Gå til innhold

Er norsk mat verdens dårligste?


Durinur

Anbefalte innlegg

Jeg kom over denne artikkelen om et stort matmagasin som har gitt en score til alle verdens lands matretter, og basert på tilbakemeldinger fra brukere om rettene har de rangert dem fra best til dårligst. 

Der kommer Norge helt i bunnen på en 95. plass over verdens beste matland! 

Kan dette virkelig stemme? Jeg skjønner at norsk mat ikke er like god som italiensk mat eller noe sånt, men er vi virkelig det aller dårligste matlandet i hele verden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja - jeg synes norsk mat er verdens dårligste. Ultraprosessert mat, husmannskost og poteter er jeg drittlei av.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noma har jo i flere år blitt kåret til verdens beste restaurant bemerkelsesverdig mange ganger, og nordisk mat har vært trendy så lenge at det er blitt ut igjen, så interessant kåring sånn sett. 

På menyen hos Noma brukes mange norske råvarer, særlig av fersk sjømat. Men ingenting av det som serveres kan likevel karakteriseres som "norsk mat". Jeg vil vel si at Norge har råvarer i verdensklasse, men dessverre svært dårlige måter å forvalte dem på. I den grad vi har mattradisjoner har vi ikke tatt vare på dem overhodet sammenliknet med Frankrike, Italia, India og Kina, for å velge noen store matkulturer. Norges befolkning har i det meste av vår historie vært svært fattig, og levd i et land med dårlige forhold for jordbruk, og det har naturligvis ført til mattradisjoner med store begrensninger. Når vi så brått ble styrtrike og kunne importere råvarer og retter fra hele verden glemte og forkastet vi langt det lille vi hadde av egen matidentitet, og det gjenspeiler seg jo i det inntrykket verden utenfor får av det norske kjøkken.

Anonymkode: c0ef6...57a

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noma har jo i flere år blitt kåret til verdens beste restaurant bemerkelsesverdig mange ganger, og nordisk mat har vært trendy så lenge at det er blitt ut igjen, så interessant kåring sånn sett. 

På menyen hos Noma brukes mange norske råvarer, særlig av fersk sjømat. Men ingenting av det som serveres kan likevel karakteriseres som "norsk mat". Jeg vil vel si at Norge har råvarer i verdensklasse, men dessverre svært dårlige måter å forvalte dem på. I den grad vi har mattradisjoner har vi ikke tatt vare på dem overhodet sammenliknet med Frankrike, Italia, India og Kina, for å velge noen store matkulturer. Norges befolkning har i det meste av vår historie vært svært fattig, og levd i et land med dårlige forhold for jordbruk, og det har naturligvis ført til mattradisjoner med store begrensninger. Når vi så brått ble styrtrike og kunne importere råvarer og retter fra hele verden glemte og forkastet vi langt det lille vi hadde av egen matidentitet, og det gjenspeiler seg jo i det inntrykket verden utenfor får av det norske kjøkken.

Anonymkode: c0ef6...57a

Slik jeg har forstått det er kåringen mer basert på de faktiske rettene som stammer fra Norge, ikke ut ifra restaurantene her i landet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man mener norsk mat er verdens dårligste så har man ikke reist mye. Men verdens beste er den jaggu meg ikke, heller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Durinur skrev (11 minutter siden):

Slik jeg har forstått det er kåringen mer basert på de faktiske rettene som stammer fra Norge, ikke ut ifra restaurantene her i landet. 

Ja, det var også det svaret mitt baserte seg på. :) 

For de aller fleste i verden vil de ikke komme på én eneste norsk matrett de vet om når de blir spurt om det, og langt mindre en matrett de faktisk liker. Det er fordi vi har vært elendige til å ta vare på de få mattradisjonene vi faktisk har.

Anonymkode: c0ef6...57a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man tenker norske matretter i seg selv er jeg enig. Det er tradisjoner bygget på liten tilgang til ferske grønnsaker, der mange grønnsaker ikke var tilgjengelige en gang. Og konserveringsmidler for å bevare fisk og kjøtt gjennom en lang vinter, uten frysemuligheter. Det er jo en god grunn til at du ikke får pinnekjøtt eller lutefisk rundt om kring i verden... vi er bare vokst opp til å være vant med smaken. 

For ikke å snakke om den evinnelige brødskiva som ingen andre land holder på med på samme måte, og kokte poteter til alt. 

Det sagt, norske råvarer er fantastiske, så lenge man spiser etter sesong. Vilt som hjort og elg, fersk fisk og skalldyr som har levd i kaldt vann, lammekjøtt og rotgrønnsaker i sesong som har fått utvikle seg sakte. 

Anonymkode: 1e957...e25

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunost har blitt en delikatesse i Japan. 

Det fins dårligere land enn Norge. Men maten her er tragisk,  ja.

Anonymkode: 4bee8...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Athena Catalina

Finnes mye god norsk mat, men det finnes enda bedre mat fra utlandet. Men at norsk mat er verdens dårligste er jeg uenig i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (1 time siden):

Ja - jeg synes norsk mat er verdens dårligste. Ultraprosessert mat, husmannskost og poteter er jeg drittlei av.

Hvorfor spiser du det når du har tilgang til all verdens mat i butikken?

  • Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sild. Kålrabi. Vassgraut. 

Kan være enig i at det er litt kjipt. 

Anonymkode: 652e2...63f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sild. Kålrabi. Vassgraut. 

Kan være enig i at det er litt kjipt. 

Anonymkode: 652e2...63f

Du vet ikke mye om mat om det er den maten du vet om. Lokale gode råvarer , kortreist mat med kjærlighet bak . Det er god mat for den som vet å sette pris på den. 

Anonymkode: 18119...643

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du vet ikke mye om mat om det er den maten du vet om. Lokale gode råvarer , kortreist mat med kjærlighet bak . Det er god mat for den som vet å sette pris på den. 

Anonymkode: 18119...643

I denne saken er det snakk om det tradisjonelle, norske kostholdet. Ikke dagens. 

Anonymkode: 652e2...63f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Njææ.

Lefser, gomme, vafler, alle mulige kaker, spekemat, rømmegrøt, brunost.

Er mye tradisjonsmat som smaker godt.

Anonymkode: 73de9...698

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at mye av norsk tradisjonsmat er godt. Norsk spekemat f.eks. Men smaken er som baken, delt i to.

Anonymkode: 246f2...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonsmaten vår er jo ikke så spennende akkurat. Så ser den. Men i min mening er cubansk mat verdens kjedeligste. 

Anonymkode: 885c8...287

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke enig i at norsk mat er dårlig. Norge har helt fantastiske råvarer. At mange kanskje ikke vet hvor de skal finne eller hvordan de skal bruke disse råvarene endrer ikke alt det flotte vi har her. Er masse gode matprodusenter spredt rundt i landet ❤️

Mennesker som påstår at Norge er en dårlig matnasjon er intet annet enn kunnskapsløse. 

 

Anonymkode: 059de...a3a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså hva er norsk mat da? Pinnekjøtt, lutefisk, kransekake, og lefser er vel ting folk flest spiser 2-3 ganger i året og regnes som festmat

Dersom norsk "tradisjonell" (som i ikke mer enn 50 år bak i tid) hverdagsmat er hva testen regner som norsk mat så blir det jo selvfølgelig kjedelig.  Fiskeboller i hvit saus, butikkjøpte kjøttkaker med Toro sin brune saus, butikkjøpt sodd, litt stekt fisk, og selvfølgelig alt sammen med ihjelkokte poteter, gulrøtter, og blomkål. 

Anonymkode: 23e3e...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk mat er på nivå med tysk og tsjekkisk, kanskje litt over ettersom vi har tilgang på fantastisk sjømat. 

Anonymkode: 290a0...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...