Gå til innhold

Kan jeg ha blitt svindlet av en bruktbilforhandler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vel, første feil du gjorde var å kjøpe en Ford Focus fra 2013.

Du skulle lagt pengene i en Toyota Yaris, eventuelt VW Polo eller Skoda Fabia eller Octavia. Til og med Mazda 2 eller Mazda 3 hadde vært betydelig bedre. Ja, du får ikke disse til 30.000, men det er en grunn til at de koster mer, fordi de er bra.

Året er 2023, og man må opp i en viss sum nå for tiden for å faktisk få noe som fungerer ganske greit i det minste. Kr 30.000 er ikke i nærheten av det. Da ber man om å kjøpe problemet med på kjøpet.

2) Andre feil er å kjøpe av en sånn brukbilsjappe som sikkert nesten ingen har hørt om, og du har heller ikke sjekket deres Google Score (Score går fra 1.0 til 5.0 som er maks). Så da ber du om enda mer problemer, fordi å kjøpe av disse såkalte "forhandlere" blir som å kjøpe av private til tross for at du har flere rettigheter ved å kjøpe av en bruktbilsjappe. 

Uansett, jeg handler aldri av private og jeg handler aldri av bruktbilsjapper med rare navn. Når du ser på FINN sin nettside, så bør du bare "huke av" Merkeforhandler og ikke noe annet. 

Om noen av de som IKKE er merkeforhandlere har en fersk NAF-test, så er det vel og bra, men det er lett å se at de aller fleste unngår det. Sikkert med god grunn, der de prøver å pushe problemer og kostnader over på deg. For 30.000 kr er det nettopp slik at nesten "ingen" gidder å slåss for. Til slutt blir det så mye kostnader og tapt tid og energi, at man heller vurderer å selge bilen bare som delebil - maks 10.000 kr, så tar man tapet på 20.000 kr og glemmer hele saken, og legger igjen en jævlig tilbakemelding på Google Score til den bruktbilsjappa med en score på 1.0 stjerne.

Skal du ha noe, så bør man holde seg til biler som er 5 til 6 år gamle. Eller like før de blir 5 år gamle. Da kan du ta dem til NAF-test selv og merkeforhandleren må fikse alt gratis på resterende nybilgaranti hvis det skulle være noe. Så da har du en 5 år gammel bil som kan bli strøken som utgangspunkt. 

Du måtte nok opp i minst 90.000 - 100.000 for å finne noe som er verdt pengene, men da ville du mest sannsynlig også fått garanti av en eller annen omfang. 

Her har du et eksempel - til og med hos Ford-forhandleren som selger en Yaris til 79.000 kr. Denne er solgt nå, men ser grei ut. KM.stand på 138.000, registrert høsten 2012, og den har 100 HK. Holder mer enn nok i og rundt byen spesielt.

Med 6 måneders garanti

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=287514826

Og ikke minst: du sjekker denne forhandleren sin Google Score, eller jeg kan gjøre det for deg. Solid score på 4,5 av totalt 5,0 med 113 tilbakemeldinger. Det er meget bra etter min mening, og noe særlig høyere enn 4,5 og 4,6 kan man heller ikke forvente. Da er det nesten snakk om perfeksjon.

Her er enda en Yaris, med ca 100 Horse Lem, her også. 2012-modell, kun gått 75,000 KM, selges for 99.000 kroner, og den har 12 måneders garanti og ikke minst 2 år serviceavtale

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=288387007

Sjekker igjen Google Score. Solid igjen, 4.4 score med 199 tilbakemeldinger. Absolutt godkjent. 

Er du med så langt? Ser du trenden og hva du må se etter og hvorfor man aldri skal handle under en viss sum og hvorfor man aldri bør handle hos noen andre enn merkeforhandlere, med mindre man har en helt gratis tilgjengelig mekaniker venn som kan hoppe for deg hver gang du sier: "hopp" 😆 Og selv da er det stress. Man ønsker tross alt at bilen skal starte hver eneste gang og ikke stoppe mens man kjører eller at ting begynner å lyse og "falle av". Tenk så flaut å stoppe midt i rushtrafikken. Ca 1.000 passe-sinte sjåfører som "ser på deg" mens du sinker trafikken. Enda en grunn til å aldri kjøpe crappy shit billig bil.

Anonymkode: 91365...bde

skulle snakket med deg før kjøpet 😄

Skal sies at denne virket velholdt og hadde gått 147 000km. Var forberedt på at jeg måtte koste på den litt men jeg var ikke forberedt på ødelagt motor. 

Takk for innspill

-TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror desverre det finnes mange bruktbilselgere som ikke bare har rent mel i posen. Skulle gå over til el-bil i fjor og ta min gamle bil i innbytte. Fikk prisforslag fra 3 forskjellige bruktbilforhandlere om innbyttepris og én kunne gi 25 000 kr, én 22 000 kr og siste mente bilen min var verdt max 5000 kr og var villig til å gi meg 3500 kr. Eg gikk selvfølgelig for de som kunne gi meg 25 000 kr, og de endte opp med å selge den videre for 31 000 kr. Hadde eg altså gått for han som var villig til å gi meg 3500 kr så hadde han tjent 27 500 kr på å "lure" meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morgenkåpedyret skrev (23 minutter siden):

Tror desverre det finnes mange bruktbilselgere som ikke bare har rent mel i posen. Skulle gå over til el-bil i fjor og ta min gamle bil i innbytte. Fikk prisforslag fra 3 forskjellige bruktbilforhandlere om innbyttepris og én kunne gi 25 000 kr, én 22 000 kr og siste mente bilen min var verdt max 5000 kr og var villig til å gi meg 3500 kr. Eg gikk selvfølgelig for de som kunne gi meg 25 000 kr, og de endte opp med å selge den videre for 31 000 kr. Hadde eg altså gått for han som var villig til å gi meg 3500 kr så hadde han tjent 27 500 kr på å "lure" meg.

Sistemann kom med tilbud om vrakpant? Hva i alle dager var det for noe, i 2022?

Anonymkode: 8736c...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 20.06):

Sistemann kom med tilbud om vrakpant? Hva i alle dager var det for noe, i 2022?

Ganske utrolig. Dro innom mitt faste verksted for å dobbeltsjekke cirka verdi av bilen og de mente at eg mest sannsynlig hadde møtt på en bruktbilselger som ville gjøre et forsøk på å lure en "ung, uvitende dame", men der feilet han max. Ringte bruktselgeren i ettertid og fortalte han om andre tilbud eg hadde fått og sa han kunne stappe skamtilbudet sitt der sola aldri skin 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morgenkåpedyret skrev (14 timer siden):

Ringte bruktselgeren i ettertid og fortalte han om andre tilbud eg hadde fått og sa han kunne stappe skamtilbudet sitt der sola aldri skin 😅

Det må ha vært veldig tilfredsstillende! :) Men, akk, tomsinger som denne kommer til å prøve seg på nye folk stadig vekk, inntil de får napp. Det er tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 18.57):

Hei

jeg kjøpte en Ford Focus 2013 modell nå på mandag som det raskt ble problemer med. 

Bilen virket velholdt og alt var i orden med godkjenninger og serviceheftet. Bilen gikk fint helt frem til fredag morgen. På vei til skolen begynner først oljelampen å lyse, så begynner bilen å fuske veldig. Etter et minutt blinker motorlampen og kort tid etter kommer det en feilmelding som sier at bilen må rett inn på service. 

Heldigvis er jeg rett ved et verksted å setter den igjen og tar buss videre. Ut på dagen ringer de fra verksted og sier følgende: «Motor har ikke oljetrykk så her er det ingenting vi får gjort. Bilen kan ikke kjøres og må fraktes vekk med henger» 

jeg kontakter Bruktbilforhandleren som fraskriver seg alt ansvar og sier: «Alle mine biler selges som de er» og at det står i kontrakten. 

Noen som har tips eller erfaringer? 

Anonymkode: bd1fc...91d

Bare å gå til sak. Eller ihvertfall ta en konsultasjon med en advokat som har erfaring på området. 

Kjøpte relativt ny bruktbil for noen år siden som ble solgt av forhandler for kunde/klient uten ansvar etc, eller noe sånt. Etter 3 uker ble det motorhavari pga ødelagt dieselpumpe eller noe slikt. Hadde slått løst metallfragmenter som hadde havnet i motoren. Forhandler nektet å prøvde å si fra seg alt ansvar. Sto i kontrakten at bilen ble solgt av dem på vegne av kunde, men jeg hadde uansett handlet med forhandler. Betalt til forhandler osv. Så uansett måtte forhandler ordne opp. De prøvde jo virkelig å fraskrive seg alt ansvar både i kontrakten ved salg og etterpå når problemet oppsto. Jeg tok kontakt med en advokat, de mente jeg hadde en grei sak, så da gikk jeg til retten og fikk medhold. Full tilbakebetaling for bilen, pluss dekt mesteparten av utgiftene til saken og forsinkelsesrente. 

Det er ganske strenge regler, og det trenger ikke å være ting de har vist om/dekt over. Det handler mer om Hvorvidt det er sannsynlig at problemet oppsto før du kjøpte bilen. Og det hjelper ikke å skrive at bilen selges som den står om det fremstår som at det selges en brukbar bil. Altså bil som er ment for å brukes. Viss man derimot skriver at bilen selges som delebil/reparasjonsobjekt , ramser opp alt man vet er galt og priser den deretter, da blir det noe annet. Da er man både advart og har fått kompensasjon for evt feil. 

Endret av Crazydoglady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...