AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #1 Skrevet 12. januar 2023 Hei, er jeg ett løvetannbarn? Skal ikke skrive verdens lengste avhandling, men kan nevne i korte trekk - mobbing på skolen (fysisk og psykisk vold) - en mor som ikke brydde seg, slik st jeg måtte lære meg å lage mat for at jeg og søsteren min ikke skulle sulte (jeg gikk i 3-4 klasse) - en mor som kastet barna sine ut i pysjen midt på vinteren - mange dolkninger i ryggen -psykisk og litt fysisk vold i hjemmet. I dag har jeg fast jobb, og studerer ved siden av. Har mange venner og hjelper andre så godt jeg kan. Er dette riktig definisjon av ett løvetannbarn? Anonymkode: 33920...0c3 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #2 Skrevet 13. januar 2023 Hei! Lurer du egentlig på om du hadde det dårlig nok i oppveksten din til å falle inn under definisjonen løvetannbarn? Jeg er ingen ekspert, men ut fra hva du skriver mht den emosjonelle og fysiske omsorgssvikten fra din mor, og at det virker som hun heller ikke hjalp deg med mobbingen, så synes jeg du er et løvetannbarn ja. Anonymkode: e436c...3b6 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #3 Skrevet 13. januar 2023 Et «løvetannbarn» er et barn som klarer seg greit i livet til tross for vanskelige oppvekstvilkår. Begrepet er imidlertid ganske gammeldags. Før trodde man at løvetannbarn hadde en slags mystisk iboende resiliens som gjorde dem ekstra sterke og motstandsdyktige. Nå vet vi at det handler om biologi og enkelte ytre faktorer + at mange får ulike forsinkede reaksjoner. Noen som man tror klarer seg bra kan også få autoimmune sykdommer, for eksempel. Glad for at du klarte deg gjennom det, uansett hva det kalles 💙 Anonymkode: e7897...fa0 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #4 Skrevet 13. januar 2023 Ja 🥰 Men hvordan har du det inni deg? Jeg er også et løvetannbarn. Jeg gikk fra rus, selvskading, selvmordsforsøk etc etter en traumatisk barndom til å fullføre vgs, ta en utdanning og ut i jobb. Men innvendig hadde jeg det ikke så bra. Så det krasjet til slutt. Anonymkode: bff51...26b
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #5 Skrevet 13. januar 2023 Ja, uten tvil etter kin mening Anonymkode: 58f46...78a
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #6 Skrevet 14. januar 2023 Ja, du er et løvetannbarn. Hilsen barnevernspedagog. Ps. Nå kalles det for resiliens, som betyr motstandsdyktighet. https://psykologisk.no/2014/04/a-klare-seg-mot-alle-odds/ Anonymkode: 68f4d...a96
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #7 Skrevet 14. januar 2023 Har lest om løvetannbarn og det som er felles er at de har kontakt med en harmonisk voksen utenfor familien. En som gir dem positiv feedback. Anonymkode: e0696...43e
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #8 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 13.1.2023 den 12.09): Ja 🥰 Men hvordan har du det inni deg? Jeg er også et løvetannbarn. Jeg gikk fra rus, selvskading, selvmordsforsøk etc etter en traumatisk barndom til å fullføre vgs, ta en utdanning og ut i jobb. Men innvendig hadde jeg det ikke så bra. Så det krasjet til slutt. Anonymkode: bff51...26b Sliter med depresjon og har det ganske vondt inni meg. Men det kommer nok sammen med ting som også har skjedd videre i livet. Men kommer meg på jobb og prøver å fullføre studiene så godt jeg kan, selv om jeg daglig sliter med å komme meg opp, har søvnproblemer og tidvis bare vil gi opp alt. Så fortsetter jeg uansett hva. Anonymkode: 33920...0c3
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2023 #9 Skrevet 14. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sliter med depresjon og har det ganske vondt inni meg. Men det kommer nok sammen med ting som også har skjedd videre i livet. Men kommer meg på jobb og prøver å fullføre studiene så godt jeg kan, selv om jeg daglig sliter med å komme meg opp, har søvnproblemer og tidvis bare vil gi opp alt. Så fortsetter jeg uansett hva. Anonymkode: 33920...0c3 Men får du noen behandling for det? Det er ganske kjent at det er begrenset hvor lenge man kan gå slik. Ofte så setter det seg i kroppslige symptomer og sykdommer etterhvert. Anonymkode: bff51...26b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå