Gå til innhold

Hvilke boligutgifter har du i måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Boliglån: 13.000kr

Forsikringer: 1.900kr

Billån: 2.650kr

Studielån: 2.300kr

Kommunale avgifter/eiendomsskatt: 1200kr

Strøm: 500kr - 4500kr

Det går ikke rundt her.

Anonymkode: 16015...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er et økonomisk dårlig valg å kjøpe seg en overpriset bolig jo.

Åja, så alt jeg sier er tull, mens du har peiling på alt tydeligvis. Nei, vi bor ikke i gokk, det er 3 kilometer til jobb for min samboer. Ikke alle bor i Oslo vet du, det finnes andre byer i Norge også. Og som nevnt så ble boligen kjøpt for 20 år siden, sånn rett før prisene begynte å stige vannvittig.  Det er et økonomisk smart valg. Boligen er i dag verdt 2 millioner. 

Anonymkode: 86bb6...b40

Jeg var 5 år for 20 år siden, klart jeg var dum som ikke tenkte på å kjøpe meg enebolig da 🙄

Portia Catonis skrev (10 timer siden):

Jeg har ca 40.000 utbetalt hver måned og magen min vrenger seg ved tanken på å skulle bruke halvparten av dem på noe så kjedelig som bolig. Jeg tenker at livet er for kort til å sitte hjemme og stirre i veggen.

Men igjen.. Vi er forskjellige alle sammen:P:kose:

FYI: Jeg har både hytte, seilbåt og aksjer, samt arv i vente, i tilfelle noen er fristet til å komme med "du kommer til å bli en fattig pensjonist"-argumentet.

Hytte og seilbåt er mindre viktig for meg enn at barna mine skal ha hvert sitt soverom, at vi skal ha en hage og at vi skal bo i høvelig avstand til jobb og skole. Aksjer har vi jo råd til selv om vi betaler mer en 20.000 for å bo 😂

Ikke alle har arv i vente. 

Anonymkode: 4e12b...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån, avdrag+rente: 9000,-
Strøm+nettleie: 1500,-
Forsikring: 1200,-
Kom.avgift, eiendomskatt og renovasjon: 1500,-

Så 13200,- i mnd.

Så kommer internett, innboforsikring og TV i tillegg, og da er vi på 14 500,- totalt. 

Synes det høres drøyt mye ut nå når jeg reflekterer over det. 

Anonymkode: 63c67...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ok. Da er det spesielle ting i din situasjon. Vanligvis er det ren idioti av en fattig dame å leie seg inn hos en rikere fyr uten å sikre seg eierbrøk. 

Anonymkode: 1dae5...a26

Ja det er jeg enig med deg i. Men situasjonen er litt spesiell hos oss ja 🙂

Anonymkode: 86bb6...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boliglån 8000,-

Fellesutgifter borettslag 5000,- 

Strøm 1500,- (varierende, men trekker dette fast hver måned til regningskonto året rundt, for å spare opp til dyre måneder)

Sparing til utgifter/oppgradering 1000,- 

Totalt 15 500,- 

Innboforsikring inngår i fagforeningsmedlemskap, ellers er alt annet dekket av fellesutgifter 

Enslig uten barn, 3-romsleilighet på ca 70 m2. 

Anonymkode: e2551...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 22.33):

Strøm, boliglån og forsikringer utgjør 12 000 i gjennomsnitt her. Tok ikke med kommunale avgifter. Hvor mye betaler du i måneden? 

Anonymkode: d36c2...579

Jeg har 2300 i måneden i boutgifter det inkluderer internett og tv og kommunale avgifter.

Jeg har nedbetalt boliglånet.

Anonymkode: d0738...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 23.22):

Leier et hus til 11.000 kr, og fremleier ut sokkelleiligheten for 7500 kr. Så netto ut blir 3500 i husleie

Strøm: ca 2000 kr. Fyrer med gratis ved.

Vi er 2 voksne som deler, så det blir 2750 per pers.

Vedlikehold, forsikringer og avgifter betaler huseier.

 

Anonymkode: ddebd...c9f

For en flaks, er ikke mange utleiere som går med på det, de kunne jo selv fått inn 18.000 istedet for 11.000 

Anonymkode: 63cd0...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avdrag og renter: 10 000 kr

Fellesutgifter: 2600 kr (inkl.kom.avg)

Forsikringer: 600 kr

Strøm: 500 kr (gjennomsnitt)

 

Vi er to og dette er halvparten av utgiftene til bolig. Leilighet på 80m2 og 30% EK.

Anonymkode: 40fd7...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke noe overpriset bolig, vi bor i nyere moderne leilighet, sentralt i storby. Valgte å gå for leilighet foran andre måter å bo på rett og slett for å slippe utvendig vedlikehold og annet mas som følger med hage og hus. For meg og et barn så er leilighet perfekt.

7500 på lånet

4000 i fellesutgifter, der går alt av kommunale utgifter, strøm, garasje, utvendig vedlikehold, forsikring, vaktmester, internett.

200 innboforsikring

2000 kr på strøm, runder oppover på alt men strøm varierer men når man bor slik som dette så er ikke strømmen så voldsom dyr som den er hos andre, vi har varme på i gulvene året rundt og har det behagelig.

Uansett så setter jeg som regel over 16000 til regninger og det eneste utenom boligutgifter som vi har er telefon og det er 400 i måneden.

Er faktisk mye rimeligere å eie enn å leie her i byen for å fått en leilighet med 2 soverom på denne størrelsen hadde ikke vært mulig, her leier de ut mye dritt til en utrolig høy pris. Skulle jeg leid her jeg bor måtte jeg betalt rundt 20000, det er det tilsvarende leiligheter her blir leid ut for og den billigste leiligheten med vår standard som ligger ute nå er 14000 og det er ekskludert strøm og på andre siden av bydelen. Hadde jeg hatt leilighet et annet sted og så hadde strømmen blitt dyrere så for meg var det er tapsprosjekt når jeg måtte leie. 

 

Anonymkode: 0decd...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca 12-14000 I mnd inkl renter (betaler ikke avdrag) , strøm, faste avgifter som kommunale, etc. Enebolig 

Anonymkode: 86fbc...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke oversikt jeg..

Boliglånet er 14000 i mnd

Så er det klmmunaøeavgifter på 5300 

strøm og forsikringer

også pusser vi opp stadig vekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er faktisk mye rimeligere å eie enn å leie her i byen for å fått en leilighet med 2 soverom på denne størrelsen hadde ikke vært mulig, her leier de ut mye dritt til en utrolig høy pris. Skulle jeg leid her jeg bor måtte jeg betalt rundt 20000, det er det tilsvarende leiligheter her blir leid ut for og den billigste leiligheten med vår standard som ligger ute nå er 14000 og det er ekskludert strøm og på andre siden av bydelen. Hadde jeg hatt leilighet et annet sted og så hadde strømmen blitt dyrere så for meg var det er tapsprosjekt når jeg måtte leie. 

Det er alltid rimeligere å eie enn å leie. Da vi leide i 2003 så betalte vi 6500 i måneden,  da vi kjøpte så fikk vi månedlig betaling på huslånet til 3000 kroner. Det er også litt kjekkere å betale inn til seg selv enn en utleier 🙂

Anonymkode: 86bb6...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er alltid rimeligere å eie enn å leie. Da vi leide i 2003 så betalte vi 6500 i måneden,  da vi kjøpte så fikk vi månedlig betaling på huslånet til 3000 kroner. Det er også litt kjekkere å betale inn til seg selv enn en utleier 🙂

Anonymkode: 86bb6...b40

Ja det skjønner jeg. Men skulle jeg eid nå ville livskvaliteten blitt mye lavere. Bundet til et lån. Og lån pr mnd ville vært ca det samme som jeg betaler i leie nå, pluss renter på lån. I tillegg kommer felleskostnadene og diverse utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er alltid rimeligere å eie enn å leie. Da vi leide i 2003 så betalte vi 6500 i måneden,  da vi kjøpte så fikk vi månedlig betaling på huslånet til 3000 kroner. Det er også litt kjekkere å betale inn til seg selv enn en utleier 🙂

Anonymkode: 86bb6...b40

Betaler dere renter til dere selv?

Anonymkode: b2e23...4f4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjennomsnittlige priser: 

Boliglån: 5200 kr 

Strøm: 2500 kr 

Forsikring: 800 kr 

Kommunale avgifter: 1400 kr 

Internett: 700 kr 

 

Anonymkode: e196e...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Betaler dere renter til dere selv?

Anonymkode: b2e23...4f4

Nei men et huslån består av mer enn renter, men har avdragene også, som er direkte nedbetaling på lånet, og dermed sparing til seg selv? Var det litt vanskelig for deg å forstå?

Anonymkode: 86bb6...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand skrev (48 minutter siden):

Ja det skjønner jeg. Men skulle jeg eid nå ville livskvaliteten blitt mye lavere. Bundet til et lån. Og lån pr mnd ville vært ca det samme som jeg betaler i leie nå, pluss renter på lån. I tillegg kommer felleskostnadene og diverse utgifter.

Den ser jeg. For du bor veldig billig nå.

Anonymkode: 86bb6...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Den ser jeg. For du bor veldig billig nå.

Anonymkode: 86bb6...b40

Ja er heldig nå. Men det har jo sine bakdeler å leie. Utleier kan jo øke prisene hvert år. Så nå som strømmen var vært så dyr vet jeg ikke hvor mye den kan øke. Jeg vet det ikke kan økes så mye de vil, men det øker garantert og det er like irriterende hvert år 😅 og man kan jo måtte flytte ut dersom eier selger eller skal ta i bruk selv. Men men… 

Jeg passer likevel på strømbruken min. Dessverre gjør ikke de jeg deler med det. 
Skulle gjerne eid selv så jeg kunne fått det mer personlig og betalt til meg selv. Men realiteten nå er at da vil livskvaliteten min bli dårligere og det blir mer ansvar.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...