Gå til innhold

Hvordan få opphevet muntlig kjøreforbud?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har fått muntlig kjøreforbud av lege, og nå lurer jeg på hva som skal til for å få opphevet dette.

Må jeg bestille legetime hos samme lege som ga meg kjøreforbudet, eller kan f.eks. spesialisthelsetjeneste gjøre dette?

Anonymkode: 27016...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kommer vel an på hva som er årsaken? 

Dessuten, er du sikker på at det ikke er meldt videre til statens vegvesen? 

Anonymkode: a944d...a00

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva har bedret seg siden du vil oppheve et kjøreforbud? 

Hilsen vi som er glade i livet , og som ikke vil møte farlige  sjåfører på veien 

Anonymkode: 30e8d...94b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk muntlig kjøreforbud i 3mnd av sykehuset etter illebefinnende (ikke mens jeg kjørte). Fastlegen ga meg kjøretillatelse etter 1.5 mnd, mot at jeg fulgte opp blodprøver hos han

Anonymkode: 10186...016

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer vel an på hva som er årsaken? 

Dessuten, er du sikker på at det ikke er meldt videre til statens vegvesen? 

Anonymkode: a944d...a00

Har ikke hørt at det er meldt videre, men er journalført hos lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva har bedret seg siden du vil oppheve et kjøreforbud? 

Hilsen vi som er glade i livet , og som ikke vil møte farlige  sjåfører på veien 

Anonymkode: 30e8d...94b

Ts: Riktig tilpasset synshjelpemiddel, dvs harde linser som på grunn av øyesykdom er vanskelig å få riktig tilpasset. Tar lang til å finne riktig linse til meg, og jeg slet litt med tilvenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke erfaring med dette, men jeg tror det eneste rette er å kontakte legen. Legen kan ta en ny kontroll av helsa di og vurdere om du nå er en trygg sjåfør igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk muntlig kjøreforbud i 3mnd av sykehuset etter illebefinnende (ikke mens jeg kjørte). Fastlegen ga meg kjøretillatelse etter 1.5 mnd, mot at jeg fulgte opp blodprøver hos han

Anonymkode: 10186...016

Ts: takk for svar. Tror ikke jeg må følge opp noe, siden det hos meg er synsproblematikk. Men hvem vet, kanskje synstest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har fått kjøreforbud i 3 mnd pga dårlig syn må du bare vente til du klarer å bruke linsene og at doktoren sier at synet ditt er bra nok.

Så ikke sett deg i bilen før du har fått ok 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aksase skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke erfaring med dette, men jeg tror det eneste rette er å kontakte legen. Legen kan ta en ny kontroll av helsa di og vurdere om du nå er en trygg sjåfør igjen.

Ts: Håpet å kunne unngå dette (lang ventetid hos legen), og jeg trenger sertifikatet kjapt tilbake nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Om du har fått kjøreforbud i 3 mnd pga dårlig syn må du bare vente til du klarer å bruke linsene og at doktoren sier at synet ditt er bra nok.

Så ikke sett deg i bilen før du har fått ok 

TS: Har fått kjøreforbud på ubestemt tid. Og legen kan ikke vurdere dette heller, bare høre på hvordan jeg opplever synet nå. Jeg er langt innenfor på synstester hos øyelege, optikker og lege, og det var jeg også da kjøreforbudet kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du har fått kjøreforbud nå er der en grunn..så du må nok bruke beina og kollektivtransport en stund 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofakona skrev (26 minutter siden):

Men om du har fått kjøreforbud nå er der en grunn..så du må nok bruke beina og kollektivtransport en stund 

Ts: Hva er nå det for ett svar 😂

Jeg spør om noen vet hvordan jeg kan få opphevet kjøreforbudet, og det helst uten å vente på legetime. Ikke sikkert lege kan oppheve dette engang, men kanskje noen har vært i samme situasjon kan dele sin kunnskap. Har også skrevet at det er relatert til øyesykdom, og at det har tatt tid å finne og tilvenne riktig synshjelpemiddel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muntlig kjøreforbud kan kun gis dersom lege/optiker/psykolog mener at helsekrav til førerkort vil være innfridd igjen innen seks måneder. Vedkommende som har gitt deg kjøreforbud har et eget ansvar for å følge opp når evt kjøreforbudet kan oppheves, eventuelt om pasienten ikke vil «gjenvinne» helsekrav til førerkort innen seks måneder så skal det sendes melding om det til Statsforvalteren som sender videre melding til politiet som fatter vedtak om inndragning av førerkort. 
Kort sagt: du må ta kontakt med vedkommende som ga deg muntlig kjøreforbud å spørre om/når det blir opphevet. 

Anonymkode: 19825...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.1.2023 den 20.23):

Muntlig kjøreforbud kan kun gis dersom lege/optiker/psykolog mener at helsekrav til førerkort vil være innfridd igjen innen seks måneder. Vedkommende som har gitt deg kjøreforbud har et eget ansvar for å følge opp når evt kjøreforbudet kan oppheves, eventuelt om pasienten ikke vil «gjenvinne» helsekrav til førerkort innen seks måneder så skal det sendes melding om det til Statsforvalteren som sender videre melding til politiet som fatter vedtak om inndragning av førerkort. 
Kort sagt: du må ta kontakt med vedkommende som ga deg muntlig kjøreforbud å spørre om/når det blir opphevet. 

Anonymkode: 19825...7d9

Takk for informasjon 😊 

Ang. den som har gitt kjøreforbud, og eget ansvar for å følge opp. Gjelder dette type «følge med når det har gått 6 måneder, så meldes Statsforvalteren»? Eller skal de også kontakte meg i forkant? ….er håpløst å få kontakt med vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.1.2023 den 18.15):

Ts: Riktig tilpasset synshjelpemiddel, dvs harde linser som på grunn av øyesykdom er vanskelig å få riktig tilpasset. Tar lang til å finne riktig linse til meg, og jeg slet litt med tilvenning. 

Da ville jeg tatt en synstest for å vise at du nå har funnet løsningen, deretter bestilt time hos lege.

Min lege har e-konsultasjon hvor jeg kan sende inn dokument/bilde. Kanskje det er en løsning som gjør at det tar kortere tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Taluno skrev (6 timer siden):

Da ville jeg tatt en synstest for å vise at du nå har funnet løsningen, deretter bestilt time hos lege.

Min lege har e-konsultasjon hvor jeg kan sende inn dokument/bilde. Kanskje det er en løsning som gjør at det tar kortere tid?

Takk for tips 😊

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva var du i visus da?

Anonymkode: f37f3...056

0,6 uten briller på en dårlig dag 😊 Det har ingen betydning, for jeg «besto» synstesten da jeg fikk kjøreforbudet. Kjøreforbud kan ilegges ut fra hvordan en pasient opplever synet (forstyrrelser, mørkesyn, kontrastsyn, flimring, tåkesyn m.m.)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...