Zenobia Skrevet 28. januar 2023 #61 Del Skrevet 28. januar 2023 Chlypa skrev (På 20.12.2022 den 16.47): Hva om man faktisk bare sover og aldri våkner? Noen tanker fra Bibelen: Apostlenes gjerninger 24:15 - "Og jeg har det samme håpet som disse har: at Gud vil sørge for at både rettferdige og urettferdige får en oppstandelse. Jesus forteller om oppstandelsen fra døden i Johannes 5:28,29 – " ... den tiden kommer da alle som er i minnegravene, skal høre hans røst og komme ut ..." Romerne 8:23 -" ... den gaven Gud gir, er evig liv ved Kristus Jesus ... " I Johannes evangelium, kapittel 11, fortelles det at Jesus (fra vers 11 og utover) sier at «Vår venn Lạsarus har sovnet, men jeg drar dit for å vekke ham.» Da Jesus oppvekte Lasarus, hadde han vært død i 4 dager. En søvn er en midlertidig tilstand. Jeg synes det er et godt bilde på døden. Det er en tilstand av uvirksomhet (se Forkynneren 9:5,6,10), og en tilstand man kan vekkes fra. Det var aldri meningen at menneskene skulle dø. Med Jesu offer fikk menneskeheten nytt håp – se Johannes 3:16 Føl deg fri til å sende meg pm. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chlypa Skrevet 3. april 2023 Forfatter #62 Del Skrevet 3. april 2023 Nå er det 4 måneder siden mamma gikk bort, og jeg tenkte bare at jeg skulle gi en liten oppsummering av tankene mine En periode etter bortgangen slet jeg veldig. Jeg er enebarn og var mammadalt hele livet. Hun og meg. Sånn var det i nesten 40 år. Jeg kjente på en fryktelig uro over at mamma var borte. Uroen er der fortsatt, det samme er vantroen over at hun er borte, men det har etterhvert roet seg betraktelig. En periode fikk jeg ikke sove og satt oppe om nettene og spurte henne om å være så snill å gi meg ett tegn eller noe. Psykologen valgte til slutt å gi meg tilbud om prestesamtaler. Og pussig nok var det dette som skulle til. En prest. Jeg som ikke er religiøs og som var livredd for at nå ville mamma flyve i taket og komme tilbake. Presten var ikke dømmende. Presten presset ikke kristen tro eller bibel på meg. Presten tilbydde samtale og erfaring. Presten tilbydde også en enkel seremoni for meg og for mamma, da mamma ikke ønsket noen begravelse og slett ingen prest så hadde vi altså ingen begravelse eller seremoni eller noe som markerte ett adjø for mamma. Og i etterkant har jeg nå forstått at selv om jeg aldri har forstått hva en begravelse eller bisettelse skal ha slags hensikt, så har den iallefall en hensikt i at de etterlatte får ett slags farvell, en avslutning. Jeg fikk aldri dette. Jeg fikk se henne på sykehuset like etterpå og så var det liksom bare å ringe begravelsesbyrået, og ferdig med det, begynn å rydd opp i sakene hennes. Presten tente lys, sa en liten bønn og vi hadde en stille stund i kapellet ett par minutter. Det føltes så mye bedre. Jeg ble så mye roligere og slo meg mer til ro med at hun var borte. Hvor mamma er? Det kunne ei heller presten svare på - jeg har altså ikke fått noe konkrekt svar på dette, og det vil jeg sikkert aldri få. Jeg har slått meg til ro med at siden det har vært stille fra henne i alle disse månende så er hun en plass hvor hun har det bra, og har ikke behov for å "spøke" for meg. Kanskje det er uvesentlig for henne? Kanskje har hun tatt boplass i en annen kropp, eller kanskje befinner hun seg i Intet. Uansett, hun har det etter alle solemerker bra, og det er det aller viktigste for meg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 3. april 2023 #63 Del Skrevet 3. april 2023 Jeg tror vi reinkarnerer. Tror vi er energi som går videre til neste foster. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 3. april 2023 #64 Del Skrevet 3. april 2023 Capitan Fracassa skrev (På 19.1.2023 den 11.26): Ja, det er mange anekdoter som mest sannsynlig (i følge forskning) kan forklares med en hjerne som er utsatt for stress og manglende oksygen, og som derfor fyller inn en slags hallusinasjon i stedet. Ja, men dette betyr da på ingen måte at vi har en bevissthet som overlever kroppen vår. Energi i seg selv inneholder ikke noe bevissthet (det finnes i hvert fall ikke noe vitenskapelig grunnlag for å tro det). Det er helt greit å ha en tro på dette, men det er noe du tror, ikke noe du vet. Jeg tror at bevisstheten slutter å eksistere når kroppen dør, men jeg er klar over at dette er noe jeg tror, ikke noe jeg vet. Det er mange dokumentasjoner på mennesker som husker tidligere liv. Ikke alt handler om hjernen. Det er til og med egne konferanser der leger og professorer samles nettopp fordi de gjennom mange år har samlet inn en del data som ikke vitenskapen kan forklare. Beyond brain kalte de denne studien. Mange barn opplever veldig mye minner fra tidligere liv. Nevnt navn og steder som har visst seg å stemme. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 3. april 2023 #65 Del Skrevet 3. april 2023 Etter døden er man biologisk avfall, og alt er over. Jeg synes at det er en beroligende tanke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2023 #66 Del Skrevet 5. april 2023 AnonymBruker skrev (På 20.12.2022 den 16.55): Jeg tror ikke det skjer noen ting bortsett fra at man slutter å eksistere. Mange sier at de ønsker å gjøre og oppleve ting før de dør men etter at de er døde så er det ingenting av det livet man har levd som betyr noen ting for den døde og det vil være sånn som det var før man ble født, altså ingenting. Anonymkode: 406c6...81b Samme. Anonymkode: 6741b...1c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Platinumkarma Skrevet 7. april 2023 #67 Del Skrevet 7. april 2023 Jeg har hatt to konkrete ute-av-kroppen opplevelser (en av feber og en av fleinsopp) der jeg så meg selv og omgivelsene i fugleperspektiv. Så jeg er sikker på at sjelen ikke er knyttet til kjøtt-kroppen. Den vandrer tilbake til lyset, før den blir født på ny. Filmen «Sjel» på Disney er så utrolig presis i fremstillingen at det kan kalles fakta-film 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #68 Del Skrevet 10. oktober 2023 Det står i evangeliene hva som skjer etter døden.Det er mye i skaperverket som vitner om en skaper for eksempel er det tilfeldig med skyenes tilblivelse og at lyset går «rundt» jorden.Har selv problemer med å følge Jesu ord. Anonymkode: 04fc7...db8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #69 Del Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 10.10.2023 den 21.16): Det står i evangeliene hva som skjer etter døden.Det er mye i skaperverket som vitner om en skaper for eksempel er det tilfeldig med skyenes tilblivelse og at lyset går «rundt» jorden.Har selv problemer med å følge Jesu ord. Anonymkode: 04fc7...db8 Dette har jo vitenskapelige forklaringer. Eller var poenget om det er tilfeldig at noe eksisterer i det hele tatt, i stedet for ingenting? Anonymkode: 5e3d1...d11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gregory Skrevet 12. oktober 2023 #70 Del Skrevet 12. oktober 2023 Mest sannsynlig blir man til mat for insekter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chlypa Skrevet 14. oktober 2023 Forfatter #71 Del Skrevet 14. oktober 2023 Gjest Gregory skrev (På 12.10.2023 den 19.52): Mest sannsynlig blir man til mat for insekter. Dette var ett ekstremt usympatisk svar. Jeg forstår realiteten i det du sier, men... mora mi gikk bort. Det trengte jeg ikke å høre. Dessuten ble hun aske. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #72 Del Skrevet 15. oktober 2023 Poenget var at det er så mye komplekst og koordinert i verden og i det vi vet om universet at det må være en intelligens bak.Jeg har undersøkt dette relativt grundig.,er ingen ekspert på atomer og sånn.Til og med på atom nivå er det komplekst .Det at elektroner går rundt atom kjernen.Mennesket har bevissthet,nerver,syn og hørsel.Hvordan kan døde partikler få dette.Logisk sett skulle det være umulig,så vidt jeg kan skjønne.Det er masse mer å finne av utrolige ting hvis man undersøker universet mer.(da mener jeg også forhold på jorden).Det er mye i evangeliene som er uhyre genialt,forut for sin tid.Leser en det nøye og prøver å forstå det,ser en mer av det geniale.Jeg stiller spørsmål til en god del i Det gamle testamentet,men Jesaja(Esaias er den greske form av navnet og ble skiftet ut fra Bibelen) har profetier i Det gamle testamentet om Jesus som stemmer påfallende.Forskere har bevist ved karbon datering at vel hele Jesajas skrifter er god tid før år null.I Jesaja kap 11 Der står det blant annet :Han skal stå som folkenes samlings merke. I kapittel 42 står det bla.:Han skal bringe retten ut til folkene.Fjerne kyster venter på hans lære.Jeg(Menes vel Gud) har formet deg og gjort deg til en pakt for folkene,til et lys for folkeslagene..I kapittel 49 står det bla.Jeg(det er vel Gud) gjør deg til et lys for folkeslag,så min frelse kan nå til jordens ende.Kapittel 52 Se ,min tjener skal ha fremgang,han skal stige,løftes og opphøyes.(dette er vel profeti om korsfestelsen og at korset hevet han bokstavlig og biledlig.)Kapittel 53 utfyller også mer om Jesu liv,som ikke står i evangeliene.bla han var en smertens mann,vel kjent med sykdom(vet ikke om han ble helbredet etter at han ble døpt).Det er også profetert i Kap 53 at han ikke hadde gjort noen urett. Anonymkode: 04fc7...db8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå