Gå til innhold

Ta kjøretimer selv om man har førerkort.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det at man ønsker å være en trygg sjåfør og være sikker på at man er klar for det og innser egne begrensinger er jo prima eksempel på hvordan en god sjåfør skal være. Så det burde jo være alt annet enn ett rødt flagg. Ingen grunn til at noen skal ta fra deg lappen for det. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Crazydoglady skrev (Akkurat nå):

Det at man ønsker å være en trygg sjåfør og være sikker på at man er klar for det og innser egne begrensinger er jo prima eksempel på hvordan en god sjåfør skal være. Så det burde jo være alt annet enn ett rødt flagg. Ingen grunn til at noen skal ta fra deg lappen for det. 😊

Er jo enig, men litt redd for at de konkluderer med at "du faktisk ikke klarer å lukeparkere og siden vi vet det, må vi melde deg inn som udyktig sjåfør og du bør ikke kjøre mer tilfelle du prøver deg på lukeparkering og kan potensielt skade egen og andres bil"(dulte borti). Men jeg trenger ekstremt skjeldent å lukeparkere og kjører masse rundt og rundt de gangene jeg trenger det egentlig, så hadde vært kjekt å lære det, så jeg kan. Jeg fikk aldri opplæring i det når jeg tok lappen og bodde på lite sted, der det alltid var store ledige parkeringsplasser, men nå ser jeg behovet øker, siden jeg ikke bor på et pitte lite sted lengre..

Anonymkode: fa816...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er jo enig, men litt redd for at de konkluderer med at "du faktisk ikke klarer å lukeparkere og siden vi vet det, må vi melde deg inn som udyktig sjåfør og du bør ikke kjøre mer tilfelle du prøver deg på lukeparkering og kan potensielt skade egen og andres bil"(dulte borti). Men jeg trenger ekstremt skjeldent å lukeparkere og kjører masse rundt og rundt de gangene jeg trenger det egentlig, så hadde vært kjekt å lære det, så jeg kan. Jeg fikk aldri opplæring i det når jeg tok lappen og bodde på lite sted, der det alltid var store ledige parkeringsplasser, men nå ser jeg behovet øker, siden jeg ikke bor på et pitte lite sted lengre..

Anonymkode: fa816...df6

Heldigvis ikke kjøreskolen som skal ta stilling til det uansett. Og ved vanlig kjøretime så kan du jo selv bestemme hva du ønsker å trene på 😊 om du bare ønsker å komme igang å få litt mengdetrening igjen, eller om det er noe spesifikt du vil trene på. Og ytterst få er perfekte sjåfører når de akkurat har kjørt opp. Hovedfokus er jo at man skal kunne ferdes trygt, resten kommer jo med erfaring og øvelse 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er jo enig, men litt redd for at de konkluderer med at "du faktisk ikke klarer å lukeparkere og siden vi vet det, må vi melde deg inn som udyktig sjåfør og du bør ikke kjøre mer tilfelle du prøver deg på lukeparkering og kan potensielt skade egen og andres bil"(dulte borti). Men jeg trenger ekstremt skjeldent å lukeparkere og kjører masse rundt og rundt de gangene jeg trenger det egentlig, så hadde vært kjekt å lære det, så jeg kan. Jeg fikk aldri opplæring i det når jeg tok lappen og bodde på lite sted, der det alltid var store ledige parkeringsplasser, men nå ser jeg behovet øker, siden jeg ikke bor på et pitte lite sted lengre..

Anonymkode: fa816...df6

Hvis alle som ikke kunne lukeparkere mista førerkort så hadde ikke resten trengt å lukeparkere. Politi gidder ikke ta førerkort for det. Hvis du derimot ikke holder deg rett i veibanen og svinger over i motsatt kjørefelt så vil nok ting være anderledes, men jeg antar det ikke er en utfordring du sliter med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireflies skrev (9 timer siden):

Nei, det er det ikke. De som har førerkortet i dag kan allerde være på veiene. Når de ser egne begresninger så vil jeg heller at de læres opp før de som ikke får lov å være på veiene.

TS, en jeg kjenner gjorde det. Det gikk helt fint. Hvis du kjenner noen kjørelærere så kanskje de kan hjelpe deg hvis de har tid til det. Men ellers er det god ide å booke seg på kjøreskole noen timer for oppfriskning.

Så du mener at vi som ikke har førerkort ikke skal få lappen? 

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tull. 

Anonymkode: 252eb...aef

Eneste tull her er det svaret ditt

Anonymkode: 145f3...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dumt å booke kjøretimer sånn at de som faktisk holder på å ta lappen ikke får ledige timer

Anonymkode: 145f3...a33

Det som er dumt er å hive seg ut i trafikken om man føler seg utrygg.

 

På min jobb kjører vi mye og må ut i all slags vær, og alle har obligatorisk runde på glattkjøringsbanen med jevne mellomrom, selvfølgelig dekket av arbeidsgiver.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hjärterdam skrev (7 minutter siden):

Det som er dumt er å hive seg ut i trafikken om man føler seg utrygg.

 

På min jobb kjører vi mye og må ut i all slags vær, og alle har obligatorisk runde på glattkjøringsbanen med jevne mellomrom, selvfølgelig dekket av arbeidsgiver.

 

Føler man seg utrygg etter å ha fått lappen burde man ha øvd mer under øvelsesprosessen og fått det å kjøre ordentlig på plass inn i skallen

Anonymkode: 145f3...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dumt å booke kjøretimer sånn at de som faktisk holder på å ta lappen ikke får ledige timer

Anonymkode: 145f3...a33

Det er mer dumt å ha en farlig sjåfør på veiene. Det å innse sine egne begrensninger og behov står det stor respekt av!  
 

Anonymkode: dbbf6...0f3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Føler man seg utrygg etter å ha fått lappen burde man ha øvd mer under øvelsesprosessen og fått det å kjøre ordentlig på plass inn i skallen

Anonymkode: 145f3...a33

Du er ikke perfekt eller ferdig utlært når du består oppkjøring. Det er ingen krav om det heller. Det meste lærer du etter å ha fått førerkortet. Det å være smånervøs og redd bak rattet, uten å være en fare for deg selv og andre, er ikke uvanlig. Det å friske opp kunnskapen om glattkjøring og risikokjøring er ikke uvanlig eller noe galt.
Har du egentlig førerkortet selv eller sitter du bare å spyr ut dritt på nett på gøy? 

Anonymkode: dbbf6...0f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er ikke perfekt eller ferdig utlært når du består oppkjøring. Det er ingen krav om det heller. Det meste lærer du etter å ha fått førerkortet. Det å være smånervøs og redd bak rattet, uten å være en fare for deg selv og andre, er ikke uvanlig. Det å friske opp kunnskapen om glattkjøring og risikokjøring er ikke uvanlig eller noe galt.
Har du egentlig førerkortet selv eller sitter du bare å spyr ut dritt på nett på gøy? 

Anonymkode: dbbf6...0f3

Nei, har ikke førerkort. Og nei, jeg ser ikke hvordan det jeg skriver er å "spy ut dritt". Vil heller si jeg kommer med konstruktive og kritiske kommentarer til TS og dere andre i tråden

Anonymkode: 145f3...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er jo enig, men litt redd for at de konkluderer med at "du faktisk ikke klarer å lukeparkere og siden vi vet det, må vi melde deg inn som udyktig sjåfør og du bør ikke kjøre mer tilfelle du prøver deg på lukeparkering og kan potensielt skade egen og andres bil"(dulte borti). Men jeg trenger ekstremt skjeldent å lukeparkere og kjører masse rundt og rundt de gangene jeg trenger det egentlig, så hadde vært kjekt å lære det, så jeg kan. Jeg fikk aldri opplæring i det når jeg tok lappen og bodde på lite sted, der det alltid var store ledige parkeringsplasser, men nå ser jeg behovet øker, siden jeg ikke bor på et pitte lite sted lengre..

Anonymkode: fa816...df6

Ja ok så ringer de politiet og sier

"Her har vi en voksen person som har hatt lappen i mange år uten å miste den, men vi har oppdaget at vedkommende evner ikke å lukeparkere, vennligst kom og kverrsett førerkortet"

 

Anonymkode: df1fc...111

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er jo enig, men litt redd for at de konkluderer med at "du faktisk ikke klarer å lukeparkere og siden vi vet det, må vi melde deg inn som udyktig sjåfør og du bør ikke kjøre mer tilfelle du prøver deg på lukeparkering og kan potensielt skade egen og andres bil"(dulte borti). Men jeg trenger ekstremt skjeldent å lukeparkere og kjører masse rundt og rundt de gangene jeg trenger det egentlig, så hadde vært kjekt å lære det, så jeg kan. Jeg fikk aldri opplæring i det når jeg tok lappen og bodde på lite sted, der det alltid var store ledige parkeringsplasser, men nå ser jeg behovet øker, siden jeg ikke bor på et pitte lite sted lengre..

Anonymkode: fa816...df6

Jeg hadde heller ikke lukeparkering under øvelseskjøringen. Tips, det finnes gode tutorial videoer på youtube. Ta med deg en person som kan stå å peke og rope mens du øver. 

Du kan bestille time selv hos de fleste glattkjøringsbanene som jeg vet av i alle fall. Bare ta kontakt med dem og spør om pris og hva de har av tilbud. 

Anonymkode: dbbf6...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Føler man seg utrygg etter å ha fått lappen burde man ha øvd mer under øvelsesprosessen og fått det å kjøre ordentlig på plass inn i skallen

Anonymkode: 145f3...a33

Hvorfor gidder du?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, har ikke førerkort. Og nei, jeg ser ikke hvordan det jeg skriver er å "spy ut dritt". Vil heller si jeg kommer med konstruktive og kritiske kommentarer til TS og dere andre i tråden

Anonymkode: 145f3...a33

Å komme med ting som feilfakta og i tillegg avslutte med " fått det å kjøre ordentlig på plass inn i skallen" er ikke å komme med konstruktive kommentarer og er å spy ut dritt. 

Anonymkode: dbbf6...0f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjärterdam skrev (10 minutter siden):

Hvorfor gidder du?

Hva er problemet?

 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å komme med ting som feilfakta og i tillegg avslutte med " fått det å kjøre ordentlig på plass inn i skallen" er ikke å komme med konstruktive kommentarer og er å spy ut dritt. 

Anonymkode: dbbf6...0f3

Ok, bare vær sur du, når jeg prøver å bidra i diskusjonen her. 

Anonymkode: 145f3...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du mener at vi som ikke har førerkort ikke skal få lappen? 

 

Eneste tull her er det svaret ditt

Anonymkode: 145f3...a33

Ærlig talt, hvis det er det du leste ut av det så vil jeg be deg lese på nytt. Vil du som ny sjåfør møte de som angeivelig er "erfarne sjåfører" ute i trafikken uten å vite hva dem driver med? Det finnes nok av dem, men ikke nok av dem som TS som ser egne begrensninger og ønsker noen timer for å friske opp kunnskapen.

Jeg mener du fint kan vente en måned til hvis det innebærer at TS får noen timer å gå på i et par måneder. Nå ville TS betalt for kjøretimer på samme måte som deg og det er ikke slik at du eier kjøretimene.

Kanskje vi også skal droppe at kjørelærere gir opplæring til å kjøre med henger og lastebil slik at du får førerkortet raskere også? De som skal ha henger og tyngre kjøretøy har jo allerede klasse B.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Føler man seg utrygg etter å ha fått lappen burde man ha øvd mer under øvelsesprosessen og fått det å kjøre ordentlig på plass inn i skallen

Anonymkode: 145f3...a33

Du har jo selv sagt du ikke har førerkort, dermed skal du heller ikke ha kjørt alene og måtte ta alle avgjørelser i trafikken alene. Man har prøvetid av en grunn. Ulykker skjer hver eneste dag fordi folk tror de er supergode i trafikken, sånn som du skriver så virker du også til å tro at alle som får førerkort er magiske sjåfører som har fått alt på plass i skallen. Likevel har alle de to førsteå rene prøetid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireflies skrev (12 minutter siden):

Ærlig talt, hvis det er det du leste ut av det så vil jeg be deg lese på nytt. Vil du som ny sjåfør møte de som angeivelig er "erfarne sjåfører" ute i trafikken uten å vite hva dem driver med? Det finnes nok av dem, men ikke nok av dem som TS som ser egne begrensninger og ønsker noen timer for å friske opp kunnskapen.

Jeg mener du fint kan vente en måned til hvis det innebærer at TS får noen timer å gå på i et par måneder. Nå ville TS betalt for kjøretimer på samme måte som deg og det er ikke slik at du eier kjøretimene.

Kanskje vi også skal droppe at kjørelærere gir opplæring til å kjøre med henger og lastebil slik at du får førerkortet raskere også? De som skal ha henger og tyngre kjøretøy har jo allerede klasse B.

Mener at vi som ikke har lappen burde få førsterett på kjøretimer. Vi har foreløpig ikke fått gleden av å kjøre bil. Og jo, det var det jeg leste ut av innlegget fordi det var akkurat det du sa 🙄

 

Fireflies skrev (9 minutter siden):

Du har jo selv sagt du ikke har førerkort, dermed skal du heller ikke ha kjørt alene og måtte ta alle avgjørelser i trafikken alene. Man har prøvetid av en grunn. Ulykker skjer hver eneste dag fordi folk tror de er supergode i trafikken, sånn som du skriver så virker du også til å tro at alle som får førerkort er magiske sjåfører som har fått alt på plass i skallen. Likevel har alle de to førsteå rene prøetid.

Har man fått førerkort så skal man være god nok til å klare seg i trafikken. Sånn er det bare :) 

Anonymkode: 145f3...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Mener at vi som ikke har lappen burde få førsterett på kjøretimer. Vi har foreløpig ikke fått gleden av å kjøre bil. Og jo, det var det jeg leste ut av innlegget fordi det var akkurat det du sa 🙄

 

Har man fått førerkort så skal man være god nok til å klare seg i trafikken. Sånn er det bare :) 

Anonymkode: 145f3...a33

Du skrev TS ikke burde ta timene til de som ikke har førerkort. TS spør om råd og din første reaksjon er at noen skal stjele timene dine. TS ville på samme måte betale for og vente på timene som du gjør (og skulle du vært bekymret for å miste noe så ville det vært timene for oppkjøring jeg ville tenkt på og det trenger ikke TS. TS trenger kun en kjørelærer i noen timer for å vekke opp gammel kunnskap). Ja, jeg tror ikke noen blir skadet av at de må vente en uke eller fire på førerkortet, hvis det er hinderet for å gå videre i trinnvurderingen så var man likevel ikke klar for oppkjøring.

Likevel har man to år prøvetid fordi man skal lære seg å takle trafikken alene og man mangler erfaring når du setter deg alene bak rattet første gang. Som du sier, sånn er det bare. Det er det en grunn til og du burde jo så sikker du er på at alle er utlærte være fornøyd når noen sier de trenger litt oppfriskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...