Gå til innhold

Hybrider mer klimavennlig enn elbiler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det finnes ikke nok naturlige ressurser og produksjonskapasitet til å lage nok batterier for gjøre hele verdens bilpark elektrisk.

I alle fall ikke på så kort sikt som er nødvendig for å redde klimaet.

En vanlig ny elbil har rundt 8 ganger så stort batteri som i en vanlig ny ladbar hybrid med rekkevidde 40-60 km.

En vanlig ladbar hybrid kan enkelt halvere sitt bensinforbruk i forhold til en tradisjonell bil av samme størrelse (kommer an på hvor flittig den lades og om folk kan lade hjemme/i nabolaget til en pris som matcher bensinprisen).

8 hybrider med halvt utslipp gir mindre utslipp enn 1 elbil pluss 7 tradisjonelle biler. Sagt enklere: 4 < 7

Når skal staten forstå dette og gi fordeler også til dem som velger ladbar hybrid?

Anonymkode: 9f02b...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ladbar hybrid er ikke mer miljøvennlig enn en elbil. At du har grublet deg frem til det motsatte har heldigvis ingen effekt på norsk politikk.

Anonymkode: 437b0...35f

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

En ladbar hybrid er ikke mer miljøvennlig enn en elbil. At du har grublet deg frem til det motsatte har heldigvis ingen effekt på norsk politikk.

Anonymkode: 437b0...35f

Mitt innlegg hadde argumenter, ditt manglet.

Hvis naturresursene og produksjonskapasiteten hadde vært "uendelige" hadde jeg vært enig. Men slik situasjonen er bør batteriene spres på flest mulig biler for å få best klimaffekt.

Anonymkode: 9f02b...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mitt innlegg hadde argumenter, ditt manglet.

Hvis naturresursene og produksjonskapasiteten hadde vært "uendelige" hadde jeg vært enig. Men slik situasjonen er bør batteriene spres på flest mulig biler for å få best klimaffekt.

Anonymkode: 9f02b...e66

Det tar det en brøkdel av et sekund å finne ut at ei heller fossile drivstoffer er en "uendelig" ressurs. Dessuten trenger man ikke alltid å argumentere når svaret er så himla åpenbart. :)

Anonymkode: 437b0...35f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med resonnementet ditt er at: 

* Hybridbiler har to drivlinjer og er dermed unødvendig tunge. Dermed øker energiforbruket. 
* Undersøkelser viser at hybrid-eiere i liten grad utnytter muligheten til å lade. Forbruket blir dermed høyere enn det reklamen sier. 
* Det er godt dokumentert at elbiler er mer miljøvennlige gjennom livsløpet enn både hybrid- og fossilbiler. 
* Batteriteknologien gjør kjempefremskritt, og f.eks. resirkulering av batterier reduserer behovet for å utvinne metaller osv.

Men ja, den samlede mengden energi som vi bruker på transport, er for høy. Men hybridbiler er ikke løsningen. 
 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var innom en YX stasjon i sommer og tok en is utenfor. Satt å så på en kar som rygget bort til dieselpumpen med sin splitter nye Renault varebil El-bil. Hmm tenkte jeg, hva gjør du nå??? Gikk bort å spurte, han forklarte at varmeapparatet ble drevet av en dieselmotor. Hva er da forskjell på denne bilen og f.eks en ladbar Rav 4???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einus skrev (8 timer siden):

Var innom en YX stasjon i sommer og tok en is utenfor. Satt å så på en kar som rygget bort til dieselpumpen med sin splitter nye Renault varebil El-bil. Hmm tenkte jeg, hva gjør du nå??? Gikk bort å spurte, han forklarte at varmeapparatet ble drevet av en dieselmotor. Hva er da forskjell på denne bilen og f.eks en ladbar Rav 4???

Er ikke det opplagt? Fremdriften er utelukkende elektrisk.

Å brenne en antennelig væske for varme er betydelig mer effektiv enn å bruke denne væsken for å kjøre. Ikke optimalt heller, i et klimaperspektiv, men det er vel sannsynligvis et ettermontert varmeapparat til noen som sitter mye i bil og venter på ting.

Anonymkode: 437b0...35f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er ikke det opplagt? Fremdriften er utelukkende elektrisk.

Å brenne en antennelig væske for varme er betydelig mer effektiv enn å bruke denne væsken for å kjøre. Ikke optimalt heller, i et klimaperspektiv, men det er vel sannsynligvis et ettermontert varmeapparat til noen som sitter mye i bil og venter på ting.

Anonymkode: 437b0...35f

Poenget med dieselvarmeren er jo at el-varebiler  ikke har  stort nok batteri til å kunne bruke dette  til  oppvarming om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Poenget med dieselvarmeren er jo at el-varebiler  ikke har  stort nok batteri til å kunne bruke dette  til  oppvarming om vinteren.

Jo, det har de jo? De sjeldne unntakene der noen har ettermontert en dieselvarmer gjør jo ikke noe med regelen, der alt opereres fra batteriet?

Vår eldgamle Leaf bruker opptil 4,5 kWt på oppvarming. De med varmepumpe er betydelig (!) mer effektive, altså biler fra 2013. Om et par dager er dette ti år siden.

Anonymkode: 437b0...35f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, det har de jo? De sjeldne unntakene der noen har ettermontert en dieselvarmer gjør jo ikke noe med regelen, der alt opereres fra batteriet?

Vår eldgamle Leaf bruker opptil 4,5 kWt på oppvarming. De med varmepumpe er betydelig (!) mer effektive, altså biler fra 2013. Om et par dager er dette ti år siden.

Anonymkode: 437b0...35f

Forskjell på en Leaf og en varebil som brukes i yrke er jo stor, med tanke på bruksmåte og forbruk. Varebilene skal jo gå hit og dit en hel arbeidsdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er mest miljøvennelig kommer helt ann på bilen, hvor du bor og hvordan du kjører.

Elbiler er tunge, batteriene utgjør en fremtidig utfordring og strømmen du lader med kommer fra ett sted.  Flere steder i europa så er dieselbiler mer miljøvennelig enn elbiler fordi strømmen de lader med kommer fra kullkraftverk.

Realiteten er at Norge ikke har i nærheten av kapasitet til at alle skal ha elbil, i mitt området så var jeg så heldig å være en av fem hus som fikk tilgang på trefas, min naboer ble nektet grunnet kapasitetmangel.

Anonymkode: ddb6a...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Forskjell på en Leaf og en varebil som brukes i yrke er jo stor, med tanke på bruksmåte og forbruk. Varebilene skal jo gå hit og dit en hel arbeidsdag. 

Derfor har en moderne varebil et større batteri. Skjønner ikke hva du argumenterer for eller mot, 20% av den norske bilparken, og et stadig større tilbud av el-nyttekjøretøy, viser jo at det du sier er bare sprøyt?

Anonymkode: 437b0...35f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Derfor har en moderne varebil et større batteri. Skjønner ikke hva du argumenterer for eller mot, 20% av den norske bilparken, og et stadig større tilbud av el-nyttekjøretøy, viser jo at det du sier er bare sprøyt?

Anonymkode: 437b0...35f

Jeg argementerer vel ikke noe særlig for eller i mot?   Varebiler har kortere rekkevidde enn lettere og mer aerodynamiske biler. Det er bare sånn det er og da kan det være lurt å ta forholdsregler. Folk har sagt at varmeapperater og sånn bidrar til kortere rekkevidde om vinteren. Mulig det er sprøyt, men jeg har trodd på det. Har ikke elbil selv.

Ford sier på sin facebookside : "

Her er nye Ford E-Transit CustomOpptil 380 km elektrisk rekkevidde, 217 HK, og spekket med det siste av teknologi og smarte løsninger. Den kommer også med klasseledende tilhengervektkapasitet!"

380 km er ikke all verden. Og hvor langt er det om vinteren? 250  km?   Holder  kanskje eller kanskje ikke en full arbeidsdag.   Ikke rart om de bruker dieselvarmeapparater i noen varebiler. Og tenk om bilen også skal trekke henger?  Jeg sier ikke at elbil er feil eler dårlig, men man må jo innrette seg og planlegge lading og  passe på batteriet.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gir mer mening. På mange anleggsplasser kan vi nå lade bil, så jeg vil tro at fossil oppvarming i elektrisk bil forblir en kuriositet.

Anonymkode: 437b0...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det gir mer mening. På mange anleggsplasser kan vi nå lade bil, så jeg vil tro at fossil oppvarming i elektrisk bil forblir en kuriositet.

Anonymkode: 437b0...35f

Anleggsplasser? Ta opp ladeplass for anleggsmaskiner? Litt rart om man i det hele tatt kommer inn på en avstengt anleggsplass.

Anonymkode: 06d15...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anleggsplasser? Ta opp ladeplass for anleggsmaskiner? Litt rart om man i det hele tatt kommer inn på en avstengt anleggsplass.

Anonymkode: 06d15...638

For arbeidsbiler. SVV og andre lager opplegg for dette.

Anonymkode: 437b0...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...