Gå til innhold

Hvordan fortelle familien at jeg har konvertert til islam?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det er sant. Det jeg var interessert i er om det er noen som har lignende erfaringer kanskje, og om de hadde noen råd, men ser at det var for mye å håpe på. 

Anonymkode: 47b4e...e2a

Jeg regner med at moren din blir oppgitt over det sånn som du beskriver henne.

Du kan sikkert si det til faren din først, men uten å prøve å holde det hemmelig for de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Macro skrev (1 minutt siden):

Som gamer så er noen av de snilleste og mest godhjerta folka jeg spiller med muslimske menn. De har aldri noe vondt å si om noen.

Hadde deres søstre fått lov til å game med fremmede menn?

Anonymkode: 361e8...526

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det ikke det du indirekte ber om ved å lage denne tråden? 

Nei. Jeg er fullstendig klar over at moren min mest sannsynlig ikke kommer til å akseptere dette, samtidig så ønsker jeg jo aller helst ikke å miste kontakt med familien min. Om det skjer, så skjer det - da får ikke jeg gjort noe fra eller til. Men jeg kan gjøre et forsøk på å gjøre situasjonen så best som mulig, ved å fortelle det på en bra måte. Derfor laget jeg tråden fordi jeg håpet at noen hadde hjelpsomme råd, kanskje om noen hadde vært i samme situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde deres søstre fått lov til å game med fremmede menn?

De bryr seg ikke om hva søstrene driver med. De har egne liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ikke fortell det. Jeg er som din mor, ville følt meg totalt mislykket om mine barn valgte religion i den moderne verden. 

Anonymkode: a2ffe...6eb

Hvorfor det? Det er faktisk mer normalt å være religiøs enn å være ateist, ateister er en veldig liten prosentandel av befolkningen.

Anonymkode: 243cc...48f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen stiller spørsmålstegn ved hvorfor du har konvertert, er virkelig ingen avsporing. Det vil nok også være meget viktig i samtalen du skal ha med din familie. 

Jeg er kanskje light-utgaven av din mor. Tenker litt som henne, oppdrar barna mine til å gjøre egne valg, men har en kristen mann og en svært kristen svigermor. Jeg går overens med dem også. Jeg tror ikke det finnes en grunn i verden god nok til at jeg hadde hatt et positivt syn på at min datter skulle konvertere til islam. Kvinnesynet, klærne kvinnene går i, ritualene de har - jeg hadde grått om min datter skulle bli en del av det der.
Om du var min datter, hadde jeg lyttet til deg, og jeg hadde stilt svært kritiske spørsmål. 

Anonymkode: cb91e...c60

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor valgte du å konvertere før du snakket med foreldrene dine?

Fordi ts er myndig da vel.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

At noen stiller spørsmålstegn ved hvorfor du har konvertert, er virkelig ingen avsporing. Det vil nok også være meget viktig i samtalen du skal ha med din familie. 

Jeg er kanskje light-utgaven av din mor. Tenker litt som henne, oppdrar barna mine til å gjøre egne valg, men har en kristen mann og en svært kristen svigermor. Jeg går overens med dem også. Jeg tror ikke det finnes en grunn i verden god nok til at jeg hadde hatt et positivt syn på at min datter skulle konvertere til islam. Kvinnesynet, klærne kvinnene går i, ritualene de har - jeg hadde grått om min datter skulle bli en del av det der.
Om du var min datter, hadde jeg lyttet til deg, og jeg hadde stilt svært kritiske spørsmål. 

Anonymkode: cb91e...c60

Altså.. Jeg spør spesifikt i tråden om noen har råd til hvordan jeg kan fortelle det; ja - bare tittelen på tråden viser jo ganske innlysende hva det er jeg spør om. Folk på Kvinneguiden har absolutt ingenting med hvorfor jeg har konvertert, men selvfølgelig er det noe som familien min kommer til å spørre om, og de skal få svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for at du holdt deg til trådens tema, virkelig.

Du, det er ingen grunn til å være så sur. Du ber om råd til hvordan fortelle dette til dine foreldre, jeg råder deg til å forberede deg på å måtte forklare et par ting. Skal du ha deres aksept, om det er det du ønsker, må du nok kunne komme med faktabasert kunnskap om de tingene, ikke bare bli sur og nebbete.

Anonymkode: e5381...e2e

• Liker 13
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du, det er ingen grunn til å være så sur. Du ber om råd til hvordan fortelle dette til dine foreldre, jeg råder deg til å forberede deg på å måtte forklare et par ting. Skal du ha deres aksept, om det er det du ønsker, må du nok kunne komme med faktabasert kunnskap om de tingene, ikke bare bli sur og nebbete.

Det er frustrerende når folk ikke egner å holde seg til trådens tema. Viser forøvrig til hva jeg svarte en annen person:

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså.. Jeg spør spesifikt i tråden om noen har råd til hvordan jeg kan fortelle det; ja - bare tittelen på tråden viser jo ganske innlysende hva det er jeg spør om. Folk på Kvinneguiden har absolutt ingenting med hvorfor jeg har konvertert, men selvfølgelig er det noe som familien min kommer til å spørre om, og de skal få svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 19.35):

Du får bare fortelle det. Ingen her kjenner nettopp dine foreldre, og ditt forhold til dem.

