AnonymBruker Skrevet 14. november #501 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Samme her. Skjønner ikke at for noen betyr det automatisk "gammel", "gjerrig" o.l. Anonymkode: ca892...0c1 Jeg kan forklare gjerrig ut i fra min opplevelse. jeg møter mye mennesker, jobb, venner og familie. Hele tiden er det små summer. Taxi, kaffe, lunsj, gaver, ferier, bytur, blomster osv. så har man noen få som ikke har vips. De betaler aldri for seg. Facebook, snap, insta.. null problem. Vips , kjempe problem. Over tid blir blir småsummene mye, og man blir dritt lei. ja, folk drar inn gamle folk. Faren min er 86 og har hatt slag og ser nesten ikke. Derfor har han telefonnr mitt, så vips oppkrav blir sendt til meg. Han tenker ikke at andre skal gjøre han gratis tjenester eller betale for han fordi han ikke klarer og logge seg på nett lenger. Det er det folk som er aktive på 48 andre apper som synes. hvor stort problem det er for de rundt seg kommer jo an på hvordan du lever selvsagt. Jeg vipset 4 ganger i går om jeg husker rett. Det var for datteren min som skulle være med en annen familie på kino, kollega på jobb som kjøpte kaffe, pappa som hadde hatt handlehjelp , og spleising for mat og vin til lørdag. Jeg kunne selvfølgelig « ikke hatt vips « så hadde datteren min fått gratis kino, jeg fått gratis kaffe , jeg fått gratis fest lørdag og pappa gratis handlehjelp. Det hadde gått en stund , og så hadde folk begynt og snakke. om man ikke omgås andre mennesker, ikke har behov for hjelp osv trenger man sikkert ikke vips. Anonymkode: 2ad19...f71 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #502 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Facebook, snap, insta.. null problem. Vips , kjempe problem. Jeg har ingenting av dette, heldigvis. Har mobil gjennom jobben, som kun brukes til ringing og SMS. Anonymkode: 6b46c...fae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #503 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg har ingenting av dette, heldigvis. Har mobil gjennom jobben, som kun brukes til ringing og SMS. Anonymkode: 6b46c...fae Okei, men de jeg har møtt som ikke har vips, har alt mulig annet. jeg kjenner ingen som ikke har noen apper faktisk. Jeg skjønner at noen har et liv de kan leve uten til en viss alder, men det er ikke folk jeg omgås, og som gjør at jeg oppfatter de som gjerrig. Anonymkode: 2ad19...f71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #504 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Okei, men de jeg har møtt som ikke har vips, har alt mulig annet. jeg kjenner ingen som ikke har noen apper faktisk. Jeg skjønner at noen har et liv de kan leve uten til en viss alder, men det er ikke folk jeg omgås, og som gjør at jeg oppfatter de som gjerrig. Anonymkode: 2ad19...f71 Hvor er sammenheng mellom "ingen apper" og "gjerrig"? Anonymkode: ca892...0c1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 14. november #505 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (På 4.6.2023 den 0.02): Det hadde aldri skjedd med kontanter Anonymkode: cb00f...c62 Det er interesant i perspektivet er at når jeg var ung, var et av den mest vanlige vinningskriminaliteten ran av eldre. Pensjonen kom til utbetaling, og svært mange eldre ble ranet på vei fra postkontoret på dagene trygda ble utbetalt. Det var så vanlig at i en periode var det ikke engang nyhetsverdig. Det gjorde at den viktigste kundegruppen for de nye bankkortene, var eldre. Målsetningen var å få ned hvor store summer de kunne bli ranet for. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 14. november #506 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kunne selvfølgelig « ikke hatt vips « så hadde datteren min fått gratis kino, jeg fått gratis kaffe , jeg fått gratis fest lørdag og pappa gratis handlehjelp. om man ikke omgås andre mennesker, ikke har behov for hjelp osv trenger man sikkert ikke vips. Anonymkode: 2ad19...f71 For noen av de tingene der så betaler jeg med kort, eller så betaler jeg inn direkte til bankkonto. Aldri hatt et problem med det. De fleste forstår heldigvis at man er forskjellig ^^, Har for øvrig ikke lenger verken Fb, IG eller snap fordi det suger tiden vekk, og det gidder jeg faen meg ikke. Jeg møter heller folk irl