Gå til innhold

Slakker du ned i skarpe svinger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt lappen i snart ett år nå, og husker kjørelæreren min sa at man alltid skal slakke litt ned på farten i skarpe svinger. Og man ser jo skilt rundtom i f.eks 80 soner der det står at det er skarp sving , og at man burde kjøre i f.eks 50 i svingen.

Men ser mange, ( kanskje det er spesielt her på forumet? ) si at de værste andre man møter på er folk som kjører saktere enn fartsgrensen i svinger, og at de ikke burde ha lappen engang.

Er dette vanlig? Skal man kjøre i 80 i den skarpe svingen om fartsgrensen ellers er 80? Hva gjør du?

Anonymkode: da1df...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor på Vestlandet hvor 60 veier har 80 sone og 80 veier har 50 soner, så ja. 

Anonymkode: 3fa2b...1f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på føret og været.  

Er svingen skarp, og jeg ser at jeg må lavere fart sakker jeg sakte ned 5-10. Det er forskjell på å sakke ned noen km, og de som bråbremser ned til halve tillatte fartsgrense, for å så gasse opp etter svingen, og sakker ned igjen ved neste sving. Jojokjøring er det verste som finnes. 

Anonymkode: e06a0...25e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er svingen skarp, og jeg ser at jeg må lavere fart sakker jeg sakte ned 5-10. Det er forskjell på å sakke ned noen km, og de som bråbremser ned til halve tillatte fartsgrense, for å så gasse opp etter svingen, og sakker ned igjen ved neste sving. Jojokjøring er det verste som finnes. 

Hvorfor det? 

Anonymkode: f7743...8ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at jeg tilpasser farten etter forholdene.
Er det en skarp sving, og anbefalt fart er 30 i svingen, vet jeg at 80 km/t i den svingen er uforsvarlig, og setter ned farten før inngangen av svingen.

Spoiler

Jeg slakker aldri farten i en sving slik jeg ser at mange gjør, men tilpasser farten før svingen, og gasser lett for å holde farten i svingen.  Det gir mer kontroll.

Anonymkode: 7205e...719

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er litt morsomt at du skriver dette.
Vi har en kort ulykkesstrekning her vi bor med to hårnålssvinger.  80-sone, men anbefalt 30 km/t gjennom svingene.

Vi som er kjent her setter farten kraftig ned før disse svingene.  Maks 40 på tørr vei, maks 20 når det er glatt.
De som ikke er kjent gjør som deg, setter ned farten noen få km/t, og kjører rett ut.
Du vil rett og slett ikke klare svingene med 70 km/t, som du sier du ville gjort.

Anonymkode: 7205e...719

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt avhengig av vær, veigrep og hvordan svingen er. Har svinger jeg kjører daglig som jeg lett kjører i 90 på sommerføre, men der det max er forsvarlig med 40-50 på vinterføre.

Hver uke om vinteren er det folk som kjører ut i disse svingene. Man må rett og slett avpasse farten etter forholdene.

Bil og kjøreferdigheter spiller også inn. Jeg kan trygt ha en helt annen hastighet i min 4x4 med piggdekk enn svigermor kan ha i sin lille forhulsdrevne, piggfrie «konebil».

Bruk speilet, så ser du fort om om andre synes du kjører for sakte. Da kjører du til siden og slipper dem forbi fremfor å kjøre fortere enn du er komfortabel med. 

Endret av Gekko
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Jojokjøring er det verste som finnes. 

Ja akkurat slike jeg snakker om :P  

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er nok av og til uenige hvor det er nødvendig å tilpasse farten. Jeg kjører nesten utelukkende med fartsholder og innimellom føler jeg jo at det gikk litt fort i en og annen sving. På smalere veier her på Vestlandet er det lurt å følge litt med på veien og ikke kjøre med fartsholder - men det skjønner jo alle.

Så det fins ikke noe blankosvar. Men opp og ned med farten på en god E-vei bør virkelig ikke være nødvendig. 

Anonymkode: c799a...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er en skarp sving skiltet, enten/eller med skilter føre eller gjennom svingen med sort bunn og gule vinkler. Da er det uaktuelt å holde høy fart, om fartsgrensen 80km/t. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å senke farten i skarp sving for så og gasse på ut er ikke jojo kjøring herregud 

Anonymkode: 4f52e...fbf

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på farten inn mot svingen. Er det 40-sone og det kommer en skarp sving, så kan man holde jevn fart. Er det 80-sone må man selvfølgelig senke farten, 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv kjører jeg en bil med lavt tyngdepunkt. Den tåler godt å holde farten i de fleste svinger. Det er tydelig at førere av tunge og høye SUV'er bremser mye mer enn meg forut for svingene. Jeg tenker at mye bruk av bremser øker drivstofforbruket og slitasjen på bremsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg mer er de som ligger i 60km/t i 70-sona her, og når de kommer til et av kameraene så slakker de av til 50km/t. Det er fin, oversiktlig vei som tidligere hadde 80-grense. Noen er bare fryktelig redd for fartskameraene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 10.12.2022 den 8.53):

Har hatt lappen i snart ett år nå, og husker kjørelæreren min sa at man alltid skal slakke litt ned på farten i skarpe svinger. Og man ser jo skilt rundtom i f.eks 80 soner der det står at det er skarp sving , og at man burde kjøre i f.eks 50 i svingen.

Men ser mange, ( kanskje det er spesielt her på forumet? ) si at de værste andre man møter på er folk som kjører saktere enn fartsgrensen i svinger, og at de ikke burde ha lappen engang.

Er dette vanlig? Skal man kjøre i 80 i den skarpe svingen om fartsgrensen ellers er 80? Hva gjør du?

Selvfølgelig skal du slakke ned. Du skal kjøre etter forholdene og det er en grunn for at skiltet kommer. 

Anonymkode: e707c...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, slakker av før svingen, også gir jeg på igjen i selve svingen dersom det ikke er glatt og forholdene ligger til rette for dette. 

Anonymkode: ceada...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (15 timer siden):

Det som irriterer meg mer er de som ligger i 60km/t i 70-sona her, og når de kommer til et av kameraene så slakker de av til 50km/t. Det er fin, oversiktlig vei som tidligere hadde 80-grense. Noen er bare fryktelig redd for fartskameraene.

Står det fartsskilt rett før kameraene? Mange blir nok usikre på om de husket riktig fartsgrense om ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...