AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #61 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da datter var 11 måneder og vi kjørte "mild" Ferbers. Dvs, bi hadde gradvis fjernet alle søvnassosiasjoner før vi vendte han til å sove alene. Blei en kombo av Ferbers og "pick up out down". Fikk verdens beste hjelp i boka "Precious little sleep". Han sovna på 1-2 minutter etter det og sov 11-12 timer i strekk etter det. Og vi har fått ros og kpmmentarer på at han er veldig trygg hele veien. Anonymkode: aca32...445 Kan du fortelle litt mer om det? 😊 Hvordan kombinerte dere det? Hvordan var kveldene (mye gråt feks)? Tok det lang tid tok det? Bra jobbet! 🥰 Anonymkode: d5490...43d
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #62 Skrevet 28. desember 2022 Ingenting galt med ferber metoden, bare man går inn hvert andre minutt, og legger barnet ned igjen. Vi gjorde dette. Tok oss 2 dager og poden lærte seg å sovne selv. Hele familien kom seg på beina igjen Anonymkode: 565a1...22b 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #63 Skrevet 28. desember 2022 22 minutter siden, AnonymBruker said: Kan du fortelle litt mer om det? 😊 Hvordan kombinerte dere det? Hvordan var kveldene (mye gråt feks)? Tok det lang tid tok det? Bra jobbet! 🥰 Anonymkode: d5490...43d Takk! Det var et veloverveid og grundig "researched" valg. Du må ikke tro at det er dette som skaper tilknytningsskader (jeg snakker ikke om det som kalles "full extinction" Ferber, altså at man bare legger et barn på rommet alene og ikke går inn igjen før morgenen etter. Det er omsorgssvikt). Men det vi gjorde var å sette oss inn i hva er søvnassosiasjoner, hvordan funker babyers søvnsykluser, hvordan få babyen til å connect'e søvnsyklusene sine. Alt dette er grundig forklart i Precious little sleep. Hun har en nettside med endel info også. Jeg kan prøve å skrive nøyaktig hva vi gjorde straks jeg får bedre tid. Anonymkode: aca32...445 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #64 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ingenting galt med ferber metoden, bare man går inn hvert andre minutt, og legger barnet ned igjen. Vi gjorde dette. Tok oss 2 dager og poden lærte seg å sovne selv. Hele familien kom seg på beina igjen Anonymkode: 565a1...22b Kan jeg bare spørre hvordan ting var for dere før dere gjorde det? Og hvor lang tid tok det de to kveldene? Anonymkode: d5490...43d
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #65 Skrevet 28. desember 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ingenting galt med ferber metoden, bare man går inn hvert andre minutt, og legger barnet ned igjen. Vi gjorde dette. Tok oss 2 dager og poden lærte seg å sovne selv. Hele familien kom seg på beina igjen Anonymkode: 565a1...22b Det her er veldig likt hva vi gjorde. Etter å ha avvent babyen fra alle søvnassosiasjoner. Hvis babyen sovna via amming ville den forvente amming hver søvnsyklus (søvnassosiasjon). Så for å få sammenhengende søvn må babyen sovne på egenhånd, eller så våkner han og sovner ikke før han får samme middel som fikk han til å sovne (i vårt tilfelle amming). Når han er tilvent å sove på egenhånd vil han ikke forvente et hjelpemiddel for å sovne og sover videre for hver søvnsyklus. Mange babyer får det bedre med mild søvn trening, fordi de får mer og bedre søvn. Anonymkode: aca32...445 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #66 Skrevet 28. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Det her er veldig likt hva vi gjorde. Etter å ha avvent babyen fra alle søvnassosiasjoner. Hvis babyen sovna via amming ville den forvente amming hver søvnsyklus (søvnassosiasjon). Så for å få sammenhengende søvn må babyen sovne på egenhånd, eller så våkner han og sovner ikke før han får samme middel som fikk han til å sovne (i vårt tilfelle amming). Når han er tilvent å sove på egenhånd vil han ikke forvente et hjelpemiddel for å sovne og sover videre for hver søvnsyklus. Mange babyer får det bedre med mild søvn trening, fordi de får mer og bedre søvn. Anonymkode: aca32...445 Aller første var å innarbeide en fast legge-seg-rutine. Anonymkode: aca32...445
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #67 Skrevet 28. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det her er veldig likt hva vi gjorde. Etter å ha avvent babyen fra alle søvnassosiasjoner. Hvis babyen sovna via amming ville den forvente amming hver søvnsyklus (søvnassosiasjon). Så for å få sammenhengende søvn må babyen sovne på egenhånd, eller så våkner han og sovner ikke før han får samme middel som fikk han til å sovne (i vårt tilfelle amming). Når han er tilvent å sove på egenhånd vil han ikke forvente et hjelpemiddel for å sovne og sover videre for hver søvnsyklus. Mange babyer får det bedre med mild søvn trening, fordi de får mer og bedre søvn. Anonymkode: aca32...445 Ja, den er jeg med på, jeg forstår at baby her må ha byssing for å koble sykluser. Men hvordan var prosessen hos dere for å eliminere søvnassosiasjoene? Det er her jeg har blitt fortalt av fagfolk at ferber er veien. Anonymkode: d5490...43d
