Gå til innhold

Hvilke boligutgifter har du i måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er det noen i denne tråden som skriver at de bor seg i hjel? Du aner jo ingenting om inntekten til de som svarer.

Anonymkode: 16e0b...172

Inntekt spiller mindre rolle enn utgifter vil jeg si. 

Anonymkode: 5079e...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand skrev (16 minutter siden):

Ja er heldig nå. Men det har jo sine bakdeler å leie. Utleier kan jo øke prisene hvert år. Så nå som strømmen var vært så dyr vet jeg ikke hvor mye den kan øke. Jeg vet det ikke kan økes så mye de vil, men det øker garantert og det er like irriterende hvert år 😅 og man kan jo måtte flytte ut dersom eier selger eller skal ta i bruk selv. Men men… 

Jeg passer likevel på strømbruken min. Dessverre gjør ikke de jeg deler med det. 
Skulle gjerne eid selv så jeg kunne fått det mer personlig og betalt til meg selv. Men realiteten nå er at da vil livskvaliteten min bli dårligere og det blir mer ansvar.. 

Betaler du like mye som en annen boenhet i strøm selv om du ikke bruker like mye? Du har krav på å få vite hvor mye du bruker selv. Du skal ikke betale mer enn du bruker.

Anonymkode: 86bb6...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Inntekt spiller mindre rolle enn utgifter vil jeg si. 

Anonymkode: 5079e...080

Feil. Har man 50000,- utbetalt bor man seg ikke i hjel om man betaler 20000,- for å bo. Men har man 12000,- utbetalt bor man seg i hjel med 10000,- i boutgifter. Enkel matte.

Anonymkode: 16e0b...172

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er alltid rimeligere å eie enn å leie. Da vi leide i 2003 så betalte vi 6500 i måneden,  da vi kjøpte så fikk vi månedlig betaling på huslånet til 3000 kroner. Det er også litt kjekkere å betale inn til seg selv enn en utleier 🙂

Anonymkode: 86bb6...b40

Ikke her jeg bor. Har finansieringsbevis, men for å få tilsvarende str vi har nå i eie måtte vi økt boutgiftene med ca 4000-5000kr, og vi ønsker mer plass. Derfor er kjøp utsatt så får vi se til neste år. Nå har vi mulighet til å spare og leve. 

Anonymkode: ce91c...1f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Inntekt spiller mindre rolle enn utgifter vil jeg si. 

Anonymkode: 5079e...080

Inntekter og utgifter må jo åpenbart ses i sammenheng. Vi har f. eks 90 000 inn i måneden, og da er jo boligutgifter på 20 000 helt uproblematisk for oss. For noen med laver inntekt, kan 20 000 være for mye. Sier seg jo egentlig selv.

Anonymkode: 6fc1e...b56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Inntekter og utgifter må jo åpenbart ses i sammenheng. Vi har f. eks 90 000 inn i måneden, og da er jo boligutgifter på 20 000 helt uproblematisk for oss. For noen med laver inntekt, kan 20 000 være for mye. Sier seg jo egentlig selv.

Anonymkode: 6fc1e...b56

Men nå var det snakk om 20 000 for 1 person.  Sånn som jeg forstår det så er dere 2? Da vil det være 40 000 totalt som er gjeldende, og selv om dere sikkert fint greier 40 000 også med en inntekt inn totalt på 90 000, så hadde det sikkert vært kjekt å kunne bruke pengene på noe annet.

Som nevnt tidligere, jeg betaler 3500 inkludert alt og har 25 600 utbetalt i måneden. Min andel av boutgifter ligger da mye lavere enn deres selv om jeg får mindre penger inn. Jeg syns hvertfall det er greit å kunne bruke penger på noe annet enn boligutgifter 🙂

Anonymkode: 86bb6...b40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke her jeg bor. Har finansieringsbevis, men for å få tilsvarende str vi har nå i eie måtte vi økt boutgiftene med ca 4000-5000kr, og vi ønsker mer plass. Derfor er kjøp utsatt så får vi se til neste år. Nå har vi mulighet til å spare og leve. 

Anonymkode: ce91c...1f2

Merkelig,  å eie skal være mer lønnsomt enn å leie. Lykke til med boligkjøp når dere kommer så langt da ❤️

Anonymkode: 86bb6...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var 5 år for 20 år siden, klart jeg var dum som ikke tenkte på å kjøpe meg enebolig da 🙄

Hytte og seilbåt er mindre viktig for meg enn at barna mine skal ha hvert sitt soverom, at vi skal ha en hage og at vi skal bo i høvelig avstand til jobb og skole. Aksjer har vi jo råd til selv om vi betaler mer en 20.000 for å bo 😂

Ikke alle har arv i vente. 

Anonymkode: 4e12b...378

Nei, men jeg har hele tiden snakket om meg selv, og ikke hva andre bør gjøre eller tenke. Jeg har ikke barn.

Poenget er (nå for fjerde gang): Folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men nå var det snakk om 20 000 for 1 person.  Sånn som jeg forstår det så er dere 2? Da vil det være 40 000 totalt som er gjeldende, og selv om dere sikkert fint greier 40 000 også med en inntekt inn totalt på 90 000, så hadde det sikkert vært kjekt å kunne bruke pengene på noe annet.

Som nevnt tidligere, jeg betaler 3500 inkludert alt og har 25 600 utbetalt i måneden. Min andel av boutgifter ligger da mye lavere enn deres selv om jeg får mindre penger inn. Jeg syns hvertfall det er greit å kunne bruke penger på noe annet enn boligutgifter 🙂

Anonymkode: 86bb6...b40

Folk har ulike ønsker og prioriteringer, og hvis noen ønsker å bruke 20000,- på å bo så må de få lov til det uten at du eller noen andre har noe med det.

Anonymkode: 16e0b...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Betaler du like mye som en annen boenhet i strøm selv om du ikke bruker like mye? Du har krav på å få vite hvor mye du bruker selv. Du skal ikke betale mer enn du bruker.

Anonymkode: 86bb6...b40

Altså strøm er inkl i leien. Da gjelder det jo alle samlet. Men jeg vil ikke svi økonomisk fordi andre sløser. Men hvordan skal de kunne måle hvor mye hver enkelt bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Merkelig,  å eie skal være mer lønnsomt enn å leie. Lykke til med boligkjøp når dere kommer så langt da ❤️

Anonymkode: 86bb6...b40

Det som gjør det å eie lønnsomt er jo verdiøkning. Her betaler vi like mye for renter, felleskostnader og kommunale avgifter som det å leie noe tilsvarende hadde kostet. Så kommer jo avdragene oppå der igjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler 20k i mnd på boliglån. Kunne betalt mindre men ønsker å korte ned nedbetalingstida, for å bli gjeldsfri🙂 

Anonymkode: 0bfcd...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Folk har ulike ønsker og prioriteringer, og hvis noen ønsker å bruke 20000,- på å bo så må de få lov til det uten at du eller noen andre har noe med det.

Anonymkode: 16e0b...172

Jo selvfølgelig. Jeg sier bare at det ikke er nødvendig å betale så dyrt for å bo. Man trenger hvertfall ikke komme å klage på høye boutgifter i ettertid pga rentene stiger hvis man har innrettet seg sånn.

Anonymkode: 86bb6...b40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand skrev (6 timer siden):

Altså strøm er inkl i leien. Da gjelder det jo alle samlet. Men jeg vil ikke svi økonomisk fordi andre sløser. Men hvordan skal de kunne måle hvor mye hver enkelt bruker?

Det får man kun målt hvis det er forskjellige målere.

Anonymkode: 86bb6...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 23.05):

Jeg er helt enig med deg.  Helt sinnsyke boutgifter. Folk som betaler over 20 000 i måneden i lån vil jeg påstå bor seg i hjel samme hvor høy lønn dem har...

Selv jeg betaler jeg 3500 all inclusive for å bo hos samboer. Jeg er også uføretrygdet.

Anonymkode: 86bb6...b40

Vi er vel en av de med høyest boutgifter i denne tråden 😊 Har over 50 000 kr igjen hver måned etter at boutgiftene er betalt, har ingen andre lån, ikke billån, ikke studielån, ingenting. Har under 60% belåningsgrad og er ikke i nærheten av å maxe gjeldsgrad. I tillegg har vi utleieinntekt på hytta som er gjeldsfri, i fjor var det rundt 75 000 kr etter skatt og det betaler ned ekstra på boliglånet 😄 Foreløpig har vi ca en halv mill i fond på siden. 

 

Du må gjerne definere det å bo seg ihjel her, men jeg føler det går veldig fint og tenker du skal ha ganske store problemer hvis du klarer å slite økonomisk i en tilsvarende situasjon 😊

Anonymkode: d2c14...a56

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eier enebolig og har ikke lån. Kommunale avgifter, eiendomsskatt, forsikring, tv/internett blir på ca 5000kr per mnd 

Strømmen er jo for tiden dyr så den ble på 3000kr for desember 

Anonymkode: 2521e...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (På 21.1.2023 den 23.07):

De fleste utelater også vedlikehold.  Typ "Jeg trenger ikke tenke på vedlikehold fordi leiligheten min er ny"

Ok, snakkes om 10 år...:fnise:

Men hvordan skal man vite hva man betaler i vedlikehold før det skjer? Vårt forrige hus har stått i fem år og vi har ikke gjort noe vedlikehold på det enda. 

Anonymkode: 0f9cc...bee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvordan skal man vite hva man betaler i vedlikehold før det skjer? Vårt forrige hus har stått i fem år og vi har ikke gjort noe vedlikehold på det enda. 

Anonymkode: 0f9cc...bee

Har lest at man bør regne ca 4% av boligens verdi i året på løpende vedlikehold for en vanlig enebolig. Ca 2% for leilighet. Da inngår alt fra å bytte vinduer, drenering, takarbeid, bytting av kjøkken og bad, gulvbelegg etc. Kosmetisk oppussing kommer i tillegg.

Er det et renovasjonsobjekt blir det noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...