Gå til innhold

Hva skjer etter døden?

Chlypa

Anbefalte innlegg

Capitan Fracassa skrev (3 minutter siden):

Du mener det, jeg ser mange historier og anekdoter, men ikke noe forskning som gir faktisk grunn til å tro at det er noen sjel.

Denne forskningen er ukjent for meg, har du noen kilder? Jeg ville tro at man først ville måtte fastslå at mange faktisk får syner før andre dør, og at dette ikke bare er vanlige tanker om nære, som man legger mer vekt på hvis de dør. Finnes det noen forskning som tyder på at disse synene er reelle?

Personlig så finner jeg mye mening med livet jeg lever og trenger ikke noe mer. Det er fint du er enig med meg at vi må leve som om dette er det eneste. Det er dessverre alt for mange som er mer opptatt av livet de håper å oppnå etter døden.

Fra forskning.no

Mange mennesker opplever karakteristiske drømmer og syner i ukene og dagene før livet tar slutt. Nå er det på høy tid vi anerkjenner betydningen av slike opplevelser, mener forsker. Det er flere norske forskere enige i.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://forskning.no/psykologi/mange-har-mystiske-drommer-for-de-dor/1934921&ved=2ahUKEwjY17mgipj8AhWSuIsKHWUeChUQFnoECAkQAQ&usg=AOvVaw1Xjwcv1sAsNNWtX1sIqFPu

Er absolutt enig i at man skal leve livet her og nå. Føler selv at jeg har det jeg trenger i livet, men når man ser rundt seg, så er det veldig mye elendighet. Krig, sult, økonomiske kriser, uroligheter og folk som ikke behandler hverandre bra. Mange lever et helt liv i sult og krig. 

Anonymkode: 48682...131

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mor er også død. Jeg tror på at hun eksisterer rundt meg, at hun er som et lys fullt av kjærlighet. Jeg tror også at dette er for stort til at vi kan forstå det. 
Alt rundt oss er energi. Universet finnes, alt er energi, hvorfor skulle det være så rart at det finnes en annen type eksistens enn den fysiske vi ser? 

Anonymkode: 66b77...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye vitenskapen ikke kan forklare, uten at det blir flagget som bevis for at noe ikke finnes. Så vidt meg bekjent så vet man ennå ikke med sikkerhet hva som starter en fødsel, uten at det har ført til at folk benekter at fødsler forekommer. 

I mitt arbeid som klarsynt så snakker jeg daglig med mennesker som har mistet sine kjære, og ønsker en bekreftelse på at personen har det bra. Når kroppen dør, så går sjelen tilbake til sin opprinnelige form, men uten egoet. 

Du kan be din mor om et tegn.  

Anonymkode: 93e2d...d72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle andre så aner ikke jeg hva som skjer etter døden. Jeg er ikke religiøs. Men, jeg synes det er fascinerende at vi mennesker er så forskjellige. At vi tiltrekkes av forskjellige ting/livsstiler uten en åpenbar årsak. At noen velger å leve som nomader, andre er som kråka og er på evig jakt etter det som glitrer, noen er kunstneriske eller liker å kle seg i klær fra lenge før de selv ble født, mange dyrker sære hobbyer osv. Unge mennesker med såkalt «gammel sjel» er det også noe fascinerende med. 
I tillegg har mange oss noe vi frykter uten grunn, f.eks brann, bilulykke, vann eller noe annet. 
Er disse tingene spor fra et tidligere liv?🤷🏼‍♀️ Har jeg som har vært livredd for brann hele livet vært utsatt for en brann i et tidligere liv??

Mest sannsynlig er jeg helt på bærtur🙈

Leste nylig en artikkel der noen mente at grunnen til at man ikke kan få kontakt med alle døde er for at de som har «gått videre» ved å bli født på ny ikke kan kontaktes.

Anonymkode: e802f...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er mye vitenskapen ikke kan forklare, uten at det blir flagget som bevis for at noe ikke finnes. Så vidt meg bekjent så vet man ennå ikke med sikkerhet hva som starter en fødsel, uten at det har ført til at folk benekter at fødsler forekommer. 

I mitt arbeid som klarsynt så snakker jeg daglig med mennesker som har mistet sine kjære, og ønsker en bekreftelse på at personen har det bra. Når kroppen dør, så går sjelen tilbake til sin opprinnelige form, men uten egoet. 

Det fortalte jordmor til oss, at de vet ikke hva som bestemmer at en fødsel skal starte. 

Min far ønsker jeg at holder seg på avstand. Jeg vil at han skal eksistere etter sin død, og jeg er trygg på at han gjør det. Og jeg håper han følger med på meg. Men han skapte en ødeleggelse hos meg som han ikke var klar over mens han levde. Jeg går med en følelse av å holde han på avstand og avvise han. Jeg lurer på om han ønsker kontakt, eller om det er greit for han. Håper jeg møter han når det er min tur. 

Anonymkode: 66b77...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fra forskning.no

Mange mennesker opplever karakteristiske drømmer og syner i ukene og dagene før livet tar slutt. Nå er det på høy tid vi anerkjenner betydningen av slike opplevelser, mener forsker. Det er flere norske forskere enige i.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://forskning.no/psykologi/mange-har-mystiske-drommer-for-de-dor/1934921&ved=2ahUKEwjY17mgipj8AhWSuIsKHWUeChUQFnoECAkQAQ&usg=AOvVaw1Xjwcv1sAsNNWtX1sIqFPu

Anonymkode: 48682...131

Takk for lenken, det var en svært interessant artikkel om noe jeg visste lite om, så nå lærte jeg litt også.

Jeg må ha misforstått ditt forrige innlegg om saken, jeg trodde du sa at mennesker hadde syner om slektninger som så døde, ikke at mennesker nær døden har sterke syner og opplevelser. Dette siste, som artikkelen handler om, har jeg ikke noe problem med å tro på.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Selvsagt ikke, fordi fødsler beviselig forekommer. Jeg tror mange her, inkludert deg, misforstår vitenskap. Vitenskap handler ikke om å benekte det vi ikke kan se eller måle, men å la observasjoner og bevis være veien mot konklusjoner, og ikke regne noe for sannsynlig før man har observasjoner og bevis.

Vitenskapen vet feks. fortsatt svært lite eller ingenting om selve tilblivelsen av universet, og derfor benekter heller ikke vitenskapen en skaper-Gud, men vitenskapen gir heller ingen grunn til å tro på en.

Vå bevissthet derimot, vet vitenskapen mye om, men selvsagt langt fra alt.

Sitat

Du burde se NRK Folkeopplysningens episode om kontakt med døde. Den viser tydelig hvordan såkalt konktakt med døde ser ut til å være en blanding av ønsketenkning og bløffmakere.

https://tv.nrk.no/se?v=KMTE50009715

Endret av Capitan Fracassa
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror på et liv etter døden. Hva andre synes om min tro er ubetydelig. Har opplevd både svar på bønner og rett etter nære har gått bort, har både kona og jeg opplevd og sett flotte ting. Kan ikke beskrive det med ord men det er lys og kjærlighet og ikke minst et tydelig tegn på at det finnes liv etter døden. 
Hvis man ber skjer det ikke som i en tryllekunstners opptreden. Troen må på plass, så får man svar og svarene kommer via kilder du ikke hadde trodd eller gjettet. Noen svar kan ta år. Så vær tålmodig i troen eller i håpet.

Tro håp og kjærlighet 

Anonymkode: 9c363...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 26.12.2022 den 2.56):

Din første setning er fullstendig feil. Det er 100% bevist at bevisstheten er et produkt av hjernen vår.

Anonymkode: 64eac...00c

Har du noe god dokumentasjon på dette?

Når det kommer til bevissthet finnes det ingen god vitenskaplig forskning i det hele tatt, så vidt jeg har forstått. Bevisstheten er nemlig vitenskapens store gåte. Det ble også sagt på Abels tårn på NRK for ikke så lenge siden.

Spørsmålet om vår bevissthet, hvordan den oppstår og hva som skaper den, er fortsatt helt uløst, sier hjerneforsker Johan F. Storm ved Senter for molekylærbiologi og nevrovitenskap ved Universitetet i Oslo.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømte at man måtte i en periode jobbe som galaktisk utrykningspoliti som passet på at intelligente sivilisasjoner ikke kjørte fortere enn fartsgrensen som var lysets hastighet. 

Et par år siden jeg drømte det. Drømmen var så langt der ute, på flere plan, at jeg skrev ned deler av den. Sikkert derfor jeg husker det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 20.12.2022 den 17.17):

Jeg tror bevisstheten vår "flytter seg" til et annet sted/univers eller at man blir gjenfødt. Hvorfor tenker man egentlig at bevisstheten vår ikke har vært noe før man blir født? Man husker ingenting fra før man blir født nei. Men det betyr jo ikke at bevisstheten vår ikke har opplevd andre ting. Man trenger en hjerne for å huske, men man trenger bare bevissthet for VÆRE her og nå 😊 før lekte jeg litt med tanken på at alt og alle på jorden stammer fra den samme bevisstheten fra universitetet og at alt det vonde vi påfører andre vil ramme oss selv en gang 😅 egentlig er det helt sprøtt at vi i det hele tatt lever akkurat her og nå i et univers som har eksistert i milliarder av år 😵💫

Anonymkode: e16f8...fb4

Veldig spennende tanker! Jeg tilhører ingen religion bare så det er sagt. Har tenkt fra jeg var liten at jeg hadde en bevissthet før jeg ble født. Og at jeg hadde levd før. Den tanken var ekstremt klar husker jeg . Det var før vi hadde tv. Internett fikk vi ikke før jeg var ungdom. Så aner ikke hvor de tankene kom fra..

Anonymkode: 3ff15...153

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (På 26.12.2022 den 21.37):

burde se NRK Folkeopplysningens episode om kontakt med døde. Den viser tydelig hvordan såkalt konktakt med døde ser ut til å være en blanding av ønsketenkning og bløffmakere

Så du baserer en konklusjon om et spesielt (og spennende!) tema på et par gale folk som står frem i Folkeopplysningen?😆 Jeg hadde en gal nabo med MS, så derfor drar jeg konklusjonen om at alle med MS er gale..

Du skal ha for at du har mye gode og viktige innlegg i religionstrådene men du faller i din egen felle her. Jeg har hatt mye rævva leger, men tror ikke at alle leger er inkompetente likevel. Skulle jeg basert mitt inntrykk på legestanden fra legene jeg har hatt er det lett å kjøre alle over en kam. Ikke fall inn i sort hvitt tenkningen du selv kritiserer. 

Hilsen en som er vanvittig kritisk til religion, men som har opplevd nok til at jeg er åpen for mye. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du baserer en konklusjon om et spesielt (og spennende!) tema på et par gale folk som står frem i Folkeopplysningen?😆 

Selvsagt ikke 😊

Nå vet jeg ikke hvem i den episoden du mener var gale, de var jo i kontakt med adskillig flere enn to personer, og i god tid i forveien var det jo annonsert at de ønsket svar fra alle som kunne snakke med døde om hva som sto i konvolutten, og det var det jo absolutt ingen som klarte. 

Nei jeg baserer min skepsis på min generelle livsholdning, at jeg ønsker å ikke tro på påstander utover det bevisene tilsier. 

Når det gjelder påstanden om at mennesker kan kommunisere med døde, finnes det så vidt jeg vet ingen gode beviser, bare ikke-verifiserte anekdoter.

I tillegg finnes det ingen forklaringsmodeller over hvordan dette skal virke som har noen som helst bevis heller.

Derfor tror jeg ikke på det. 

Sitat

Du skal ha for at du har mye gode og viktige innlegg i religionstrådene men du faller i din egen felle her. Jeg har hatt mye rævva leger, men tror ikke at alle leger er inkompetente likevel. Skulle jeg basert mitt inntrykk på legestanden fra legene jeg har hatt er det lett å kjøre alle over en kam. Ikke fall inn i sort hvitt tenkningen du selv kritiserer. 

Ja, det finnes rævva leger, men det finnes beviselig forklaringsmodeller på hvordan sykdom og helbredelse virker (feks. bakterier og antibiotika), og det finnes et utall kontrollerte, repeterbare forsøk som beviser at moderne medisin er en reell, ekte ting. 

Og det er akkurat slike etterprøvbare bevis kontakt med døde totalt mangler, og som er grunnen til at jeg ikke tror på det. 

Sitat

Hilsen en som er vanvittig kritisk til religion, men som har opplevd nok til at jeg er åpen for mye. 

Det er fint å være åpen til mye, men man bør ikke legge bort sin kritiske sans. Det er vel kjent og dokumentert hvordan mennesker lar seg lure av egne sanser og følelser, men ikke dokumentert at kontakt med døde er reell. 

Det er fint å være åpen, men ikke like fint å konkludere før det finnes gode bevis. 😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som skjer etter døden, om noe skjer i det hele tatt, det er det vel ingen som vet, men veldig mange som tror de vet.

Mange religioner forteller om et liv etter døden, evig liv, oppstandelse fra de døde og gjenfødelse. De som velger å tro på dette kan finne mye trøst i lovnader om at døden er noe midlertidig og at vi sees igjen.

For min del velger jeg å holde muligheten åpen for at det er mye som vitenskapen ennå ikke har oppdaget. Kanskje er kroppen bare et bosted for sjelen og kanskje lever sjelen videre etter døden som en slags energi eller noe som ingen vitenskapsmenn ennå har klart å påvise.

Jeg synes det er flott at mange finner trøst og lindring i sorgen ved å ha et håp om at døden ikke er den endelige slutten. Jeg tror det har reddet mange, og fortsatt redder mange fra å gå helt til grunne av sorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både religion og troen på liv etter døden er noe personlig og privat og ikke noe andre kan bestemme over. Å gjøre narr av noen pga tro og overbevisning av noe som ingen kan vite sikkert er bare dumt. Hvis denne troen gjør noe for folk, så ikke ta fra dem den roen. Det sier bare sitt om DEG om du gjør narr og ødelegger. 

Anonymkode: 99380...ff9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (1 time siden):

Hva som skjer etter døden, om noe skjer i det hele tatt, det er det vel ingen som vet, men veldig mange som tror de vet.

Mange religioner forteller om et liv etter døden, evig liv, oppstandelse fra de døde og gjenfødelse. De som velger å tro på dette kan finne mye trøst i lovnader om at døden er noe midlertidig og at vi sees igjen.

For min del velger jeg å holde muligheten åpen for at det er mye som vitenskapen ennå ikke har oppdaget. Kanskje er kroppen bare et bosted for sjelen og kanskje lever sjelen videre etter døden som en slags energi eller noe som ingen vitenskapsmenn ennå har klart å påvise.

Jeg synes det er flott at mange finner trøst og lindring i sorgen ved å ha et håp om at døden ikke er den endelige slutten. Jeg tror det har reddet mange, og fortsatt redder mange fra å gå helt til grunne av sorg.

Jeg er, som bl.a. forklart i tråden her en skeptiker som ikke tror mer på noe enn bevisene tilsier, men jeg er allikevel helt enig i hele innlegget ditt.

Det er ikke tvil om at det er mye vitenskapen ikke har oppdaget, for min del synes jeg det er kjempespennende med nye vitenskapelige oppdagelser. Hvordan liv oppsto (abiogenese), mye innen astronomi og forståelse av universet er eksempler på spennende områder hvor vitenskapen stadig har nye oppdagelser men fortsatt er langt fra å ha oppdaget alt.

Hvis det skulle komme vitenskapelig holdbar forskning som tyder på et liv etter døden, vil jo det være superinteressant, men jeg skal være ærlig å si at jeg tviler sterkt på at dette noensinne vil skje.

Men jeg er helt enig i at det er flott at mange finner trøst i troen på et liv etter døden. Jeg mistet selv min mor alt for tidlig, og kjente selv tydelig hvor trøstende det ville vært å tro på prestens ord om å treffe henne igjen i et bedre liv senere. En slik trøst ønsker jeg ikke å ta fra noen.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Både religion og troen på liv etter døden er noe personlig og privat og ikke noe andre kan bestemme over. Å gjøre narr av noen pga tro og overbevisning av noe som ingen kan vite sikkert er bare dumt.

Hvis denne troen gjør noe for folk, så ikke ta fra dem den roen. Det sier bare sitt om DEG om du gjør narr og ødelegger. 

Anonymkode: 99380...ff9

Helt enig, å gjøre narr er generelt bare dumt, og kanskje spesielt for slike personlige ting.

Det å stille folk kritiske spørsmål om hvorfor de tror på noe, er derimot ikke å gjøre narr, og er i mange sammenhenger greit å gjøre, f.eks. her i diskusjonsforumet.

Det er selvsagt mange situasjoner hvor det heller ikke er riktig å stille folk kritiske spørsmål om deres tro - jeg ville aldri funnet på å gjøre det ovenfor noen som har mistet en kjær og trøster seg med at den kjære nå har fått et bedre liv.

Men når Jehovas Vitner eller Mormonere kontakter meg, ser jeg all mulig grunn til å stille disse kritiske spørsmål om deres tro - selvsagt fortsatt uten å gjøre narr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk etter «Near death experiences» på YouTube Det er mange som deler sin historie. 

Energi kan aldri opphøre å eksisterere. Den går bare fra en form til en annen.

Alt er bygget opp av energi og vibrasjon. 

Bevissthet.

Det finnes ingen død. Det er det fysiske instrumentet (kroppen) som opphører. Bevisstheten går videre. 

Anonymkode: cb86c...4a7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror på et etterliv der man kan gjenforenes med døde.

Endret av Embla Othea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Søk etter «Near death experiences» på YouTube Det er mange som deler sin historie. 

Ja, det er mange anekdoter som mest sannsynlig (i følge forskning) kan forklares med en hjerne som er utsatt for stress og manglende oksygen, og som derfor fyller inn en slags hallusinasjon i stedet. 

Sitat

Energi kan aldri opphøre å eksisterere. Den går bare fra en form til en annen.

Ja, men dette betyr da på ingen måte at vi har en bevissthet som overlever kroppen vår. Energi i seg selv inneholder ikke noe bevissthet (det finnes i hvert fall ikke noe vitenskapelig grunnlag for å tro det).

Sitat

Det finnes ingen død. Det er det fysiske instrumentet (kroppen) som opphører. Bevisstheten går videre. 

Det er helt greit å ha en tro på dette, men det er noe du tror, ikke noe du vet. Jeg tror at bevisstheten slutter å eksistere når kroppen dør, men jeg er klar over at dette er noe jeg tror, ikke noe jeg vet.

Endret av Capitan Fracassa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...