Gå til innhold

Hvorfor er folk så negative til stor aldersforskjell her på KG?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har barn med en mann som er 15 år eldre fra et tidligere forhold og nå dater jeg en som er 18 år eldre. Ja, å bli småbarnsforeldre i 50-årene krever jo sitt dersom jeg som 32-åring får et nytt barn med han jeg dater nå, men jeg ser ikke ned på han selv om han er 48 år og barnløs. Ja, jeg har kanskje sansen for eldre menn, men jeg var veldig ferdig tidlig utviklet (fikk mensen som 10-åring, hadde store bryster i 7.klasse og hadde trygg sex som 13-åring) og har alltid følt meg mer hjemme med mennesker som er 10-20 år eldre meg. 

For min del handler en relasjon om kjemi og kommunikasjon og alder er bare et tall. Noen kvinner liker yngre menn og noen liker eldre menn. Hva er problemet? 🙂

Anonymkode: 2f48f...1a6

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ikke no problem med det så lenge begge er voksne nok til å ta gode valg for seg selv 😊

Endret av Newgirll
Skrivefeil
  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har barn med en mann som er 15 år eldre fra et tidligere forhold og nå dater jeg en som er 18 år eldre. Ja, å bli småbarnsforeldre i 50-årene krever jo sitt dersom jeg som 32-åring får et nytt barn med han jeg dater nå, men jeg ser ikke ned på han selv om han er 48 år og barnløs. Ja, jeg har kanskje sansen for eldre menn, men jeg var veldig ferdig tidlig utviklet (fikk mensen som 10-åring, hadde store bryster i 7.klasse og hadde trygg sex som 13-åring) og har alltid følt meg mer hjemme med mennesker som er 10-20 år eldre meg. 

For min del handler en relasjon om kjemi og kommunikasjon og alder er bare et tall. Noen kvinner liker yngre menn og noen liker eldre menn. Hva er problemet? 🙂

Anonymkode: 2f48f...1a6

Jeg er enig med deg. Gjør din greie. Litt creepy at du snakker om hvor utviklet du var da du var 10, men ok. Har du sett tråden som kvinner som får barn i 40-årene? Forhold uten barn mellom to voksne er helt uproblematisk. Jeg mener også at det å få barn i 40-årene er uproblematisk. Jeg er ikke dommer over andres valg, men jeg rynker litt på nesen når menn i 70-årene får barn, da de statistisk sett ikke kommer til se barna fullføre videregående, men ingen vet hvor lenge noen lever, og alle tar avgjørelser som passer dem. Jeg vet ikke helt hvorfor, men det er enkelte tråder som går igjen her på KG. Det er om folk som er overvektige, transpersoner, og om kvinner har noen verdi etter en viss alder. Gjør din greie. Alder er ikke bare et tall, men ingen har noe med hvem du vil dele livet ditt med. Du kan ikke både si at alder bare er et tall og du ser etter kjemi og kommunikasjon samtidig som overskrifter og hele innlegget handler om at du foretrekker eldre menn

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi alder er mye mer enn et tall. Man blir ikke mer moden av å tidlig pubertet. Og helt ærlig: siden du trekker inn slike forhold og fremstiller det som at det er ok at 13-åringer har sex, tror jeg ikke du er kvinne. Det er ingen kvinner som går rundt å tror at tenåringer med store pupper er mer moden enn jenter som får mensen som 17 åringer. 

Anonymkode: 8c940...633

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi alder ikke bare er et tall. Tror du 48-åringen du er sammen med ville vært interessert i en kvinne på 66?

Anonymkode: 343bf...d97

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Tror du 48-åringen du er sammen med ville vært interessert i en kvinne på 66?

Vi har egentlig alt for lite informasjon til å svare ja eller nei på dette spørsmålet. Men ut fra det TS skriver, er det ingen grunn til å bestemt tro at mannen kun ser på alderstallet. Det er ofte noe kvinner her inne har hengt seg opp i, men som ikke trenger å være tilfelle. Type "jaså, du er 48 og vil ha ei på 25!? Du ser kun på alder!!!!" Ofte så er disse raptusene veldig irrasjonelle.

Anonymkode: bc94d...3be

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har egentlig alt for lite informasjon til å svare ja eller nei på dette spørsmålet. Men ut fra det TS skriver, er det ingen grunn til å bestemt tro at mannen kun ser på alderstallet. Det er ofte noe kvinner her inne har hengt seg opp i, men som ikke trenger å være tilfelle. Type "jaså, du er 48 og vil ha ei på 25!? Du ser kun på alder!!!!" Ofte så er disse raptusene veldig irrasjonelle.

Tråden handler om kvinnen, ikke mannen. Du trenger ikke få hysteriannfall og begynne å snakke om en fiktiv samtale som foregår i hodet ditt. Du må lese tråden. Ingen kan diskutere med hva du tenker at masse kvinner mener.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå svarte jeg mest på den underliggende assumpsjon som fulgte spørsmålet jeg siterte, og som helt klart hadde blitt en del av denne tråd.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå svarte jeg mest på den underliggende assumpsjon som fulgte spørsmålet jeg siterte, og som helt klart hadde blitt en del av denne tråd.

Ja vel. Da kan vi avslutte tråden da du allerede har hatt hele diskusjonen i ett innlegg? Effektivt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er et godt spørsmål, og kjemi og kommunikasjon trenger heller ikke å følge spesifikke alderssegment til punkt og prikke, men her inne er det litt typisk å innrette seg etter båstenkning, type "hmm, kvinnen er 22, og innenfor boksen 20-25, derfor må hun ha de og de interessene, hun passer derfor ikke med en eldre mann."

Så blir det veldig ofte til at mange skal snakke for alle andre, og vi har det gående. Det ser ut som om du har valgt partner basert på sunne kriterier som nettopp kjemi og kommunikasjon, så jeg heier litt på deg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg har sett hva som skjer når mannen etterhvert er 60-70-80. 

Ikke får man pensjonstilværelsen sammen. Ofte blir den eldste brått veldig gammel, mens den yngste fortsatt føler seg ung og vil ut og oppleve ting. Og så ender man opp med å bli pleier for sin egen mann, og låst til en situasjon da de fleste har integritet til å ikke gå når det er snakk om sykdom, eller i verste fall demens. Og med det også kaster bort de beste årene man har i egen alderdom. 

Livet har ingen garantier, man kan sitte i samme situasjon selv om man er jevngamle. Men da har man i alle fall all sannsynlighet på sin side til å også kunne nyte disse siste årene av livet sammen. 

Men noe sier meg at du bare er en insel som drømmer om en ung dame, selv om du ikke har dame i det hele tatt. Så greit nok. 

Anonymkode: 1e24d...2a0

• Liker 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er creepy fordi det må være veldig mange eldre umodne menn der ute. Hvilken mann i 50 årene velger seg en dame på 20-30 år? Jo, en umoden en. 

Anonymkode: f7ab5...ba3

• Nyttig 12
Skrevet

Årsaken til at mange reagerer på store aldersforskjeller er et enten eller-spørsmål. 

Enten er det fordi man er redd for at paret skal oppdage senere hvor dumme de var som forelsket seg inn i generasjonskløfter og alle påfølgende utfordringer.

Eller så er det fordi man er sjalu og gjerne, innerst inne i all hemmelighet, er forbanna på at de ikke selv kan nyte pur ung frukt uten skam.

Hmm.. Jeg må tenke. Hva er mest vanlig? Betingelsesløs empati for ukjente, eller bitter sjalusi? Hva kan svaret være? Jeg går for det siste:)

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er et godt spørsmål, og kjemi og kommunikasjon trenger heller ikke å følge spesifikke alderssegment til punkt og prikke, men her inne er det litt typisk å innrette seg etter båstenkning, type "hmm, kvinnen er 22, og innenfor boksen 20-25, derfor må hun ha de og de interessene, hun passer derfor ikke med en eldre mann."

Så blir det veldig ofte til at mange skal snakke for alle andre, og vi har det gående. Det ser ut som om du har valgt partner basert på sunne kriterier som nettopp kjemi og kommunikasjon, så jeg heier litt på deg.

Nå tuller du?

Sitat

hmm, kvinnen er 22, og innenfor boksen 20-25, derfor må hun ha de og de interessene, hun passer derfor ikke med en eldre mann.

sitat deg

Sitat

å blir det veldig ofte til at mange skal snakke for alle andre, og vi har det gående.

sitat også deg.

Skrevet
MortenMunkholm skrev (2 minutter siden):

Årsaken til at mange reagerer på store aldersforskjeller er et enten eller-spørsmål. 

