AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #1 Del Skrevet 2. januar 2023 Klarer ikke bestemme meg for om jeg skal selge nå; kan få rundt 50 k i innbytte. Eller om jeg skal kjøre den et par år til. Diesel, rimelig i drift. Mest småkjøring og ca 4-5 langturer i året. Bruker ca 1000kr per mnd i reperasjoner. Nå må jeg ut med 10k for å få vekk en nox alarm. Så ca 20 k i år. Har 250 jeg kan bruke på bilkjøp, evt 300. Er hybrid så ille som mine brødre sier🥹Kan man ha hybrid selv om man ikke har elbillading hjemme? Anonymkode: b22b8...74b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #2 Del Skrevet 2. januar 2023 Om du kjører relativt lite og mye småturer ville jeg anbefalt å kjøpe bensinbil om du ikke har sjans til å få lagt opp hjemmelading. om det går så ville jeg kjøpt en rein elbil. Anonymkode: 07240...94e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #3 Del Skrevet 2. januar 2023 Her er ingen mulighet for lading, noensinne. Bilen er bare 7 år gammel men hjelpe meg så dårlig den kjerra er. Er det småkjøringen som ødelegger sensorer mm? Noe er fabrikasjonsfeil; hadde x antall feilsøk før garantien gikk ut. Kan du anbefale en bensinbil med motorvarmer, som er solid? Liker Toyota og Suzuki☺️Men er det ikke økonomisk selvmord å selge en 7 år gammel bil😐😬 Anonymkode: b22b8...74b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 2. januar 2023 #4 Del Skrevet 2. januar 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Klarer ikke bestemme meg for om jeg skal selge nå; kan få rundt 50 k i innbytte. Eller om jeg skal kjøre den et par år til. Diesel, rimelig i drift. Mest småkjøring og ca 4-5 langturer i året. Bruker ca 1000kr per mnd i reperasjoner. Nå må jeg ut med 10k for å få vekk en nox alarm. Så ca 20 k i år. Har 250 jeg kan bruke på bilkjøp, evt 300. Er hybrid så ille som mine brødre sier🥹Kan man ha hybrid selv om man ikke har elbillading hjemme? Anonymkode: b22b8...74b Jeg hadde fiksa og kjørt den i et par år til, ny bil er dyyyyrt. Om hybrid er dårlig vet jeg ikke men du har både elektrisk og forbrenningsmotor som potensielle feilkilder, samt systemet som kobler det sammen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #5 Del Skrevet 2. januar 2023 Tiuren skrev (14 minutter siden): Jeg hadde fiksa og kjørt den i et par år til, ny bil er dyyyyrt. Om hybrid er dårlig vet jeg ikke men du har både elektrisk og forbrenningsmotor som potensielle feilkilder, samt systemet som kobler det sammen.... Ja brødrene mine sa noe lignende. Jeg har sånn omtrent null kunnskaper om bil. Sikkert like greit å ha den et par år til🤔Kan hende jeg flytter innen to år, kan hende det blir mulighet for elbil da. Mitt inntrykk er at man rådes til fossil eller ren el. Uten at jeg kjenner alle grunnene til det. Trodde det var smart ved evt strømbrudd, mangel på brennstoff å ha begge mulighetene😅Eller velge etter pris; men hurtiglading skader nok bilen for mye. Tror jeg får slite med kjerra litt til😫 Anonymkode: b22b8...74b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 2. januar 2023 #6 Del Skrevet 2. januar 2023 Enkelte hybrider går ikke over til el-kjøring før en har kjørt ett stykke, og lader dårlig på nedbremsing samt at alle hybrider bruker mer fossilt drivstoff pr mil enn en vanlig gjerrig fossil-bil. Diesel biler har partikkelfilter oa som tetter seg fort ved småkjøring. Så det beste vil vel være å kjøpe en gjerrig bensinbil, eller beholde den du har frem til du kanskje flytter og kan ha ren el-bil 🤷♂️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #7 Del Skrevet 2. januar 2023 Mt3 skrev (54 minutter siden): Enkelte hybrider går ikke over til el-kjøring før en har kjørt ett stykke, og lader dårlig på nedbremsing samt