Gå til innhold

Vekt på katt?


Gjest Dina i.i.

Anbefalte innlegg

Gjest Dina i.i.

Jeg har en hannkatt på 9 måneder. Han er "stor for alderen", og veier nå nesten 6 kilo. Er dette for mye, slik at jeg bør redusere matmengden hans? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres litt mye ut ja. Våre voksne hannkatter har stort sett veid mellom 4 og 5 kg (og vår voksne hunnkatt veier ca 3,5). En gang, etter en periode med ekstra mye fløte og god mat veide den ene 6 kg, og det syntes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hunkatt på 6 kilo, og vet. mener hun skal ned til 5 etter en vurdering av størrelse ellers. Det er ikke lett å slanke en katt! Hun får nå nøye tilmålt slankefor, men det er tydelig at hun ikke blir mett. På tre-fire måneder har hun gått ned rundt 150 gram. Sukk.

Men jeg anbefaler å spørre veterinæren neste gang dere er innom. Det er forskjell på katter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dina i.i.

Takk for svar! :) Det er ikke lett dette, for han virker sulten "hele" tiden.... Skal høre med veterinæren når jeg skal kastrere han over jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjellig fra katt til katt hvor mye som er mye, akkurat som med oss mennesker så legger de på seg forskjellig av forskjellig mengde mat. Jeg har tre kastrerte katter og de veier forskjellig alle sammen og de får den samme maten. De veier fra 4-6 kg. Størstemann er litt i overkant av det han burde være, men han er en kraftig kar fra naturens side så veterinæren synes han var helt fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min som er på samme alder med din veier 3 kg, men dette vil jo variere, også ut ifra eventuell rase og kroppsbygning.

Min er ei tynn flis, men han skal være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat som for oss mennesker er det umulig å vurdere overvekt kun utfra vekt. Det som også har noe å si er lengden på katten, kroppsbygning og fordeling muskler/fett.

Min hannkatt på to år veier i overkant 6 kilo uten å være overvektig. Hvis katten din allerede i en alder av 9 måneder er ferdig utvokst er det ikke noen unormal vekt på en hannkatt.

Du skal kjenne om en katt er overvektig eller ikke når du kjenner over ribbeina på katten. Du skal kunne kjenne dem, uten at de stikker ut. Altså skal det være et tynt fettlag over ribbeina, men ikke et spekklag. Du vil jo også se det hvis katten har hengemage osv.

Overvekt er usunt for katten, og du gjør katten en bjørnetjeneste ved å unne ham alt godbiter. Det er mange sykdommer forbundet med overvekt, bla diabetes, tilstoppet urinrør osv. Du får kjøpt light-for hos veterinær/dyrebutikk. Hvis katten er en sofagris som liker godt å ligge inne i sofaen kan du jo prøve å aktivisere ham med leker inne hvis han reagerer på det. Det er altså det beste for katten å ha riktig vekt. Men i utgangspunktet er ikke 6 kilo så mye for en hannkatt, men om din katt er overvektig er umulig å svare på via nettet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe
Jeg har en hannkatt på 9 måneder. Han er "stor for alderen", og veier nå nesten 6 kilo. Er dette for mye, slik at jeg bør redusere matmengden hans?  ;)

Får han fremdeles kattungefor? Da bør du kanskje gå over til vanlig for siden det er ekstra mye næring i kattungefor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippopotamus

Mine foreldres hannkatt (huskatt) veier over 9 kg. Han er slett ikke overvektig, sier veterinæren, men han er en DIGER type :ler: Seks kg trenger derfor ikke å være for mye, dersom han er stor av vekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skriver under på Millas innlegg, eldstemann hos oss (snart 13) er et digert beist på 9-10 kilo avhengig av vinter eller sommervekt men finnes ikke overvektig.

forer med hills CD for og dette gjør at våre fire holder seg på en stabil og sunn vekt, våtfor får de kun som snacks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt tidligere, hva som er "riktig" vekt for en katt er helt avhengig av typen. Generelt er hannkatter større enn hunnkatter.

Katten jeg hadde tidligere var overvektig, og vetrinæren kjente det ved å kjenne på buken, hun kunne liksom ta en pølse, eller en valk om du vil. Og en kjenner på en måte at det er fett der. Vanskelig å forklare. Men snakk med vet! Det er jo det enkleste ;)

Og vær obs på at kastrater har større tendens til å legge på seg, så de skal ha spesialfor! :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kastrerte hankatt er 2 og et halvt år gammel, og veier 6 kilo. Ser jo at han ikke akkurat er radmager, men er en stor katt og av den grunn ikke spesielt overvektig.

Hva som er normalvekt er nok forskjellig fra katt til katt, noen er større enn andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja

Umulig å si om katten er overvektig bare ut fra vekt. Feks så er normal vekt for en voksen huskatthann ca 4-6 kilo, mens normalvekten for en voksen skogkatthann er ca 7-11 kilo. Kjenn etter ribbeina, som noen over her sier, se etter om det er fett eller muskler som utgjør vekta osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar! :)

Katten min er en blanding mellom huskatt og skogkatt. Han har veldig lang pels, og svært mange av skogkattens trekk. Det er kanskje derfor naturlig at han er stor og kraftig. Jeg er litt beroliget utifra det flere av dere har skrevet, men jeg tar en sjekke med veterinæren på nyåret når han skal kastreres! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Jeg har også lurt på om katten min er i største laget i grunn.

Hun var endel slankere før, nå veier hun ca fem kilo. Veldig mange som har spurt om hun er gravid. :ler: Og hun spiser som en hest, sulten hele tiden og ganske lat, spesielt nå når det har blitt vinter og kaldt.

Men hun er halvt (kanskje mer enn halvt også) skogskatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...