Gå til innhold

Er de over 65 år en fare i trafikkbildet ?


Gjest Acer

Anbefalte innlegg

https://www.nationen.no/nyhet/118-dode-pa-norske-veier-et-morkt-ar/

Hver tredje person  som omkom i trafikken i 2022 hevdes å vera over 65 år, og  nå  reiser politiet og  statens-vegvesen  spørsmål hva som ligg til grunn for denne statistikken. Statestikken fortel ingenting om foranledningen, skyldspørsmålet. Nå må det selvsagt oppnevnes en komisjon / konsulentrapport som skal finne utav dette, så offentlige ansatte har noe å gjøre.   Nå var det  tilsynelatende en "eldre politimann " som stod frempå TV-en, og kom med  dette utspelet på NRK -nyhetene.

Ein treng  vel ikkje om å vera rakettforsker for å skjønne samanhengen  ettersom Norge snart er en gubbeforsamling av  aldrende befolkning, og  flere eldre som kjører bil.  De fleste buss-sjåfører i Norge  er  idag eldre  personer som står  ved tærskelen til å bli pensjonister, og  sår tvil om de representerer en større fare i trafikken en mange yngre sjåfører. Nå ligger rekrutteringen  idag på eit lavmål blandt de yngre innen yrkesjåfører /bussjåfører, og det har selvsagt samanheng med lønnsnivået som ikkje står i samsvar med ansvaret de har for mennesker, og matriell.  For noen år tilbake viste statestikken  at kvinner var mindre utsatt for ulukker i trafikkbilde  en menn, og uten å sjå samanhengen mellom tilbakelagde  kjørte km  blandt kvinner, og menn i trafikkbildet. 

 

Endret av Evnti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...