istedenfor på en app 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #507 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (På 14.1.2023 den 10.01): Nettopp, jeg lurer på hva slags liv man lever om man ikke har Vipps i disse dager. Situasjoner der jeg har brukt vipps de siste dagene; - Glemt kortet til lunsj, kunne vippse kollegaen som la ut umiddelbart - Felles gave til et familiemedlem, oppgjør i vipps. - Bestilling på rekoringen der de kun tar vipps. - Middag og vin med flere venninner, der alle bidro litt ulikt. Lagde oppgjør i vipps - La alle regningen til betaling ved få tastetrykk - Pengegave til niese - Møtte tilfeldig ei venninne på tur og tok en spontan kaffe, hadde ikke med kort, men cafeen tok vipps Selvfølgelig kan mye gjøres i nettbank eller med kontanter. Men fy søren så mye mer tungvint og tidskrevende det er, samt at det er lett å glemme. Særlig dette med oppgjør - hva gjør dere om dere er den eneste i gjengen som drar på hyttetur sammen som ikke har vipps? Krever at alle skal sette opp dette manuelt av hensyn til deg? Anonymkode: f7a5e...8d4 Hvordan i alle dager klarte vi oss før? Ja det er lett med vipps, bank id og alt det, men vi gjør oss sårbare og utsatt også. Hva den dagen du blir svindlet? Nettbanken stengt i flere dager samt kort. Ja jeg hadde satt opp regnestykket for en venn, og ja jeg har vipps. Anonymkode: 7efbc...2cf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #508 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kan forklare gjerrig ut i fra min opplevelse. jeg møter mye mennesker, jobb, venner og familie. Hele tiden er det små summer. Taxi, kaffe, lunsj, gaver, ferier, bytur, blomster osv. så har man noen få som ikke har vips. De betaler aldri for seg. Facebook, snap, insta.. null problem. Vips , kjempe problem. Over tid blir blir småsummene mye, og man blir dritt lei. ja, folk drar inn gamle folk. Faren min er 86 og har hatt slag og ser nesten ikke. Derfor har han telefonnr mitt, så vips oppkrav blir sendt til meg. Han tenker ikke at andre skal gjøre han gratis tjenester eller betale for han fordi han ikke klarer og logge seg på nett lenger. Det er det folk som er aktive på 48 andre apper som synes. hvor stort problem det er for de rundt seg kommer jo an på hvordan du lever selvsagt. Jeg vipset 4 ganger i går om jeg husker rett. Det var for datteren min som skulle være med en annen familie på kino, kollega på jobb som kjøpte kaffe, pappa som hadde hatt handlehjelp , og spleising for mat og vin til lørdag. Jeg kunne selvfølgelig « ikke hatt vips « så hadde datteren min fått gratis kino, jeg fått gratis kaffe , jeg fått gratis fest lørdag og pappa gratis handlehjelp. Det hadde gått en stund , og så hadde folk begynt og snakke. om man ikke omgås andre mennesker, ikke har behov for hjelp osv trenger man sikkert ikke vips. Anonymkode: 2ad19...f71 Gratis hva? Anonymkode: 7efbc...2cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #509 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gratis hva? Anonymkode: 7efbc...2cf Det man ikke betaler for? Alle eksempler nevnt pluss alt annet du kan tenke deg. Anonymkode: 2ad19...f71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #510 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor er sammenheng mellom "ingen apper" og "gjerrig"? Anonymkode: ca892...0c1 Ingen så vidt jeg kan se? jeg kjenner ingen uten apper. folk som aldri betaler sin del er gjerrige. Folk som har en haug med apper, men som man hele tiden må betale for fordi de ikke har vips er gjerrige. De var gjerrige før vips også, da hadde de ikke kontanter og hadde glemt kortet, eller « kan du legge ut så jeg slipper gebyr». folk som ikke har apper har jeg ingen erfaring med, men hvis man ikke har smart tlf er jo gjerrighet grunnen til at man har vips vil jeg tro. Anonymkode: 2ad19...f71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #511 Del Skrevet 14. november Peanut skrev (21 minutter siden): For noen av de tingene der så betaler jeg med kort, eller så betaler jeg inn direkte til bankkonto. Aldri hatt et problem med det. De fleste forstår heldigvis at man er forskjellig ^^, Har for øvrig ikke lenger verken Fb, IG eller snap fordi det suger tiden vekk, og det gidder jeg faen meg ikke. Jeg møter heller folk irl istedenfor på en app Ingen av de tingene jeg nevnte kunne du betalt med kort. Ja, du kunne overført til 3 av tilfellene om andre var villige til og legge ut. jeg forstår at man er forskjellige. Hva som suger tiden vekk var jo litt av et argument, vips er veldig raskt. Anonymkode: 2ad19...f71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 14. november #512 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det man ikke betaler for? Alle eksempler nevnt pluss alt annet du kan tenke deg. Anonymkode: 2ad19...f71 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): folk som aldri betaler sin del er gjerrige. Folk som har en haug med apper, men som man hele tiden må betale for fordi de ikke har vips er gjerrige. De var gjerrige før vips også, da hadde de ikke kontanter og hadde glemt kortet, eller « kan du legge ut så jeg slipper gebyr». folk som ikke har apper har jeg ingen erfaring med, men hvis man ikke har smart tlf er jo gjerrighet grunnen til at man har vips vil jeg tro. Anonymkode: 2ad19...f71 Det der går ikke for alle som ikke har vipps da Ikke at jeg må forsvare meg selv, men Jeg betaler ALLTID for meg 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 14. november #513 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ingen av de tingene jeg nevnte kunne du betalt med kort. Ja, du kunne overført til 3 av tilfellene om andre var villige til og legge ut. jeg forstår at man er forskjellige. Hva som suger tiden vekk var jo litt av et argument, vips er veldig raskt. Anonymkode: 2ad19...f71 Av de her «Taxi, kaffe, lunsj, gaver, ferier, bytur, blomster» så betaler jeg alt med kort. Jeg lar aldri noen utfor nær familie betale for meg om det er unødvendig. Av de andre nevnt så må jeg jo ha noe av det samme for at det skal gi noe mening, men det har jeg ikke så det blir irrelevant. Vipps kan være lysets hastighet for what I care, men jeg skal ikke ha Vipps 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #514 Del Skrevet 14. november Peanut skrev (2 minutter siden): Det der går ikke for alle som ikke har vipps da Ikke at jeg må forsvare meg selv, men Jeg betaler ALLTID for meg Jeg tror på deg, og du trenger ikke forvare deg. Jeg kjenner deg ikke og skrev ut i fra min erfaring. I de 4 eksemplene jeg kom med fra min vips dag i går, så ville jeg hele tiden ha vært avhengig av og låne penger. Jeg hadde overført i etterkant om jeg fikk låne, slik jeg gjorde før vips. Det var alltid noen som « glemte « og betale tilbake før også, og blant de jeg omgås er det de som ikke har vips. Anonymkode: 2ad19...f71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #515 Del Skrevet 14. november Peanut skrev (Akkurat nå): Av de her «Taxi, kaffe, lunsj, gaver, ferier, bytur, blomster» så betaler jeg alt med kort. Jeg lar aldri noen utfor nær familie betale for meg om det er unødvendig. Av de andre nevnt så må jeg jo ha noe av det samme for at det skal gi noe mening, men det har jeg ikke så det blir irrelevant. Vipps kan være lysets hastighet for what I care, men jeg skal ikke ha Vipps Der jeg kjøper kaffe og lunsj på jobb er vips eneste betalingsmåten, og vi har en på jobb uten vips. Hun vil alltid ha kaffe, noen må legge ut da 😅 samme på arrangementer med vaffel og loddsalg feks. Jeg mente jo selvfølgelig spleising på de tingene som nevnes da. Trenger ikke vips for og kjøpe blomster selv nei. ja, man har ulike behov selvsagt. I de situasjonene jeg oppfatter folk uten vips som gjerrige er jo fordi de er i situasjoner hvor de ikke kan betale. Om du aldri er det, så er du jo ikke en del av den gruppen, og da får jo ikke folk med seg at du ikke har vips heller vil jeg anta? Anonymkode: 2ad19...f71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #516 Del Skrevet 14. november Eg har ikkje smart-tlf, så eg har ikkje Vipps. Hadde vore kjekt å ha i enkelte situasjonar så klart, men det går greitt utan. Anonymkode: 82fb9...40c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #517 Del Skrevet 14. november Eg har lese litt i tråden. Godt mulig eg må kjøpe smarttelefon ein gong i framtida, når butikkane sluttar å ta imot betaling med kort. Men det er litt pussig å lese om alle som trur at alle alltid har med telefonen i dei tilfella dei ikkje har med bankkortet. Eg har alltid bankkortet i lomma når eg går tur i område med butikkar, kioskar osv. Men det er langt frå alltid eg har med tlf når eg går ut av huset. Viss eg kjøper smarttlf så gidd eg i hvert fall ikkje gå rundt og bere på han heile tida. Har ikkje lommer som er store nok. Og så hugsar eg neppe på å lade tlf kvar dag XD Eg betalar alltid for meg. Så langt har det ikkje vore problem for folk på jobb å ta imot ein 50-lapp når vi spleisar på felles gåve. Når eg går ut på restaurant ein sjeldan gong, så betalar alle kvar for seg. Eg betalar med kort i taxien. Eg har jobba i butikk. Folk som er litt distre og har ein tendens til å gløyme bankkort eller kode, har ikkje alltid kontroll på vippsen eller telefonen sin heller Anonymkode: 82fb9...40c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 14. november #518 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): ja, man har ulike behov selvsagt. I de situasjonene jeg oppfatter folk uten vips som gjerrige er jo fordi de er i situasjoner hvor de ikke kan betale. Om du aldri er det, så er du jo ikke en del av den gruppen, og da får jo ikke folk med seg at du ikke har vips heller vil jeg anta? Anonymkode: 2ad19...f71 Aldri vært i en situasjon der jeg ikke kan betale, meen har vært i en situasjon der andre ikke kan betale (betalingsautomaten funket ikke) og da brukte jeg kontanter eller så har jeg vært i situasjoner der andre ikke har kunnet betale og så har jeg betalt og bare latt det fare Jeg er sånn at er det en eldre dame/mann/barn i butikk som ikke har nok penger, så tilbyr jeg meg å betale det de mangler, opp til 500kr. Ikke kom her og kall meg gjerrig fordi jeg ikke har vipps. Du hadde neppe gjort det samme 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november #519 Del Skrevet 14. november Peanut skrev (1 time siden): Aldri vært i en situasjon der jeg ikke kan betale, meen har vært i en situasjon der andre ikke kan betale (betalingsautomaten funket ikke) og da brukte jeg kontanter eller så har jeg vært i situasjoner der andre ikke har kunnet betale og så har jeg betalt og bare latt det fare Jeg er sånn at er det en eldre dame/mann/barn i butikk som ikke har nok penger, så tilbyr jeg meg å betale det de mangler, opp til 500kr. Ikke kom her og kall meg gjerrig fordi jeg ikke har vipps. Du hadde neppe gjort det samme Er dette planlagt fra de eldres/ barnas side? Har de masse penger hjemme som de legger igjen med vilje ? Jo da, jeg betaler/ spanderer gjerne for andre. Jeg har ikke noe problemer med og kjøpe en vaffel eller is til lille per, jeg har problemer med når til moren til lille per ber meg kjøpe vaffel eller is til lille per, fordi hun har jo ikke vips. Og det skjer igjen og igjen. jeg har heller ikke problemer med og spandere store ting , men det blir helst mitt initiativ. det er forskjell på voksne som setter seg i en situasjon hvor andre må legge ut/ betale for dem helt bevisst , og på eldre og barn som mangler penger i butikken ved et uhell. Du skriver jo at du TILBYR deg, ikke at de sier « betaler du for meg, for jeg kan jo ikke betale « - stor forskjell. hvis du aldri er i en situasjon du trenger vips, så spiller det jo ingen rolle. Det er jo ikke før man kommer i situasjonen at folk får vite om du har vips? Jeg går jo ikke rundt og spør folk om de har vips før det skal vipses? Jeg klarer ikke og se for meg livet ditt, for jeg opplever hele tiden vips som betalingsmiddel, og at man bestiller/ spleiser på sammen og « kjøper med «. Vi har sikkert veldig ulike liv, og som jeg skrev jeg kjenner ikke deg så jeg har ikke skrevet at du er gjerrig . De i min omgangskrets som ikke har vips, DE er gjerrige. Anonymkode: 2ad19...f71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 14. november #520 Del Skrevet 14. november AnonymBruker skrev (8 minutter siden): jeg har problemer med når til moren til lille per ber meg kjøpe vaffel eller is til lille per, fordi hun har jo ikke vips. Og det skjer igjen og igjen. Anonymkode: 2ad19...f71 Jeg har brent meg på sånne folk før, med kort/cash, så nå finner jeg bare på en unnskyldning for ikke å gjøre sånt. Betaler jeg for andre så skal det være noe jeg vil. Jeg liker ikke å bli misbrukt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå