Gå til innhold

Ferbers metode

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere sjekket fysiske ting? Ører, polypper, mandler, refluks osv? Har barnet pustestopp eller snorker? Sovner barnet lettere hvis dere tester ut paracet? Da kan det ha vondt. Vi slet skikkelig med legging og alle forsøk på mild søvntrening (opp-ned metode) førte til intens og utrøstelig hylgråt i timevis. Det løste seg med smertestillende og da tok vi barnet med til barnelege og fikk påvist refluks. Med medisiner så sov plutselig barnet. 

Byssing trappet vi ned gradvis ved å gjøre det mindre kraftig, går over til å bysse forsiktig på fang mens mens vi satt lent inntil dyner og puter for å gjøre det mer ergonomisk for oss. Så sovne på fanget uten byssing. Så sovne ved siden av oss i seng. Så sovne alene i egen seng.

Anonymkode: 6de69...c0b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg tror Google gir meg andre treff enn det gir deg.

Anonymkode: d3c05...165

Da kan du sikkert få et kurs i googling for dummies. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Jeg er lege og mamma, har selv lest meg opp på ferbers metode, og stoler på vitenskapen. Hadde veldig god effekt, vi legger han i senga kl 19, sier natta og går. Aldri en lyd eller protest, han vet han skal sove fordi vi gjorde søvntrening fra 5-6 mnd alder. Nå er han 1,5 år. Vi brukte 2-3 kvelder så var det ingen gråting ved legging. Etter perioder med sykdom hvor det har vært mer byssing og bæring, så tar vi en kveld med litt ‘inn og ut’ søvntrening og alt er på stell igjen. Anbefales :) lykke til!

Anonymkode: fa26e...835

Du er lege og kan mye om fysiske tilstander. Hvor mye kunnskap har du innenfor psykologi, og især utviklingspsykologi? 

Anonymkode: d7a3a...0aa

• Liker 10
Skrevet
Lorieen skrev (22 minutter siden):

Da kan du sikkert få et kurs i googling for dummies. 

Vær så snill, vis oss hvor god du er til å Google eller meld deg ut av diskusjonen. Jeg etterspurte håndfaste fakta på området. Heldigvis er det mange andre her som kommer med fornuftige innspill på begge sider

Anonymkode: d5490...43d

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du er lege og kan mye om fysiske tilstander. Hvor mye kunnskap har du innenfor psykologi, og især utviklingspsykologi? 

Men hvem er vi til å motsi det som feks står på den norske psykologforeningens egne sider og som er en del av dagens spesialistutdanning innenfor barn og ungdom med argumenter som at psykologer sier det er dumt? Jeg forstår ikke argumentasjonen din

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har dere sjekket fysiske ting? Ører, polypper, mandler, refluks osv? Har barnet pustestopp eller snorker? Sovner barnet lettere hvis dere tester ut paracet? Da kan det ha vondt. Vi slet skikkelig med legging og alle forsøk på mild søvntrening (opp-ned metode) førte til intens og utrøstelig hylgråt i timevis. Det løste seg med smertestillende og da tok vi barnet med til barnelege og fikk påvist refluks. Med medisiner så sov plutselig barnet. 

Byssing trappet vi ned gradvis ved å gjøre det mindre kraftig, går over til å bysse forsiktig på fang mens mens vi satt lent inntil dyner og puter for å gjøre det mer ergonomisk for oss. Så sovne på fanget uten byssing. Så sovne ved siden av oss i seng. Så sovne alene i egen seng.

Takk for svar! Vi var faktisk hos barnelege rett før jul og fikk «go» mtp barnets helse. De kunne ikke finne noe som plagde henne, men sjekket ikke det hun ikke har symptomer for (som feks refluks). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvordan kan uro, skriking, konstant oppvåkning, frustrasjon for et barn ved legging og soving være bedre enn noen dager med trening på å sove? I tillegg frustrerte og trøtte foreldre? 

Det er jo ikke snakk om at barnet skriker seg i søvn. 

Trenger man virkelig en psykologi utdanning for å forstå at et trygt barn klarer å finne roen selv og sover igjennom natten vs et urolig barn som ikke klarer å finne søvnen og våkner flere ganger på natten? 

Anonymkode: 7b039...efe

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar! Vi var faktisk hos barnelege rett før jul og fikk «go» mtp barnets helse. De kunne ikke finne noe som plagde henne, men sjekket ikke det hun ikke har symptomer for (som feks refluks). 

Fins mange tilstandar som gjev lite/ingen symptom, som t.d. stille reflux. Kan også vere låsningar som gjer at baby får vondt av å ligge, og difor vaknar hyppig ila natta. Prøvd kiropraktor, osteopat el.l? 😊 

• Liker 1
Skrevet

Jeg lot gutten min stå og skrike fordi han ikke ville legge seg alene. Han var litt over ett år da jeg tenkte at "nå eller aldri, for søren" og lot han stå og skrike.

Jeg får vondt i magen av å snakke om det fordi jeg angrer så fælt hva jeg gjorde. Jeg la han og han sto og skrek. Første kvelden skrek han i to timer før han la seg. Kvelden etter skrek han i to timer før han la seg til å sove. Tredje kvelden skrek han i 10-15 minutter før han la seg og alle andre kvelder etter det skrek han i 10 minutter før han la seg ned for å sove. 

Han våknet alltid på natta og da tok jeg han opp i senga til meg, så han fikk sove hos meg resten av natta. 

Den gangen (snart 35 år siden) var jeg så fornøyd med meg selv fordi jeg endelig hadde fått 1-åringen til å sovne uten at jeg måtte være inne på rommet sammen med han. 

Vi flyttet til nytt sted da han var ca halvannet år og senga hans ble plassert i hjørnet av rommet og et skap på andre siden. Min seng sto mot hodeenden på langsiden. 

Og da vi flyttet dit så la han seg i senga uten å gråte noenting, han la seg ned og sovnet med en gang. 

Jeg tenkte da at han sikkert følte seg tryggere med vegger på tre kanter og senga mi på langsiden. 

Så. Det er min erfaring med Ferber ++ (jeg har fått to barn til etter det og har aldri latt de gråte seg i søvn)

Anonymkode: d1e55...32d

• Liker 1
Skrevet
~white lady~ skrev (4 timer siden):

Jeg har lest mye forskning rundt barn og søvn, og konklusjonen er i grunn: de lærde strides.

Forskningen som er blitt gjort har aldri klart å møte den gyldne standarden. Man har målt kortisolnivået hos babyer som har vært gjennom søvntrening, men ikke hatt en annen gruppe å måle mot (altså barn som ikke har vært gjennom søvntrening). Forskerne har også blitt kritisert for å ha målt kortisolnivået for sent, når det angivelig er gått ned igjen. Det finnes også forskning som hevder at stressende opplevelser tidlig i livet, fører til en lavere motstand mot stress senere i livet, som igjen kan føre til fysiske og psykiske vansker. Se forskning her: http://White BP, Gunnar MR, Larson MC, Donzella B, Barr RG. Behavioral and physiological responsivity, sleep, and patterns of daily cortisol production in infants with and without colic. Child Dev. 2000 Jul-Aug;71(4):862-77. doi: 10.1111/1467-8624.00196. PMID: 11016553.

Studier som er blitt gjort, har ikke hatt klare retningslinjer på hva søvntreningen skulle gå ut på, og det har vært vanskelig å følge opp familiene i ettertid siden mange falt fra. Det er fortsatt uklart om barn som ble søvntrenert, hadde færre oppvåkninger på natt, eller om de fortsatt våknet uten å søke kontakt. Foreldre som var med i søvnstudier skrev søvndagbok, og man antok at om de ikke ble vekket på natta, sov barnet gjennom. Det er ikke nødvendigvis tilfelle.

Dan Siegel, klinisk professor i psykiatri, sier dette: "The second half of the first year of life is a big moment of learning to regulate yourself," he says. For that reason, he says, there may be an argument for waiting at least until after the first year to sleep train." (Kilde: https://www.bbc.com/future/article/20220322-how-sleep-training-affects-babies

Forskning har også vist at konsistent omsorg for barn gjennom hele døgnet, fører til en positiv kognitiv utvikling, som påvirker språkutvikling, høyere intelligens, mindre atferdsproblemer og en sikrere tilknytning. Link her: https://www.scielosp.org/article/ssm/content/raw/?resource_ssm_path=/media/assets/bwho/v84n12/v84n12a16.pdf 

og her: http://Beckwith L, Rodning C, Cohen S. Preterm children at early adolescence and continuity and discontinuity in maternal responsiveness from infancy. Child Dev. 1992 Oct;63(5):1198-208. doi: 10.1111/j.1467-8624.1992.tb01689.x. PMID: 1446549.

Til syvende og sist er det viktig å ha i bakhodet at søvnproblemer hos barn er et relativt nytt og vestlig fenomen. Babyer er biologisk betinget korte søvnsykluser, oppvåkninger og behov for nærhet også på natt, da dette har sikret deres overlevelse til alle tider.

Babyer er også ulike, med individuelle behov. Enkelte har lite behov for samregulering, og sover uten noe særlig oppvåkning gjennom natta/klarer overgangen mellom søvnsykluser uten hjelp utenfra. Andre har et større behov for samregulering, og i tillegg kanskje fysiologiske plager som man må utrede før eventuell søvntrening (f.eks stille reflux, allergier).

I store deler av verden sover de små sammen med andre, enten foreldre eller søsken. Den vestlige tilnærmingen med å la alle i en husstand sove på separate rom, vokste frem som et symbol på velstand (i motsetning til fattigere familier som alle sov i samme rom/seng, hadde velstående råd til større hus med flere rom). Dette var i en tid man ikke hadde kunnskap om barns utvikling eller behov utover det fysiske. Man kjente heller ikke til langtidseffektene av å overlate barn til seg selv, og uttrykket "self-soothe", altså å roe seg ned på egenhånd, er fortsatt hyppig brukt både hos foreldre og søvntreningseksperter. Dette går i mot funn innenfor utviklingspsykologi som har vist at babyer, med sin umodne hjerne, trenger ekstern hjelp til selvregulering, før de har bygget opp sitt eget selvreguleringssystem. Det er individuelt hvor lang tid dette tar.

Jeg har kikket gjennom linkene du har lagt ved, og min personlige mening er at en del norske psykologer fortsatt har en hang til behaviorismen, en atferdsteori utviklet av Skinner, professor i psykologi. Teorien har møtt mye kritikk i senere tid, blant annet fordi den hevder at mennesker er født som tabula rasa, altså tomme krukker utstyrt med reflekser og instinkter, der alt er miljøbetinget og et barn kan læres opp til hva som helst. Du kan lese mer om teorien her: https://www.thoughtco.com/behaviorism-in-psychology-4171770

Hva du velger å gjøre er opp til deg. Men personlig mener jeg at søvntrening er unaturlig og strider imot biologiske instinkt både hos store og små. Om man mener eventuelle risikofaktorer er verdt det for å kunne fungere i hverdagen, så kjør på. Det kommer nok mer forskning etterhvert på dette feltet.

Okei, da har jeg fått lest gjennom halvparten. Jeg kjøper noe, men det meste er rett og slett svak forskning hvor det virker som om forfatterne har en veldig mangelfull metodefotståelse. Mye er jo bare synsing? Jeg håper ikke dette er grunnlaget for den massive motstanden til søvntrening. Men jeg håper du har rett i at det er et området som vil bli forsket mer på. Gradvis ekstinksjon (eller controlled crying) er jo svært utbredt (spesielt i andre land). Og takker igjen for faktiske kilder på tema.

PS: hvis andre sliter med noen av linkene i innlegget så kan dere Google tittel og/eller forfatter så finner dere de! 😊 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
RockyRose skrev (5 minutter siden):

Fins mange tilstandar som gjev lite/ingen symptom, som t.d. stille reflux. Kan også vere låsningar som gjer at baby får vondt av å ligge, og difor vaknar hyppig ila natta. Prøvd kiropraktor, osteopat el.l? 😊 

Jepp, vi hadde en tøff fødsel så dette gjorde vi faktisk med en gang! Hun er helt fin i kroppen heldigvis! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvordan fikk dere påvist refluks egentlig? Har alltid lurt på akkurat det 😅 Vi har for øvrig testet Paracet før legging, men ingen nevneverdig endring i hverken legging eller nattesøvn. Det tipset leste jeg faktisk om her på kvinneguiden (ble selvsagt stor diskusjon rundt det å bruke Paracet som «test», men jeg kjøpte prinsippet og ga det et forsøk her i hus).

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vær så snill, vis oss hvor god du er til å Google eller meld deg ut av diskusjonen. Jeg etterspurte håndfaste fakta på området. Heldigvis er det mange andre her som kommer med fornuftige innspill på begge sider

Metoden «skrikekur» eller Ferbers metode er totalt uforenlig med all moderne spedbarns- og småbarnspsykologi. Oppbygging av tillit, trygghet og tilknytning er spedbarnspsykologiens viktigste fundamenter.

Yale University, Harvard Medical School, og Centre for Child Mental Health i London er bare noen av fagmiljøene som har forsket på dette. De har blant annet funnet ut at barn som ikke blir hørt når de gråter, har vanskeligere for å utvikle sunne sosiale og intellektuelle ferdigheter enn barn som blir møtt emosjonelt.  
Forskningen viser videre at barn som blir forlatt gråtende opplever panikk og redsel for å bli forlatt. Dette vet alle eksperter. Likevel holder man fremdeles i mange land fast ved en eldgammel ideologi, som i verste fall kan gi barna livsvarige skader. Gråt er faktisk babyers eneste språk når de føler seg utrygge. Det er ALLTID en grunn for at babyer gråter, og spedbarn som opplever at gråten deres ikke blir møtt risikerer å få varige emosjonelle skader. 

Annen forskning har også vist at barn som gråter mye alene de første månedene har større problemer med å kontrollere følelser, de blir ofte mer klengete på omsorgspersonene på dagtid og de kan også bruke lengre tid på å bli selvstendige.

En tredje studie har vist at spedbarn som på jevnlig basis opplevde uavbrutte gråteepisoder uten å bli trøstet, hadde inntil ti ganger større risiko for å utvikle ADHD som barn. Samtidig viser undersøkelser at disse barna presterer dårligere på skolen og har høyere forekomst av asosial oppførsel.

Et spedbarn har ikke utviklet tilstrekkelige kognitive evner til å forstå at mamma og pappa kommer tilbake når de blir forlatt gråtende i senga. Om man skal kjøre denne metoden, kan man til nød gjøre det på større barn (to år og oppover), men jeg ville ikke gjort det med en toåring heller. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Lorieen skrev (1 minutt siden):

Metoden «skrikekur» eller Ferbers metode er totalt uforenlig med all moderne spedbarns- og småbarnspsykologi. Oppbygging av tillit, trygghet og tilknytning er spedbarnspsykologiens viktigste fundamenter.

Yale University, Harvard Medical School, og Centre for Child Mental Health i London er bare noen av fagmiljøene som har forsket på dette. De har blant annet funnet ut at barn som ikke blir hørt når de gråter, har vanskeligere for å utvikle sunne sosiale og intellektuelle ferdigheter enn barn som blir møtt emosjonelt.  
Forskningen viser videre at barn som blir forlatt gråtende opplever panikk og redsel for å bli forlatt. Dette vet alle eksperter. Likevel holder man fremdeles i mange land fast ved en eldgammel ideologi, som i verste fall kan gi barna livsvarige skader. Gråt er faktisk babyers eneste språk når de føler seg utrygge. Det er ALLTID en grunn for at babyer gråter, og spedbarn som opplever at gråten deres ikke blir møtt risikerer å få varige emosjonelle skader. 

Annen forskning har også vist at barn som gråter mye alene de første månedene har større problemer med å kontrollere følelser, de blir ofte mer klengete på omsorgspersonene på dagtid og de kan også bruke lengre tid på å bli selvstendige.

En tredje studie har vist at spedbarn som på jevnlig basis opplevde uavbrutte gråteepisoder uten å bli trøstet, hadde inntil ti ganger større risiko for å utvikle ADHD som barn. Samtidig viser undersøkelser at disse barna presterer dårligere på skolen og har høyere forekomst av asosial oppførsel.

Et spedbarn har ikke utviklet tilstrekkelige kognitive evner til å forstå at mamma og pappa kommer tilbake når de blir forlatt gråtende i senga. Om man skal kjøre denne metoden, kan man til nød gjøre det på større barn (to år og oppover), men jeg ville ikke gjort det med en toåring heller. 

Hentet fra lykkeligbarndom.no (en blogg???? Blottet for kilder), og klippet og limt slik at det skal passe med argumentasjonen? Det meste her er uansett knyttet til total ekstinksjon hvor man legger barnet og forlater rommet uten å komme tilbake. Dette er ikke ferber. 

Snakk om å lete etter «kilder» som støtter innunder ønsket vinkling. Men god å Google skal man være! 

• Liker 1
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan fikk dere påvist refluks egentlig? Har alltid lurt på akkurat det 😅 Vi har for øvrig testet Paracet før legging, men ingen nevneverdig endring i hverken legging eller nattesøvn. Det tipset leste jeg faktisk om her på kvinneguiden (ble selvsagt stor diskusjon rundt det å bruke Paracet som «test», men jeg kjøpte prinsippet og ga det et forsøk her i hus).

Hun hadde en historie med mye gulping og vi så at hun sov mye bedre sittende i vogn eller på fanget vårt i oppreist stilling enn liggende flatt + at hun gjerne våknet helt hysterisk etter ca en halv time liggende flatt. Og smertestillende hjalp. Så da fikk vi teste ut lav dose refluks medisin av privat barnelege. Og det fungerte med en gang. Så skulle vi prøve å slutte etter en uke og da ble det helt krise igjen. Man kan og ta gastroskopi eller pH måling, men det er ganske invasivt. 

Skrevet

Masteravhandlingen til Bobbi Smith omhandler både Ferbers metode og andre behaviorale søvntreningsmetoder. Nyttig lesning for alle som vurderer å benytte seg av slike metoder.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg lot gutten min stå og skrike fordi han ikke ville legge seg alene. Han var litt over ett år da jeg tenkte at "nå eller aldri, for søren" og lot han stå og skrike.

Jeg får vondt i magen av å snakke om det fordi jeg angrer så fælt hva jeg gjorde. Jeg la han og han sto og skrek. Første kvelden skrek han i to timer før han la seg. Kvelden etter skrek han i to timer før han la seg til å sove. Tredje kvelden skrek han i 10-15 minutter før han la seg og alle andre kvelder etter det skrek han i 10 minutter før han la seg ned for å sove. 

Han våknet alltid på natta og da tok jeg han opp i senga til meg, så han fikk sove hos meg resten av natta. 

Den gangen (snart 35 år siden) var jeg så fornøyd med meg selv fordi jeg endelig hadde fått 1-åringen til å sovne uten at jeg måtte være inne på rommet sammen med han. 

Vi flyttet til nytt sted da han var ca halvannet år og senga hans ble plassert i hjørnet av rommet og et skap på andre siden. Min seng sto mot hodeenden på langsiden. 

Og da vi flyttet dit så la han seg i senga uten å gråte noenting, han la seg ned og sovnet med en gang. 

Jeg tenkte da at han sikkert følte seg tryggere med vegger på tre kanter og senga mi på langsiden. 

Så. Det er min erfaring med Ferber ++ (jeg har fått to barn til etter det og har aldri latt de gråte seg i søvn)

Anonymkode: d1e55...32d

Shit 😬 Det kan umulig være bra for et barn. 

Den metoden flere bruker i dag med god effekt er like rutiner hver kveld, legges samme tid, mørkt på rommet. Hvis barnet ikke finner roen etter noen minutter går man inn å sier det samme som når de la seg. Så går det litt flere minutter neste gang. Aldri ta opp barnet, men legg det ned og si samme frase som eks "nå er det natta, sov godt vennen" med en vennlig stemne såklart. 

Samme rutine hvis de våkner på natten. 

På morgenen vekker man barnet på samme tid hver dag. Sier eks god morgen og trekker fra gardinene så barnet får lys. 

Anonymkode: 7b039...efe

Skrevet

Da datter var 11 måneder og vi kjørte "mild" Ferbers. Dvs, bi hadde gradvis fjernet alle søvnassosiasjoner før vi vendte han til å sove alene. Blei en kombo av Ferbers og "pick up out down". Fikk verdens beste hjelp i boka "Precious little sleep". Han sovna på 1-2 minutter etter det og sov 11-12 timer i strekk etter det. Og vi har fått ros og kpmmentarer på at han er veldig trygg hele veien. 

Anonymkode: aca32...445

• Liker 1
Skrevet

Jeg har unger som snart flytter hjemmefra, men har blitt mer og mer sikker med tiden på at å skille ut et barn som trenger mamman sin, er alldeles misforstått. Hvilket annet dyr i naturen gjør det? Vi ofrer oss selv i noen grad, å la et barn oppleve at ingen kommer når det gråter, vil selvsagt føre til at det gir opp. Har det lært "en lekse"? Ja. Finnes det noe positivt i det for babyen? Jeg vet ikke, men hjertet mitt sier nei. Noen babyer trenger mer nærhet enn andre, og de er ikke vanskelige eller egoistiske når de skriker etter nærhet. De er bare ærlige. Men hva er vi? 

Anonymkode: b94d7...901

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud for en hysterisk gjeng med skjøre mødre som er her inne.

Altså, det dere kaller Ferbers metode, er noe mødre har drevet med i all tid. Vi født på 80-90-tallet, ble "søvntrent" på samme måte. Brorparten av  oss er IKKE tilknytningsskadet, eller sliter psykisk på annet vis.

Dere legger så altfor mye i ting. Dere må slutte å Google, høre på den ene "eksperten" etter den andre, Hedvig Montgomery og så videre.

Gjengs er at mødre som holder på slik, er de som har barn som sliter mest med søvn. Og som har barna oppå seg, 24/7, til de er tenåringer, sånn ca. Barna styrer hele hverdagen, hvor langt man kan reise på tur i bil, måltider, og i det hele tatt. En skikkelig bjørnetjeneste, er det slike mødre og fedre gjør barna sine. Uselvstendige individer.

Det er merkelig at dere har anledning til å holde på slik, egentlig. 

Dere må være så snille å kutte ut dette forbanna hysteriet. Virkelig. Vi begynner å bli alvorlig trøtte av det.

Anonymkode: a805f...66f

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...