Gå til innhold

Vinterføre og sør-/vest-/østlendinger

Gipetto

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
On 1/4/2023 at 10:00 AM, AnonymBruker said:

Da har ting endret seg ganske mye siden jeg bodde i nord, for jeg kan ikke huske tilsvarende værskifte som vi har her nede. 
Men så bodde jeg bare 19 år i nord, så kan være jeg gikk glipp av noe da... 

Anonymkode: 2d0d3...f19

Kommer jo helt an på hvor du bodde i Nord-Norge? Det utgjør jo ca. 35 % av landet, så litt forskjell på Lurøy og Hammerfest liksom. Bor selv på kysten i midtre Nordland og her er det ekstremt varierende vær om vinteren.

(Og før noen anklager meg for å bare ha bodd i et lite fiskervær hele livet, så må jeg poengtere at jeg har bodd det meste av mitt voksne liv i Oslo.)

On 1/4/2023 at 3:00 PM, MortenMunkholm said:

TS, se deg rundt. Hvorfor tror at du ser så få folk?

(Hint; folk flest liker å se sola)

Lol.

Anonymkode: b42e1...a33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oslo har 306.000 personbiler på 454 kvadratkilometer. Det er altså 674 biler per kvadratkilometer i Oslo.

Nordland, Troms og Finnmark har tilsammen 265.000 personbiler på 113.000 kvadratkilometer. Det er med andre ord 2 biler per kvadratkilometer i Nordland, Troms og Finnmark. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om man går 10-15 år tilbake i tid, så kan ikke jeg huske at det var så mye sånne overskrifter.

Antall biler, og kvaliteten på veiene har vel ikke endret seg så mye i området i perioden?

Jeg tror det er piggdekkgebyr som spiller inn, og jeg tror elbil-revolusjonen hr gjort sitt, med tyngre biler, regenererende bremsing som kan gi sladd.

Jeg tror også det kan ha med feile holdninger hos bilistene som har endret seg. Ikke ta innover seg at det er glatt.

Anonymkode: 81cff...ccf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om man går 10-15 år tilbake i tid, så kan ikke jeg huske at det var så mye sånne overskrifter.

Antall biler, og kvaliteten på veiene har vel ikke endret seg så mye i området i perioden?

Jeg tror det er piggdekkgebyr som spiller inn, og jeg tror elbil-revolusjonen hr gjort sitt, med tyngre biler, regenererende bremsing som kan gi sladd.

Jeg tror også det kan ha med feile holdninger hos bilistene som har endret seg. Ikke ta innover seg at det er glatt.

Så en oversikt i en artikkel og antall biler har omtrent fordoblet seg de siste 10 -15 årene, innbyggertallet har også økt voldsomt. 
Tror piggdekkgebyret helt klart spiller inn
Været har forandret seg veldig, vinteren kom og det var vinter, ikke så skiftende som nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Fjugur said:

Så en oversikt i en artikkel og antall biler har omtrent fordoblet seg de siste 10 -15 årene, innbyggertallet har også økt voldsomt. 
Tror piggdekkgebyret helt klart spiller inn
Været har forandret seg veldig, vinteren kom og det var vinter, ikke så skiftende som nå 

Så mye for bompenger og piggdekk gebyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gipetto skrev (På 4.1.2023 den 9.25):

Altså, kan noen forklare hvorfor det alltid blir så mye ståhei straks det melder fem cm snø her? Finnes det ikke vinterdekk? Jeg virkelig SKJØNNER det ikke, og håper noen kan gi litt info om hvorfor det alltid blir kaos her - ikke for å være slem altså, men virkelig oppriktig nysgjerrig. 

Her på sørlandet kommer det innimellom veldig mye nedbør på en gang. Når det kommer 5 cm, hører man ikke om det på nyhetene. Når det kommer 40-50 cm på en natt, blir det kaos. 

Anonymkode: 797e4...54e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke minst kvaliteten på sjåførene. Når nesten alle kjører opp på automat, lærer man ikke å håndtere et kjøretøy skikkelig. Da kjører man "radiobil", de aner ikke hvordan de skal komme seg fram i snøføre på flatmark engang. 

Gudene vet hvor mange elbiler jeg har tauet eller dyttet. Bånn gass og null kjennskap til å få "feelingen" på kjøretøyet sitt. 

