Gå til innhold

❤️ Prøverør 2023 ❤️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vilde78 skrev (2 minutter siden):

Les mitt forrige svar. Det skal utrolig mye til å få det til å klaffe naturlig når du er 45. Jeg er bare litt bak deg i alder, og har også god AMH (12, vet ikke hva din er?).

Problemet vårt er ikke antall egg, men kvaliteten på dem. Noe som gjør at de ikke fester seg, eller at vi mister. Jeg ble også naturlig gravid i fjor vår, men mistet i uke 7.

Vi har gitt opp IVF med egne egg også forsåvidt, emn det er jo et valg vi har tatt.

Aldersgrensen på IVF i Norge er 46, så du har ikke mye tid å prøve naturlig på, det bør du også tenke på om dere virkelig vil ha barn 🙂

Amh var på 15 nå i desember. 

Jeg var ikke klar over at aldersgrensen var 46, før i høst. Gynekologen min sa for et par år siden (det var etter de nye aldersregelenl kom, så han burde absolutt visst) at jeg var over øvrige aldersgrense. Jeg burde jo sjekket ut mer selv, men stolte på han. Fant jeg ut i høst at det er 46.. Nå har vi ikke så mye tid igjen. 

 

Anonymkode: 0f25d...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vilde78 skrev (4 minutter siden):

Glemte å si noe.

For å forklare det slik legen vår sa det. Når du er 45, er minst 90% av eggene dine for dårlige. Og hver mnd modnes et vilkårlig egg. Det blir som å plukke et tilfeldig eple fra en kurv med 10 egg og 9 er dårlige. Sjansen er enormt liten for at det skal funke. Med IVF modnes kanskje 5 av eggene slik at du får "tak i" 5 av eplene i samme måned. Det øker sjansen.

Men som for oss, klart vi kan finne et godt egg til slutt. Men det går omtrent 2 mnd og 40 000 per forsøk, så hvem har tid og penger til 14 forsøk liksom før det klaffer...

Vi fant ikke gullegget på 3 forsøk og ca 150 000 i utgifter, og har nå valgt eggdonasjon for å øke sjansene alt vi kan 🙂

Takk for god forklaring💖

Anonymkode: 0f25d...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for god forklaring💖

Anonymkode: 0f25d...af5

Du kan ta kontakt med en IVF-klinikk og få en utredningstime. Dere forplikter dere ikke til noenting, men kan få mer informasjon og vite mer før det er for sent, og dere evt må vurdere utlandet. Min erfaring er at de er ærlige om sjansene, pusher ikke hverken på beslutning eller at dere skal velge en klinikk (når vi valgte donasjon, fikk vi til og med tips til andre klinikker med kortere ventetid, selv om det ville bety at vi kanskje byttet! Det er jo utrolig bra). 

Vil tro du får et bedre beslutningsgrunnlag for hva dere bør gjøre videre. Jeg turte ikke lengre bare prøve naturlig hvert fall, når klokka tikker og ønsket er så stort. Men alle må kjenne etter hva som er riktig for seg selv, dette er jo høyst personlige valg å ta.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi søkte sommer 2021, samtale på Riksen februar 2022 og er nå i gang med de første dagene på synarela og primolut, før det etterhvert blir sprøyter. Første gang for oss, og rett på IVF pga. tett eggleder. Hvor får dere all kunnskapen fra? Kort og lang protokoll, DPO etc? Helt nye begreper for oss. 

Spennende tid. Våger ikke å håpe på noe. 

Anonymkode: c55b3...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi søkte sommer 2021, samtale på Riksen februar 2022 og er nå i gang med de første dagene på synarela og primolut, før det etterhvert blir sprøyter. Første gang for oss, og rett på IVF pga. tett eggleder. Hvor får dere all kunnskapen fra? Kort og lang protokoll, DPO etc? Helt nye begreper for oss. 

Spennende tid. Våger ikke å håpe på noe. 

Anonymkode: c55b3...616

Utrolig hvor raskt man kommer inn i begrepene og sjargongen når man holder på med dette 😅 det vil du raskt merke. Masse lykke til! 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi søkte sommer 2021, samtale på Riksen februar 2022 og er nå i gang med de første dagene på synarela og primolut, før det etterhvert blir sprøyter. Første gang for oss, og rett på IVF pga. tett eggleder. Hvor får dere all kunnskapen fra? Kort og lang protokoll, DPO etc? Helt nye begreper for oss. 

Spennende tid. Våger ikke å håpe på noe. 

Anonymkode: c55b3...616

Det var veldig lang ventetid! Er det normal ventetid for IVF?

På Helsenorge er det oppgitt ventetider for IVF, men den ventetiden er vel bare for en innledende samtale? Hvor lang tid tar det egentlig fra samtale til det skjer noe? 

https://tjenester.helsenorge.no/velg-behandlingssted/behandlinger/ventetider-for?bid=183

Anonymkode: fbac5...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen andre som har blitt satt på Fostimon og Fyremadel i forbindelse med fryseforsøk?

Funket det bedre for dere enn det "vanlige"? Ser at Fostimon og Fyremadel er mer vanlig i utlandet, og når jeg skal ha preparatene så må apotekene bestille inn fordi de ikke har det inne.

Jeg sliter med at jeg ikke får tykk nok slimhinne eller jeg får eggløsning på tross av medisinene som skal forhindre det, så vi prøver noe nytt nå. Håper det hjelper! 🥺

Anonymkode: 0ce56...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er det noen andre som har blitt satt på Fostimon og Fyremadel i forbindelse med fryseforsøk?

Funket det bedre for dere enn det "vanlige"? Ser at Fostimon og Fyremadel er mer vanlig i utlandet, og når jeg skal ha preparatene så må apotekene bestille inn fordi de ikke har det inne.

Jeg sliter med at jeg ikke får tykk nok slimhinne eller jeg får eggløsning på tross av medisinene som skal forhindre det, så vi prøver noe nytt nå. Håper det hjelper! 🥺

Anonymkode: 0ce56...af5

Så spennende :) nei, men jeg har fått foreslått menopur til samme formål, altså lavdose i naturlig syklus for å bygge bedre slimhinne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) Jeg var å tok ut egg igår :) Gikk på heavy doser Menopur 412,5 med fyrmadel på dag 5. dette er helt nytt for meg det med Ivf. Jeg har 2 barn fra før men nå med nr 3 hadde fertiliteten min blitt veldig lav. Kuren gikk over all forventning å igår tok dem ut 8 egg. Venter spent på tlf idag etter 12.00 om noen egg i det heletatt er befruktet :) Om det er blir det innsett mandag 

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hadde utredningstime hos Spiren i dag. Gikk over all forventning, mannen har gode svømmere og jeg har mange egg av god kvalitet men ikke topp. Ble anbefalt å ikke vente med oppstart for ivf, så mulig det blir sprøytestart allerede ved neste mens om rundt 2 uker😊 Alt ble plutselig mye mer virkelig i nå da gynekologen har stor tro på at vi lykkes😊

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerfugl154 skrev (På 8.1.2023 den 17.02):

Er det noen av dere som nylig har startet opp behandling på riksen? Vi var på samtale/utredning i desember og jeg skal melde fra/ringe inn mens i februar. Hva er deres inntrykk av kapasiteten der nå mtp. Ventetid?

Hva får man egentlig beskjed om etter at man har meldt fra om mens eller hva fikk dere beskjed om?

Hun legen på sykehuset sa at vi kunne forvente oppstart med behandling en til to sykluser etter at jeg «ringer inn» (bruker digital dialog), men jeg ser så mye forskjellig og det virker som det er lenger ventetid enn som så egentlig.. 

Vi skal ha kort protokoll i allefall, så tid mellom oppstart og innsett er ikke så lang, men er veldig spent på når vi egentlig får starte! 

Var til samtale i september, fikk beskjed om å ringe inn mens i november. Ringte inn i november, fikk da beskjed om å ringe inn igjen i desember. Ringte inn i desember og da ble det bestemt at jeg skulle ha uttak i midten av februar 

Anonymkode: e9a6e...406

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Theresecsk skrev (9 timer siden):

Hei:) Jeg var å tok ut egg igår :) Gikk på heavy doser Menopur 412,5 med fyrmadel på dag 5. dette er helt nytt for meg det med Ivf. Jeg har 2 barn fra før men nå med nr 3 hadde fertiliteten min blitt veldig lav. Kuren gikk over all forventning å igår tok dem ut 8 egg. Venter spent på tlf idag etter 12.00 om noen egg i det heletatt er befruktet :) Om det er blir det innsett mandag 

Hvordan gikk det i dag? 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/9/2023 at 7:56 PM, Vilde78 said:

Les mitt forrige svar. Det skal utrolig mye til å få det til å klaffe naturlig når du er 45. Jeg er bare litt bak deg i alder, og har også god AMH (12, vet ikke hva din er?).

Problemet vårt er ikke antall egg, men kvaliteten på dem. Noe som gjør at de ikke fester seg, eller at vi mister. Jeg ble også naturlig gravid i fjor vår, men mistet i uke 7.

Vi har gitt opp IVF med egne egg også forsåvidt, emn det er jo et valg vi har tatt.

Aldersgrensen på IVF i Norge er 46, så du har ikke mye tid å prøve naturlig på, det bør du også tenke på om dere virkelig vil ha barn 🙂

Har du lest om antioksidanter? Jeg er heller ikke lenger i 30-årene og har mistet to ganger, etter å ha blitt gravid med første forsøk (begge gangene). Har lest masse om mitokondrier, ATP og antioksidanter, og det som jeg synes er spennende, er at forskning begynner å tyde på at man faktisk kan gjøre noe med kvaliteten på eggene, og at det er oksidativ stress og mangel på energi (ATP) som reduserer kvaliteten på eggene, ikke alderen i seg selv.

Masse lykke til 🧡 Er selv også helt åpen for å bruke donor dersom det virker som at antioksidanter og annet ikke gjør gamle eggene mine til skikkelige gullegg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vilde78 skrev (4 timer siden):

Hvordan gikk det i dag? 🤞

8 egg ut igår, 4 var umodne, 1 falt fra men 3 befruktet :) så om alt går etter planen er det innsett mandag 😀

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Vi skal i gang med IVF for første gang nå i januar, ved St. Olavs. Har pcos og ikke lyktes å bli gravid på egenhånd eller med medisiner. Skal bruke gonal F. Noen som har slitt med mellomblødninger før mens her? Synes det er litt vanskelig å vite når jeg faktisk har mens, for å starte med gonal F. Forsøkt å snakke med sykepleier ved sykehuset men ikke mye vettuge svar der😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin940 skrev (2 timer siden):

Hei! Vi skal i gang med IVF for første gang nå i januar, ved St. Olavs. Har pcos og ikke lyktes å bli gravid på egenhånd eller med medisiner. Skal bruke gonal F. Noen som har slitt med mellomblødninger før mens her? Synes det er litt vanskelig å vite når jeg faktisk har mens, for å starte med gonal F. Forsøkt å snakke med sykepleier ved sykehuset men ikke mye vettuge svar der😅

Da må du nesten bare ringe og snakke med noen andre. Si at du har spurt tidligere men ikke fått et klart svar. Da legger du litt press på dem.

Anonymkode: 0ce56...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kristin940 skrev (2 timer siden):

Hei! Vi skal i gang med IVF for første gang nå i januar, ved St. Olavs. Har pcos og ikke lyktes å bli gravid på egenhånd eller med medisiner. Skal bruke gonal F. Noen som har slitt med mellomblødninger før mens her? Synes det er litt vanskelig å vite når jeg faktisk har mens, for å starte med gonal F. Forsøkt å snakke med sykepleier ved sykehuset men ikke mye vettuge svar der😅

Og lykke til! ❤️

Anonymkode: 0ce56...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet på sprøyte på fredag, klarte på en merkelig måte å skru den på skjevt. Så fikk tatt første dose på fredag, men når jeg skulle ta dose på lørdag så hadde hele greia satt seg fast. Tror jeg fikk inn 100. Men skulle ha 300. Noen andre som har opplevd lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalea skrev (3 timer siden):

Jeg startet på sprøyte på fredag, klarte på en merkelig måte å skru den på skjevt. Så fikk tatt første dose på fredag, men når jeg skulle ta dose på lørdag så hadde hele greia satt seg fast. Tror jeg fikk inn 100. Men skulle ha 300. Noen andre som har opplevd lignende?

Nei. Hvem sprøyte gikk du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Theresecsk said:

Nei. Hvem sprøyte gikk du på?

Gonal-f ble super usikker på hvordan jeg skulle gjøre det videre siden jeg egentlig hadde kjøpt akkurat bok til 7 dager, så ble ene sprøyten som skulle vare i 3 dager ødelagt... Tror jeg fikk en dose og 100mg. Men usikker for i dag var hele sprøyta tom ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...