Gå til innhold

Lære seg å like trening? Eller går det 100% på disiplin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en av de som ikke liker å trene. Har forsøkt forskjellige former for styrke og jogging. Men synes bare det er kjedelig og ikke gir meg noe egentlig. Jeg hadde nok vært mer motivert hadde jeg sett endringene på kroppen, men jeg holder jo ikke ut så lenge at jeg merker noe som helst. 

Så, dere med erfaring, er det mulig å lære seg å like trening? Såfall hvordan? 
Eller går det 100% på disiplin?

Anonymkode: d568f...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri likt ballspill eller å trene på treningsstudio. Eneste jeg liker er CrossFit og kickboxing. Liker bedre trening der jeg får beskjed om hva jeg skal gjøre.

Treningsstudio og jogging orker jeg ikke, har ikke nok selvdisiplin og synes fort at det blir kjederlig.

Jeg trur absolutt at du kan like trening hvis du finner noe du liker😊

Anonymkode: eed09...aaa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker jeg at en forutsetning for å drive med noe er at det er lystbetont, klart det må være det, altså må enhver finne noe de liker (om ikke så vil det ikke vare over tid).

Det positive i så måte, er at fysisk trening er så variabelt at enhver kan finne noe de trives med, for noen kan det derimot vært litt hardt å komme i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske sjelden jeg egentlig har lyst å trene så for meg går det mest på disiplin. Når jeg først har kommet meg på trening går det som regel bra da jeg liker selve treningen men dørstokkmila kan være seig så jeg må bare være streng med meg selv og tvinge meg til å dra

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å like. Når du har holdt på en stund, vil du enten like det, eller mislike det. Jeg er så heldig at jeg liker det.Noen er antitrenere uansett. Da er det ikke håp🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kan svare ja på noen av disse spørsmålene blir det nok vanskelig:

- Liker du at ting er mer fysisk slitsomt enn nødvendig?

- Liker du å bruke tid på noe du ikke finner interessant?

- Liker du å ha øm muskulatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan jogge, sykle og løfte i perioder kun på disiplin, for det er dødskjedelig, ganske vondt og ubehagelig.

diverse former for kampsport, capoeira, akrobatikk, fysisk utfordrende yoga, dans og kanskje crossfit og sånne ting er derimot leking, det er så gøy at man på en måte ikke merker at man trener. Prøv mer sånne ting, og se om du finner noe du faktisk synes er gøy?

Mange synes at ski er gøy, det er for meg grusom tortur, mens jeg synes ikke noe i verden er morsommere enn å drive med bryting for eksempel og rulle rundt på gulvet i en dam av svette 😂

Anonymkode: 319e6...b5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må gjøre en treningsform som jeg liker, ellers kan jeg glemme det. Jeg liker å jogge og gjøre aerobic eller zumba, men da må jeg ha veldig gøy musikk på! Klarer f eks ikke å jogge uten å ha energisk musikk på øret.

Jeg kan gå lange turer ute, men må da høre på podcast. Kunne aldri gått tur uten å ha noe å høre på.

Ellers liker jeg yoga, det gjør både kroppen og psyken min så godt, så der trenger jeg ingen annen motivasjon.

Anonymkode: c7241...52b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i starten er det disiplin. Etterhvert blir det uunnværlig. 

Anonymkode: 018b7...b75

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er litt begge deler, både disiplin og lystbetont. I starten er det som vedkommende over her sier, mye disiplin. Jeg hater å jogge, så det gjør jeg ikke - ikke all disiplin i verden hadde vært nok for å få meg til å begynne med det. Jeg liker å sykle, trene styrke og spille basketball, så da holder jeg meg til det. Spesielt basketball er supergøy, så de treningene oppleves ikke som trening i det hele tatt selv om jeg blir dødssliten.

Prøv litt ting du ikke har prøvd før, så finner du kanskje noe du synes er gøy.

Anonymkode: 0bbaa...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaner! Det tror jeg er nøkkelen. Du kommer i gang med motivasjon og viljestyrke, men for å fortsette å trene jevnlig med minst mulig strev så bør du innarbeide det slik at det går mest mulig av seg selv.

For meg så handler det om å samle PAI. Så jeg har som vane at når PAI-scoren bikker under 100 så skal jeg trene den dageb. Det er ganske innarbeidet så da er det bare å gjøre det. 

Anonymkode: 2bf49...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en av de som ikke liker å trene. Har forsøkt forskjellige former for styrke og jogging. Men synes bare det er kjedelig og ikke gir meg noe egentlig. Jeg hadde nok vært mer motivert hadde jeg sett endringene på kroppen, men jeg holder jo ikke ut så lenge at jeg merker noe som helst. 

Så, dere med erfaring, er det mulig å lære seg å like trening? Såfall hvordan? 
Eller går det 100% på disiplin?

Anonymkode: d568f...a93

Selvsagt kan man det, men som du sier: man må jo gi det en real sjanse, og mulighet til å se fremgang for å få motivasjon. Ingen får motivasjon gratis. 

Begynte å løpe litt for 9 år siden. Begynte også med periodisk faste, raste ned i vekt og fikk en enorm energi. (Ingen ville høre om periodisk faste den gangen, men nå er det skikkelig trend)

Jeg investerte i egen tredemølle, og så serier og filmer mens jeg trente. Ute hørte jeg på gøye podkaster. 

Men alle må finne sin greie - og det kan ta tid å se poenget. Selv føler jeg meg som verdens dronning etter ei god løpeøkt, selv om jeg ikke fantes inspirert på forhånd. Kroppens eget dop er fantastisk. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god blanding. Jeg hatet virkelig å trene før. Måtte tvinge meg til det de første ukene. Jeg trener mye med videoer på youtube. Mange gode treningskanaler og jeg har fått gode resultater så langt og nå trener jeg 5 dager i uka på det meste! Det er rett og slett blitt en vane og selv om jeg ikke alle dager har lyst så tvinger jeg meg og man angrer sjeldent etter treningsøkta er ferdig😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen dager går det på lyst, andre dager går det på motivasjon, andre dager går det på disiplin🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disiplin!!! Hvis du er heldig så begynner du å like det etterhvert. Det gjør jeg. Er du ikke heldig så fortsetter du likevel. Se på det som en jobb 🤷‍♀️

Anonymkode: f1994...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke trening, men jeg liker følelsen jeg får etter jeg har trent. Og jeg liker resultatene jeg får av trening. Derfor trener jeg. Så bytter jeg litt på om jeg trener eller går tur.

Anonymkode: a9867...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sunfl0wer skrev (9 timer siden):

En god blanding. Jeg hatet virkelig å trene før. Måtte tvinge meg til det de første ukene. Jeg trener mye med videoer på youtube. Mange gode treningskanaler og jeg har fått gode resultater så langt og nå trener jeg 5 dager i uka på det meste! Det er rett og slett blitt en vane og selv om jeg ikke alle dager har lyst så tvinger jeg meg og man angrer sjeldent etter treningsøkta er ferdig😁

Liker også å trene med youtube, kan jeg spørre om hvem du bruker? :)

Anonymkode: a6b9e...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Liker også å trene med youtube, kan jeg spørre om hvem du bruker? :)

Anonymkode: a6b9e...e4f

Popsugar fitness,Pamela Reif,Growwithjo og Fitnessblender er det jeg trener mest til😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg er en av de som ikke liker å trene. Har forsøkt forskjellige former for styrke og jogging. Men synes bare det er kjedelig og ikke gir meg noe egentlig. Jeg hadde nok vært mer motivert hadde jeg sett endringene på kroppen, men jeg holder jo ikke ut så lenge at jeg merker noe som helst. 

Så, dere med erfaring, er det mulig å lære seg å like trening? Såfall hvordan? 
Eller går det 100% på disiplin?

Anonymkode: d568f...a93

Jeg liker sykling, orientering, skøyter, bordtennis, tennis, skitur  for å nevne noe. Mye annet ser morsomt ut, f.eks. dans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere virkelig ikke likt å trene.  For 3 år siden så begynte jeg på livsstilsendringopplegg på evjeklinikken - der er det en del forskjellig type trening. Prøvde ut de forskjellige selv de jeg antok at jeg likte minst. Og motbeviste meg selv - jeg fant ut at de hardeste øktene var de jeg likte best. Muligens fordi da merker man framgang fortere :) Så da jeg var på 4. opphold der halvannet år etter oppstart så fant jeg ut at jeg likte å trene. 

Så mitt tips - prøv ut forskjellig type trening, selv ting du tror du ikke liker for å finne ut hva som passer for deg. Gjerne sammen med noen du kjenner. Det hjelper ofte å trene med andre.

Anonymkode: be9df...90c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...