tånegla Skrevet 14. desember 2022 #1 Del Skrevet 14. desember 2022 Snakket med en i dag som omtalte en person som uforferdet. Utifra samtalen skjønte jeg hva som ble ment, men jeg sjekket synonymordboken da jeg kom hjem, dette er et ord jeg ikke tror jeg har hørt før. Jeg så for meg en person som på en positiv måte kom i kontakt med ukjente, var åpensinnet og inkluderende. Synonymordboken hadde mange andre forslag. Så da lurer jeg på: Hva tenker du når du hører/leser ordet uforferdet som beskrivelse på en person? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #2 Del Skrevet 14. desember 2022 Jeg så for meg noen som er avslappet på en måte, lett i humøret liksom. Forferdet er på en måte det motsatte hvor man er sjokket/hisset seg opp eller noe slikt? Ikke kjent med utrykket så er bare min første tanke omkring noe jeg ikke vet svaret på. Anonymkode: 28302...ddb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tånegla Skrevet 14. desember 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 14. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg så for meg noen som er avslappet på en måte, lett i humøret liksom. Forferdet er på en måte det motsatte hvor man er sjokket/hisset seg opp eller noe slikt? Ikke kjent med utrykket så er bare min første tanke omkring noe jeg ikke vet svaret på. Anonymkode: 28302...ddb Ja det var mine første tanker og. Ordboken fremstiller ordet litt mer ¨negativt¨ Synonymer til uforferdet kjekk, bold, fryktløs, stri, tapper, kompromissløs Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 14. desember 2022 #4 Del Skrevet 14. desember 2022 Jeg er enig med ordboken her, og skjønner ikke helt hva som er negativt med de ordene (med et visst forbehold for kompromissløs)? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tånegla Skrevet 14. desember 2022 Forfatter #5 Del Skrevet 14. desember 2022 Daria skrev (5 minutter siden): Jeg er enig med ordboken her, og skjønner ikke helt hva som er negativt med de ordene (med et visst forbehold for kompromissløs)? Daria, du har kloke betraktninger 🙂 Det er nok bare inni mitt hode det ble negativt. Takk ❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2022 #6 Del Skrevet 14. desember 2022 Det burde jo være ganske lett å gjette seg til ut i fra forferdet. Fra NOAB: Sitat uforferdet uforferdet adjektiv BØYNINGuforferdede ETYMOLOGI avledet av perfektum partisipp av forferde med prefikset u- BETYDNING OG BRUK uredd ; modig SITATER der var en tid, da jeg var ung, som De, og ikke mindre kæk og uforfærdet (Henrik Ibsen Kærlighedens komedie 122 1873) [gå med] uforfærdede øine midt i bagtalelsens oprørte hav (Jonas Lie Faste Forland 218 1899) kronprins Olav [deltok] uforferdet i skiløp og hadde pene hoppresultater (Chr. A.R. Christensen Det hendte igår 93 1933) [hun] snakker til alle, hvem som helst når som helst, uforferdet (Vigdis Hjorth Hva er det med mor 13 2000) Anonymkode: 39560...6cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå