Gå til innhold

Er så drittlei alle disse julefilmene..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 22.14):

Har man sett en julefilm har man sett alle

Anonymkode: 51fb7...097

Da har du ikke sett mange julefilmer, bare de på Netflix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 22.13):

Hva er greia med at så og si hver eneste julefilm har et felles scenario dame møter mann, blir forelsket og happy ever after..? Mann/dame reiser fra storby hjem til familien sin som bor i en mindre amerikansk by, møter en gammel flamme/eks i denne byen blir sammen osv? Zapper glatt forbi, men hvorfor ikke lage litt mer variasjon i steden for samma røkla?🙄

Slutte å se på dem? 

Finne på noe annet? 

Anonymkode: 8e843...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, dere må slutte å se på dritt og heller få med dere klassikerne. Hvis dere ser its a wonderful life uten å felle en tåre, da mangler dere empati. Denne klassikeren ble laget i 1946. En annen juleklassiker er The Polar Express, en annerledes julefilm. Du har Bad Santa, med Billy Bob Thornton som nisse på et kjøpesenter, litt utradisjonell sådan, der han drikker seg driting og pisser i buksa,  og henger sammen med en dverg( er det lov å si dverg nå??). Man har Gremlins. Så har man alle Chevy Chase filmene, med national lampoon. Eller The Santa Clause med Tim Allen. Eller se på noen av klassikerne fra 1940-60 tallet.  Men glem disse nye julefilmer på Netflix, de er bare kommersielle uten sjel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diry72 skrev (1 time siden):

Folkens, dere må slutte å se på dritt og heller få med dere klassikerne. Hvis dere ser its a wonderful life uten å felle en tåre, da mangler dere empati. Denne klassikeren ble laget i 1946. En annen juleklassiker er The Polar Express, en annerledes julefilm. Du har Bad Santa, med Billy Bob Thornton som nisse på et kjøpesenter, litt utradisjonell sådan, der han drikker seg driting og pisser i buksa,  og henger sammen med en dverg( er det lov å si dverg nå??). Man har Gremlins. Så har man alle Chevy Chase filmene, med national lampoon. Eller The Santa Clause med Tim Allen. Eller se på noen av klassikerne fra 1940-60 tallet.  Men glem disse nye julefilmer på Netflix, de er bare kommersielle uten sjel. 

Det er ikke Netflix men kanal fem og co som sender julefilmer i loop hele desember. Netflix styrer jeg unna, det har jeg ikke abb på.

Anonymkode: 58054...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.12.2022 den 22.13):

Hva er greia med at så og si hver eneste julefilm har et felles scenario dame møter mann, blir forelsket og happy ever after..? Mann/dame reiser fra storby hjem til familien sin som bor i en mindre amerikansk by, møter en gammel flamme/eks i denne byen blir sammen osv? Zapper glatt forbi, men hvorfor ikke lage litt mer variasjon i steden for samma røkla?🙄

Haha, jeg tenkte AKKURAT det samme senest i går! 😄 Og det er ikke første gangen tanken slår meg. Samme historien hver eneste julefilm, akkurat som du beskriver, kanskje med bittesmå variasjoner og forskjellige skuespillere. Som regel B- eller C-skuespillere man aldri har sett før eller hørt om en gang. 

Det kryr at sånne julefilmer i alle appene på tv-en nå. 

EDIT;
jeg har sett èn av dem i år. Det holder nok.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har sikkert rett, og det er ikke mange av "Hallmark-julefilmer" jeg liker heller.  Men noen er det.

For bak alle disse kjærlighetshistoriene kan du innimellom finne mer alvorlig tematikk gjemt også.

For noen dager siden så jeg en film der både alkoholisme og Alzheimers var en del av historien.  Sorg er også en gjenganger, det samme er økonomiske utfordringer. 

Jeg har også sett er par fimer der det er fokus på de militærfamiliene som må feire høytiden uten sin ektefelle og far/mor fordi disse er stasjonert i utlandet.

Slike ting liker jeg at de retter søkelyset på, selv om det gjøres på en overflatisk måte.

Anonymkode: adb15...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, man ser jo ikke disse Hallmark julefilmene fordi man ønsker bli overrasket eller få spenning i hverdagen. Man ser de jo på tull fordi det er god hjernedød underholdning med julestemning. 

Anonymkode: dc126...9ae

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (På 17.12.2022 den 12.26):

Det er en del av genreforventningen til sånne filmer - man ser dem for stemningen, ikke for overraskende plotvendinger og intellektuelle utfordringer. Å klage over det er litt som å klage over at det er så mye drap i krimserier.

Enig! 

Jeg forstår at det er MYE av disse filmene på et par kanaler om dagen. De kjører jo maraton, og har rundt 20 filmer de sender i loop. 
Hele poenget med denne typen julefilm, er jo at det skal være en enkel feel-good rom-kom, med ekstra julestemning og ikke noen store overraskelser ut over det. 
Det er ikke disse filmene som skal være nyvinnende og spennende og "gi deg en ny opplevelse". 

Men det er jo også bare å la være å se. 

Bare ikke sett over til NRK super og klag over at det er så enkelt plott og enkelt språk i alle barneseriene... 

Sett heller på noe i en sjanger du liker. Eller irriterer du deg over at de også følger genreforventningene sine og leverer akkurat det du forventer å få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...