Gå til innhold

Er norsk mat verdens dårligste?


Durinur

Anbefalte innlegg

Isambard skrev (På 31.12.2022 den 16.15):

Nivået på norske restauranter er skyhøyt over det man stort sett møter på i "syden".

Rangeringer er slik jeg forstår det kun basert på retter, ikke restauranter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Durinur skrev (19 minutter siden):

Rangeringer er slik jeg forstår det kun basert på retter, ikke restauranter. 

Ok. Det gir mer mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 14.28):

Sild. Kålrabi. Vassgraut. 

Kan være enig i at det er litt kjipt. 

Anonymkode: 652e2...63f

Det er jo framifrå mat. Byrjar ikkje du dagen med vassgraut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (På 31.12.2022 den 16.15):

Nivået på norske restauranter er skyhøyt over det man stort sett møter på i "syden".

Nå er ikke "syden" et eget land med egne mattradisjoner, da. Jeg vil påstå at man feks får temmelig digg spansk, tyrkisk, gresk og italiensk mat, men kanskje ikke akkurat på restauranter tilpasset turister.

Anonymkode: e6769...556

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har vel et ganske smalt utvalg av tradisjonelle retter, sammenlignet med f.eks. Tyskland som skåret endel høyere (nevner dette landet fordi det ikke er på topp, men høyere opp enn Norge). I Tyskland er det retter fra forskjellige regioner ( Spätzle, Maultaschen, Flammkuchen f.eks. som eksempel på retter som kanskje er mindre kjent i Norge), og mange retter som følger råvaresesongene (retter med asparges, kantareller, ramsløk for å nevne noen). 

Anonymkode: 5886c...b39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er norsk og nordisk mat blitt verdenskjent siste årene og fått masse positiv omtale verden over, så å kalle norsk mat for verdens dårligste blir en litt tullete påstand

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er vel både brunost, lutefisk, klippfisk, rakfisk, torsk og makrell for eksempel premiumprodukt som er urnorkse og gourmet i utlandet så bare elendighet er det ikke, men så er ikke fenalår og potetball gourmet akkurat, eller spekesild for den del.. Og hva annet er urnorsk? Kålstuing? 

Anonymkode: 292ea...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk mat er en tragedie. Det er jo bare feit kjøtt, salt, smakløse poteter, ekle kaker/lefser og litt sjømat. Svineribbe, lefse, gombe, lutefisk, smalahove, brunost, kjøttkaker i brun saus, for å ikke snakke om alle de brødskivene vi trykker i oss. Norsk mat er så kjip. Ja, en av verdens verste. Kanskje jeg syns typisk øst-europeisk mat er verre.

Anonymkode: 22d50...270

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dårlig. Men dårlig utvalg og dyrt 

Anonymkode: 73cfa...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 15.37):

Jeg synes at mye av norsk tradisjonsmat er godt. Norsk spekemat f.eks. Men smaken er som baken, delt i to.

Anonymkode: 246f2...fce

Men norsk spekemat kan ikke måle seg med alle de gode spekeskinkene man får i feks. Italia og Spania. 

Anonymkode: 2e858...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk husmannskost er jo ikke akkurat spennende. Det er nyttig mat. 

Anonymkode: 4a653...908

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arild37 skrev (6 timer siden):

Nå er norsk og nordisk mat blitt verdenskjent siste årene og fått masse positiv omtale verden over, så å kalle norsk mat for verdens dårligste blir en litt tullete påstand

Det er vel helst norske råvarer som sjømat og ikke faktiske norske matretter? Eller har du hørt noe annet enn meg? Jeg er ikke så oppdatert lengre.

Anonymkode: 2e858...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.12.2022 den 14.28):

Sild. Kålrabi. Vassgraut. 

Kan være enig i at det er litt kjipt. 

Anonymkode: 652e2...63f

Sild og kålrabi og vassgraut med  melk og syltetøy (&kaffe ) kunne jeg levd lenge. Husmannskost!

Anonymkode: af86d...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gørr kjedelig . Foretrekker indisk og thai mat 

Anonymkode: 2c523...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, ja. Etter å ha bodd i utlandet lenge synes jeg all norsk mat smakte det samme. Platt og salt. Jeg måtte bo i Norge ganske lenge igjen for å begynne å sette pris på norsk mat igjen. (Jeg elsket norsk mat før jeg dro.) 

Landet jeg bodde i ligger ganske høyt på lista, så jeg ble nok for godt vant med mer spennende smakskombinasjoner. 

Polsk mat synes jeg imidlertid er verre enn norsk mat. Den er platt og kjip den! Jeg kjenner knapt forskjell på ulike retter jeg har forsøkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen fokuserer på norsk tradisjonsmat som fårikål, pinnekjøtt, fisk, kjøttkaker, lapskaus osv.. Artikkelen vurderer ikke maten i forhold til et sunt kosthold, men på kun smak og presentasjon, og der har vi nok ikke så mye å skryte av. Våre gamle tradisjonelle retter er ikke akkurat noen spennende og fargerike smaksbomber. Dette henger trolig sammen med at tilgangen på grønnsaker og krydder har vært dårlig helt til ganske nylig og har ikke ennå rukket å bli en naturlig del av etablert norsk matkultur.

Som spennende, smakfull og lekker restaurantmat scorer nok norske tradisjonsretter dårlig sammenliknet med andre, men det er god, sunn og næringsrik hverdagskost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha bodd en stund i USA så elsker jeg norsk mat! Amerikanere har kjipeste matkulturen, etter min mening, og savnet etter godt norsk grovbrød, pinnekjøtt, lapskaus, fisk osv osv har vært stor! Orker i hvert fall ikke tanken på flere burgere, macaroni and cheese og pizza😰

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ratingen er fake. Det har stått mye om det i media, trodde folk hadde fått meg seg det. De har blitt beskyldt for at land kan kjøpe seg en plass i lista blant annet. 

Anonymkode: 7a8e0...82a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...