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #68 Skrevet 28. desember 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, den er jeg med på, jeg forstår at baby her må ha byssing for å koble sykluser. Men hvordan var prosessen hos dere for å eliminere søvnassosiasjoene? Det er her jeg har blitt fortalt av fagfolk at ferber er veien. Anonymkode: d5490...43d Man venner av med hva det er ungen er vant til å ha for å sovne. Det er derfor man må få de til å sovne på egenhånd. Så jeg la ungen i senga. Han gråt, jeg plukka han opp, trøsta og roet ned en kort stund og la han ned. Gikk ut og venta par-tre minutter. Gjentok. Til han skjønte poenget og sovna på egenhånd. Anonymkode: aca32...445 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #69 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 20.37): Man venner av med hva det er ungen er vant til å ha for å sovne. Det er derfor man må få de til å sovne på egenhånd. Så jeg la ungen i senga. Han gråt, jeg plukka han opp, trøsta og roet ned en kort stund og la han ned. Gikk ut og venta par-tre minutter. Gjentok. Til han skjønte poenget og sovna på egenhånd. Anonymkode: aca32...445 Hvor lang tid tok det da? Anonymkode: d5490...43d
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #70 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 20.08): Ingenting galt med ferber metoden, bare man går inn hvert andre minutt, og legger barnet ned igjen. Vi gjorde dette. Tok oss 2 dager og poden lærte seg å sovne selv. Hele familien kom seg på beina igjen Anonymkode: 565a1...22b Nei, men metoden har jo er belastet rykte… Lurte på om det lå noe vitenskap bak det eller om det var bare individuelle meninger. Takk for erfaringsdeling! Kan tenke meg det var deilig å omsider få sovet litt igjen Anonymkode: d5490...43d
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #71 Skrevet 30. desember 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Hvor lang tid tok det da? Anonymkode: d5490...43d Vi brukte et-par uker på å innarbeide rutiner og å avvente diverse dårlige vaner og å tilvenning babyen sprinkelsenga. Men når det var gjort tok det 2-3 dager å ta selve "kuren". Jeg har ikke anledning til å søke opp forskning som viser at det er ingen nevneverdig forskjeller i tilknytningsmønsteret til barn som har vært igjennom "skrikekur" eller ikke. Jeg har valgt å gjennomføre en slik kyr og samsove. Har supertrygge, sosiale og utadvendte barn. Det ville stått ille til om jeg skulle fortsatt blitt vekka hvert 20-30min Anonymkode: aca32...445
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #72 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 13.09): Dette er ikke min opplevelse. Vi forstod babys gråt som et behov for søvn, men frustrasjon over å ikke klare å sovne (gråten hørtes annerledes ut ved behov for mat eller nærhet). Vi hadde ikke hørt om denne metoden, men tenkte selv at det ville være bedre for baby å klare å finne søvn selv og ikke bli redd om den våknet uten noen i umiddelbar nærhet, så vi lot første gråte litt i forbindelse med legging når alle andre behov var dekket. Det var ikke mange økter som trengtes. Hun er nå en selvstendig og ansvarsfull 17-åring som er på utveksling i et annet land, men ringer mye hjem og sitter gjerne på fanget enda. Nummer to var ganske lik, og ser også ut til å bli en fin fyr. Anonymkode: d3c05...165 I Japan lar man fortsatt barna gråte alene for å herde de litt for livet. Vi må huske på at pedagogikk utvikler seg og det er ingenting som tilsier at den pedagogikken som regjerer i Norge nå er den beste. Det hara ldri vært så mye psykisk sykdom blant barn og unge som nå. Så ikke være redd for Ferber. Anonymkode: e34cd...6fa 2
~white lady~ Skrevet 30. desember 2022 #73 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): I Japan lar man fortsatt barna gråte alene for å herde de litt for livet. Vi må huske på at pedagogikk utvikler seg og det er ingenting som tilsier at den pedagogikken som regjerer i Norge nå er den beste. Det hara ldri vært så mye psykisk sykdom blant barn og unge som nå. Så ikke være redd for Ferber. Anonymkode: e34cd...6fa Det handler ikke om pedagogikk, men om nevrovitenskap. Skal poste mer senere.
