AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #1 Skrevet 11. januar 2023 Leste et sted at kun 15% av gravide trener. Til tross for alle fordelene det gir for mor og barn mtp. blodsukkerkontroll, smertekontroll (bekken, rygg, etc.), sannsynlighet for lettere fødsel, etc. Høres ikke det lite ut? Nå vet jeg riktignok ikke hvor stor andel av ikkegravide kvinner som trener da, men vil tro det er vesentlig flere. Trener du? Synes du det er lett å holde på den rutinen eller er det et strev? Har du fått gravidplager som begrenser deg? Anonymkode: a2003...91f
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #2 Skrevet 11. januar 2023 Trente ikke. Fikk litt bekkenløsning, men ikke så ille at jeg ble hemmet i hverdagen. Fødselen gikk ganske lett, presset i 30 min. Førstegangsfødende. Anonymkode: e77a5...172 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #3 Skrevet 11. januar 2023 Jaget i førte trimester og trente yoga hele veien. Veldig nyttig med yoga før fødsel. Hadde rask fødsel Anonymkode: 75b8b...572
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #4 Skrevet 11. januar 2023 Kommer kanskje an på hvordan de måler det. Er det 15 % som trener hele svangerskapet eller 15 % som har trent i løpet av svangerskapet? Jeg trente i første og andre trimester, men det ble for tungt i tredje. Anonymkode: bb66a...045 3
Bålkaffe Skrevet 11. januar 2023 #5 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Leste et sted at kun 15% av gravide trener. Til tross for alle fordelene det gir for mor og barn mtp. blodsukkerkontroll, smertekontroll (bekken, rygg, etc.), sannsynlighet for lettere fødsel, etc. Høres ikke det lite ut? Nå vet jeg riktignok ikke hvor stor andel av ikkegravide kvinner som trener da, men vil tro det er vesentlig flere. Trener du? Synes du det er lett å holde på den rutinen eller er det et strev? Har du fått gravidplager som begrenser deg? Anonymkode: a2003...91f Om du tenker på denne artikkelen som nevner en studie hvor de tallene dukker opp, er det også forklart hvorfor de gravide ikke trener: Dårlig informasjon og usikkerhet rundt trening og graviditet, samt jordmødre og helsepersonell som ber folk være i ro under graviditet. https://forskning.no/spor-en-forsker-svangerskap-trening/hvordan-skal-du-trene-nar-du-er-gravid/1563524 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #6 Skrevet 11. januar 2023 Jeg har trent styrke (og litt annet) i 10 år før jeg ble gravid. Trente ikke i graviditeten fordi jeg var veldig kvalm. Gikk mye tur, vet ikke om det teller som trening. Hadde ikke problemer med bekken og hadde en grei fødsel. Anonymkode: d071b...5b9 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #7 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kommer kanskje an på hvordan de måler det. Er det 15 % som trener hele svangerskapet eller 15 % som har trent i løpet av svangerskapet? Jeg trente i første og andre trimester, men det ble for tungt i tredje. Anonymkode: bb66a...045 Det er sant, det er jo ikke like forutsetninger gjennom svangerskapet Bålkaffe skrev (1 minutt siden): Om du tenker på denne artikkelen som nevner en studie hvor de tallene dukker opp, er det også forklart hvorfor de gravide ikke trener: Dårlig informasjon og usikkerhet rundt trening og graviditet, samt jordmødre og helsepersonell som ber folk være i ro under graviditet. https://forskning.no/spor-en-forsker-svangerskap-trening/hvordan-skal-du-trene-nar-du-er-gravid/1563524 Se der ja, takk Det er jo veldig synd hvis gravide blir fortalt at de bør leve som om de er av porselen... Anonymkode: a2003...91f
Bålkaffe Skrevet 11. januar 2023 #8 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er sant, det er jo ikke like forutsetninger gjennom svangerskapet Se der ja, takk Det er jo veldig synd hvis gravide blir fortalt at de bør leve som om de er av porselen... Anonymkode: a2003...91f Ja, det er veldig synd, siden det å være aktiv under graviditet bidrar så mye til både personen som er gravid og barnet i magen. Men som de også skriver, det å ligge på over 90% i makspuls kan vise seg å være litt farlig, fordi blodet forsvinner fra morkake/livmor og til systemet til mot mer enn barn, som trenger det. Og om man veit at trening er bra, men ikke veit makspulsen sin, blir man fort bekymra og vil ikke trene også. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #9 Skrevet 11. januar 2023 Jeg trente 12-14 timer i uken før jeg fikk barn. Med eldstemann trente jeg fremdeles 10 timer i uken gjennom hele svangerskapet, helt frem til fødselen. Men: jeg sto innimellom og smågrein mens jeg trente, for jeg var så ufattelig sliten. Hele første trimesteret var preget av kvalme, oppkast, og helt ekstrem utmattelse. Da er det naturlig at mange ikke trener. For meg var det vanskelig psykisk å la være, så jeg trente fordi det er det jeg alltid har gjort. Etter hvert gikk utmattelsen litt over, men da var det andre plager, som bekkenløsning, ekstrem tissetrang, ligamentsmerter, kynnere, osv. Jeg måtte slutte å løpe, pga bekkensmerter og tissetrang. Gikk over til spinning, som funket greit. Måtte legge om styrketreningen, bytte ut øvelser, lette på vektene. Med andremann fikk jeg også trent 3-4 dager i uken gjennom hele svangerskapet, og gjorde samme tiltak som med førstemann. Men: det er forferdelig dårlig informasjon om graviditet og trening. Så synes jeg også at mange gravide (av det jeg ser her inne) er veldig dårlige til å oppsøke og ta til seg informasjon, da... Så om man ikke oppsøker informasjon og leser forskning og sånt selv, får man også lite informasjon. Blant annet henger det igjen at man ikke skal løfte tungt. Dette er det mange som ikke klarer å tolke. Jeg har sett folk her inne som klager på at mannen ikke tar handleposene, og DE kan jo ikke løfte handleposene med tre melk og en pose tamponger, for de er gravide, og da kan de jo ikke løfte noe.... Mens realiteten er at man kan løfte akkurat så tungt som man pleier, men man skal ikke begynne å løfte tyngre vekter enn man er vant med. Det er også mange som har lest om overoppheting, og blir redd for at det er farlig å bli svett... Mens det som egentlig er poenget, er at man ikke skal bli ALT for varm, som i være i badstu-temperatur over tid. Det er helt trygt å trene så man blir god og svett og varm. Noen er redd for høy puls, og tolker "Høy puls" som "Høyere enn hvilepuls", mens det som egentlig er sannheten, er at høy puls går helt fint - det er makspuls man skal holde seg unna. Så jeg vil tro det er kvalme, utmattelse, og frykt for å gjøre noe galt, som er hovedgrunnene til at folk ikke trener. Anonymkode: 6b6fa...e04 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #10 Skrevet 11. januar 2023 Jeg hadde tenkt å trene begge svangerskapene mine, men jeg hadde ikke energi til å gjøre det. Da måtte jeg i så fall vært 100% sykmeldt så jeg kunne bruke den energien jeg hadde på trening og ikke på jobb. Anonymkode: 81174...402 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #11 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Leste et sted at kun 15% av gravide trener. Til tross for alle fordelene det gir for mor og barn mtp. blodsukkerkontroll, smertekontroll (bekken, rygg, etc.), sannsynlighet for lettere fødsel, etc. Høres ikke det lite ut? Nå vet jeg riktignok ikke hvor stor andel av ikkegravide kvinner som trener da, men vil tro det er vesentlig flere. Trener du? Synes du det er lett å holde på den rutinen eller er det et strev? Har du fått gravidplager som begrenser deg? Anonymkode: a2003...91f 15 prosent av gravide..hvor mange var med i undersøkelsen? Jeg er gravid i uke 21ca (får det bekreftet i morgen) og jeg trener omtrent like mye nå som før graviditeten. Føler jeg meg sliten/utmattet/kvalm tar jeg pause eller gjør noe lett bevegelse (lett yoga/gå tur etc). Ved utmattelse blir det sofaen og tidlig seng 😅☺️ Trener 4-5 dager i uken, med styrke og løping. Justerer aktiviteter og nivå ved behov. Unngår ikke aktiviteter jeg er vandt med. Jeg gikk på ski i helga og ser frem til ski neste helg og lengre tur. Fjellet og skogen kaller selv med baby i magen. Jeg synes det er lett å holde på rutinen, så lenge formen til å trene er der. Jeg har av og til vondt i korsryggen og sliter litt med kvalme i ny og ne i tillegg til utmattelse. Trening gir meg påfyll av energi og jeg føler meg mentalt bedre etter en økt. Trening og aktivitet er viktig for meg. Trenger jeg noen dager med trenings hvile, så gjør jeg nettopp det. Det er på de dagene jeg har nok med å være på jobb. Når jeg da kommer hjem, er jeg helt ferdig. Viktig å lytte til kroppen sin, og viktig å være aktiv. Viktig å tilpasse aktiviteter og ta pauser ved behov. Anonymkode: f923a...d44
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #12 Skrevet 11. januar 2023 Dette er vel en av grunnene til at veldig mange gravide er vekdig overvektige. Anonymkode: ae0db...807 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #13 Skrevet 11. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Leste et sted at kun 15% av gravide trener. Til tross for alle fordelene det gir for mor og barn mtp. blodsukkerkontroll, smertekontroll (bekken, rygg, etc.), sannsynlighet for lettere fødsel, etc. Høres ikke det lite ut? Nå vet jeg riktignok ikke hvor stor andel av ikkegravide kvinner som trener da, men vil tro det er vesentlig flere. Trener du? Synes du det er lett å holde på den rutinen eller er det et strev? Har du fått gravidplager som begrenser deg? Anonymkode: a2003...91f Jeg kunne ikke trene når jeg var gravid.. Før svangerskap var jeg frisk og hadde en aktiv / fysisk krevende jobb, samt var mye i aktivitet på fritiden. Anonymkode: 0048a...0e4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #14 Skrevet 11. januar 2023 Jeg sluttet å trene nesten med en gang jeg ble gravid i begge mine svangerskap. Ca uke 7, da kvalmen slo til. Prøvde vel litt lenger med første, men brukte nesten hele tiden på toalettet og spydde. Klarte ikke å få noe ut av treningen så satt medlemskapet på pause ut svangerskapene. Men kom raskt tilbake igjen, og brukte barnepassen på senteret mye gjennom permisjonen. Gull verdt. Anonymkode: 0ce14...520
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #15 Skrevet 11. januar 2023 Jeg trente hele svangerskapet. Første trimester var jeg utslitt og trøtt men det ble noen treningsøkter per uke allikevel. 2 trimester hadde jeg migrene så der ble det litt ustabilt med trening men jeg trente alltid på en dag jeg følte meg noenlunde grei i hodet. Begynte også få bekkensmerter så gikk til fysioterapi for å få råd. Måtte kutte visse øvelser som utfall, donkey kicks og litt forskjellig som gjorde smertene verre i etterkant. Fikk også et eget program av fysioterapeuten som jeg brukte helt til termin, men la ofte til mer øvelser da.. 3 trimester hadde jeg mye problemer og fikk til slutt svangerskapsforgiftning, men opplevde ikke at jordmødre ba meg kutte trening. Først de siste ukene før fødsel så sa en jordmor at jeg måtte slutte å trene og hvile mest mulig. Allikevel trente jeg men vet jeg burde droppet siden jeg endte med alvorlig svangerskapsforgiftning. Tror ikke treningen utgjorde noe forskjell der for det var veldig rolig trening på slutten. Jeg merker at kroppen gikk raskt tilbake igjen etter fødsel og tror i grunn treningen er det som hjalp meg. Hadde keisersnitt så begynte rolig å trene etter rundt 6-8 uker. Anonymkode: cdb28...426
Tran09 Skrevet 11. januar 2023 #16 Skrevet 11. januar 2023 De prioriterer vel å bruke den lille tiden og energien som er på å være i jobb fremfor å trene jevnlig. Det er mye i hverdagen som krever energi. Få bilen på service, lage middag, vaske klær, rydde, reie til/fra jobb, tørke støv, brette klær, lese en bok, være med venner, kjøpe gave til mammas bursdag, krangle med forsikringsselskapet, leie rørlegger, lære hva jeg kan spise, drikke og gjøre som gravid for å ivareta fosteret slik at det kan bli ett menneske, levere skoleoppgave, og alt annet usynlig arbeid som må gjøres jevnlig ELLER som dukker opp som en del av livet. Oppå toppen av det hele gror man ett mennesket ut av "ingenting", og folk tror at man skal klare å leve akkurat som før? Når skal man slappe av? Når skal man hente seg inn? Hva med alle plagene som kommer på toppen av gjøremålene? Trøtthet, slitenhet, kvalme, bekkenleddsmerter, hovne ledd, sure oppstøt, svettetokter, ekstreme drømmer og vonde nippler for å nevne noe? Og alle kroppslige forandringer. Å være gravid er plutselig en 24/7 jobb man gjør i tilegg til alt det andre, og det er fra før ekstremt høye krav til deltagelse i samfunnet. Dagen man blir 50% "gravidmeldt" (ikke sykemeldt, for som man vet er ikke graviditet en sykdom selv om det føles slik), tror jeg flere enn 15% gravide klarer å trene igjennom hele svangerskapet. 1 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #17 Skrevet 11. januar 2023 Jeg måtte slutte å trene, kroppen sa nei. Anonymkode: 697e9...e41
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #18 Skrevet 11. januar 2023 Hvordan defineres trening i denne sammenhengen da? Jeg gikk mye tur, bl.a i oppoverbakker, men trente ikke ellers. Jeg fikk ingen bekkenplager eller andre slike kroppslige plager. Jeg gikk én uke over termin og var ute og gikk en lang tur dagen etter termin. Først da begynte jeg å få vondt i ryggen og måtte ta det ordentlig med ro. Jeg la også på meg innenfor anbefalingene og var normalvektig fra før. Anonymkode: bd2c3...e8e 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #19 Skrevet 11. januar 2023 Trente verken før eller under de to første graviditetene, gikk litt fjellturer med nr 2. Nå er jeg gravid med nr 3 og har trent fast 3-5 dager i uka det siste året før jeg ble gravid, og planen er å fortsett med ca 3 dager i uka fremover. Anonymkode: 3376c...6fe
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2023 #20 Skrevet 11. januar 2023 Første svangerskap var jeg dårlig trent og trente ikke noe i svangerskapet grunnet mye problemer med hodepine og bekken. Denne gangen er jeg mer normal aktiv, lite trening i første trimester fordi jeg hadde nok med å komme meg gjennom arbeidsdagen og hverdagen. Nå i andre trimester jobber jeg redusert og prøver å få inn en rolig økt 1-3 ganger i uka når jeg kjenner at kroppen greier det. Anonymkode: 461e3...c40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå