Gå til innhold

Hvilken person er den samlende ildsjelen i din familie ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjærnefamiliens tid er forlengst blitt historie, og stadig flere opplever interne familiekonflikter som igjenn fører til  splittede  familie. Mange som opplever en splittet familie  har gjitt utrykk for at "tenkt hvor kjekt ein kunne hatt det" om det ikkje var for denne interne konflikten !

Det å holde familien samlet burde vera eit kollektivt ansvar, men slik er det ikkje hos flere,  mange opplever at gjerne det er  1  eller 2 personer i familien  som er den samlende for hele familien. De er ildsjelene som tar   iniativet til slekt-og familiesamlinger og er en vesentlig  bidragsytere til  å holde familien samlet.          

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes fortsatt kjernefamilier, kjenner til flere. 

Anonymkode: 9b4e7...c13

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det finnes fortsatt kjernefamilier, kjenner til flere. 

Anonymkode: 9b4e7...c13

Det finnes fortsatt kjærnefamilier,men det er langtifra så vanleg som før.  

Skrevet

Det var en tante, og til dels jeg. Hun er død, og jeg er drittlei.

• Hjerte 8
Skrevet

Ingen.

Anonymkode: a0579...f3c

Skrevet

Meg. 37 år og tre barn. Har foreldre, besteforeldre, kusiner, fettere, tanter, onkler og søsken med barn. 

Men begynner å bli lei av å samle, inkludere og invitere alle og enhver. Skal bli interessant å se hvordan det blir når jeg stopper med det. 

Anonymkode: 7106e...ede

Skrevet

Ingen hos oss og det synes jeg er like greit. Venner betyr langt mer, de er en med frivillig og ikke fordi det skal være noe tvang om å være sammen fordi en er i slekt. Vi velger i større grad enn før hvem som er viktige for oss ut ifra lyst og ikke dette tvsngsbåndet fordi en er i storfamilie.

Anonymkode: b5654...f5d

• Liker 2
Skrevet (endret)
svartkatt skrev (18 minutter siden):

Det var en tante, og til dels jeg. Hun er død, og jeg er drittlei.

Ja, mange samlende personer  / ildsjeler  opplever og  ikkje føle seg  verdisatt, og da "gjir de opp" og blir drittlei.  Konsekvensen blir da  at familien  etterhvert er bare på  hils med hverandre.  

Endret av Evnti
Skrevet

I svigerfamilien var «ildsjelen» han som også var grunnen til konflikter. Han ville gjerne samle alle til jul, 17.mai og ellers - «veldig viktig at familien holder sammen» og «husk dere kan komme til meg, storebroren deres». Samtidig var han manipulerende, ekkel, selvskrytende, nedlatende og satte folk opp mot hverandre. Vi andre har ikke hatt ønske om at «familien holder sammen» kun for syns skyld, en pinlig kveld som ser så trivelig ut på Instagram.. Nei, vi holder oss til venner.

Anonymkode: 0441d...8b0

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Meg. 37 år og tre barn. Har foreldre, besteforeldre, kusiner, fettere, tanter, onkler og søsken med barn. 

Men begynner å bli lei av å samle, inkludere og invitere alle og enhver. Skal bli interessant å se hvordan det blir når jeg stopper med det. 

Har det slått deg at de andre kanskje ikke er interessert? At de kommer ut av plikt når du inviterer?

Anonymkode: c8270...ab6

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Da fortsetter de som har et godt forhold å være sammen, de som er venner i tillegg til at de er familie. 

• Liker 1
Skrevet

Svigermor var ein jordnæ, og nøktern  person, og den samlende for hele familien. Hun var høgt elsket av både barn, og barnebarna. venner, og kjente. Hun var glad i å  tilbrede mat,og  når folk får satt  seg rundt eit bord med yndlingsretten så  føler dei fleste både  tilfreds, og fornøyde. Svigermor var utvilsamt den samlende for familien, og etter hun blei borte så blei samholdet i familien aldri det samme.  

Barnebarna elsket svigermor, og der trivdes dei, og da svigermor døde blei eit stort tomrom for hele familien. 

Anonymkode: f1dc6...349

• Hjerte 5
Skrevet

Er glad jeg ikke kjenner meg igjen i beskrivelsen av interne familiekonflikter, for det har vi verken på min eller samboeren min sin side. I storfamilien min  er det vanlig at alle inviterer til selskap når det er bursdag og jul, og litt utenom også, så sånn sett tar alle ansvar for at vi samles.

Men jeg vil nevne mormoren min som gjør en litt ekstra innsats, for hun har en spesiell evne til å se alle og sørge for at alle har det bra, og lager gjerne ekstra middag og gir bort om noen i familien jobber mye en periode, f. eks. ❤️

Anonymkode: 3b2b2...ad0

• Liker 2
Skrevet

En eldre dame på 70 vant ifølge norsk tipping 30 millioner i lotto for en tid sidan. Den gamle dama delte like godt hele summen på de 16 barnebarna, og tenker den  blei noen som blei populær iden familien. 

• Nyttig 3
Skrevet

Mormor var den personen som langt opp i alder laget store selskaper og samlet familien.  Da hun døde, gikk det hele litt i stå.  Foreldregenerasjonen er nå såpass gamle og skrøpelige at det skjer sjelden.  En onkel på morssiden tar litt initiativ i blant.  På min fars side treffes vi kun nå i bryllup og begravelser.

Min generasjon (søskenbarn med familier, født 1970-1990) har ingen interesse av familieselskaper.

Anonymkode: e3419...721

• Liker 1
Skrevet

Er idag  tredje genrasjon etter mine besteforeldre   født 1890 talet.

Mine foreldre født henholdvis 1915 og 1917 hadde  (begge  ein stor søskenflokk) som var nokså vanleg på den tidem. Denne genrasjonen vokste ikkje opp med data, mobil, og fasttelefon var heller ikkje alle som hadde, og vart  å betrakte som luksus. Kommunikasjonen føregjekk hovudsakelg pr.brevpost, og da var  det selvsagt eit høgdepunkt når onkle, og tanter,besøkte bardomshejmmet  ein flokk unger på slep. 

Foreldre, og besteforeldre stor i sentrum tidligere, og  dei var eit samlingspunkt for hele familien. Det var på den tiden det var  liv å røre rundt om på gårdene, og sommerene var  høgdepunkt når storfamiliene var samlet på 50-60 talet. Det var før ein  hadde hverken oppvaskmaskin eller vannklosett innstallert i boligene husene var fullbookede med folk, og ingen klaget.   

Skrevet

Jeg er det langt på vei. 43 år og eldste datter som tok over rollen etter at mamma døde. Har også en tante og onkel på morssiden som tok over deler av den rollen før mamma døde. Vi inviteter og organiserer familieselskap og ting og tang i jula og ellers - de følge også med på sosiale medier enda de er over 80 år. Det er ikke særlig konflikter til dette. Men hver familie har vel sine ting. Tante på farssida har vært involvert men har nå fått 3 barnebarn + ny kjæreste på få år og holder på å bytte bolig nå som alle barna er flyttet ut, og har litt nok med alt dette nå. Alle i besteforeldregenerasjonen er døde for lenge sida. Vi følger opp flere venner av familien som er "som familie". 

Anonymkode: b406c...404

Skrevet

Nylig organiserte jeg familietur til et naboland for å besøke venn av familien som hadde rundt dag. Litt kaos og små uenigheter- svogeren min insisterte på å spare tiere på å ta tur med 3 bussbytte framfor flybussen - men alle elska hotellet jeg hadde funnet og kaka jeg hadde bestilt. Søster kjøpte inn frokosten og familievennen disket opp med treretters hos seg. Broren min husket favorittsnopet til barna. Til og med eksmannen til vår venn var med og snakket langt inn i de små timer. Veldig anstrengede tur for min del, for jeg var fortsatt litt syk etter den kraftige forkjølelsen som herjet etter nyttår. Men veldig glad jeg gjennomførte det. Jeg forventer ikke masse takknemlighet men at folk blir med på ting. 

Jeg pleier også å organisere søndagsmiddag ca månedlig for nærmeste familie, pluss alles bursdager, påske mm. Men alle bidrar, spesielt om vi lager komplisert mat. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nylig organiserte jeg familietur til et naboland for å besøke venn av familien som hadde rundt dag. Litt kaos og små uenigheter- svogeren min insisterte på å spare tiere på å ta tur med 3 bussbytte framfor flybussen - men alle elska hotellet jeg hadde funnet og kaka jeg hadde bestilt. Søster kjøpte inn frokosten og familievennen disket opp med treretters hos seg. Broren min husket favorittsnopet til barna. Til og med eksmannen til vår venn var med og snakket langt inn i de små timer. Veldig anstrengede tur for min del, for jeg var fortsatt litt syk etter den kraftige forkjølelsen som herjet etter nyttår. Men veldig glad jeg gjennomførte det. Jeg forventer ikke masse takknemlighet men at folk blir med på ting. 

Jeg pleier også å organisere søndagsmiddag ca månedlig for nærmeste familie, pluss alles bursdager, påske mm. Men alle bidrar, spesielt om vi lager komplisert mat. 

Du organiserer for alles bursdager? Veldig hyggelig av deg selvfølgelig, men bursdager kan vel enhver familie stelle istand til selv, men mindre det er spesielle grunner til at de ikke orker det.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...