~white lady~ Skrevet 30. desember 2022 #74 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 18.48): Okei, da har jeg fått lest gjennom halvparten. Jeg kjøper noe, men det meste er rett og slett svak forskning hvor det virker som om forfatterne har en veldig mangelfull metodefotståelse. Mye er jo bare synsing? Jeg håper ikke dette er grunnlaget for den massive motstanden til søvntrening. Men jeg håper du har rett i at det er et området som vil bli forsket mer på. Gradvis ekstinksjon (eller controlled crying) er jo svært utbredt (spesielt i andre land). Og takker igjen for faktiske kilder på tema. PS: hvis andre sliter med noen av linkene i innlegget så kan dere Google tittel og/eller forfatter så finner dere de! 😊 Anonymkode: d5490...43d Hei, jeg er usikker på hva du mener med svak forskning, mangelfull metodeforståelse og mye synsing. Utdrag fra forskningsartikkelen Responsive parenting: interventions and outcomes. Methods: We conducted a systematic review of the literature for the role of responsive parenting in child health and development and the effectiveness of interventions used to enhance it. English-language articles were searched in the following databases: Medline (PubMed), WHOL LIS (the WHO Library database), Cochrane Review, the World Bank, the Latin American and Caribbean Center on Health Sciences Information (LILACS), and KoreaMed (Table 1). More than 200 papers (reviews and experimental studies) and book chapters were consulted, with an emphasis on recent articles that focused on responsiveness. We made a concerted effort to include articles from developing countries, but relaxed the selection criteria as most of the studies on responsiveness were from developed countries. We chose 50 articles that were representative examples of articles in each section (correlative studies and interventions), with priority given to randomized controlled trials. The studies we reviewed had sufficient detail to classify them as interventions or correlational studies and were focused on responsive care. The selected articles were subdivided by location (developed or developing country) and domain of responsiveness (correlative study of outcomes or experimental intervention). If the study was correlative, it was further divided by type of outcome: psychosocial or physical. If it was an intervention study, it was divided into home visiting or comprehensive. To aid in analysis, all cited intervention studies were summarized in a tabular format that included authors, publishing year, study site, intervention type, outcome measures and outcome. Les gjerne denne forskningsartikkelen også, basert på en longitudinell forskningsmetode. I korte trekk handler det om hvordan konsistent og responsiv omsorg fra foreldrene førte til at barna hadde høyere intelligens ved 12-års alder, bedre selvtillit, færre atferdsproblemer og lavere grad av mental uhelse. Link: Beckwith, L., Rodning, C., & Cohen, S. (1992). Preterm Children at Early Adolescence and Continuity and Discontinuity in Maternal Responsiveness from Infancy. Child Development, 63(5), 1198–1208. https://doi.org/10.2307/1131527 Utover dette finnes det mye annen forskning. Jeg har ikke kapasitet til å finne frem så mange flere kilder (har du høyere utdannelse antar jeg du er kapabel til å finne relevant forskning selv). Jeg kan likevel nevne at flere nevrobiologer, psykologer og barneleger støtter opp om en responsiv tilnærming for en optimal nevrologisk og mental utvikling hos barnet, der spesielt fraværet av stresshormoner tidlig i livet er sentralt. Blant annet dr. Concetta Ferretti, Dr. Gordon Neufeld, Dr. Shefali, Dr. Jessica Guy, Dr. Rocio Zunini og en rekke andre, ikke minst Dr. Gabor Maté, som med sine kontroversielle meninger er i ferd med å endre gammeldagse oppfatninger verden over. 1
