Gå til innhold

...og høyt i toppen - hva har du der?


ashera

Anbefalte innlegg

Gjest lilletroll

En sånn lodden glitter stjerne....har ikke kommet så langt at vi har fått kjøpt en ordentlig, emn det kommer vel etterhvert...(juletrelysene våre passer ikke inn i standard stjerner uansett..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var liksom DET den fineste erstatningen til stjerne man kunne komme på?

Har spir, og det er ikke ment som erstatning for noe som helst ;) . Syntes rett og slett det var finere den gangen jeg kjøpte det. Nå kunne jeg muligens tenkt meg stjerne, men spiret er blitt en del av min juletradisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Oppsaltrollet_*

Rogalands avis har følgende oppklarende forklaringer:

Spir = kirken, glitter = englehår, flagg = fedreland, stjerne = betlehemsstjernen, lys = Jesus, halmfigurer = Jesu krybbe, kuler = jordkloden, lenken = brorskap, hjerter = kjærlighet. Juletreet er visstnok selve bildet på paradiset, alt som var himmelsk og vakkert.

Men hvordan ser dette juletrespiret ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juletrespir:

Fant dessverre ikke noe bedre ekspempel enn dette i farten, men det gir kanskje en viss formening? Spiret har altså ikke noe lys i seg, slik som juletrestjerna som regel har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Oppsaltrollet_*

Noe slikt har jeg aldri sett, og syntes dette var veldig interessant. Fant følgende informasjon på en dansk nettside:

Julespyd eller julespir kendes i hvertfald fra begyndelsen af 1900-årene, og har tilsyneladende været særligt populære i fx fagforeningsmiljøer, hvor man ikke rigtigt syntes, at stjernens reference til den kristne Bethlehemsstjerne passede sig.

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krumkaka

Mener du at den sosialistiske/ kommunistiske fagbevegelsen kutta ut stjerna på juletreet? Trodde de malte den rød, jeg ;) De skjønte vel ikke at uavhengig av om man har et lys, ei stjerne, et spyd eller engel eller fugl i toppen av juletreet, kan man vanskelig komme unna den kristne symbolikken. For som du var inne på litt tidligere, så symboliserer altså spiret et kirketårn. De fleste velger vel det de er vokst opp med eller synes er fint. Vi har stjerne, men den er definitivt IKKE rød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi skal ha juletre for første gang, og har kjøpt juletrelys nå. Men kjøpte litt sånne småe lys, synes dem e finest... dermed passer dem ikke inn i vanlige stjerner... Vil gjerne ha lys i stjerna, noen som har noen tips ang. stjerner som passer til mindre juletrelys???

blir veldig glad for tips ;o)

KathrineS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den lekre stjerna jeg kjøpte på Neste Stopp er for tung for mitt uekte tre, plasserer jeg en fugl (som jeg har arvet) helt i toppen, den har en liten klype og er i glass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En amerikansk klovn med nissedrakt som er 50 år. Så lyser den.

Holder en pinne i hånden med stjerne på.

:overrasket: Høres skikkelig amerikansk og glorete ut. Det skal selvfølgelig være stjerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har faktisk kjøpt ny stjerne i dag . Var ikke meningen,men fikk plutseleig se den. Før har vi hatt en til å sette over et av juletrelysene,men den begynte å bli skikkelig guffen og stygg. Den nye er det eget lys i. En liten pære i tuppen av hver stjernespiss,pluss en pære i midten. :overrasket: Dette ble vel en snodig forklaring,men håper dere skjønnner.Testet den for en stund siden og jeg tror den blir bra. :nissevink:

Endret av daysi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spir. Ser det er delte meninger om spir her, men jeg syns det er pent.

Enig.

Jeg har også spir. Kan ikke tenke meg noe annet, og så er jeg vant med det fra min barndom.

Det finnes masse nydelige spir...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...