Chlypa Skrevet 20. desember 2022 #1 Del Skrevet 20. desember 2022 Mamma gikk birt for kort tid siden, og med jula son nærmer seg er jeg blitt mer filosofisk. Jeg har en eksistensiell krise, tror jeg. Jeg vokste opp i ett anti-religiøst hjem. Mamma nektet å være med i statskirken og dermed ble jeg også utmeldt. Jeg hadde livssyn på skolen, og fritak fra julegudstjenester osv. Mamma mente det var galt at barn skulle lære om kun en religion og hvis jeg først måtte ha religionslære då skulle jeg lære om alle religioner og livssyn sant humanetikk. på den andre siden vokste jeg opp i troen på at det var "den andre siden", ikke nødvendigvis himmel og helvette - men at det finns mer mellom jord og himmel enn hva vitenskapelig kan forklare. Jeg trodde på at man "kunne gå igjen" etter døden. Da mamma døde klinisk første gang sa hun at det var deilig i døden. Man sover bare. Hun kunne ikke si stort mer. Hun sa hele livet mitt at hun skulle gå igjen hvis hun ikke var fornøyd osv. nå sitter jeg her da, og det er ingen tegn til at mamma er noen plasser. Hva om det jeg har trodd på er feil? Hva om man faktisk bare sover og aldri våkner? Det snur jo hele min tro på hodet. Ett familiemedlem som er jehova fortalte meg at verken himmel eller helvette finnes, og at helvette faktisk er en søppeldynge utenfor jerusalem skapt for avlatspenger. Nå tar jeg det ned en klype salt, men jeg har mange tanker om min egen grunntro akkurat nå. Litt som at grunnmuren vakler. jeg vil vite hvor mamma er 🥲 fysisk er hun en askehaug i en urne på en hylle, men sånn ellers. Hvor er mamma? Sover hun? Jeg har faktisk tenkt tanken på å gjøre noe som ville provosert henne, for å se om det kommer noen tegn fra henne 🫣🙈 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #2 Del Skrevet 20. desember 2022 Jeg tror ikke det skjer noen ting bortsett fra at man slutter å eksistere. Mange sier at de ønsker å gjøre og oppleve ting før de dør men etter at de er døde så er det ingenting av det livet man har levd som betyr noen ting for den døde og det vil være sånn som det var før man ble født, altså ingenting. Anonymkode: 406c6...81b 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #3 Del Skrevet 20. desember 2022 Jeg tror at når vi dør, så våkner vi. Livet har bare vert en drøm 🤷🏻♀️ Anonymkode: 5033c...ae9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 20. desember 2022 #4 Del Skrevet 20. desember 2022 Jeg tror ikke at det nytter å provosere moren din. Jeg tror at det er noe etter døden, men at vi ikke kan forestille oss det her i dette livet. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 20. desember 2022 #5 Del Skrevet 20. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror at når vi dør, så våkner vi. Livet har bare vert en drøm 🤷🏻♀️ Anonymkode: 5033c...ae9 Eller mareritt... -- Dessverre vet ingen helt sikkert hva som skjer etter døden. Jeg håper, nesten tror, at vi har en sjel som lever videre. Det jeg virkelig håper er at jeg får dra vekk fra jorden og se hvordan det er andre steder. Og få svar på hvordan alt oppsto og hvordan noe kan være evig. Hva er utenfor universet? Sånne ting. Men jeg tror ikke det er slik at din mor TS nødvendigvis besøker deg, for livet etterpå gir mer mening. Du har ditt jordiske liv her og nå. Kanskje en kropp trengte hennes sjel umiddelbart og derfor er hun igjen på jorden et annet sted. Å hadde det vært slik at man enkelt fikk kontakt med de på andre siden hvis man ville så hadde det ikke vært slik uvisshet eller usikkerhet rundt døden. Jeg har selv vurdert å oppsøke en klarsynt for å få kontakt med et par avdøde, kanskje det hadde vært noe for deg? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #6 Del Skrevet 20. desember 2022 Jeg tror bevisstheten vår "flytter seg" til et annet sted/univers eller at man blir gjenfødt. Hvorfor tenker man egentlig at bevisstheten vår ikke har vært noe før man blir født? Man husker ingenting fra før man blir født nei. Men det betyr jo ikke at bevisstheten vår ikke har opplevd andre ting. Man trenger en hjerne for å huske, men man trenger bare bevissthet for VÆRE her og nå 😊 før lekte jeg litt med tanken på at alt og alle på jorden stammer fra den samme bevisstheten fra universitetet og at alt det vonde vi påfører andre vil ramme oss selv en gang 😅 egentlig er det helt sprøtt at vi i det hele tatt lever akkurat her og nå i et univers som har eksistert i milliarder av år 😵💫 Anonymkode: e16f8...fb4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #7 Del Skrevet 20. desember 2022 Jeg tror at man rett og slett ikke er lenger når døden kommer. På samme måte som man ikke er før man blir født/unnfanget. Dine tegn etter mora di, det er jo deg det. Du er hennes bevis på sin eksistens. Anonymkode: eb2fe...5c3 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2022 #8 Del Skrevet 20. desember 2022 Vi lever videre i åndeverdenen der alt er godhet og alle sorger og vondter er glemt. Vi følger med våre kjære og beskytter dem fra en annen dimensjon. Jeg "snakker "ofte med mine avdøde foreldre og har flere ganger fått tegn fra dem. Den troen kan ingen ta fra meg. Anonymkode: 99380...ff9 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capitan Fracassa Skrevet 20. desember 2022 #9 Del Skrevet 20. desember 2022 Jeg skjønner godt at man, særlig når man har mistet noen kjære, ønsker at det skal være noe bra etter døden. Man står selvsagt fritt til å drømme og ønske seg et slikt etterliv, men det er ingenting som tyder på at vi har noe mer enn dette ene livet. Det finnes ingen god vitenskapelig forskning som tyder på at vår bevissthet er noe mer enn en egenskap av vår fysiske hjerne, og når den slutter å fungere, er ikke vår bevissthet mer. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Konal Skrevet 21. desember 2022 #10 Del Skrevet 21. desember 2022 Jeg vet ikke hva som skjer etter døden eller i døden, men jeg er spent. Jeg vet det er liv etter døden. Jeg spør om tilgivelse til min Gud for mine synder, og jeg ber til den Allmektige om at jeg havner i et godt sted etter min død. La ikke mørket ta min sjel. Vær der med meg når jeg tar mine siste åndedrag, og vis meg din Barmhjertighet og Godhet. Amen! 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chlypa Skrevet 21. desember 2022 Forfatter #11 Del Skrevet 21. desember 2022 Jeg er faktisk positivt overrasket over at det var særdeles lite nedlatende tilbakemeldinger her. jeg lurer oppriktig på hvor mammaen min er selvsagt. Jeg har aldri følt det sånn når andre har gått bort. Kanskje dette er en del av sorgprosessen? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humas Skrevet 21. desember 2022 #12 Del Skrevet 21. desember 2022 Det er mye forsket på nør døden opplevelser, i over 50 år på University of Virginia. Raymond Moody skrev bok, og mange flere. Mange år senere hadde han selv en nde. Kort fortalt; man møter de man har vært glad i, og fordi man er sjel og ‘født på ny’ er det bare kjærlighet mellom de. Det er utallige vitnesbyrd på you-tube også. Enkelte glir gradvis inn i døden, derfor mange sier at f eks ‘nå kommer jeg til deg bestemor’. Jeg har hatt noe lignende, men ikke på sykehus. Det var en så voldsom opplevelse at det gikk over styr for meg. Nde historiene har gitt meg den bekreftelsen jeg trenger, det er noe mer, men i verden her forstår vi ikke det. Vet ikke om det er meningen, vi skal jo leve og erfare etter den personligheten vi har. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #13 Del Skrevet 25. desember 2022 Chlypa skrev (På 20.12.2022 den 16.47): Mamma gikk birt for kort tid siden, og med jula son nærmer seg er jeg blitt mer filosofisk. Jeg har en eksistensiell krise, tror jeg. Jeg vokste opp i ett anti-religiøst hjem. Mamma nektet å være med i statskirken og dermed ble jeg også utmeldt. Jeg hadde livssyn på skolen, og fritak fra julegudstjenester osv. Mamma mente det var galt at barn skulle lære om kun en religion og hvis jeg først måtte ha religionslære då skulle jeg lære om alle religioner og livssyn sant humanetikk. på den andre siden vokste jeg opp i troen på at det var "den andre siden", ikke nødvendigvis himmel og helvette - men at det finns mer mellom jord og himmel enn hva vitenskapelig kan forklare. Jeg trodde på at man "kunne gå igjen" etter døden. Da mamma døde klinisk første gang sa hun at det var deilig i døden. Man sover bare. Hun kunne ikke si stort mer. Hun sa hele livet mitt at hun skulle gå igjen hvis hun ikke var fornøyd osv. nå sitter jeg her da, og det er ingen tegn til at mamma er noen plasser. Hva om det jeg har trodd på er feil? Hva om man faktisk bare sover og aldri våkner? Det snur jo hele min tro på hodet. Ett familiemedlem som er jehova fortalte meg at verken himmel eller helvette finnes, og at helvette faktisk er en søppeldynge utenfor jerusalem skapt for avlatspenger. Nå tar jeg det ned en klype salt, men jeg har mange tanker om min egen grunntro akkurat nå. Litt som at grunnmuren vakler. jeg vil vite hvor mamma er 🥲 fysisk er hun en askehaug i en urne på en hylle, men sånn ellers. Hvor er mamma? Sover hun? Jeg har faktisk tenkt tanken på å gjøre noe som ville provosert henne, for å se om det kommer noen tegn fra henne 🫣🙈 Jeg mistet min mor for et år siden, og har det akkurat som deg. Ønsker så sterkt å få vite med sikkerhet hvor hun er. Er hun borte, eller finnes det noe mer? Er så vondt når en person man sto så nær og kunne dele alt med, plutselig er et sted hvor ingen kan si med sikkerhet hvordan er. Anonymkode: 48682...131 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #14 Del Skrevet 25. desember 2022 Capitan Fracassa skrev (På 20.12.2022 den 19.24): Man står selvsagt fritt til å drømme og ønske seg et slikt etterliv, men det er ingenting som tyder på at vi har noe mer enn dette ene livet. Ingenting som tyder? Spøker du? Alt tyder på at det finnes noe mer enn dette livet. Frostige mønstre på vinduet, fargerike sommerfugler og hele verden. Hvem tror du har skapt alt dette? Anonymkode: 45b1a...104 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #15 Del Skrevet 26. desember 2022 Capitan Fracassa skrev (På 20.12.2022 den 19.24): Jeg skjønner godt at man, særlig når man har mistet noen kjære, ønsker at det skal være noe bra etter døden. Man står selvsagt fritt til å drømme og ønske seg et slikt etterliv, men det er ingenting som tyder på at vi har noe mer enn dette ene livet. Det finnes ingen god vitenskapelig forskning som tyder på at vår bevissthet er noe mer enn en egenskap av vår fysiske hjerne, og når den slutter å fungere, er ikke vår bevissthet mer. Det finnes heller ingen god vitenskapelig forskning på at bevissthet har noe med vår fysiske hjerne å gjøre: Hva bevissthet egentlig er - eller ikke er - har vært under debatt i lang tid, men så langt virker de fleste forslagene ganske vage, spekulative, og lite testbare. Filosofer er fremdeles uenige om hvorvidt bevissthet kan skilles fra den fysiske verden, mens forskere blant annet diskuterer om bevisstheten best beskrives matematisk, fysisk, biologisk, eller psykologisk. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2020/hva-har-bevissthet-med-hjernen-a-gjore.html&ved=2ahUKEwi594O3kZb8AhUbVfEDHURpCLoQFnoECA8QAQ&usg=AOvVaw2abIC4wHk-GzuZ8LRO87A- Du har kanskje ikke hørt om bevissthetsplan. Ofte brukt i yoga: Rupa − det fysiske legeme Prana − livet eller livsprinsippet Linga-serira − astrallegemet Kama-rupa − setet for de dyriske begjær og lidenskaper Manas − tanke, intelligens, det høyere tankesinn i mennesket Buddhi – den åndelige sjel Atma − Ånden Ifølge teosofien dør eller oppløses de fire laveste bevissthetsnivåene når et mennesket dør, mens de tre høyeste lever videre i en ny kropp. Anonymkode: 48682...131 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #16 Del Skrevet 26. desember 2022 Bevisstheten/personligheten som ble laget av personens hjerne forsvinner når hjernen slutter å fungere. Personen er ikke noe sted lengre, vedkommende er borte. Du kan tenke på det litt som en app, et spill eller et operativsystem som er installert på en mobil eller PC. Om du ødelegger mobilen helt, hvor er programmene da? Ingen steder. For de kan ikke eksistere alene, de er kun et produkt av mobilens fysiske komponenter. Likeså med mennesker. Personligheten, bevisstheten, tankene, selve personen, kan ikke eksistere uten en levende hjerne. Anonymkode: 64eac...00c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Centella Skrevet 26. desember 2022 #17 Del Skrevet 26. desember 2022 Jeg tror ikke at noe som helst skjer når vi dør. Jeg tenker på spørsmålet ditt som "Hva skjer med en flamme når man har blåst den ut?". Jeg håper du har gode minner om din mor, og at du gleder deg over de gode minnene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #18 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bevisstheten/personligheten som ble laget av personens hjerne forsvinner når hjernen slutter å fungere. Personen er ikke noe sted lengre, vedkommende er borte. Du kan tenke på det litt som en app, et spill eller et operativsystem som er installert på en mobil eller PC. Om du ødelegger mobilen helt, hvor er programmene da? Ingen steder. For de kan ikke eksistere alene, de er kun et produkt av mobilens fysiske komponenter. Likeså med mennesker. Personligheten, bevisstheten, tankene, selve personen, kan ikke eksistere uten en levende hjerne. Anonymkode: 64eac...00c Dette var egentlig et bra eksempel. Appene og programmene du beskriver blir aldri borte. De finnes, men uten mobilen er de ikke synlige eller lesbare. Akkurat sånn tenker jeg at det er med sjel i en kropp. Anonymkode: 48682...131 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #19 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det finnes heller ingen god vitenskapelig forskning på at bevissthet har noe med vår fysiske hjerne å gjøre: Hva bevissthet egentlig er - eller ikke er - har vært under debatt i lang tid, men så langt virker de fleste forslagene ganske vage, spekulative, og lite testbare. Filosofer er fremdeles uenige om hvorvidt bevissthet kan skilles fra den fysiske verden, mens forskere blant annet diskuterer om bevisstheten best beskrives matematisk, fysisk, biologisk, eller psykologisk. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.med.uio.no/om/aktuelt/blogg/2020/hva-har-bevissthet-med-hjernen-a-gjore.html&ved=2ahUKEwi594O3kZb8AhUbVfEDHURpCLoQFnoECA8QAQ&usg=AOvVaw2abIC4wHk-GzuZ8LRO87A- Du har kanskje ikke hørt om bevissthetsplan. Ofte brukt i yoga: Rupa − det fysiske legeme Prana − livet eller livsprinsippet Linga-serira − astrallegemet Kama-rupa − setet for de dyriske begjær og lidenskaper Manas − tanke, intelligens, det høyere tankesinn i mennesket Buddhi – den åndelige sjel Atma − Ånden Ifølge teosofien dør eller oppløses de fire laveste bevissthetsnivåene når et mennesket dør, mens de tre høyeste lever videre i en ny kropp. Anonymkode: 48682...131 Din første setning er fullstendig feil. Det er 100% bevist at bevisstheten er et produkt av hjernen vår. Det artikkelen du lenker til handler om er mer en debatt om hvordan hjernen lager denne bevisstheten, altså hvordan og hvorfor hjernen tolker virkeligheten ved å lage det vi kaller en bevissthet. Siste del du skriver er helt uvitenskapelig og teorier helt uten bevis. Anonymkode: 64eac...00c 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #20 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette var egentlig et bra eksempel. Appene og programmene du beskriver blir aldri borte. De finnes, men uten mobilen er de ikke synlige eller lesbare. Akkurat sånn tenker jeg at det er med sjel i en kropp. Anonymkode: 48682...131 Nei, det er feil. Appene og programmene finnes ikke lengre. Det er ikke bare det at de ikke er lesbare. De finnes ikke. De kan ikke finnes uten fysiske komponenter. Anonymkode: 64eac...00c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå