AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #1 Del Skrevet 11. januar 2023 Hvis man står og venter på rødt lys og ser det kommer en ambulanse bakfra. Er det lov å kjøre inn i krysse på rødt lys for slippe frem ambulansen? Anonymkode: 2fbc4...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #2 Del Skrevet 11. januar 2023 Det har jeg sett flere ganger her jeg bor, liten plass med mange lyskryss, bilene foran kjører inn i krysset, de lenger bak opp på sidene eller mer til siden så ambulansen kan kjøre oppå kanten til venstre osv. Etterpå rygger de fremste 2-3 bilene bak igjen hvis ikke lyset har byttet osv Anonymkode: d678b...b38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 11. januar 2023 #3 Del Skrevet 11. januar 2023 Vet ikke om det er lov, men har gjort det selv ett par ganger. Jeg stresser sykt om jeg står og venter på grønt og ser blålys kommer bakfra. Da lirker jeg meg forsiktig ut i krysset. Trur faktisk ikke det vanker noen bot om politiet skulle observere det, blålys betyr jo at det haster. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #4 Del Skrevet 11. januar 2023 Eva-Lena skrev (3 minutter siden): Vet ikke om det er lov, men har gjort det selv ett par ganger. Jeg stresser sykt om jeg står og venter på grønt og ser blålys kommer bakfra. Da lirker jeg meg forsiktig ut i krysset. Trur faktisk ikke det vanker noen bot om politiet skulle observere det, blålys betyr jo at det haster. Jeg er sikker på at om politiet hadde sett deg blokkere en ambulanse fremfor å forsiktig snike deg inn på siden i krysset på rødt lys, så hadde de hatt langt mindre forståelse for det Anonymkode: d678b...b38 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #5 Del Skrevet 11. januar 2023 Det er i utgangspunktet ikke lov, men siden det er for å redde liv vil nok ingen straffe en sjåfør som kjører på rødt. Om denne handlingen er uforsvarlig, f.eks hvis kryssende trafikk ikke har stanset for uttrykkningskjøretøyet, og du bryter vikeplikten, som igjen fører til et uhell, så kan det få konsekvenser for deg. For å unngå dette er førere av uttrykkningskjøretøy ansvarlig for å se an og vurdere situasjonen før de blinker/tuter på biler som står i veien. Er det uforsvarlig å kjøre på rødt skal de skru av lys for å ikke stresse sjåføren. De skrur ofte av lys i andre potensielt farlige situasjoner også. Anonymkode: ef159...3ab 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 11. januar 2023 #6 Del Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg er sikker på at om politiet hadde sett deg blokkere en ambulanse fremfor å forsiktig snike deg inn på siden i krysset på rødt lys, så hadde de hatt langt mindre forståelse for det Anonymkode: d678b...b38 Ja, det tenker jeg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #7 Del Skrevet 11. januar 2023 Jeg ble stoppet etterpå og fikk bot. Ca 4500kr. Dette var i 2014 Anonymkode: 061f4...cd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #8 Del Skrevet 12. januar 2023 Nei det er ikke lov å kjøre på rødt lys. Selv ikke for å slippe frem blålys. Like lite som det er lov å bryte fartsgrensen ved forbikjøring. Selv om mange gjør det og du har selv sett folk gjøre det uten å bli straffet er fortsatt ikke lov. Står man på rødt lys og ikke har noen plass å vike for blålys så skal man bli stående. Det er blålysbilen som har ansvaret for å finne en løsning. Overraskende mange her i tråden som ikke vet hva som er lov å ikke. Håper ikke dere har lappen. Anonymkode: edb90...9d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #9 Del Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei det er ikke lov å kjøre på rødt lys. Selv ikke for å slippe frem blålys. Like lite som det er lov å bryte fartsgrensen ved forbikjøring. Selv om mange gjør det og du har selv sett folk gjøre det uten å bli straffet er fortsatt ikke lov. Står man på rødt lys og ikke har noen plass å vike for blålys så skal man bli stående. Det er blålysbilen som har ansvaret for å finne en løsning. Overraskende mange her i tråden som ikke vet hva som er lov å ikke. Håper ikke dere har lappen. Anonymkode: edb90...9d8 Det er da forskjell på å dure videre på rødt, fremfor å krysse stopplinjen for å lirke bilen til side og vente på grønt på litt feil plass. Anonymkode: fd9ed...4e4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #10 Del Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er da forskjell på å dure videre på rødt, fremfor å krysse stopplinjen for å lirke bilen til side og vente på grønt på litt feil plass. Anonymkode: fd9ed...4e4 Det er fortsatt ikke lov. Å kjøre "bare litt" fortere enn fartsgrensen er heller ikke lov selv om straffen er mildere enn å kjøre mye over fartsgrensen. Anonymkode: edb90...9d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #11 Del Skrevet 12. januar 2023 En vei har to felt, en i hver retning. Hvorfor gjøre det vanskelig å kjøre på rødt når det holder i massevis å trekke seg til siden så utrykningskjøretøy kommer seg frem? Det er ko når alle tror de er så smarte at det skaper hindringer og farlige situasjoner. Anonymkode: 92bc7...cbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2023 #12 Del Skrevet 12. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er fortsatt ikke lov. Å kjøre "bare litt" fortere enn fartsgrensen er heller ikke lov selv om straffen er mildere enn å kjøre mye over fartsgrensen. Anonymkode: edb90...9d8 Står man fremst og skal svinge ut til siden, må man jo kjøre litt frem, å passere streken med en meter eller to i lusefart for så å stoppe igjen…får man bot for rødlyskjøring for det, er de rimelig firkantet og ivrig i tjenesten!! Anonymkode: fd9ed...4e4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 12. januar 2023 #13 Del Skrevet 12. januar 2023 Tror ikke man kan si noe annet enn at det er ikke lov å kjøre på rødt lys. Alt annet er avhengig av "der og da". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 13. januar 2023 #14 Del Skrevet 13. januar 2023 (endret) On 1/12/2023 at 2:04 PM, AnonymBruker said: Står man på rødt lys og ikke har noen plass å vike for blålys så skal man bli stående. Det er blålysbilen som har ansvaret for å finne en løsning. Overraskende mange her i tråden som ikke vet hva som er lov å ikke. Håper ikke dere har lappen. Off off .. Trafikkreglenes §10: 1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse. Vegtrafikklovens §3: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Straffelovens §17 om nødrett: (...) en handling som ellers ville være straffbar, lovlig når den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen. Jeg tenker dette her handler om måten en gjør det på. Du kan ha loven på din side når du kjører på rødt for å redde liv gitt at du ikke setter andre sine liv på spill. Du kan ha loven mot deg når du ikke ha kjørt på rødt. Og omvendt. Det er veldig situasjonsavhengig. Kryssende trafikk har plikten til å stanse. Du har plikten til å vike. Nødretten må benyttes fordi du må bryte en ellers gjeldene regel for å redde potensielt et liv. Utrykningskjøretøyet som tuter bak deg er en direkte oppfordring til å vurdere og benytte seg av nødretten. Ikke få panikk. Få oversikt over krysset og hvordan de andre oppfører seg. Kjør på rødt og redd liv når det er trygg for deg og alle andre rundt deg! Ikke bli stående i krysset dersom det hindrer kryssende trafikk. Har du kjørt for langt inn, så fullfør bak utrykningskjøretøyet. Står du kun bak stoppelinjen, vent til lyset blir grønn. Det er slik jeg tolker det. Endret 13. januar 2023 av Schmuhu 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2023 #15 Del Skrevet 13. januar 2023 Det er ikkje lov sånn juridisk sett, men eg har sett at alle frå alle kantar som regel samhandle når det kjem blålys. Det er litt situasjonsavhengig. Du kan jo uansett ikkje køyra på raudt lys i eit kryss med ræva sikt. Anonymkode: 53982...c67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trafikksikker Skrevet 19. mars 2023 #16 Del Skrevet 19. mars 2023 Schmuhu skrev (På 13.1.2023 den 20.19): Off off .. Trafikkreglenes §10: 1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse. Vegtrafikklovens §3: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Straffelovens §17 om nødrett: (...) en handling som ellers ville være straffbar, lovlig når den blir foretatt for å redde liv, helse, eiendom eller en annen interesse fra en fare for skade som ikke kan avverges på annen rimelig måte, og denne skaderisikoen er langt større enn skaderisikoen ved handlingen. Jeg tenker dette her handler om måten en gjør det på. Du kan ha loven på din side når du kjører på rødt for å redde liv gitt at du ikke setter andre sine liv på spill. Du kan ha loven mot deg når du ikke ha kjørt på rødt. Og omvendt. Det er veldig situasjonsavhengig. Kryssende trafikk har plikten til å stanse. Du har plikten til å vike. Nødretten må benyttes fordi du må bryte en ellers gjeldene regel for å redde potensielt et liv. Utrykningskjøretøyet som tuter bak deg er en direkte oppfordring til å vurdere og benytte seg av nødretten. Ikke få panikk. Få oversikt over krysset og hvordan de andre oppfører seg. Kjør på rødt og redd liv når det er trygg for deg og alle andre rundt deg! Ikke bli stående i krysset dersom det hindrer kryssende trafikk. Har du kjørt for langt inn, så fullfør bak utrykningskjøretøyet. Står du kun bak stoppelinjen, vent til lyset blir grønn. Det er slik jeg tolker det. Korrekt tolket! 😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå