Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Det at jeg må skrive her om forholdet mitt sier vel litt. Jeg har vært sammen med en fyr i snart 5 år. Når vi har hatt diskusjoner/krangler så kan han si mye ufint. Det var egentligt verst i starten og jeg ga beskjed at hvis han fortsatte å prate slik og gjøre slik så kom jeg til å forlate forholdet. Etter det har det gått opp og ned. Jeg er en person som liker å ha det veldig ryddig og rent rundt meg, og setter derfor litt krav også. Det er spesielt hvis jeg maser om noe at samboer kan bli veldig irritert og det blir en krangel ut av det. Men han kan si ting som hold kjeft, ti still, j*vla idiot/dum/bitch/kjerring, hater deg, dra til helvete, fuck deg, du er så fucka i hodet. Han sier ikke alt dette på en og samme gang, men har skjedd over tid og det er ikke akkurat noe jeg glemmer. Han har også noen ganger vært litt hardhendt, men ikke slik at det ble merker av det. Men likevel vondt. Jeg kan forstå at jeg kan være triggende når jeg maser om å rydde etter seg, og spesielt når jeg må si det samme om og om igjen. Men igjen, det er også veldig irriterende å måtte nevne det samme om og om igjen. Er det andre som har det slikt i krangler? Er det «normalt» å blåse ut slike ting? Han sier som regel unnskyld etterpå, men det er som oftes etter jeg har gitt beskjed at det ikke var greit. Har jo ønsket å fortsette forholdet i håp om at det skal bedre seg, men virker ikke som det. Jeg har sagt at det at vi krangler/diskuterer går greit, men det er den stygge ordbruken som ikke er greit. Likevel skjer det hver gang vi krangler. Trenger å vite om det er noe håp her? Om noen andre har opplevd lignende, men gjorde noe som hjalp?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke normalt å si sånne ting når man krangler.

Anonymkode: 94b79...5d9

• Liker 20
  • Nyttig 11
Skrevet

Du har sagt at det blir slutt hvis han holder på slik. Det er ikke sant. Du har ikke forlatt han enda. Så da vet han at han bare kan fortsette uten at du dumper han.

Nei. Det er hverken normalt eller greit å si slike stygge ting og være hardhendt. Det er vold selv om det ikke blir merker.

Det virker ikke som om han kommer til å forbedre seg, så da er spørsmålet om du gidder å ha det slik resten av livet

Anonymkode: f2f46...3a1

• Liker 14
  • Nyttig 8
Skrevet

Det er ikke greit at han snakker sånn til deg, uansett.

Men det er kanskje heller ikke så greit for han å bli mast på hele tiden som om han var en tenåring og du var moren. Du må jobbe med ditt behov for å ha det ryddig og rent og han må jobbe med ordbruken sin. Det går begge veier dette.

Anonymkode: f21ef...298

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

«Derfor setter jeg litt krav….» 😂 Du setter ingen krav og har null selvrespekt. 

Anonymkode: 5e085...2f0

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Han  er voldelig, stikk! Du lager jo unnskyldninger og dysser det hele ned, han kaller deg bitch og fucka og sier han hater deg, men heldigvis ikke på samme dag! Han er hardhendt, mem det lager ikke merker så da er det jo greit! 

LØØØØØP!

Anonymkode: f9996...76d

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke greit at han snakker sånn til deg, uansett.

Men det er kanskje heller ikke så greit for han å bli mast på hele tiden som om han var en tenåring og du var moren. Du må jobbe med ditt behov for å ha det ryddig og rent og han må jobbe med ordbruken sin. Det går begge veier dette.

Nå må du skjerpe deg! Ts skriver et innlegg om en fyr som faktisk mishandler henne og du sier at ja, han må skjerpe seg, men det er faktisk din egen skyld. Bullshit! 

En mann som sier sånt, mangler sperrer og respekt for partneren sin. Neste gang kan han kalle henne en drittkjerring når de kjører bil og hun synes han kjører for fort eller de får barn og hun ber han stå opp med ungen. 

Skal hun slutte å ha noen krav i forholdet sånn at han blir fornøyd? Vel, det kommer sannsynligvis heller ikke til å hjelpe. 

Ts: Fyren din er en respektløs, umoden dritt. Ikke la hal behandle deg sånn. Og siden du ikke kan forandre han, må du forandre deg selv. Gå fra han. Om han starter i terapi kan du revurdere. 

Anonymkode: 97cb7...433

• Liker 12
Skrevet
Theresecsk skrev (8 minutter siden):

Gamle er dere?

Hvordan er det relevant ?

Skrevet

Det er ikke uvanlig. Selvom det ikke hører hjemme

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan er det relevant ?

Mtp ordbruken. Er mange gutter som snakker sånn spes yngre. Men samtidig har dem vært sammen 5 år!!!!

• Liker 2
Skrevet

5 år har det vært sånn? Hvordan er du? Vi har lett for å glemme oss selv, klikker det for han pga ditt å datt? Språkbruket hans er ikke ok, virker som en ung respektløs dritt som ikke skjønner annet. Men 5 år? Hvordan er du å hvorfor ender det sånn?

Skrevet

Dette er absolutt IKKE greit! Man tenker gjerne selv at man ville gjort det slutt. Jeg ville gått, selv med barn, og tatt med meg barna. Men her er det noe som holder deg tilbake.

Hva er det konkret som gjør at du faktisk fortsetter å være sammen med han, TS?

• Liker 5
Skrevet

Absolutt ikke ok...! Aldri opplevd sånne ord i krangler. 

Men du bør kanskje også reflektere over om du egentlig har noen rett til å stille krav til ryddighet osv. Ikke at det rettferdiggjør hans reaksjon, men dere har jo flere problemer i kommunikasjonen deres enn bare stygge ord, og det er jo at du mener du har rett til å kreve at han etterlever din standard. Han er jo tydeligvis ikke enig, og da er det ikke noe du kan kreve. Dere må finne et kompromiss. 

Skrevet

Nei, det er ikke greit. Men du, har vist ham at det er greit og at det ikke vil få noen konsekvenser, så da fortsetter han. 

Om man sier unnskyld for en oppførsel, men gjentar oppførselen, var den unnskyldningen virkelig genuin? Hva godt er en unnskyldning om de bare gjentar det de sa unnskyld for? 

Hvordan kommer han til å oppføre seg med eventuelle masete, irriterende barn? 

Anonymkode: fe93e...a1e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nå må du skjerpe deg! Ts skriver et innlegg om en fyr som faktisk mishandler henne og du sier at ja, han må skjerpe seg, men det er faktisk din egen skyld. Bullshit! 

En mann som sier sånt, mangler sperrer og respekt for partneren sin. Neste gang kan han kalle henne en drittkjerring når de kjører bil og hun synes han kjører for fort eller de får barn og hun ber han stå opp med ungen. 

Skal hun slutte å ha noen krav i forholdet sånn at han blir fornøyd? Vel, det kommer sannsynligvis heller ikke til å hjelpe. 

Ts: Fyren din er en respektløs, umoden dritt. Ikke la hal behandle deg sånn. Og siden du ikke kan forandre han, må du forandre deg selv. Gå fra han. Om han starter i terapi kan du revurdere. 

Nei jeg sa at ikke at det var noen sin skyld, men jeg sier at kanskje den masingen ikke bringer noe positivt heller. Hvorfor er hennes måte å ha det i huset fasiten?

Måten han oppfører seg på er hans eget ansvar.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er hennes måte å ha det i huset fasiten?

Det er helt irrelevant. Alle damer (ja, jeg vil faktisk si det så sterkt) som er i slike forhold legger skyld på seg selv. Ts forklarer hans dårlige oppførsel med noe hun selv gjør, og du bare kaster deg på og støtter denne teorien. Men det har ingenting med saken å gjøre!

Det er ikke mishandling å ha høye standarder for renhold (om nå ts har det, det vet vi jo ikke), og heller ikke å ha krav om (tviler sterkt på at ts krever noe som helst av denne mannen ut i fra det hun skriver, men likevel) at han hjelper til, men det er mishandling å si slike stygge ting og å ta hardt i noen. 

Han er ikke fem år. Om han opplever ts urettferdig burde han si det, da, istedenfor å angripe henne. Eller forlate situasjonen. Eller forlate forholdet. 

Nå blir det ts sitt ansvar å «fikse» han, ved å «stille krav» eller endre seg selv. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Anonym0987 skrev (7 timer siden):

Hei. Det at jeg må skrive her om forholdet mitt sier vel litt. Jeg har vært sammen med en fyr i snart 5 år. Når vi har hatt diskusjoner/krangler så kan han si mye ufint. Det var egentligt verst i starten og jeg ga beskjed at hvis han fortsatte å prate slik og gjøre slik så kom jeg til å forlate forholdet. Etter det har det gått opp og ned. Jeg er en person som liker å ha det veldig ryddig og rent rundt meg, og setter derfor litt krav også. Det er spesielt hvis jeg maser om noe at samboer kan bli veldig irritert og det blir en krangel ut av det. Men han kan si ting som hold kjeft, ti still, j*vla idiot/dum/bitch/kjerring, hater deg, dra til helvete, fuck deg, du er så fucka i hodet. Han sier ikke alt dette på en og samme gang, men har skjedd over tid og det er ikke akkurat noe jeg glemmer. Han har også noen ganger vært litt hardhendt, men ikke slik at det ble merker av det. Men likevel vondt. Jeg kan forstå at jeg kan være triggende når jeg maser om å rydde etter seg, og spesielt når jeg må si det samme om og om igjen. Men igjen, det er også veldig irriterende å måtte nevne det samme om og om igjen. Er det andre som har det slikt i krangler? Er det «normalt» å blåse ut slike ting? Han sier som regel unnskyld etterpå, men det er som oftes etter jeg har gitt beskjed at det ikke var greit. Har jo ønsket å fortsette forholdet i håp om at det skal bedre seg, men virker ikke som det. Jeg har sagt at det at vi krangler/diskuterer går greit, men det er den stygge ordbruken som ikke er greit. Likevel skjer det hver gang vi krangler. Trenger å vite om det er noe håp her? Om noen andre har opplevd lignende, men gjorde noe som hjalp?

La meg gjette.. når han har sagt de stygge tingene, så blir du sint? Og så forteller han deg at du må styre sinnet ditt? Ja. Jeg bor med en sånn en nå, og vil skilles

Anonymkode: 76109...835

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Absolutt ikke bra dynamikk. 

Hvor gamle er dere? 

Anonymkode: b1116...6fe

Skrevet

Jeg har vokst opp i et hjem med null filter under krangler. Selv om jeg vet det ikke er smart og ikke ønsker at det er slik, skjer det noe da jeg blir stressa. Og det blir jeg for eksempel ved uenigheter . Jeg har derfor sagt og gjort mye vondt i livet mitt, og problemet lå hos hovedsakelig hos meg og ikke den andre. 

Får nå hjelp ifbm stress, og det er visse tider på døgnet det er lettere for meg å bli sint/stressa, og jeg har hørt mye podcaster og jobba med meg sjøl for å endre meg. For eksempel å bli mer glad i meg sjøl, konflikthemmende språk, legge ting bak meg og innse at nå er det nok den tida på døgnet som gjør at jeg må roe ned så det ikke blir konflikt. 

Jeg har nå fått en ny verden som ikke bare påvirker meg, men også de rundt meg. 

Du kan jo sette noen grenser ift hans adferd som du holder. Men det at han sier det han gjør, det må han ta tak i sjøl, sjøl om det gjør vondt for deg. 

• Hjerte 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...