og for det andre så skal det gjøres noe med rørene her, så vi kommer til å være uten vann og toalett over lengre tid. Det vil bli satt opp portapotty's men hun kan jo ikke løpe opp og ned trappene for å bruke dem. De blir langt unna og det er jo kaldt(og neppe så hygenisk mtp. at hun har et sår enda). Det hører med at hun har Chrons og mye akutt diare, så å fly helt bort på parkeringsplassen for å gå på do går ikke. Hun er og så hjerte og lungesyk, og har diabetes(blant annet), så det er liksom ikke bare-bare.

Hun trenger jo rampe og en toalettstol(sånn som kan stå ved sengen på soverommet), hun får jo ikke en gang truse, sokker eller bukser på seg for egen maskin. Man må vel ha en legeerklæring for å få noe hjemmesykepleie og/eller hjelpemidler? Hun kan jo ikke sitte enda, skal hun begynne å fly til legen for så å vente på behandling av saken, så å vente på hjelpemidler, hjemmesykepleie osv? Hva kan jeg gjøre? Jeg sa jeg skulle se om jeg ikke kunne få tak i en dostol i alle fall, så skulle jeg da hjelpe henne med bukse, sokker osv. før jeg dro på jobb(det blir altså i 06.30tiden om morgenen), smøre noe brødskiver så hun bare kan ta seg osv. Men jeg er jo borte på jobb om dagene og da MÅ hun jo kunne komme seg på do!

Hjelp:(

Anonymkode: e042b...b4f

• Liker 1
  • Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da bør hun få midlertidig plass på eldre senter. Det kan man få etter hofte operasjon.  Ingenting annet er fornuftig,  frem til hun er restituert.

Anonymkode: 581ed...4bf

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Hun må forklare dette til sykehuset, så kan hun få plass på et helsehus/korttidsavd så lenge. 

Anonymkode: f27da...24f

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet

Du blir jo alt for mye borte i løpet av dagen til å hjelpe, hun må få fastlege/de som skriver henne ut fra sykehuset til å kreve plass på sykehjemmet sin rehabiliterings avdeling. Hun må legge ekstra stor vekt på at vann og toalett hjemme er under renovering og at det kombinert med trapper gjør det umulig å bo hjemme de første ukene.

Så kan du heller hjelpe til med handling, rydding, matlaging senere.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Det må de jo ordne det sykehuset hun er på. Hun må jo da på enten rehabiliteringsavdeling eller et kortidsplass på sykehjem til hun kommer seg. Evt må jo sykehuset oprette kontakt med kommunen om de problemstillingene, slik at hun kan få hjemmesykepleie, og evt ergoterapaut til å se på mulig hjelpemidler.

Anonymkode: e02e8...a0c

• Liker 12
Skrevet

Sykehuset må sende en e-melding til kommunen slik at hun får oppfølging enten på kortidsavdeling, eller hjemmesykepleie og midler fra hjelpemiddelsentralen. Håper det ikke er i Trøndelag der de bruker Helseplattformen og det er svikt i e-meldinger. 

Anonymkode: 4d310...7e5

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan ikke hjelpe deg, men for en fin nabo du er ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 12
Skrevet

Ring fastlegen hennes. Det sier jo seg selv at hun trenger hjelp.

Anonymkode: f1bab...079

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da bør hun få midlertidig plass på eldre senter. Det kan man få etter hofte operasjon.  Ingenting annet er fornuftig,  frem til hun er restituert.

Anonymkode: 581ed...4bf

Får man opphold på et eldre senter eller  eldresenter? Det er nemlig stor forskjell på de to. 😊

Personlig tror jeg hun kanskje kan få en midlertidig sykehjemsplass. Eldresenter er et møtested for eldre, ikke et sted der de sover og mottar pleie.

Anonymkode: 65153...57f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Problemet er antagelig at hun fysisk er ferdigbehandlet på sykehuset og de vil da skrive henne ut. Da er det kommunen som får ansvaret for å sørge for nødvendig hjelp. Det er da kommunen som må kontaktes for å sørge for hjemmehjelp mm. Slik du beskriver situasjonen burde hun ikke dra hjem og det mest effektive hun kan gjøre er å nekte å dra hjem.

jeg har vært med en eldre slektning på den runddansen og det løste seg med korttidsplass på sykehjem først når hun plent nektet å dra hjem. Da var det kommunen som måtte betale plassen på sykehuset og det blir fort dyrt. Da klarte de å hoste opp en plass til henne. Men hun måtte helt klart nekte å dra hjem.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet

En sosionom kan kanskje hjelpe henne med tilrettelegging/midlertidig bosted. Si til naboen at hun bør be sykepleier sette henne i kontakt med en sykehussisionom om de har det.

Anonymkode: 7e30b...efb

• Liker 2
Skrevet

Jeg stusser mer over hvorfor dette ikke ble nevnt av henne før hun skulle bli operert. Det er ganske relevant informasjon for både sykehuset og fastlegen, slik at de kunne ha igangsatt prosessen. Det er ikke bare bare å komme i ettertid, og si at man ikke kan bo hjemme🙃 

Anonymkode: 73d14...bb1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg deler oppgang med en veldig hyggelig, godt voksen/eldre dame. Hun har i lengre tid vært mer og mer plaget med en hoft og skulle  få ny hoft i en annen by enn her vi bor. Hun dro og jeg skulle passe potteplantene. Hun har ikke noen familie forresten.

Onsdag ble hun operert, dette var en stor operasjon da hun fra før har hatt ett bekkenbrudd, så de måtte ut med alle disse platene og skruene fra dengang, og så gav de henne ny hoft i samme slengen. Jeg snakket såvidt med henne på torsdag bare for å høre hvordan det hadde gått. Pjusk, vondt og ingen matlyst men operasjonen gikk bra.

Så ringte hun nå nettopp, helt på gråten, og fortalte hun hadde fått beskjed om at hun skulle hjem nå på mandag. Hovedproblemet med det er jo at hun for det første ikke kommer seg opp trappene til leiligheten, og for det andre så skal det gjøres noe med rørene her, så vi kommer til å være uten vann og toalett over lengre tid. Det vil bli satt opp portapotty's men hun kan jo ikke løpe opp og ned trappene for å bruke dem. De blir langt unna og det er jo kaldt(og neppe så hygenisk mtp. at hun har et sår enda). Det hører med at hun har Chrons og mye akutt diare, så å fly helt bort på parkeringsplassen for å gå på do går ikke. Hun er og så hjerte og lungesyk, og har diabetes(blant annet), så det er liksom ikke bare-bare.

Hun trenger jo rampe og en toalettstol(sånn som kan stå ved sengen på soverommet), hun får jo ikke en gang truse, sokker eller bukser på seg for egen maskin. Man må vel ha en legeerklæring for å få noe hjemmesykepleie og/eller hjelpemidler? Hun kan jo ikke sitte enda, skal hun begynne å fly til legen for så å vente på behandling av saken, så å vente på hjelpemidler, hjemmesykepleie osv? Hva kan jeg gjøre? Jeg sa jeg skulle se om jeg ikke kunne få tak i en dostol i alle fall, så skulle jeg da hjelpe henne med bukse, sokker osv. før jeg dro på jobb(det blir altså i 06.30tiden om morgenen), smøre noe brødskiver så hun bare kan ta seg osv. Men jeg er jo borte på jobb om dagene og da MÅ hun jo kunne komme seg på do!

Sykehuset/ kommunen må hjelpe henne på rehab til hun klarer seg selv, og hoften er god.

Hun må fortelle legen om hjemme situasjonen sin.

Du er et godt medmenneske forresten 💚

Anonymkode: daf8d...3ef

• Liker 2
Skrevet

Sykehuset er ferdig med henne. Om hun ikke er frisk nok til å reise hjem, så må kommunen overta omsorgen.

Sykehuset kontakter da kommunen og ber om korttidsplass på sykehjem. Det er ingen garanti at hun får det. Og hvis hun får det så er det kun snakk om noen få dager.

Så blir hun sendt hjem, og det er hjemmesykepleien som får ansvaret. De kommer som oftest innom 2-3 ganger per døgn, men kan komme oftere. 

Dostol og lignende enkle hjelpemidler kjøres ut på dagen. Slikt har kommunen stående på korttidslageret. Det er ikke et problem. Eneste du må gjøre er å låse dem inn i leiligheten.   

Hjemmesykepleien tømmer dostol, så hun slipper å prøve å komme seg ned til utedo. Anbefaler å kjøpe poser til dostol, slik at hun kan lukke posen etter å ha hatt avføring, sånn at hun slipper lukten. Poser fås kjøpt på apotek eller bandasjist. 

Når det gjelder mangel på vann så er nok det noe du må ta ansvar for, og fylle kanner med vann til henne. Hjemmesykepleien skal ikke løfte så tungt. Anbefaler at du kjøper de kannene som har tut/kran nederst, slik at hun kan tappe vann uten å måtte løfte på kannen. Europris, Biltema o.l. butikker har slikt. 

Hjemmesykepleien kan hjelpe henne med av- og påkledning. Kan hende at hun kan klare seg selv om du kjøper en strømpepåtrekker til henne. Det selges også på apotek eller bandasjist samt Enklere liv. 

Hjemmesykepleien smører brødskiver til henne.
Kommunen kan ordne middag for henne, men det tar ofte en til to uker fra bestilling til levering. Da får hun hjemkjørt ferdige middagsporsjoner som hun eller hjemmesykepleien kan varme i mikro. Anbefaler at dere bestiller det så raskt som mulig.

Anonymkode: f5d38...475

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

At kommunen ikke skal hjelpe en gammel dame med det hun trenger høres nå veldig rart ut. Det MÅ de. 

Du kan tilby hjelp. Kanskje handle for henne og sette inn i kjøleskapet og sånt. Slå av en prat kanskje? Men dostol og rampe er virkelig ikke DITT ansvar.

Endret av lillevill
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun bør søke om korttidsopphold på et sykehjem, å så må selvsagt hjemmetjenesten kontaktes. Om hun sliter veldig så er det kanskje på tide å søke om omsorgsbolig.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er ikke noe hverken du eller hun skal ordne selv.

Sykehuset har ikke lov å sende henne hjem uten å organisere hjelp og tilrettelegging hjemme, eller korttidsopphold på sykehjem, når hennes helse og boforhold tilsier at hun ikke kan klare seg hjemme selv.

Hjelpemidler skal bestilles av sosionom på sykehuset, og de har slikt nødvendige ting på lager til korttidsutlån, det kjøres direkte ut til bruker så snart det er noen til å ta imot.

Hjelp av hjemmesykepleie og hjemmehjelp skal også være i orden, og igjen det skal være dialog mellom sykehus og den kommunale omsorgstjenesten.

Pasienttransport må selvfølgelig bestilles med at hun skal bæres opp.

Evt så kan kommunen finne at korttidsplass på helsehus/sykehjem vil være det beste.

Men det er kommunen som overtar ansvaret her, og kommunen som mottar bot for hver dag de ikke er klare til å ta imot henne på en forsvarlig måte.

Hun må være veldig tydelig med sykehuset om hvordan boforholdene er hjemme, inkludert faren om det skulle bli brann og hun ikke har mulighet til å komme seg ut.

Hun kan snakke med behandlende lege, og be om å få snakke med sykehusets sosionom.

Anonymkode: c5cdb...716

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Dette er kommunens ansvar. Dostol o.l får man låne via hjelpemiddelsentralen. Videre vil hun få hjemmesykepleier eller korttidsopphold på sykehjem e.l

Sykehuset kontakter fastlegen og så går det sin gang.

Endret av Rotemor
  • Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og avsporinger.

- Matas, mod. 

Skrevet

Hei dere! Takk for alle tips! Hun endte opp med å bli 2 dager ekstra, så jeg fikk ordnet dostol og sokkepåkleder som hun fikk levert på døra. Hun får også hjemmesykepleie og en fysioterapeut:) Jeg har også handlet litt til henne, litt fjordland, litt gryterett jeg har laget og lagt i porsjoner, fått tak i vannkanne osv.

Naboen min har ikke noe familie, og det har ikke jeg heller. Så jeg vet hvordan det er å stå der å absolutt ikke ha noen du kan ringe å be om hjelp. Det koster meg så lite.

• Liker 7
  • Hjerte 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...