at alle hybrider bruker mer fossilt drivstoff pr mil enn en vanlig gjerrig fossil-bil. Diesel biler har partikkelfilter oa som tetter seg fort ved småkjøring. Så det beste vil vel være å kjøpe en gjerrig bensinbil, eller beholde den du har frem til du kanskje flytter og kan ha ren el-bil 🤷♂️ Takk for svar! Da unngår jeg ihvertfall hybrid tenker jeg. Anonymkode: b22b8...74b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hårfarge Skrevet 2. januar 2023 #8 Del Skrevet 2. januar 2023 Jeg har hybrid, kjempe fornøyd. De som ikke anbefaler hybrid til deg, bare tulle eksperter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hårfarge Skrevet 2. januar 2023 #9 Del Skrevet 2. januar 2023 Kjøp en Prius, tut og kjør 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 2. januar 2023 #10 Del Skrevet 2. januar 2023 (endret) Jeg har kjørt hybridbiler i 15 år(Toyota og Lexus) og har ingen problemer med det. Aldri hatt feil på hybridsystemet på disse bilene og Toyota-hybriden har jeg kjørt i 350 000 km og Lexusen i 180 000 km. Det er to hovedtyper hybrider, de såkalt "selvladende" og de som er "plug-in hybrider". Selvladende hybrider kan ikke lades fra strømnettet, de bare bruker ei lita batteripakke til å avlaste motoren slik at du kan spare drivstoff når du f.eks. kjører på en parkeringsplass, en nedoverbakke, eller i kø og de lades når du bremser eller når bensin/dieselemotoren går og har overskuddskapasitet til å lade. En selvladende hybrid går gjerne bare noen hundre meter på ren strøm, så her må du passe på at du har bensin/diesel på tanken hele tida. Plug-in-hybrider kan lades fra strømnettet og de har litt større batteripakke som gjør at du kan kjøre et stykke elektrisk uten at bensin/dieselmotoren starter. Elektrisk rekkevidde varierer stort fra 2-3 mil og oppover til 7-8 mil på en lading, og innenfor den elektriske rekkevidden fungerer den som en el-bil uten behov for bensin/diesel. Har du mulighet til å lade og bare kjører korte turer, trenger du altså ikke å fylle bensin/diesel. Selv om plug-in-hybriden kan lades, vil den også fungere uten at du lader den, men da vil den bruke bensin/diesel hele tida. På spørsmålet om du bør bytte, har jeg ikke noe godt svar. Det må du selv vurdere, men om du velger å bytte, kan en hybrid være et godt valg. Endret 2. januar 2023 av aksase Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2023 #11 Del Skrevet 2. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er ingen mulighet for lading, noensinne. Bilen er bare 7 år gammel men hjelpe meg så dårlig den kjerra er. Er det småkjøringen som ødelegger sensorer mm? Noe er fabrikasjonsfeil; hadde x antall feilsøk før garantien gikk ut. Kan du anbefale en bensinbil med motorvarmer, som er solid? Liker Toyota og Suzuki☺️Men er det ikke økonomisk selvmord å selge en 7 år gammel bil😐😬 Anonymkode: b22b8...74b Utfordringa di er at du gjør mye småkjøring og har diesel. Nyere dieselbiler må gå lengre med jevne mellomrom for å få brent reint partikkelfiltre etc. 0m vil du være snill med bilen din så ta deg en litt lengre kjøretur (minst 60 min +) annenhver uke eller oftere så reduserer du sjansen for at partikkelfiltre gror igjen. Du bør også unngå tomgangskjøring over tid, da dette også tetter partikkelfilteret raskere, og den automatiske rense prosessen starter ikke når bilen står stille på tomgang . En pent brukt nyere Toyota/Suzuki med bensinmotor høres ut som et fornuftig valg til ditt bruk om du ikke har mulighet for lading. Men om du steller pent med den bilen du har i noen år til er nok det den økonomisk mest gunstige løsninga, for der er det meste av verditapet allerede tatt. Anonymkode: 07240...94e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå