Gå til innhold

Hvilke boligutgifter har du i måneden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hm, men blir ikke verdi litt for uklart å regne vedlikehold ut fra? Vi bygget et hus som kostet oss 6,4 mill fra byggmester, men verdien på huset er 15 mill. Det går kanskje på størrelse? 

Anonymkode: 0f9cc...bee

Tror nok det går både på størrelse og alder på huset, og så spiller lokalisering inn, som du sier. Huset ditt hadde kanskje vært max fem millioner kroner hvis det hadde blitt bygd her hvor jeg bor - enda mindre hvis huset ble bygd for mer enn 3-4 år siden. Men huset ville hatt det samme behovet for vedlikehold, enten det hadde vært her hvor jeg bor eller der du bor. 
Men for områder som har en mer gjennomsnittlig pris (altså ikke ute i gokk, men heller ikke vestkanten i Oslo), kan det være en ok pekepinn. Poenget er vel at det er snakk om store summer. 

Anonymkode: 89cd0...77d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Leiligheten min ser like ny ut som da jeg kjøpte den, og den har ikke behov for noe som helst vedlikehold på mange år ennå. Ikke alle herjer som ville hester i hjemmet sitt.

Det eneste som muligens er umoderne er fargene, men jeg vil uansett ha hvite vegger. Men å male vegger i annen farge er ikke vedlikehold.

Anonymkode: 16e0b...172

Det kan hende at en mulig kjøper ikke ville vært enig med deg. Overraskende mange er skylapper på når de skal vurdere verdien til egen leilighet/eget hus. 

Anonymkode: 89cd0...77d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det kan hende at en mulig kjøper ikke ville vært enig med deg. Overraskende mange er skylapper på når de skal vurdere verdien til egen leilighet/eget hus. 

Anonymkode: 89cd0...77d

Jeg har ikke skylapper, nei. Men leiligheten er under 10 år gammel og veldig pent brukt - kun et lite hakk i parketten og et lite merke på en vegg. 

Om fargene ikke faller i smak hos andre kan ikke jeg gjøre så mye med. Jeg kan ikke male leiligheten etter hva andre liker. Men leilighetene her er veldig populær fordi det er et veldrevet sameie med gangavstand til alle fasiliteter og likevel i rolig område. Alle som har blitt solgt har gått over takst.

Anonymkode: 16e0b...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Å pusse opp et helt brukbart kjøkken eller bad er ikke vedlikehold. 

Anonymkode: 16e0b...172

Fint for deg da, som har evigvarende kjøkken og bad…. Det har ikke jeg.

På mitt kjøkken (ca 20 år gammelt) har laminatet begynt å slippe der det har vært fukt, så frontene og benken skal byttes. Kjøkkenviften er gammel og lite effektiv og skal byttes til en integrert i komfyren (=kjøp av ny komfyr, den gamle funker og kan selges) Oppvaskmaskinen røk for et par år siden og ble byttet. Kjøleskapet lekker i gummipakningen (=bruker mer energi) og håndtaket har falt av.  Skal byttes til et høyeffektivt skap med mer plass. Det er også en feilkonstruksjon/skjevhet i gulvet som må utbrdres, som medfører at hele gulvet må tas opp og legges nytt.

På badet er fortsatt flisene fine, men måtte bytte takplater pga fuktskader(tok belysningen samtidig) og fikk satt inn en fuktstyrt vifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (47 minutter siden):

Fint for deg da, som har evigvarende kjøkken og bad…. Det har ikke jeg.

På mitt kjøkken (ca 20 år gammelt) har laminatet begynt å slippe der det har vært fukt, så frontene og benken skal byttes. Kjøkkenviften er gammel og lite effektiv og skal byttes til en integrert i komfyren (=kjøp av ny komfyr, den gamle funker og kan selges) Oppvaskmaskinen røk for et par år siden og ble byttet. Kjøleskapet lekker i gummipakningen (=bruker mer energi) og håndtaket har falt av.  Skal byttes til et høyeffektivt skap med mer plass. Det er også en feilkonstruksjon/skjevhet i gulvet som må utbrdres, som medfører at hele gulvet må tas opp og legges nytt.

På badet er fortsatt flisene fine, men måtte bytte takplater pga fuktskader(tok belysningen samtidig) og fikk satt inn en fuktstyrt vifte.