Mine foreldre fortalte meg som ung at hvis jeg gjorde noe sånt en gang, kunne jeg la være å komme hjem igjen. Jeg respekterer på en måte det. Det er tross alt en brøkdel av den frykten og sorgen jeg ville opplevd hvis jeg f.eks var fra et muslimsk hjem, og fortalte dem at jeg hadde blitt ateist, eller noe annet. Da måtte jeg sett meg over skulderen resten av livet.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ærlig innrømme at jeg ikke vet hvordan jeg skulle fortalt det. Min mor har samme syn som din. Hu hater islam spesielt, men også de fleste andre religioner

Jeg er også ateist. Altså.. på en måten at jeg ikke trur på noe som helst. Ingen gud, jesus, allah osv osv. Men jeg respekterer andre troende så lenge de ikke prøver å prakke religionen over på meg

Men et spm:

Hvor praktiserende har du tenkt å være? Vil det være veldig synlig for andre? Skal du slutte å spise svin? Bare spise halal? Hijab? Niqab? Skal du faste under Ramadan? Osv osv

Tenker at siden det bare er en uke siden du ble muslim, så er det vel ikke veldig viktig å si det med en gang. Finn din egen greie først, bli trygg på rollen din som muslim før du skal overbevise din mor om at dette er et godt valg for deg.

Skal personlig si at jeg ikke er for å bli troende i utgangspunktet.. men alle har sine valg her i livet, og jeg støtter oppunder valget om man virkelig mener det er bra for en selv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kvinnesynet

Kvinner er svært høyt verdsatt i Islam med en klare og viktig rolle som føder og oppdrager av barn og i å stelle huset. De kan i de fleste muslimske land også arbeide og ta utdanning, her er Afghanistan unntaket.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Trist at du valgte islam, de henger tross alt veldig langt etter den vestlige verden.  Forbered deg på å forsvare hvorfor du syns kvinne-, menneske- og homofili-, synet dems er ok. Lykke til.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for at du holdt deg til trådens tema, virkelig.

Det var en sarkastisk kommentar du fikk, men du ba om råd. At islams syn på homofili, kvinner, og i en ikke ubetydelig grad, mennesker, er kontroversielt for andre, er ikke til å komme utenom. Du bør faktisk virkelig forberede deg på disse spørsmålene for å kunne gi et veloverveid svar på hvorfor du synes det var et fornuftig valg. For skepsisen vil være der, og ut fra et vestlig syn er mye av den berettiget. Du velger å ikke dele noe mer rundt dette enn at du har konvertert. Da er det også vanskelig å kunne gi råd. Hvorfor konverterte du? Hvor lenge har du vurdert dette frem og tilbake? Har du bare lært deg et par gloser du fremførte i moskeen, eller har du studert koranen og de forskjellige retningene innen islam grundig? Jeg vil tro at dette har alt å si for hvordan du bør/kan legge det fram for familien. Uten mer informasjon kan jeg ikke råde deg til å si annet enn "jeg har blitt muslim, fordi jeg tenkte det var greit". Og det er jo ikke mye til råd🤷‍♂️ 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor det? Det er faktisk mer normalt å være religiøs enn å være ateist, ateister er en veldig liten prosentandel av befolkningen.

Hvor mange som virkelig tror på en religion og lever deretter, og hvor mange som ikke gjør det, finner man ikke ut fra medlemstallene i kirker, moskeer eller templer. Kall det ateist, agnostiker, ikke-troende eller hva som måtte passe, men det er nok fryktelig mange rundt om i verden som er en del av et trossamfunn kun gjennom tradisjon eller familietilhørighet og/eller et medlemsnummer, og  dermed også statistikker. Meg selv inkludert, inntil jeg fikk ut finger'n for en stund siden. Og jeg er en av få heromkring som har finger'n på utsiden. De fleste i min omgangskrets ble "kristne" ved fødsel/dåp og til og med konfirmasjon (fordi de andre gjorde det jo, og man fikk dra på konfirmasjonsleir. I tillegg vanket det feeete gaver). Samtidig er det de færreste av dem som har et forhold til kirken, Gud eller bibelen. En ganske formidabel diskrepans der, altså. 

Endret av Påkrevd
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå antar jeg at du er ganske religiøs i og med du faktisk har konvertert, og da er det så klart viktig å være åpen og få det frem. Jeg ville tatt en prat med far om hvordan det er best å legge det frem. Ellers mener jeg at det å være veldig ateist er som en religion i seg selv, og selv om du sikkert ikke kan bruke det som argument er det kanskje noen momenter å hente.

Anonymkode: 3dd6d...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å angre. Best å ta litt tid å tenke deg om. Islam er en veldig undertrykkende tro. Og går ofte ikke av veien for både trusler, vold og drap

Anonymkode: eca31...ff7

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Spritzx
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå antar jeg at du er ganske religiøs i og med du faktisk har konvertert, og da er det så klart viktig å være åpen og få det frem. Jeg ville tatt en prat med far om hvordan det er best å legge det frem. Ellers mener jeg at det å være veldig ateist er som en religion i seg selv, og selv om du sikkert ikke kan bruke det som argument er det kanskje noen momenter å hente.

Anonymkode: 3dd6d...1a4

Nei det er det ikke. Det bli som å si at å ikke samle på frimerker er en hobby. En religion har helt klare definisjoner, å være ateist betyr kun fraværet av en tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke er villig til å forklare hvorfor du har konvertert så er det også helt umulig å formidle dette til noen andre, det er ingen som konverter til en religion uten grunn og spesielt ikke Islam.

Anonymkode: 69023...50d

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer hvis dette var av fri vilje og uten «hjelp»

Fortell familien det samlet. Ta på deg voksenbuksene og stå for det livet du velger å leve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med faren din. Moren din kommer nok til å skjønne det, eller anta, og spørre deg. Da kan du bare svare enkelt. 

Lurer på hvorfor du konverterte da, mtp at islam ikke er en religion som er veldig åpen til andre, tenker jeg. Er jo åpne til folk som tror på det samme, ellers ikke. Har de noen verdier andre ikke har osv ? Hadde vært interessant om du lagde en tråd der du forteller og svarer på spørsmål, er veldig nysgjerrig :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...