Gå til innhold

Ta kjøretimer selv om man har førerkort.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fireflies skrev (8 timer siden):

Du skrev TS ikke burde ta timene til de som ikke har førerkort. TS spør om råd og din første reaksjon er at noen skal stjele timene dine. TS ville på samme måte betale for og vente på timene som du gjør (og skulle du vært bekymret for å miste noe så ville det vært timene for oppkjøring jeg ville tenkt på og det trenger ikke TS. TS trenger kun en kjørelærer i noen timer for å vekke opp gammel kunnskap). Ja, jeg tror ikke noen blir skadet av at de må vente en uke eller fire på førerkortet, hvis det er hinderet for å gå videre i trinnvurderingen så var man likevel ikke klar for oppkjøring.

Likevel har man to år prøvetid fordi man skal lære seg å takle trafikken alene og man mangler erfaring når du setter deg alene bak rattet første gang. Som du sier, sånn er det bare. Det er det en grunn til og du burde jo så sikker du er på at alle er utlærte være fornøyd når noen sier de trenger litt oppfriskning.

Hadde ikke du syntes det ville være kjipt å måtte vente med å ta førerkort fordi noen ikke fulgte godt nok med under kjøreopplæringen?

Anonymkode: 145f3...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mener at vi som ikke har lappen burde få førsterett på kjøretimer. Vi har foreløpig ikke fått gleden av å kjøre bil. Og jo, det var det jeg leste ut av innlegget fordi det var akkurat det du sa 🙄

 

Har man fått førerkort så skal man være god nok til å klare seg i trafikken. Sånn er det bare :) 

Anonymkode: 145f3...a33

Nei dere som ikke har lappen har ikke førsterett på kjøretimer. Ingen har førsterett. Alle har rett på kjøretimer, både de med og uten førerkortet. 

Du er kanskje ikke moden nok til å ha førerkortet. Du er ikke ferdig utlært som sjåfør når du har fått førerkortet. Har du hatt flere år med opphold hvor du ikke har kjørt, så er det normalt å bli rusten og da må man ha oppfriskning. Når man har førerkortet så har man også et ansvar for at man selv har den kompetansen som kreves til å kjøre aktsomt og forsvarlig. 

Anonymkode: dbbf6...0f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei dere som ikke har lappen har ikke førsterett på kjøretimer. Ingen har førsterett. Alle har rett på kjøretimer, både de med og uten førerkortet. 

Du er kanskje ikke moden nok til å ha førerkortet. Du er ikke ferdig utlært som sjåfør når du har fått førerkortet. Har du hatt flere år med opphold hvor du ikke har kjørt, så er det normalt å bli rusten og da må man ha oppfriskning. Når man har førerkortet så har man også et ansvar for at man selv har den kompetansen som kreves til å kjøre aktsomt og forsvarlig. 

Anonymkode: dbbf6...0f3

Men kjøretimer burde være prioritert for de som ikke har lappen, så vi også kan få tatt den

Anonymkode: 145f3...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 23.28):

Dumt å booke kjøretimer sånn at de som faktisk holder på å ta lappen ikke får ledige timer

Anonymkode: 145f3...a33

Herregud🤦🏼‍♀️

Anonymkode: a5192...cbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Herregud🤦🏼‍♀️

Anonymkode: a5192...cbf

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva som var så galt med det jeg skrev. Går an å utdype litt mer enn bare Herregud, eller Tull som noen skrev tidligere i tråden. Du bidrar ikke akkurat til noe mer saklighet her selv

Anonymkode: 145f3...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men kjøretimer burde være prioritert for de som ikke har lappen, så vi også kan få tatt den

Anonymkode: 145f3...a33

Nei, det bør heller prioriteres de som faktisk har lappen og som ferdes ute i trafikken. 

Anonymkode: dbbf6...0f3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje tilbud fra egne kjøreskoler til folk som vil oppfriske litt er en god foretningside? Fordi om man har lappen så driver man ikke med øvelseskjøring på alle situasjoner. F.eks vi som bor på bygda er ikke drevne på bykjøring og blir det heller aldri om vi ikke kjører i byen. Det er altfor lettvindt å benytte offentlig kommunikasjon men av og til ser man nytten i å tørre bykjøring. Og da er det vel bedre å få øve litt med en kjørelærer enn å sinke traffikken til de som er drevne? 

Litt slik oppfriskning kan kanskje hindre noen ulykkker og. Mye er forandret på de  tretti årene det er siden jeg tok lappen og jeg kunne helt klart sett verdien i å oppfriske kunnskapen litt. 

Anonymkode: 2ea75...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, det bør heller prioriteres de som faktisk har lappen og som ferdes ute i trafikken. 

Anonymkode: dbbf6...0f3

Hvorfor i helvete? Er ikke trafikkskoler faktisk for at man skal lære seg å kjøre bil? Også skal de som allerede kan det, få kjøretimer?

Anonymkode: 145f3...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen for over 30 år siden, men av ulike grunner kjørte jeg ingenting i ca 20 år. Da jeg pga jobbsituasjon måtte begynne å kjøre igjen var jeg selvfølgelig helt nybegynner og det var rett og slett grusomt å kjøre.

Det jeg gjorde var å øve, øve, øve på egen hånd. Jeg dro ut og kjørte rundt veldig ofte. Jeg dro ut tidlig om morgenen i helgene og seint på kvelden i ukedagene og kjørt og kjørte og kjørte. 

Ganske fort ble kjøring en vane og jeg begynte å elske det. Nå kjører jeg hvor langt det måtte være, på smale snirklete landeveier, i byen, små og store biler, med både henger og campingvogn uten det minste problem.

Det som trengs for å bli en god sjåfør er mengdetrening.

Anonymkode: e88b2...a07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen i 2006, men flyttet til en by i utlandet der "ingen" kjører bil og alle tar offentlig transport så har ikke kjørt bil siden 2011. Skal flytte tilbake til Norge i år og kommer nok til å ta et par timer på kjøreskole før jeg kjøper meg bil.

Men lurer på en ting, finnes det noen oversikt over hvilke nye trafikkregler som er kommet, eller er blitt endret, de siste årene? 
Regner med at det er gjort endringer i reglene for blinking i rundkjøring (har inntrykk av at dette endres omtrent hvert tiende år🤣), men det har sikkert skjedd en del andre endringer også?

Anonymkode: 92bad...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tok lappen i 2006, men flyttet til en by i utlandet der "ingen" kjører bil og alle tar offentlig transport så har ikke kjørt bil siden 2011. Skal flytte tilbake til Norge i år og kommer nok til å ta et par timer på kjøreskole før jeg kjøper meg bil.

Men lurer på en ting, finnes det noen oversikt over hvilke nye trafikkregler som er kommet, eller er blitt endret, de siste årene? 
Regner med at det er gjort endringer i reglene for blinking i rundkjøring (har inntrykk av at dette endres omtrent hvert tiende år🤣), men det har sikkert skjedd en del andre endringer også?

Anonymkode: 92bad...54c

Ingen spesielle nye regler på all evighet.

Det er påbudt å blinke ut av rundkjøringer slik det alltid har vært.

Anonymkode: e88b2...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen spesielle nye regler på all evighet.

Det er påbudt å blinke ut av rundkjøringer slik det alltid har vært.

Anonymkode: e88b2...a07

Hehe Ja, det husker jeg. Jeg tenkte på dette med å blinke inn i rundkjøringer. Der har søsknene mine og jeg lært forskjellig, fordi reglene endret seg i mellomtiden. 

Anonymkode: 92bad...54c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hadde ikke du syntes det ville være kjipt å måtte vente med å ta førerkort fordi noen ikke fulgte godt nok med under kjøreopplæringen?

Anonymkode: 145f3...a33

For det første så handler det ikke om å ikke følge med, men at man ser begrensinger etter å ikke har kjørt bil på flere år. Ikke vri det til at TS ikke har fulgt med i opplæringen. Det er dårlig diskusjonsstil!

Selvfølgelig hadde det vært kjipt, men ingen dør av å vente en måned ekstra på førerkortet. Jeg ville vist forståelse for det og heller tenkt det er en sikker sjåfør ekstra på veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor i helvete? Er ikke trafikkskoler faktisk for at man skal lære seg å kjøre bil? Også skal de som allerede kan det, få kjøretimer?

Anonymkode: 145f3...a33

Med den logikken så må vi stanse førerkort for de som vil ha henger og tyngre førerkort. De har jo allerede førerkort og de uten skal prioriteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireflies skrev (2 minutter siden):

Med den logikken så må vi stanse førerkort for de som vil ha henger og tyngre førerkort. De har jo allerede førerkort og de uten skal prioriteres.

Da er det jo snakk om å ta førerkort for noe man ikke har allerede, og det blir noe helt annet. Tar man bare vanlige kjøretimer på lappen når man allerede har den, så tar man opp kjøretimer de uten lappen kunne ha fått. 

Anonymkode: 145f3...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er det jo snakk om å ta førerkort for noe man ikke har allerede, og det blir noe helt annet. Tar man bare vanlige kjøretimer på lappen når man allerede har den, så tar man opp kjøretimer de uten lappen kunne ha fått. 

Anonymkode: 145f3...a33

Du har fortsatt ikke forstått det. Du høres ut som en privilegert umoden dust. 

Anonymkode: dbbf6...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har fortsatt ikke forstått det. Du høres ut som en privilegert umoden dust. 

Anonymkode: dbbf6...0f3

Hva i alle dager? Hvorfor føler du å kalle meg for en umoden dust? Hva er det jeg har skrevet her som tyder på det? Jeg bare mente at det var dumt at mennesker som allerede kan kjøre bil skal ta kjøretimer når de egentlig er ment for de som ikke kan kjøre bil, og driver og øver. Nei, skjønner ikke hva jeg har gjort i denne tråden som tydeligvis er så himla galt 😛

Anonymkode: 145f3...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 16.42):

Jeg tok førerkortet for femten år siden, kjørte mye de første årene, men har knapt kjørt siden og føler meg litt utrygg på veien. Kan man ta kjøretimer selv om man har lappen for øvelse uten at de tar fra en førerkortet? 

Anonymkode: 5ea1c...73b

Du lærer best av å kjøre alene

Anonymkode: 63f72...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva i alle dager? Hvorfor føler du å kalle meg for en umoden dust? Hva er det jeg har skrevet her som tyder på det? Jeg bare mente at det var dumt at mennesker som allerede kan kjøre bil skal ta kjøretimer når de egentlig er ment for de som ikke kan kjøre bil, og driver og øver. Nei, skjønner ikke hva jeg har gjort i denne tråden som tydeligvis er så himla galt 😛

Anonymkode: 145f3...a33

Fordi du oppfører deg som en privilegert umoden dust. Du skal liksom ha førsteretten på kjøretimer, fordi du enda ikke "har fått gleden av å kjøre bil". Noe som er en barnslig tankegang og argument. Det å forstå at det å ha trygge sjåfører på veiene er mye viktigere enn deg, det evner du ikke å se fordi du er så umoden. 
Det er ingen førsterett på kjøretimer. Det settes opp en liste også må man vente på tur. Ventelisten gjelder alle, inkludert deg. Kjøretimer er for alle, det er ingen regel som sier at man ikke må ha førerkortet for å bestille kjøretimer. 

Anonymkode: dbbf6...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi du oppfører deg som en privilegert umoden dust. Du skal liksom ha førsteretten på kjøretimer, fordi du enda ikke "har fått gleden av å kjøre bil". Noe som er en barnslig tankegang og argument. Det å forstå at det å ha trygge sjåfører på veiene er mye viktigere enn deg, det evner du ikke å se fordi du er så umoden. 
Det er ingen førsterett på kjøretimer. Det settes opp en liste også må man vente på tur. Ventelisten gjelder alle, inkludert deg. Kjøretimer er for alle, det er ingen regel som sier at man ikke må ha førerkortet for å bestille kjøretimer. 

Anonymkode: dbbf6...0f3

Herregud, folk tar jo virkelig det jeg sier og krisemaksimerer det helt. Jeg mente at kjøretimer burde være for folk som ikke kan kjøre bil fra før av. Trafikkskoler er der for at man skal lære seg å kjøre bil, og da burde faktisk de som ikke kan det fra før av prioriteres, når de som allerede har lappen allerede har hatt både kjøretimer, oppkjøring og alt. 

Anonymkode: 145f3...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...