Anonymkode: 3586f...0fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda, media hauser opp. Men det har ikke vært LITT snøfall de siste dagene. Det er ikke 5 cm snø som er problemet. Det har mye, og det har vært jævlig å kjøre. Og det er også mye fordi de har vært så ustabilt de siste ukene. -20 til +5 til -15 til -5 og stort snøfall med is under. Det er jævlig å kjøre og jeg sklir nesten uansett hvor sakte jeg kjører. Brøytemannskapene prøver å få det unna, men det er ikke lett før det laver ned igjen. Samtidig virker det som byen her ikke har brøyting av bygater og særlig parkeringsplasser på budsjettet i 2023. Det er også merkbart mer trafikk enn det var for få år siden. 

Anonymkode: 35b78...5ed

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kommer jo helt an på hvor du bodde i Nord-Norge? Det utgjør jo ca. 35 % av landet, så litt forskjell på Lurøy og Hammerfest liksom. Bor selv på kysten i midtre Nordland og her er det ekstremt varierende vær om vinteren.

(Og før noen anklager meg for å bare ha bodd i et lite fiskervær hele livet, så må jeg poengtere at jeg har bodd det meste av mitt voksne liv i Oslo.)

Lol.

Anonymkode: b42e1...a33

Bodde i Tromsø, og var mye på biltur til Alta. Og ja, det kunne komme mye snø, det kunne være vanskelig kjøreforhold, veiene var tidvis stengt, man har kjørt i grøfta og kjørt seg fast i nord også. Og fortsatt ikke samme type snø der oppe, og ikke samme type kjøreforholde.

Og jeg har aldri påstått været ikke skifter lengre nord, eller at været er veldig skiftende her. Men kjøreforholdene er ulike.

Anonymkode: 2d0d3...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har forresten bodd i grisgrendte strøk på Østlandet, og der er det lite problemer. Det hender jo biler kjører ut, men da kommer det noen og drar deg opp uten at blir  kø eller stor nyhet om det. Bortsett fra at her har det også vært svært glatt og elendig saltet/strødd på hovedveier de siste dagene. Problemene er i hovedsak byer og da særlig Oslo og omegn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agent smith

Typisk at nordlendinger klager på at vi er så dårlige til å kjøre her i sør og blablabla.

Det er jo mye flere folk her, flere veier å brøyte, mer trafikk osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, Agent smith said:

Typisk at nordlendinger klager på at vi er så dårlige til å kjøre her i sør og blablabla.

Det er jo mye flere folk her, flere veier å brøyte, mer trafikk osv

Jeg er ikke nordlending, og ikke klager jeg på at østlendinger er så dårlig til å kjøre.

Allikevel er det ikke akkurat et kvalitetsstempel at trafikken står, er det vel. Noen er det som kjører i grøfta, eller i ræven på bilen forran.

Nå er forsiden i VG oppfordring fra politiet om å la bilen stå, og det er oppfordring om å holde god avstand til bilen forran. Nordlendingene trenger tydeligvis ikke å minnes på selvsagthetet når føreforhold er dårlig. Kanskje resten av landet har et annet forhold til å stå værfast? 

Er jo bare å ta innover seg, at når det er flere folk, er det også naturligvis flere idioter 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sorry, kan ikke la bilen stå. Må på jobb, og det funker ikke med buss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke skjønt hvorfor nordlendinger, klikker på facebook, hvis en avis, feks. Avisa Oslo advarer om glatte veier, noen innlegg hadde ca 300 svar 😂 og alle bare søringer, hvem er disse søringene, er det alle sør for Trondheim ? Alle som har flyttet sørover og ? Skjønner ikke st de gidder hisse seg opp for hva en Avis i Oslo skriver. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gipetto skrev (På 6.1.2023 den 9.07):

Hvorfor så sinna? 😂 skriver til og med at jeg ikke skjønner hvorfor det alltid blir så mye oppslag om det, og at jeg gjerne ønsker å få vite. Men det INNTRYKKET media gir, er nemlig at fem cm snø blir kaos. Hva er det meldt idag? Femten? Vi har også snø på isen, og velger derfor PIGGDEKK selv om det kanskje kun er behov for det noen få dager ila vinteren. Og JA, vi SKJØNNER at det er mye trafikk, ikke tro at vi ikke skjønner. Jeg antar du er en av de som ikke kommer deg av flekken med piggfrie dekk og fem cm snø siden du går så veldig i forsvarsposisjon 😊 håper du koser deg under dyna på sofaen med Dynastiet på tv.

Spar meg for de latterlige hersketeknikkene dine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheHairyToothfairy skrev (På 6.1.2023 den 9.34):

Færre veier også nordpå, trafikktettheten er derfor ofte like stor. Særlig langs E6 hvor det ikke er alternativer for langtransport.

Om du tror du kan sammenlikne trafikktettheten "nordpå" med trafikken på E6 og E18 inn og ut av Oslo i rushen, da vet du ikke hvordan trafikktettheten faktisk er noen av stedene...

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Reign skrev (20 timer siden):

Om du tror du kan sammenlikne trafikktettheten "nordpå" med trafikken på E6 og E18 inn og ut av Oslo i rushen, da vet du ikke hvordan trafikktettheten faktisk er noen av stedene...

Nemlig. Bare den lille "hovedveien" her har betydelig fler biler per døgn enn E8 inn til Tromsø. For slett ikke å snakke om E18 og E6 inn mot Oslo. Det er færre biler totalt i Troms enn det som kjører forbi Slependen på en dag. 
Burde si seg selv at det skal mindre til å skape kaos når det er fler på veien. Når bare en bil eller (ofte utenlandsk) vogntog står fast står alt stille, brøytebilen kommer ikke fram og det blir det ekstra glatt. 

Enig i det er litt mye om snø og glatte veier i mediene. Samtidig må man huske på snøkaos på for eksempel Østlandet fort angår rundt en million mennesker. 

Anonymkode: 33993...eeb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nemlig. Bare den lille "hovedveien" her har betydelig fler biler per døgn enn E8 inn til Tromsø. For slett ikke å snakke om E18 og E6 inn mot Oslo. Det er færre biler totalt i Troms enn det som kjører forbi Slependen på en dag. 
Burde si seg selv at det skal mindre til å skape kaos når det er fler på veien. Når bare en bil eller (ofte utenlandsk) vogntog står fast står alt stille, brøytebilen kommer ikke fram og det blir det ekstra glatt. 

Enig i det er litt mye om snø og glatte veier i mediene. Samtidig må man huske på snøkaos på for eksempel Østlandet fort angår rundt en million mennesker. 

For noen år siden stod det at det var ca 30 000 biler per dag på E18 innover på ukedagene (det har ganske sikkert økt). Ny planlagt trase er også underdimensjonert så det holder.
-og snøkaos på Østlandet angår ca 2 -2,5 million mennesker. 

Endret av Fjugur
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er mye trafikk, skal det ikke mer enn én idiot med dårlige dekk til før det blir kaos. 

For eksempel her jeg bor. Det er en lang bratt bakke oppover til boligfeltet. Her blir det kaos hver gang det er det minste lille snø. EN idiot havner på tvers i veien, og så kommer ingen andre forbi. 

Det er også et problem at det saltes på hovedveiene, men så brøyter ingen sideveiene. Så drar bilene med seg saltet fra hovedveien, inn i de ubrøytede sideveiene, med resultat at snøen på sideveiene forvandler seg til melete salt-snø-sørpe, med null gripeevne, så alle er dømt til å spinne. 

Det er stor forskjell på litt snø der det er få biler, og på der det er mange biler. Lige så når det saltes - salte veier som brøytes, er helt fint. Salte når det IKKE brøytes, blir jævlig. 

Anonymkode: 70c9f...487

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (18 minutter siden):

For noen år siden stod det at det var ca 30 000 biler per dag på E18 innover på ukedagene (det har ganske sikkert økt). Ny planlagt trase er også underdimensjonert så det holder.
-og snøkaos på Østlandet angår ca 2 -2,5 million mennesker. 

Nå er det 90.000 biler per døgn på E18. Regner med det er totalt begge retninger. https://www.baerum.kommune.no/tjenester/vei-trafikk-og-parkering/prosjekter-vei-trafikk-og-kollektivtrafikk/e18/

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...