Enten er det fordi man er redd for at paret skal oppdage senere hvor dumme de var som forelsket seg inn i generasjonskløfter og alle påfølgende utfordringer.

Eller så er det fordi man er sjalu og gjerne, innerst inne i all hemmelighet, er forbanna på at de ikke selv kan nyte pur ung frukt uten skam.

Hmm.. Jeg må tenke. Hva er mest vanlig? Betingelsesløs empati for ukjente, eller bitter sjalusi? Hva kan svaret være? Jeg går for det siste:)

Det å stille spørsmål og kommentere noe som har blitt lagt ut på et debattforum for å få tilbakemeldinger på hva andre synes, er ikke nødvendigvis basert på redsel eller sjalusi. La meg gjøre det klinkende klart at jeg ikke ønsker meg en partner som jeg omtaler som en pur ung frukt. Det å ha meninger om noe, betyr ikke at man er i samme situasjon selv eller ønsker å være i samme situasjon.

• Liker 4
Skrevet
Helene1982 skrev (2 minutter siden):

Det å stille spørsmål og kommentere noe som har blitt lagt ut på et debattforum for å få tilbakemeldinger på hva andre synes, er ikke nødvendigvis basert på redsel eller sjalusi. La meg gjøre det klinkende klart at jeg ikke ønsker meg en partner som jeg omtaler som en pur ung frukt. Det å ha meninger om noe, betyr ikke at man er i samme situasjon selv eller ønsker å være i samme situasjon.

Jeg skrev dette i et lite lurt øyeblikk og det var ment som en høyst generell betraktning av spørsmålet som har eksistert i tusener av år før oss og vil plage mennesker i tusener av år etter oss. 

AnonymBruker
Skrevet

@Helene1982 jeg ser ingen grunn til at vi skal fekte videre med sitater frem og tilbake. Tror egentlig vi er noenlunde på samme frekvens i denne tråd. Det jeg tok opp, er tendenser som veldig ofte følger disse trådene, selv om det nok kunne se litt dobbeltmoralsk ut i akkurat det innlegget. Men jeg setter i hvert fall sluttstrek nå når det kommer til akkurat den føljetongen.

Skrevet
MortenMunkholm skrev (Akkurat nå):

Jeg skrev dette i et lite lurt øyeblikk og det var ment som en høyst generell betraktning av spørsmålet som har eksistert i tusener av år før oss og vil plage mennesker i tusener av år etter oss. 

Jeg ser den, men jeg er ikke enig med deg. Jeg sier ikke at noen ikke føler ett av dine to alternativer, men jeg mener at det finnes flere mulige synspunkter. Det er ikke ett riktig svar på om et forhold med stor alderforskjell er bra eller dårlig. Mennesker og livssituasjoner er ulike. Det å si at om noen påpeker at stor alderforskjell kan være en utfordring i likhet med ulik religion, ulike interesser, ulik bakgrunn osv er basert på sjalusi, mener jeg er flåsete.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg synes det er creepy fordi det må være veldig mange eldre umodne menn der ute. Hvilken mann i 50 årene velger seg en dame på 20-30 år? Jo, en umoden en. 

Anonymkode: f7ab5...ba3

Tror det er litt mer komplekst. Det er nok mange menn i 50-årene som kan ha mye til felles med noen kvinner i 20-årene, men lite til felles med andre kvinner i samme aldersgruppe igjen. De kan ha mange felles interesser å bygge på som f.eks litteratur, kunst, arkitektur o.l. Kanskje studerer kvinnen noe mannen har hatt interesse for hele livet osv. Det kan være mye å bygge på her. Det viktigste bør jo uansett være felles lykke, ikke hvor voksen man fremstår fra tilskuernes perspektiv. 

• Nyttig 3
Skrevet
Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Jeg ser den, men jeg er ikke enig med deg. Jeg sier ikke at noen ikke føler ett av dine to alternativer, men jeg mener at det finnes flere mulige synspunkter. Det er ikke ett riktig svar på om et forhold med stor alderforskjell er bra eller dårlig. Mennesker og livssituasjoner er ulike. Det å si at om noen påpeker at stor alderforskjell kan være en utfordring i likhet med ulik religion, ulike interesser, ulik bakgrunn osv er basert på sjalusi, mener jeg er flåsete.

Flåsete faktisk. Ok. Da mener du det, da. Det må jo være lov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...