Gjest PingPongRosadamm Skrevet 30. desember 2022 #75 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 20.17): Det her er veldig likt hva vi gjorde. Etter å ha avvent babyen fra alle søvnassosiasjoner. Hvis babyen sovna via amming ville den forvente amming hver søvnsyklus (søvnassosiasjon). Så for å få sammenhengende søvn må babyen sovne på egenhånd, eller så våkner han og sovner ikke før han får samme middel som fikk han til å sovne (i vårt tilfelle amming). Når han er tilvent å sove på egenhånd vil han ikke forvente et hjelpemiddel for å sovne og sover videre for hver søvnsyklus. Mange babyer får det bedre med mild søvn trening, fordi de får mer og bedre søvn. Anonymkode: aca32...445 Hei, send meg gjerne en PM med litt mer konkret hva dere gjorde for å avvenne søvnassosiasjoner ala amming. Jeg går snart av hektene her.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #76 Skrevet 30. desember 2022 Vi brukte en mild variant av Ferber på vårt eldste barn da hun var baby, siden hele familien holdt på å gå i oppløsning av søvnmangel. Vi måtte bysse i søvn og hun våknet hver eneste time gjennom hele natta (!). Helsesøster rådet oss til å prøve, og hun mente det var mer skadelig om ingen fikk nok søvn. Vi hadde veldig korte intervaller (tror vi begynte på 30 sekunder), men med tilsvarende teknikk som Ferber. Etter 2 dager sov vi alle sammen, men jeg må innrømme at den første kvelden var kjip. Jeg forteller sjelden om dette siden det er så uglesett. Anonymkode: 5c62e...398 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #77 Skrevet 30. desember 2022 Jeg tenker at hvis familien er i ferd med å gå i oppløsning pga søvnmangel og stress, så er ikke en form for søvntrening hvor man avventer gråt litt, mer skadelig. Jeg tror ikke de fleste kan sette seg inn i situasjonen til de som tyr til søvntrening. Jeg er på randen hvor jeg skriker til ungene, ja, også han på 10,5 mnd, når de roper mamma eller gråter "unødvendig". Jeg og mannen kan ikke prate til hverandre uten at det ender i krangel, for vi er så utslitt og trøtt begge to. Den ene tar natten og den andre tar morgenen, og på dagen tar vi oss av barna. Det er ingen tid til å hente oss inn på. Men det er sikkert bedre for barna at vi fortswttwr i dette mønsteret, hvor barna blir skreket til og foreldrene går i fra hverandre, så lenge babyen får sove i senga mi til han kan velge noe annet muntlig selv. Anonymkode: a3f6f...f0f 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #78 Skrevet 30. desember 2022 I en ideell verden har selvsagt foreldre nok overskudd til å alltid tenke utelukkende på barnas beste. I den virkelige verden kan mangel på søvn ødelegge hele familier. Hvor tjenlig er det med så utslitte foreldre at de blir syke? Hvor gode omsorgspersoner er de da? De aller fleste foreldre ønsker det beste for sine barn. Anonymkode: 9e966...ae9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #79 Skrevet 30. desember 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): I en ideell verden har selvsagt foreldre nok overskudd til å alltid tenke utelukkende på barnas beste. I den virkelige verden kan mangel på søvn ødelegge hele familier. Hvor tjenlig er det med så utslitte foreldre at de blir syke? Hvor gode omsorgspersoner er de da? De aller fleste foreldre ønsker det beste for sine barn. Anonymkode: 9e966...ae9 Nettopp. Min kommentar er over deg, og en ting jeg glemte å nevne: vår første var aldri noe særlig problem å legge. Ja, vi kunne ligge inne med henne i 1 time eller 2 på det verste, men hun sovna til slutt. Hun gråt dog nesten aldri, bare styrte på. Ved 11 mnd sov hun natten gjennom sin første natt i egen seng, første natt i nytt rom og fremmed hus. Jeg leste tråder om ferbers metoden på kvinneguiden, og refset foreldre for å tenke på å la barna gråte seg i søvn. Jeg ante ikke hva som drev foreldre til å søke til slike metoder. Jeg hadde ikke den minste anelse. Jeg var litt sliten av og til, men vi hentet oss lett inn alle mann. I dag lurer jeg på om jeg har gjort verdens største feil ved å få barn, om jeg kanskje, som noen nevnte tidlig i tråden, burde miste omsorgen for barna mine, for jeg er så utslitt at jeg ikke vet hvordan jeg noen gang skal finne glede i hverdagen igjen. Anonymkode: a3f6f...f0f 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #80 Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 9.53): Hei! Nå vet jeg at jeg tråkker i et vepsebol, men her i huset er familien i ferd med å rase sammen grunnet ekstrem søvnmangel. Jeg ønsker å gjøre et godt og informert valg, så har gitt meg selv romjulen til å lese meg opp på søvntrening og alt som hører med. Absolutt ALT av helsepersonell jeg har vært borte i har sagt at ferbers er veien å gå for oss. Når jeg forsøker å finne informasjon selv så er det også stort sett tråder her på kg som fraråder det og sier det er helt krise mtp bivirkninger og tilknytning. Mange viser til at alle psykologer er i mot dette. Jeg har vært i kontakt med tre psykologer som uten å nøle har anbefalt ferbers fordi selvstendig innsovning er viktig for trivsel i familie og for å forebygge depresjon osv. De hevder også at søvnkvalitet til baby (og derav alle andre i familien) øker drastisk. Den norske psykologforeningen anbefaler også metoden på sine sider. Alle «legite» sider jeg finner sier også at dette er veien å gå. Her er noen: https://www.psykologforeningen.no/publikum/videoer-om-psykisk-helse/videoer-om-livsutfordringer/soevn-hos-sped-og-smaabarn https://nhi.no/familie/barn/sovntrening-hvordan-fa-barnet-til-a-sovne-selv/?page=6 https://helse-bergen.no/nasjonal-kompetansetjeneste-for-sovnsykdommer-sovno/sovnloshet-hos-barn-behandling https://forskning.no/barn-og-ungdom-sovn/det-er-ikke-farlig-a-la-babyen-grate-uten-a-fa-trost-ifolge-ny-studie/1662309 Jeg opplever også at andre «mildere» varianter av søvntrening kamuflerer ferbers i mer «hjertevarme» navn og ordlyd. Feks Caroline Lorentzen som kaller gråten for frustrasjon (og da er det ok å la de ligge. Vet hun ofte fronter at man skal være i rommet, men hun er helt klar på at det er best å gå ut hvis barnet blir mer oppskaket av at du er der) og sovehjerte-kurset som jeg har forstått egentlig er ferbers, men kaller det for «vent-og-sjekk»-metoden med masse freshe farger og emojis. Jeg opplever kg som et hjelpsomt forum, og klarer derfor ikke legge helt fra meg alle kommentarene om At dette likevel er påvist skadelig. Er det noen som kan linke til forskningsartikler hvor dette er bevist? Gjerne med utvalg av okei størrelse og kontrollgruppe, man tar i mot alt i min søken etter info her! Hver enkelts mening om hvor hjerteskjærende det er, er jeg dessverre mindre interessert i (selv om jeg forstår det!!), da jeg trenger fakta å forholde meg til når vi vurderer fremgangsmåte her. Tusen takk for all hjelp og gode råd her inne, kloke kvinner! 🫶🏼 Hilsen det mange sikkert tenker er en jævlig dårlig mor, men det er jeg ikke altså 😊 Anonymkode: d5490...43d Hei TS. Hvordan gikk det med dere? Jeg står i helt samme situasjon som deg og har lest alt du har delt av forskning/artikler. Valgte du å gå for "skrikekur" og hvordan evt. gikk det? Mvh desperat og sliten mor Anonymkode: f95a8...cdd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå