Gå til innhold

Noen som har jobbet på kundesenteret hos NAV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har jobbet som veileder på kundesenteret hos NAV som kan fortelle om jobben? Jeg har søkt en stilling som ligger ute, og venter på svar. Det er vanskelig å få fast jobb til det jeg er utdannet som, og må derfor se andre alternativer.
Er det veldig krevende jobb? Kan dere jobbe hjemmefra, hvor mye eventuelt? Blir man "målt", og hvor lenge må man snakke i telefon av gangen? Er noen kun på chat og andre kun på telefon, eller kombineres dette? Er det vanskelig å forhandle lønn, og er det ansiennitetsberegning?

Anonymkode: 6cf15...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ektefellen min begynte sin første stilling der, trivdes greit.

Grundig opplæring, grei lønn. De hadde da faste tider til ulike oppgaver - og hele dagen var ikke i telefon.

H*n hadde stillingen en stund, og brukte det som springbrett videre internt. 
 

Lite muligheter i selve avdelingen til andre oppgaver selvsagt, men man lærer ganske mye - så veldig nyttig fikk jeg inntrykk av. 
 

Hyggelige kollegaer, husker h* n trivdes greit for en periode (masterutdannet og ønsket egentlig mer fagjobb som h*n fikk etter denne). 
 

Dette var før covid, så hjemmekontor var ikke et tema da. 
 

Men alt i alt, veldig fin start om man er akademiker - og endel som jobber der er også folk som har vært i krevende stillinger gjennom livet og ønsker faste oppgaver uten turnus osv. 
 

 

Anonymkode: 67597...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ektefellen min begynte sin første stilling der, trivdes greit.

Grundig opplæring, grei lønn. De hadde da faste tider til ulike oppgaver - og hele dagen var ikke i telefon.

H*n hadde stillingen en stund, og brukte det som springbrett videre internt. 
 

Lite muligheter i selve avdelingen til andre oppgaver selvsagt, men man lærer ganske mye - så veldig nyttig fikk jeg inntrykk av. 
 

Hyggelige kollegaer, husker h* n trivdes greit for en periode (masterutdannet og ønsket egentlig mer fagjobb som h*n fikk etter denne). 
 

Dette var før covid, så hjemmekontor var ikke et tema da. 
 

Men alt i alt, veldig fin start om man er akademiker - og endel som jobber der er også folk som har vært i krevende stillinger gjennom livet og ønsker faste oppgaver uten turnus osv. 
 

 

Anonymkode: 67597...a1a

Takk for svar!

Anonymkode: 6cf15...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som har jobbet som veileder på kundesenteret hos NAV som kan fortelle om jobben? Jeg har søkt en stilling som ligger ute, og venter på svar. Det er vanskelig å få fast jobb til det jeg er utdannet som, og må derfor se andre alternativer.
Er det veldig krevende jobb? Kan dere jobbe hjemmefra, hvor mye eventuelt? Blir man "målt", og hvor lenge må man snakke i telefon av gangen? Er noen kun på chat og andre kun på telefon, eller kombineres dette? Er det vanskelig å forhandle lønn, og er det ansiennitetsberegning?

Anonymkode: 6cf15...5f3

Du får god opplæring. Du må lære deg regler for de ytelser du skal betjene.  Samtidig har du også en database der du finner svar på ulike spørsmål.

Det er mest telefon også tid til egenlæring.  Det blir mål hvor mye tid man bruker på samtalene. Poenget er å lære å gi rask og god veiledning. 

Du kan forhandle om lønn når du får jobbtilbud. Hvis du ikke gjør det, så blir du plassert i lønnstrinn i forhold til annsinitet. All annsinitet telles.

Deretter kan du delta i forhandlinger når det er lønnsoppgjør i staten.

Anonymkode: c3cee...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktsenteret er veldig styrt, men det er en behagelig arbeidsplass. Gjennom korona har det vært 4 timer på telefonen per dag, maks en time av gangen. 30 min pause mellom hver økt. Første time av dagen er det opplæring eller å svare på skriftlige henvendelser. Du blir målt, men ikke individuelt. Trafikkavviklingen gir beskjed til leder om du ikke er pålogget som du skal, men ellers er det fullt mulig å ha lang etterbehandlingstid på telefonen. De som har chat kan få inn chat eller telefon når de er pålogget. Det forventes at man svarer på 3 chatter samtidig.

Normalt kan du ha inntil 40% hjemmekontor. Det er fleksitid, men du må søke om fri pga påloggingsplanene. 

Det er utrolig mye hyggelige folk som ringer nav, og mange som skryter. Selvfølgelig ikke alle, men overraskende mange. Du burde være over gjennomsnittet glad i folk og god på kommunikasjon. Opplæringen er super, og det jobber veldig mye hyggelige folk på kontaktsenterene. 

Med 10 års ansiennitet ligger lønna normalt på 500-550 000.

Anonymkode: b335c...53b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Jobber dere der nå?

Regnes også all ansiennitet fra fylte 18 år i staten?

Hvis jeg skulle få komme til intervju, og få jobben - så er det 1 time kjøring per vei, er derfor litt avhengig av å ha litt hjemmekontor også (pga barn/barnehage). Vil jo ikke jobbe så langt unna, men kan ikke jobbe turnus lengre pga mannen jobber natt i 100% stilling, og er veldig vanskelig å få fast arbeid. Jeg har gått i vikariater i flere år, og trenger nå sårt en fast stilling.

Anonymkode: 6cf15...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.1.2023 den 22.50):

Ektefellen min begynte sin første stilling der, trivdes greit.

Grundig opplæring, grei lønn. De hadde da faste tider til ulike oppgaver - og hele dagen var ikke i telefon.

H*n hadde stillingen en stund, og brukte det som springbrett videre internt. 
 

Lite muligheter i selve avdelingen til andre oppgaver selvsagt, men man lærer ganske mye - så veldig nyttig fikk jeg inntrykk av. 
 

Hyggelige kollegaer, husker h* n trivdes greit for en periode (masterutdannet og ønsket egentlig mer fagjobb som h*n fikk etter denne). 
 

Dette var før covid, så hjemmekontor var ikke et tema da. 
 

Men alt i alt, veldig fin start om man er akademiker - og endel som jobber der er også folk som har vært i krevende stillinger gjennom livet og ønsker faste oppgaver uten turnus osv. 
 

 

Anonymkode: 67597...a1a

 

AnonymBruker skrev (På 11.1.2023 den 23.48):

Du får god opplæring. Du må lære deg regler for de ytelser du skal betjene.  Samtidig har du også en database der du finner svar på ulike spørsmål.

Det er mest telefon også tid til egenlæring.  Det blir mål hvor mye tid man bruker på samtalene. Poenget er å lære å gi rask og god veiledning. 

Du kan forhandle om lønn når du får jobbtilbud. Hvis du ikke gjør det, så blir du plassert i lønnstrinn i forhold til annsinitet. All annsinitet telles.

Deretter kan du delta i forhandlinger når det er lønnsoppgjør i staten.

Anonymkode: c3cee...62b

Hvordan forhandle lønna på nav?

Anonymkode: d3586...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2023 den 22.06):

Takk for alle svar! Jobber dere der nå?

Regnes også all ansiennitet fra fylte 18 år i staten?

Hvis jeg skulle få komme til intervju, og få jobben - så er det 1 time kjøring per vei, er derfor litt avhengig av å ha litt hjemmekontor også (pga barn/barnehage). Vil jo ikke jobbe så langt unna, men kan ikke jobbe turnus lengre pga mannen jobber natt i 100% stilling, og er veldig vanskelig å få fast arbeid. Jeg har gått i vikariater i flere år, og trenger nå sårt en fast stilling.

Anonymkode: 6cf15...5f3

Jeg jobber der nå. Har 14 års ansiennitet, regnet fra jeg var 18. Regler for hjemmekontor varierer litt mellom de ulike kontaksentrene. Men du bør ikke regne med hjemmekontor fra start.

Der jeg jobber var det først 6-8 uker intensiv opplæring.  Hjemmekontor 2 dager i uka ble først aktuelt etter 6mnd. (da under litt tvil fra leder om jeg var "klar" for det - de ønsker helst å ha flest mulig på kontoret) :) Jeg jobber bedre hjemmefra og det kan leder se på effektiviteten i målingene som gjøres.

Det er en fin arbeidsplass, godt arbeidsmiljø og gode rutiner for å ta imot nyansatte. Kan være krevende å skulle ha oversikt over så mye regler og lovverk. Var sliten de første mnd og det føltes ekstremt overveldende, men det kom seg etter hvert.

Tung jobb enkelte dager fordi det er mange som har det vanskelig og det går innpå meg inni mellom. I kontaktsenteret er vi førstelinja til NAV og da er det gjerne oss det går utover når brukere er frustrerte og sinte. Men oppleves også godt å kunne gi veiledning og jeg erfarer at de aller fleste jeg snakker med er hyggelige og takknemlige. Min motivasjon er å hjelpe folk, informere om regelverk og muligheter slik at folk får ivaretatt sine rettigheter. 

Anonymkode: 0e366...a2c

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 15.1.2023 den 18.01):

Jeg jobber der nå. Har 14 års ansiennitet, regnet fra jeg var 18. Regler for hjemmekontor varierer litt mellom de ulike kontaksentrene. Men du bør ikke regne med hjemmekontor fra start.

Der jeg jobber var det først 6-8 uker intensiv opplæring.  Hjemmekontor 2 dager i uka ble først aktuelt etter 6mnd. (da under litt tvil fra leder om jeg var "klar" for det - de ønsker helst å ha flest mulig på kontoret) :) Jeg jobber bedre hjemmefra og det kan leder se på effektiviteten i målingene som gjøres.

Det er en fin arbeidsplass, godt arbeidsmiljø og gode rutiner for å ta imot nyansatte. Kan være krevende å skulle ha oversikt over så mye regler og lovverk. Var sliten de første mnd og det føltes ekstremt overveldende, men det kom seg etter hvert.

Tung jobb enkelte dager fordi det er mange som har det vanskelig og det går innpå meg inni mellom. I kontaktsenteret er vi førstelinja til NAV og da er det gjerne oss det går utover når brukere er frustrerte og sinte. Men oppleves også godt å kunne gi veiledning og jeg erfarer at de aller fleste jeg snakker med er hyggelige og takknemlige. Min motivasjon er å hjelpe folk, informere om regelverk og muligheter slik at folk får ivaretatt sine rettigheter. 

Anonymkode: 0e366...a2c

Tusen takk for utfyllende svar. Jeg fikk i dag tilbud om jobben, har ikke takket ja enda…:-). Hva ligger lønna di på med 14 års ans.? Hvordan er det du måles? Måles du individuelt? Jeg er nok avhengig av å kunne flekse og ha hjemmekontor, men det påpekte jeg under intervjuet også..😅

 

Tror jeg kommer til å takke ja. Virker spennende å jobbe i NAV og mulighetene der… 

Anonymkode: 6cf15...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2023 den 22.42):

Noen som har jobbet som veileder på kundesenteret hos NAV som kan fortelle om jobben? Jeg har søkt en stilling som ligger ute, og venter på svar. Det er vanskelig å få fast jobb til det jeg er utdannet som, og må derfor se andre alternativer.
Er det veldig krevende jobb? Kan dere jobbe hjemmefra, hvor mye eventuelt? Blir man "målt", og hvor lenge må man snakke i telefon av gangen? Er noen kun på chat og andre kun på telefon, eller kombineres dette? Er det vanskelig å forhandle lønn, og er det ansiennitetsberegning?

Anonymkode: 6cf15...5f3

Hvilken utdanning har du da?

Anonymkode: 1be84...0da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Tusen takk for utfyllende svar. Jeg fikk i dag tilbud om jobben, har ikke takket ja enda…:-). Hva ligger lønna di på med 14 års ans.? Hvordan er det du måles? Måles du individuelt? Jeg er nok avhengig av å kunne flekse og ha hjemmekontor, men det påpekte jeg under intervjuet også..😅

 

Tror jeg kommer til å takke ja. Virker spennende å jobbe i NAV og mulighetene der… 

Anonymkode: 6cf15...5f3

Hvilken utdanning har du da?

Anonymkode: d3586...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvilken utdanning har du da?

Anonymkode: d3586...81f

Innen helse:)

Anonymkode: 6cf15...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Innen helse:)

Anonymkode: 6cf15...5f3

Da tror jeg du kommer til å bli utbrent fort. Nav pleier ikke å tenke på klingenes helse, men er mer opptatt av paragrafer og firkantete lover ig regler. Gud forby om man har empati med noen som trenger hjelp i systemet. Lykke til.

Anonymkode: 1be84...0da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Da tror jeg du kommer til å bli utbrent fort. Nav pleier ikke å tenke på klingenes helse, men er mer opptatt av paragrafer og firkantete lover ig regler. Gud forby om man har empati med noen som trenger hjelp i systemet. Lykke til.

Anonymkode: 1be84...0da

👏🤣

Lenge leve velferdstaten som oppfordrer til angiveri, DÅRLIG behandling av mennesker&manglende empati.

🔺🔺🔺🔺🔺I see RED FLAGS EVERYWHERE🔺🔺🔺🔺🔺

Anonymkode: 13afd...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Da tror jeg du kommer til å bli utbrent fort. Nav pleier ikke å tenke på klingenes helse, men er mer opptatt av paragrafer og firkantete lover ig regler. Gud forby om man har empati med noen som trenger hjelp i systemet. Lykke til.

Anonymkode: 1be84...0da

Hæ? Vi er heldige som har NAV. Ja, vi må vente 8 uker på sykepenger dersom jobben ikke forskutterer, men vi FÅR i det minste sykepenger. Uførtrygd og aap er mye mindre enn vanlig lønn, men de som er syke får det. Ville du heller bodd hatt et system som i USA, hvor de syke er avhengige av donasjoner og almisser?

 

Anonymkode: 6de73...4cf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hæ? Vi er heldige som har NAV. Ja, vi må vente 8 uker på sykepenger dersom jobben ikke forskutterer, men vi FÅR i det minste sykepenger. Uførtrygd og aap er mye mindre enn vanlig lønn, men de som er syke får det. Ville du heller bodd hatt et system som i USA, hvor de syke er avhengige av donasjoner og almisser?

 

Anonymkode: 6de73...4cf

Problemet er jo ikke systemet, men menneskene i systemet som ikke kan vise skjønn og behandle mennesker som mennesker. Men du har kanskje ikke lest aviser de siste årene, isåfall er du unnskyldt. 

Anonymkode: 1be84...0da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 11.1.2023 den 22.50):

Ektefellen min begynte sin første stilling der, trivdes greit.

Grundig opplæring, grei lønn. De hadde da faste tider til ulike oppgaver - og hele dagen var ikke i telefon.

H*n hadde stillingen en stund, og brukte det som springbrett videre internt. 
 

Lite muligheter i selve avdelingen til andre oppgaver selvsagt, men man lærer ganske mye - så veldig nyttig fikk jeg inntrykk av. 
 

Hyggelige kollegaer, husker h* n trivdes greit for en periode (masterutdannet og ønsket egentlig mer fagjobb som h*n fikk etter denne). 
 

Dette var før covid, så hjemmekontor var ikke et tema da. 
 

Men alt i alt, veldig fin start om man er akademiker - og endel som jobber der er også folk som har vært i krevende stillinger gjennom livet og ønsker faste oppgaver uten turnus osv. 
 

 

Anonymkode: 67597...a1a

Jeg hadde samme opplevelse. 😊 

Anonymkode: eca6f...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange lønnstrinn er det i Nav? Jeg har 16 års erfaring i full jobb. 

Anonymkode: 03b22...abf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mange lønnstrinn er det i Nav? Jeg har 16 års erfaring i full jobb. 

Anonymkode: 03b22...abf

Hva slags stillingstittel er du tilbudt? Hvilket lønnstrinn du får avhenger av rammen i stillingsannonsen, erfaring, ansiennitet, utdanning, og stillingskode. 

Anonymkode: eca6f...e46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva slags stillingstittel er du tilbudt? Hvilket lønnstrinn du får avhenger av rammen i stillingsannonsen, erfaring, ansiennitet, utdanning, og stillingskode. 

Anonymkode: eca6f...e46

Jeg har ikke blitt tilbudt stilling, følger med i markedet. Skal søke nærmere sommeren. Tar bachelor nå, 16 års ansiennitet, og håper på jobb som konsulent. Er det stor forskjell i lønnen fra kommune til stat? 

Anonymkode: 03b22...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...