Hvor har jeg skrevet at jeg har evigvarende kjøkken og bad? Jeg skrev at å pusse opp brukbart kjøkken og bad er ikke vedlikehold. Selvsagt hadde jeg også fikset vannskader hvis jeg hadde hatt det, men det har jeg altså ikke. Gulvet er helt rett og ingenting er ødelagt. Per nå trenger ikke leiligheten min hverken vedlikehold eller oppussing.

Anonymkode: 16e0b...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvor har jeg skrevet at jeg har evigvarende kjøkken og bad? Jeg skrev at å pusse opp brukbart kjøkken og bad er ikke vedlikehold. Selvsagt hadde jeg også fikset vannskader hvis jeg hadde hatt det, men det har jeg altså ikke. Gulvet er helt rett og ingenting er ødelagt. Per nå trenger ikke leiligheten min hverken vedlikehold eller oppussing.

Anonymkode: 16e0b...172

Nei, så la være å vedlikeholde da... Du gjør som du vil, ingen bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Portia Catonis skrev (1 time siden):

Fint for deg da, som har evigvarende kjøkken og bad…. Det har ikke jeg.

På mitt kjøkken (ca 20 år gammelt) har laminatet begynt å slippe der det har vært fukt, så frontene og benken skal byttes. Kjøkkenviften er gammel og lite effektiv og skal byttes til en integrert i komfyren (=kjøp av ny komfyr, den gamle funker og kan selges) Oppvaskmaskinen røk for et par år siden og ble byttet. Kjøleskapet lekker i gummipakningen (=bruker mer energi) og håndtaket har falt av.  Skal byttes til et høyeffektivt skap med mer plass. Det er også en feilkonstruksjon/skjevhet i gulvet som må utbrdres, som medfører at hele gulvet må tas opp og legges nytt.

På badet er fortsatt flisene fine, men måtte bytte takplater pga fuktskader(tok belysningen samtidig) og fikk satt inn en fuktstyrt vifte.

Glad vi kjøper nytt 🤪

Anonymkode: d2c14...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (8 timer siden):

Nei, så la være å vedlikeholde da... Du gjør som du vil, ingen bryr seg.

Hvor har jeg skrevet at jeg ikke skal vedlikeholde? Hvorfor dikter du opp hva jeg skriver?

Anonymkode: 16e0b...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor har jeg skrevet at jeg ikke skal vedlikeholde? Hvorfor dikter du opp hva jeg skriver?

Anonymkode: 16e0b...172

Hvorfor er du så opptatt av å fortelle at din leilighet ikke trenger vedlikehold?

Du gjør akkurat som du vil! Det er du som skal bo der, ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Boliglån: 7 331 kr
Husleie: 6 967 kr (økt med 25  % siste 12 mnd. pga. renovering, høyere rente og skyhøye strømutgifter)
Strøm: 889 kr (snitt 2022)
Totalt: 15 187 kr

Bor i Oslo. Enslig.
 

Anonymkode: 726e6...22e

Hvorfor betaler du husleie når du har boliglån? Mener du felleskostnader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (1 time siden):

Hvorfor er du så opptatt av å fortelle at din leilighet ikke trenger vedlikehold?

Du gjør akkurat som du vil! Det er du som skal bo der, ikke jeg.

Hvorfor er du så opptatt av å prakke på meg vedlikehold på en relativt ny leilighet?

Anonymkode: 16e0b...172

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er du så opptatt av å prakke på meg vedlikehold på en relativt ny leilighet?

Anonymkode: 16e0b...172

Nå gjentar jeg, for siste gang, i tilfelle du ikke fikk med deg de første tre gangene: DU gjør som DU vil.

🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (55 minutter siden):

Nå gjentar jeg, for siste gang, i tilfelle du ikke fikk med deg de første tre gangene: DU gjør som DU vil.

🙄

Det kunne i hvert fall ikke falle meg inne å høre på deg som sitter og dikter opp hva jeg skriver.

Anonymkode: 16e0b...172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fellesutgifter 6200, inboforsikring 200, strømprisen er jo føyket i taket, så sist strømregning var på 2900.

Har ikke gjeld på leiligheten, og kommunale avgifter er inkl i fellesutgiftene

Bor alene

Anonymkode: c0cf6...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...