Gå til innhold

Er norsk mat verdens dårligste?


Durinur

Anbefalte innlegg

Skulle likt å visst hvilke retter de har testet ut. Er det feks smalahove, rakfisk, lutefisk, alt av innmat så ville jeg forstått den plasseringen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

aksase skrev (11 timer siden):

Artikkelen fokuserer på norsk tradisjonsmat som fårikål, pinnekjøtt, fisk, kjøttkaker, lapskaus osv.. Artikkelen vurderer ikke maten i forhold til et sunt kosthold, men på kun smak og presentasjon, og der har vi nok ikke så mye å skryte av. Våre gamle tradisjonelle retter er ikke akkurat noen spennende og fargerike smaksbomber. Dette henger trolig sammen med at tilgangen på grønnsaker og krydder har vært dårlig helt til ganske nylig og har ikke ennå rukket å bli en naturlig del av etablert norsk matkultur.

Som spennende, smakfull og lekker restaurantmat scorer nok norske tradisjonsretter dårlig sammenliknet med andre, men det er god, sunn og næringsrik hverdagskost.

Jeg liker oppriktig norsk tradisjonsmat, og setter stor pris på de subtile smaksnyansene i et måltid god kveite med poteter, gulrot, rømme, smør og agurksalat til. 

Jeg tror ikke problemet er at den norske tradisjonsmaten er smakløs, jeg tror problemet er at mange ikke evner å sette pris på de subtile smaksnyansene fordi de er blitt kjent med og vant med smaksbombene fra andre kulturer, og norsk mat dermed oppleves som smakløs. Forståelig, men også litt trist fordi det gjør det vanskeligere å forvalte norsk matkultur. 

Anonymkode: 53671...2d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner ikke særlig mange gourmetrestauranter i utlandet som reklamerer med å servere norsk mat, nei....

Vi er dessverre ikke italienere eller kinesere, som har kjøkken som er verdensberømte og spises overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Eva-Lena skrev (På 4.1.2023 den 21.13):

Skulle likt å visst hvilke retter de har testet ut. Er det feks smalahove, rakfisk, lutefisk, alt av innmat så ville jeg forstått den plasseringen.

Det er basert på rangeringer av alle retter som regnes som å ha Norge som opphav. Som det står i artikkelen er det ikke snakk om en test, men en stor rangering fra veldig mange ulike brukere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en skikkelig Ole Brumm i matveien, og liker både mye av norsk tradisjonskost, indisk, polsk, etc. Har en svakhet for typisk europeisk-jødisk mat.

Nordmenn flest holder seg til kyllingfilet og kjøttdeig/karbonadedeig og kan knapt lag en enkel saus, synes ikke det er en matkultur som blir bedre, uansett hvor mye krydder du måtte finne på å legge til. Som noen nevnte over, så har det nok mye å gjøre med at vi ble rike veldig fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...