Gå til innhold

Ta kjøretimer selv om man har førerkort.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok førerkortet for femten år siden, kjørte mye de første årene, men har knapt kjørt siden og føler meg litt utrygg på veien. Kan man ta kjøretimer selv om man har lappen for øvelse uten at de tar fra en førerkortet? 

Anonymkode: 5ea1c...73b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig! Bare ta kontakt med en trafikkskole, så vil det ordne seg. Noen er veldig travel, men du finner alltids en skole i nærheten som har tid😊

Anonymkode: f0727...ab2

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det. Å det er supert at du ønsker å gjøre det for å bli tryggere i trafikken igjen :) 

Anonymkode: 252eb...aef

  • Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/17/2023 at 4:42 PM, AnonymBruker said:

Jeg tok førerkortet for femten år siden, kjørte mye de første årene, men har knapt kjørt siden og føler meg litt utrygg på veien. Kan man ta kjøretimer selv om man har lappen for øvelse uten at de tar fra en førerkortet? 

Anonymkode: 5ea1c...73b

Dette er en vurdering det står respekt av! 

Med en slik tilnærming vil du bli ønsket hjertelig velkommen av en kjørelærer som er stolt av sitt fag, og du vil nok ikke trenge lang tid bak rattet før du føler deg trygg. 

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ekstra bykjøringstimer før jeg flyttet til byen. Det var ikke noen kommentarer fra kjøreskole om at det var unormalt. 

Anonymkode: ae2b1...3fa

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan anbefale å ta en eller to kjøretimer og så et fullt sikkerhetskurs på glattkjøringsbanen. Da er du fort tilbake.

Schmuhu

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt å booke kjøretimer sånn at de som faktisk holder på å ta lappen ikke får ledige timer

Anonymkode: 145f3...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dumt å booke kjøretimer sånn at de som faktisk holder på å ta lappen ikke får ledige timer

Anonymkode: 145f3...a33

Helt uenig. At uerfarne sjåfører ønsker en oppfriskning i form av noen ekstra kjøretimer synes jeg er helt topp. Det kan spare både meg og deg for farlige situasjoner i trafikken. 

Anonymkode: 45d03...b97

  • Liker 21
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dumt å booke kjøretimer sånn at de som faktisk holder på å ta lappen ikke får ledige timer

Anonymkode: 145f3...a33

Nei, det er det ikke. De som har førerkortet i dag kan allerde være på veiene. Når de ser egne begresninger så vil jeg heller at de læres opp før de som ikke får lov å være på veiene.

TS, en jeg kjenner gjorde det. Det gikk helt fint. Hvis du kjenner noen kjørelærere så kanskje de kan hjelpe deg hvis de har tid til det. Men ellers er det god ide å booke seg på kjøreskole noen timer for oppfriskning.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.1.2023 den 16.42):

Jeg tok førerkortet for femten år siden, kjørte mye de første årene, men har knapt kjørt siden og føler meg litt utrygg på veien. Kan man ta kjøretimer selv om man har lappen for øvelse uten at de tar fra en førerkortet? 

Anonymkode: 5ea1c...73b

Klart du kan. Flere burde gjort det. Kjørelærerne er oppdatert på regelverket og kan gi deg super veiledning i hvordan være en trygg sjåfør.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, aksase said:

Klart du kan. Flere burde gjort det. Kjørelærerne er oppdatert på regelverket og kan gi deg super veiledning i hvordan være en trygg sjåfør.

Absolutt! Det er skummelt å tenke på hvor fort gjort det er å få dårlige vaner. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke Ts, men lurer på det samme. Kjører hver dag og har gjort det i 20 år. Aldri et uhell eller skade. Det er korte avstander til jobb og butikk der jeg kjører hver dag og har lett parkering på jobb og hjemme, men kunne tenkt meg litt ekstra oppfriskning på de tingene jeg gjør meget skjeldent.

Kjøring i Oslo (Bor 20 min unna og jobber ikke der, men velger stort sett buss/tog inn til Oslo. Hadde vært kjekt om jeg kunne kjørt selv noen av gangene), lukeparkering generelt og glattkjøring (kjører nok FOR forsiktig, men kjører jo hele vinteren). Jeg er pyse på de tingene og  skulle gjerne bli sikrere. Kan jeg feks miste lappen om kjørelæreren mener jeg er håpløs på feks lukeparkering? Nå bare unngår jeg lukeparkering, siden jeg ikke trenger det i hverdagen..

Anonymkode: fa816...df6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke Ts, men lurer på det samme. Kjører hver dag og har gjort det i 20 år. Aldri et uhell eller skade. Det er korte avstander til jobb og butikk der jeg kjører hver dag og har lett parkering på jobb og hjemme, men kunne tenkt meg litt ekstra oppfriskning på de tingene jeg gjør meget skjeldent.

Kjøring i Oslo (Bor 20 min unna og jobber ikke der, men velger stort sett buss/tog inn til Oslo. Hadde vært kjekt om jeg kunne kjørt selv noen av gangene), lukeparkering generelt og glattkjøring (kjører nok FOR forsiktig, men kjører jo hele vinteren). Jeg er pyse på de tingene og  skulle gjerne bli sikrere. Kan jeg feks miste lappen om kjørelæreren mener jeg er håpløs på feks lukeparkering? Nå bare unngår jeg lukeparkering, siden jeg ikke trenger det i hverdagen..

Anonymkode: fa816...df6

..og parkering i trange parkeringshus...

Anonymkode: fa816...df6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke Ts, men lurer på det samme. Kjører hver dag og har gjort det i 20 år. Aldri et uhell eller skade. Det er korte avstander til jobb og butikk der jeg kjører hver dag og har lett parkering på jobb og hjemme, men kunne tenkt meg litt ekstra oppfriskning på de tingene jeg gjør meget skjeldent.

Kjøring i Oslo (Bor 20 min unna og jobber ikke der, men velger stort sett buss/tog inn til Oslo. Hadde vært kjekt om jeg kunne kjørt selv noen av gangene), lukeparkering generelt og glattkjøring (kjører nok FOR forsiktig, men kjører jo hele vinteren). Jeg er pyse på de tingene og  skulle gjerne bli sikrere. Kan jeg feks miste lappen om kjørelæreren mener jeg er håpløs på feks lukeparkering? Nå bare unngår jeg lukeparkering, siden jeg ikke trenger det i hverdagen..

Anonymkode: fa816...df6

Lukeparkering inngår ikke i oppkjøring lenger, da jeg tok lappen for 10 år siden så gjorde vi aldri lukeparkering. Jeg lærte meg det selv med den speilmetoden og pappesker på tunet, så tviler på de tar fra deg lappen med mindre du meier ned alle fotgjengerene

Anonymkode: df1fc...111

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dumt å booke kjøretimer sånn at de som faktisk holder på å ta lappen ikke får ledige timer

Anonymkode: 145f3...a33

Tull. 

Anonymkode: 252eb...aef

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

..og parkering i trange parkeringshus...

Anonymkode: fa816...df6

Dere kan helt sikkert øve på alt det der, du har jo allerede alt det grunnleggende inne og du betaler for timene så dere kan bli enige om hva dere skal gjøre 

Anonymkode: df1fc...111

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lytt å ta noen oppfriskingstimer som får deg til å føle deg tryggere. En slektning av meg hadde hatt førerkort i mange år. Kjørt en god del i vår lille by med omegn. Så var hun student i flere år i ulike byer. Godt kollektivtilbud og ikke økonomi til å ha bil. 

Etter endte studier fikk hun jobb i Oslo, og da kjøpte hun bil fordi det var mest praktisk i jobben hun fikk. Hun tok kjøretimer for å bli vant til et annet trafikkbilde og infrastruktur (bare som eksempel har vi i vår lille by tre rundkjøringer og null trafikklys 😬). 

Anonymkode: 22d00...3ba

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan jeg feks miste lappen om kjørelæreren mener jeg er håpløs på feks lukeparkering?

Nei.

Anonymkode: 9d775...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...